שווקי הסחורות: העולם מחכה לנתוני הסחר בכותנה
בתחילת שבוע שעבר, עוד ראינו לחץ של גלגול פוזיציות בסוכר מאוקטובר לדצמבר ומרץ, אולם המשך השבוע כלל לא דמה לתחילתו כאשר, הירידות התחלפו בעליות חדות וזאת למרות הקריסה במחירי הנפט.
נזכיר, כי מחיר הסוכר הגולמי נסגר ביום שישי בניו יורק ברמה של 11.89 ו-12.78 סנט לליברה, המהווים עליות של 4.38% ו-3.90%. בחוזי אוקטובר 2006 ומארס 2007 בהתאמה. רמת התמיכה לחוזה אוקטובר נמצאת ב-11.2, 11. רמת ההתנגדות היא ב-12, 12.35.
מחירי הקקאו נסחרו ביציבות יחסית ובטווח שערים צר יחסית בשבוע החולף בלונדון ובניו-יורק וצפויים להמשיך להיסחר ביציבות יחסית זו גם בשבוע המסחר הקרוב. רמת התמיכה הבאה 1,448$, הרמה הנמוכה ביותר שנצפתה במהלך חודש אוגוסט. רמות ההתנגדות 1,502$ ו-1,520$. התחזקות הדולר לעומת הליש"ט בשבוע החולף במעל 2% תמכה במסחר הקקאו בלונדון ותרמה לרכישות הקקאו.
ייצוא פולי הקקאו מסן-פדרו, יצרנית הקקאו הגדולה ביותר בחוף השנהב, הסתכמו בחודש אוגוסט ב-19,404 טון, 59% מעל הייצוא בתקופה המקבילה אשתקד. הייצוא המצטבר מאוקטובר ועד אוגוסט בעונת 2005-6 הסתכם ב-489,535 טון. הייצוא מסן פדרו מהווה 43% מהתפוקה השנתית של חוף השנהב.
קמרון, יצרנית הקקאו הרביעית בגודלה בעולם, ייצאה בחודש אוגוסט, החודש הראשון לעונת 2006-7, 11,000 טון קקאו. בתקופה המקבילה בשנה שעברה ייצאה 6,234 טון קקאו.
חוזה הקקאו לדצמבר נסגר בניו יורק אתמול ברמה של 1,478 דולר - ירידה של כ-1.85% מתחילת החודש.
מחירי הכותנה ירדו ברוב ימי המסחר בשבוע החולף. ניכרת המתנה בשווקים לדו"ח משרד החקלאות האמריקני, שצפוי להתפרסם ביום רביעי.
תשומת הלב תופנה לצפי לצריכת הכותנה בסין, יצרנית וצרכנית הכותנה הגדולה בעולם, שצפויה להשפיע על הביקושים וההיצעים בשנת 2006-7. על פי הערכות כלכלנים שונים, צריכת סין צפויה לגדול ל-28-29 מליון צרורות לעומת תחזית מוקדמת לצרכיה של 27.5 מיליון צרורות. התפוקה העולמית צפויה לגדול לרמה של 116 מיליון צרורות, לעומת תחזית קודמת ל-115.59 מליון צרורות.
לעומת זאת, הצריכה העולמית צפויה לרדת לרמה של 118-119 מליון צרורות לעומת תחזית קודמת ל-121.69 מליון צרורות.
האיחוד האירופי יידרש לבחון מחדש את הרפורמה שתכנן להנהיג בסקטור הכותנה, לאחר שבית הדין הגבוה לצדק פסק, כי ישנו פגם במערכת הסובסידיות. ספרד הגישה תלונה, לפיה, תוכנית הממשל האירופי צפויה לגרום לחקלאים השונים לזנוח את גידולי הכותנה לטובת גידולים תחרותיים אחרים. חוזה הכותנה לדצמבר נסגר אמש (ב') ברמה של 50 סנט לליברה ירידה של כ-3.95% מתחילת החודש.
.jpg)
ביטוח לאומי מסרב להיות אחראי על בדיקות תגי הנכים
המוסד לביטוח לאומי - "העומסים חריגים, הוועדות מטפלות ב-600 אלף תיקים בשנה"
הצעה שמופיעה בטיוטות חוק ההסדרים לשנת 2026 מבקשת לבצע שינוי דרמטי בתהליך הנפקת תגי חניה לנכים: ביטול הבדיקות הרפואיות הישירות ברשות הרישוי של משרד התחבורה, והעברת הסמכות להחליט על הזכאות לגופים אחרים, בעיקר הביטוח הלאומי, משרד הביטחון ומשרד העבודה והרווחה. במקום בדיקה חדשה בכל בקשה, המערכת תסתמך על אישורים רפואיים קיימים שכבר ניתנו לאותם אנשים במסגרת קצבאות נכות או שיקום.
הביטוח הלאומי מתנגד נחרצות. המוסד טוען שהוועדות הרפואיות שלו מטפלות כיום בכ-600 אלף תיקים בשנה, מספר שיא שנובע בעיקר מהשלכות מלחמת “חרבות ברזל”, תביעות מילואימניקים, נפגעי פעולות איבה ומשפחות חטופים ונעדרים. הוספת מאות אלפי בקשות לתגי חניה תגרום לעיכובים של חודשים ארוכים, ודווקא האנשים שהתג נועד לסייע להם, נכים קשים, חולים כרוניים וילדים עם מוגבלות – יישארו ללא פתרון ניידות מיידי.
