האם בוועד עובדי שופרסל יודעים משהו שאתם לא?

פרסום ראשון: הוועד שלח היום מכתב ליו"ר הרשת, אברהם ביגר ובו דורשים העובדים חלק מתמורת מכירת הרשת - אם אכן תצא לפועל. באי.די.בי הכחישו בשבוע שעבר כי הרשת עומדת למכירה
שי פאוזנר |

בוועד עובדי שופרסל לא נשארים אדישים לפרסומים בימים האחרונים בדבר האפשרות למכירתה של הרשת. יו"ר ועד העובדים, אריאלה סיסו, הבהירה הבוקר, כי במידה והרשת אכן תימכר, ועד העובדים יתבע את חלקו של ציבור עובדי החברה ברווחים שיווצרו כתוצאה ממכירה זו. זאת, לדברי הוועד, מאחר ולעובדי שופרסל תרומה מכרעת ברווחיותה של החברה לאורך שנים.

דברים אלה כלולים במכתב ששלחה הבוקר (א') אריאלה סיסו, אל יו"ר מועצת המנהלים של שופרסל, אברהם ביגר. העתקים מהמכתב, נשלחו אל בעל הרשת, נוחי דנקנר, המנכ"ל, אפי רוזנהויז, יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ראש חטיבת המסחר בהסתדרות המעו"ף, יורם אורנשטיין וחברי ועד העובדים.

אריאלה סיסו מסתמכת במכתבה על פרסומים באמצעי התקשורת - לפיהם, איש העסקים מתיו ברונפמן, צפוי לרכוש את רשת שופרסל מבעל השליטה בה, נוחי דנקנר.

כותבת אריאלה סיסו במכתבה:

"קראתי בתדהמה את הפרסומים בימים האחרונים באמצעי התקשורת, בדבר האפשרות שאיש העסקים, מתיו ברונפמן, ירכוש את רשת שופרסל.

בוודאי ידוע לך, שלאור הקשר ההדוק והעמוק שיצרנו, אני, ועד העובדים ועובדי שופרסל - עם בעל השליטה ברשת, מר נוחי דנקנר, התאכזבתי מאוד לקרוא, כי קיימת אפשרות ריאלית שמר דנקנר ימכור את הרשת לאחרים. התאכזבתי במיוחד לאור העובדה, שמר דנקנר אמר, קבל עם ועדה, כי לא משנה מה יהיה – הוא את רשת שופרסל לא יעזוב. כזכור לך, הדברים נאמרו בטקס חגיגי, לעיני אלפי עובדי שופרסל.

ויחד עם זאת, מאחר וברבות השנים, עברנו אני, חברי ועד העובדים ואלפים מעובדי שופרסל, חילופי בעלים ומנכ"לים, למדנו מהניסיון ש"אין עשן בלי אש". לכן, מצווה עליי, כמי שאמונה על ביטחונם התעסוקתי של כ-11,000 עובדים המתפרנסים באופן ישיר משופרסל, ועוד כמה אלפי עובדים המתפרנסים באופן עקיף מהרשת - מצווה עליי לדאוג לעתידם וביטחונם של העובדים.

בימים האחרונים, ניסו בכירים בקונצרן איי.די.בי להרגיע אותי, באומרם, שאין בכוונת הקונצרן למכור את שופרסל. ואולם, הבוקר שוב התעוררנו עם כותרות באמצעי התקשורת בדבר האפשרות ששופרסל תימכר עד לסוף חודש זה.

לפיכך, הנני מבהירה כבר היום, כי במידה והעסקה תתבצע בפועל, לא נאפשר מצב שבו ציבור העובדים יילקח כדבר מובן מאליו, שכן, מצווה עליי ועל חברי ועד העובדים, להבטיח את עתידם ואת מקור פרנסתם של כלל העובדים.

ברצוני להזכירך, כי לעובדי שופרסל תרומה מכרעת ברווחיותה של החברה בשנים האחרונות. כמו כן, ועד העובדים השתתף עד כה באופן פעיל ביישום תכניות ההבראה שנעשו בשופרסל – כמובן לאחר שהשתכנענו בנחיצותן. תכניות אלו סייעו במישרין לשיפור רווחיות החברה. לכן, במידה ושופרסל תימכר, אני מאוד מקווה שיש בכוונת מועצת המנהלים לקחת בחשבון גם את ציבור העובדים. ציבור זה זכאי וחייב ליטול חלק ברווחים שיווצרו כתוצאה מרכישת שופרסל על ידי אחרים".