תגים מזוייפים
בישראל חל זינוק חסר תקדים במספר תגי הנכה. ב-2020 עמד המספר על כ-90 אלף תגים פעילים; כעת הוא הגיע כ-660 אלף גידול של פי 7.5 בחמש שנים בלבד. חקירות משטרה ודוחות מבקר המדינה חשפו כי עשרות עד מאות אלפי תגים הונפקו במרמה, באמצעות מסמכים רפואיים מזויפים או “רופאים מומחים” שחתמו בתשלום. התוצאה בשטח: חניות נכים תפוסות על ידי מי שאינם זכאים, ונכים אמיתיים נאלצים לחפש חניה רחוק או לוותר על יציאה מהבית.
במהלך השנה פרסם משרד התחבורה נוהל חדש וקשוח יותר להנפקת תגים, שכלל דרישה למסמכים עדכניים וביטול חידושים אוטומטיים. אולם יישום הנוהל נדחה שוב ושוב, וההצעה הנוכחית בחוק ההסדרים נתפסת כניסיון לעקוף את הבעיה הבירוקרטית על ידי העברת האחריות לגוף אחר.
- בנקאי נורה מחוץ לביתו - והוכר כנפגע בתאונת עבודה
- קיבלתם חוב מהביטוח הלאומי? ייתכן שהוא בכלל לא שלכם - כך תיפטרו ממנו בקלות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הביטוח הלאומי מדגיש שוב ושוב כי “תגי חניה לנכים אינם בסמכותנו ואינם חלק מהמשימות שלנו”. נציגי המוסד אמרו בדיונים בכנסת שהעומסים כבר כיום חריגים, וקליטת הנושא תפגע קודם כל באוכלוסיות המוחלשות ביותר. מנגד, משרד האוצר ומש משרד התחבורה טוענים שהשינוי יחסוך כסף ציבורי, יקטין משמעותית את הזיופים ויאפשר בדיקה מחודשת שיטתית של כל התגים שהונפקו בעשור האחרון. לפי הערכות פנימיות, שלילת התגים הלא-כשרים עשויה להחזיר לשוק מאות אלפי מקומות חניה ייעודיים. בחלק מגרסאות ההצעה נקבע גם שתושבי חוץ ומי שאינם זכאי קצבה מביטוח לאומי או ממשרד הביטחון ימשיכו להיבדק במשרד התחבורה – כדי למנוע ניצול נוסף של הפרצה.

וויז אייר בדרך להקים מרכז פעילות בישראל באפריל 2026
בתום ביקור בארץ של מנכ"ל וויזאייר חברת הלואו קוסט ההונגרית מאשרת כי היא מקדמת תוכנית לפתוח בסיס מקומי, צעד שעשוי להגביר תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסה - מניות חברות התעופה הישראליות בירידות
התרחבות שוק הלואו-קוסט בישראל מקבלת היום איתות משמעותי, אחרי שמנכ"ל וויז אייר הודיע בתום פגישה עם שרת התחבורה מירי רגב כי החברה מתכננת לפתוח מרכז פעילות מקומי באפריל 2026. ההכרזה מציבה את הענף לקראת חודשים של דיונים רגולטוריים, מתיחות עם החברות הישראליות, ושאלות פתוחות לגבי מיקום הבסיס החדש - נתב"ג או רמון.
בפגישה שנערכה בירושלים הצהירה וויז אייר כי כבר בחורף הקרוב תתחיל להיערך להקמת המרכז, צעד שמוגדר במשרד התחבורה כמהלך שיוכל לשנות את מבנה השוק. הקמת בסיס בישראל תאפשר לחברה להציב מטוסים וצוותים באופן קבוע בארץ, לנצל סלוטים בשעות העמוסות ולהגדיל את מספר היעדים. לצד ההבטחה להגברת התחרות ולהוזלת מחירי הכרטיסים, הצדדים מודים כי חסמים רגולטוריים עדיין דורשים טיפול, והם יעמדו במוקד סבב דיונים נוסף בינואר.
בענף מציינים כי שאלת מיקום המרכז היא עדיין במחלוקת: וויז אייר מעדיפה לפעול מנתב"ג בשל הביקוש הגבוה והנגישות, בעוד במשרד התחבורה שוקלים את שדה רמון כאופציה שתעניק דחיפה לתעופה הדרומית ותפחית את הלחץ בנתב"ג. החברה אף בוחנת הפעלה של טיסות פנים לאילת וקידום מסלול טיסה מעל עומאן, שיוכל לקצר משמעותית את זמני ההגעה לתאילנד ויעדים נוספים במזרח.
על רקע התוכניות החדשות, חברות התעופה הישראליות לא מסתירות את אי־נוחותן. בימים האחרונים נשמעו איומי השבתה מצד ועדי העובדים, לצד טענות שלפיהן המהלך יוצר אפליה לטובת חברה זרה שתזכה בתנאי בסיס זהים לאלו של חברות ישראליות - אך בלי הרגולציה הביטחונית המחמירה שמוטלת עליהן.
- בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות
- יו"ר ועד עובדי אל על נגד רגב: "מהלך מסוכן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרת התחבורה הביעה הבנה לחששות, אך הדגישה כי מדיניות המשרד נועדה להגביר תחרות ולהוזיל מחירים, במיוחד בתקופה שבה - לדבריה - מחירי הטיסות הורגשו כמופקעים. במשרד מודעים לרגישות הביטחונית, והנושא יעמוד כחלק מהמשא ומתן מול וויז אייר, במיוחד בכל הנוגע להתחייבות שלא להפסיק פעילות בימי חירום.