נזכיר, כי בשיחה עם Bizportal ביום ו' שעבר (5 בינואר) הכחיש דובר קונצרן אי.די.בי - בעל השליטה בשופרסל, כל כוונה למכור את הרשת.

ההכחשה באה לאחר פרסום שמועות לפיהן, מתיו ברונפמן ושולם פישר רוקמים תוכנית לרכוש את השליטה ברשת המתחרה של הרבוע הכחול, שאת חלקם בה מכרו, מידי אי.די.בי (אידיבי אחזקות ). אותה ההערכה מדברת על סכום של יותר ממיליארד דולר, אשר הוצע כבר לפני כמה שבועות על ידי ברונפמן ופישר לדנקנר, בעבור רשת השיווק הגדולה בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי
צילום: Shutterstock

הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים - פרטים נוספים

חשיפה שמטלטלת את עולם הספורט: עשרות כדורגלנים, שופטים ורופאים חשודים בקבלת קצבאות פיקטיביות בסך כולל של עשרות מיליונים; מועדונים בליגת העל התחייבו להשיב כספים, אך החקירה עדיין בעיצומה

רן קידר |

פרשת ההונאה בביטוח הלאומי מסתעפת. כבר בהתחלה היה ברור שמדובר בהונאת ענק של שחקני כדורגל שנעזרו ברופאים (הונאת הענק בביטוח הלאומי: שחקנים, שופטים ורופאים גנבו מיליונים) , וכעת מתברר שהיו מעורבים גם שופטי כדורגל ושהחקירה בעיצומה כשקבוצות כדורגל גם בליגת העל נדרשות להחזיר כספים לביטוח לאומי על תשלומים שלא מגיעים להן.  

זו הונאה שמשלבת עשרות שחקני כדורגל, רופאים, ועל פי החשדות גם: שופטים, מבקרי שופטים, אנשי הנהלה במועדונים ועובדים לשעבר של ביטוח לאומי. אלו פעלו לכאורה לכאורה במשותף כדי למשוך קצבאות בטענה של פציעה ואובדן כושר עבודה. 

שחקנים שהמשיכו לשחק ולהרוויח שכר דיווחו לביטוח הלאומי על אובדן כושר עבודה. בתיאום עם עורכי דין, הוזמנו חוות דעת רפואיות מטעם רופא שהעריך אחוזי נכות גבוהים במיוחד, הרבה מעבר למציאות. אותם שחקנים הופיעו בפני ועדות רפואיות וקיבלו קצבאות חודשיות בגין פגיעות לכאורה, בזמן שהם המשיכו לשחק באותו הרכב בדיוק.

החקירה, שמנוהלת בשיתוף פעולה בין הביטוח הלאומי ליחידת להב 433, התבצעה במשך חודשים רבים תחת מעטה חשאיות. מאז שנעשתה גלויה, נחקרו כבר למעלה מ‑50 חשודים, בהם שמות מוכרים בעולם הספורט. חלק מהשחקנים כבר הודו, חלק ממשיכים להכחיש, אך כל העדויות מצביעות על דפוס פעולה קבוע ורחב היקף.

על פי החשד, הקצבאות הועברו לא רק לשחקנים, אלא גם למועדונים עצמם. הפועל באר שבע, בית"ר ירושלים והפועל חיפה התחייבו להחזיר כספים שהתקבלו שלא כדין. בקבוצה אחרת נמצא כי פעל רופא מתחזה, שהנפיק אישורים רפואיים בשמות של רופאים אחרים, ללא כל הסמכה רפואית חוקית.

מירי רגב
צילום: יחצ

יו"ר ועד אל על נגד רגב: "מהלך שירסק את התעופה הישראלית"

שרון בן יצחק יצא נגד כוונת שרת התחבורה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו קוסט וויז אייר, שיהיה בנתב"ג ויכלול צוותים ישראליים. לדבריו,  "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור"

עוזי גרסטמן |

יו"ר ועד עובדי אל על, שרון בן יצחק, יוצא במתקפה חריפה על שרת התחבורה מירי רגב, בעקבות היוזמה שלה להקים בישראל בסיס פעילות לחברת הלואו-קוסט ההונגרית וויז אייר. לדבריו, מדובר בצעד פופוליסטי וחסר אחריות שעלול להמיט פגיעה קשה על ענף התעופה המקומי.


בשלב זה, קבעה רגב כבר שיחות עם מנכ"ל וויז אייר והיא בוחנת את הקמת הבסיס בנמל התעופה בן‑גוריון. המהלך הוגדר על ידה כ"מהלך שובר שוק", שבמרכזו הקמת בסיס של ממש, שיכלול מטוסים ויכלול צוותים ישראליים, כולל טייסים ודיילים. לדברי רגב, התוכנית צפויה להוביל לירידה משמעותית במחירי הכרטיסים, להתרחבות היצע היעדים הבינלאומיים - בין היתר להודו, מרוקו ואף מזרח הרחוק - ולתחרות מוגברת בשוק המקומי. כתנאי למהלך, השרה דרשה שוויז אייר תתחייב להמשיך ולהפעיל טיסות גם בעתות חירום, כפי שנדרש מחברות תעופה ישראליות - מה שיכול לשפר את הקיימות והרציפות התעופתית במצבי סיכון. בשבועות האחרונים התקיימו דיונים אינטנסיביים במשרד התחבורה, בהם השתתפו אנשי מקצוע, רשות שדות התעופה והרשות לתעופה אזרחית. למרות התנגדויות נחרצות מצד גורמי רגולציה וכמה חברות תעופה ישראליות, הוחלט להמשיך ולמקד את המהלך, ולבצע עבודת מטה שתבחן לעומק את ההשלכות הכלכליות והרגולטוריות. המשרד אף הנחה לקדם פגישה עם הנהלת וויז אייר העולמית בהקדם.


בן יצחק טוען כי משרד התחבורה "זורע חול בעיני הציבור" כשהוא מציג את המהלך כפתרון להורדת מחירי הטיסות. לדבריו, גם אם השרה מבטיחה כרטיסי טיסה זולים - בפועל המחירים לא יירדו. במקום להתמודד עם הבעיה האמיתית, שהיא סירובן של חברות זרות רבות לשוב ולטוס לישראל מזה שנה וחצי בעקבות המצב הביטחוני, בוחרת רגב לקדם מהלך שעלול להחליש עוד יותר את חברות התעופה הישראליות. הוא הוסף כי הקמת מערך ובסיס קבוע של וויז אייר בישראל יוצרת אפליה ברורה מול החברות המקומיות, שכן החברה הזרה לא תחויב באותם כללים רגולטוריים ושיקולי ביטחון. "זהו תקדים מסוכן שאין לו אח ורע בעולם", התריע בן יצחק. "המשמעות היא העברת יעדים לחברות זרות, קריסה של החברות הקטנות, צמצום דרמטי של אל על ולבסוף השתלטות זרה על השוק, שתביא דווקא לעליית מחירים לציבור".

בן יצחק אף הרחיב את הביקורת מעבר לענף התעופה, ואמר כי מדובר במדרון חלקלק: "אם מאפשרים לחברה זרה לפעול בלי חובות רגולטוריות, מחר זה יכול לקרות גם במערכת הבריאות, בבנקאות ובתחומים נוספים. לפי השיטה הזו, כל עובד ישראלי ניתן להחלפה בעובד זול ממזרח אירופה". בהתייחסו לעבר, הזכיר יו"ר הוועד כי עובדי אל על היו אלה ששמרו על רצף תעופתי בתקופת הקורונה וגם בזמן המלחמה הנוכחית, כשחברות זרות הפסיקו את פעילותן בארץ. "אנחנו הוכחנו שאין לישראל על מי לסמוך מלבד על עצמה", אמר. לסיום, קרא בן יצחק לשרת התחבורה לעצור את המהלך: "אם תתעקש להמשיך בדרך הזו - היא תיזכר לדיראון עולם כמי שפגעה במו ידיה בתעופה הישראלית".