המסחר בנפט: הביקוש העולמי המשיך לעלות, מחיר חבית זינק 3.6%
יום המסחר הנוכחי מאופיין בירידות שערים מסביב לעולם, אם כי דווקא בשוק הנפט נרשמו היום עליות מחירים חדות. מחיר הנפט טיפס בכ-3.6% וחוצה את גבול ה-60 דולר לחבית. העליות מגיעות בעיקר בשל הצפי לירידות בשווי הדולר והערכות על תמריצים ממזרח אסיה ומגדילות את הצפי לעליות בביקוש העולמי לזהב השחור.
כמו כן על פי כלכלנים שונים, הביקוש לנפט נוטה לעלות בחודשי הקיץ, בעקבות העלייה בכמות הנופשים בדרכים בארה"ב ובאירופה. תהליך זה בשבועות האחרונים הצליח לאזן את העלייה בהיצע בשוק הנפט בעקבות העלייה בתפוקה בתחום שנעשתה בשנה האחרונה ולירידה במלאים בארה"ב.
היום (ג') יפורסם סקר המלאים על ארגון הנפט האמריקני. קיים קשר הדוק בין סקר המלאים של הארגון לסקר המלאים הרשמי של משרד האנרגיה האמריקני שיתפרסם מחר. במידה והסקר יצביע על ירידה במלאים, זה יהיה השבוע החמישי ברציפות בו כמות המלאים בארה"ב יורדת.
לקראת סיום המסחר פורסם כי תפוקת הנפט בחודש מאי בארה"ב הגיע לשיא של מעל ל-40 שנים. התפוקה האמריקנית הגיעה בחודש הקודם לכדי 9.6 מיליון חביות ליום. בחודש מאי 2014 התפוקה הייתה בסך של 8.4 מיליון חביות.
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חדשות כלכליות פושרות מסין ממשיכות לזרום אל השוק. מוקדם יותר היום, מדד המחירים לצרכן השנתי בסין הציג קריאה שלילית של 4.6%. הירידה במחירים הגיעה בעקבות הירידה בביקוש של היבואנית מספר אחת לנפט בעולם. אתמול דווח כי היבוא במאי של כלכלת סין ירד ב-11% אל מול מאי אשתקד. ההערכות בשוק הן כי החדשות מגדילות את ההתכנות לכך שהממשל הריכוזי בסין ימשיך בתוכנית התמריצים שלו להשבת הצמיחה מעל ליעד הממשלתי של 7.25%. זאת, לאחר שכבר החל בתכנית להקלת האשראי במדינה מאז תחילת השנה הנוכחית.
ביום שישי האחרון נערכה הפגישה החצי שנתית של ארגון מדינות יצוא הנפט. כצפוי, הפגישה הסתיימה תחת ההחלטה להותיר את רמת הקידוחים וייצור הנפט במדינות ברמה הקיימת. על הפרק עמדה האפשרות כי המדינות יחליטו להקטין את התפוקה בכדי לדחוף את מגמת עליות מחיר הנפט שקיימת בשוק מאז חודש אפריל.
פרט להחלטה על הותרת התפוקה בעינה, איראן פרסמה כי בעקבות ההבנות עם מדינות המערב והסיום המתקרב של הפסקת הסנקציות, שוק הנפט שלה נמצא לפני מהפכה. על פי בכיר בממשל האיראני, שמונה חברות שונות מיבשת אירופה מבקשות להשקיע 2.8 מיליארד דולר בכדי לשפר את תחום זיקוק הנפט במדינה.
- ישראל וקפריסין מקדמות את שיתוף הפעולה האנרגטי: הכבל החשמלי התת ימי מתקדם
- "המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מלאי הנפט של סין הם "הפיל שבחדר"
לאיראן יש יכולת להשפיע על שוק הנפט הגלובאלי. על פי הערכות שונות, הצטברו כ-30 מיליון חביות נפט על חופי טהרן אשר בעקבות הסנקציות נאסר עליהן לעזוב את שטח המדינה. לכן הפשרת היחסים עם איראן עלולה להביא להגדלת ההיצע העולמי ולתמוך בירידת מחירים בתחום.

"המשבר באירופה הפך את האנרגיות המתחדשות לאסטרטגיה, ואנחנו שם"
אייל פודהורצר, מייסד משותף ומנכ"ל אקונרג'י, מציב יעדים שאפתניים לחברה לקראת 2026, ומסביר מדוע גרמניה היא יעד אסטרטגי
יתרונה הגדול של אקונרג'י הוא הפוזיציה שלה כ"שחקן מקומי" בכל שוק שבו היא פועלת, כך לדברי אייל פודהורצר מייסד שותף ומנכ"ל אקונרג'י, בכנס אנרגיה ותשתיות של ביזפורטל. "בניגוד לשחקנים רבים שמגיעים עם הון בלבד, אנחנו למעשה יזמים מקומיים. נכנסנו מלמטה, מעולמות הפיתוח, וכיום אנחנו יצרני חשמל. בכל מדינה אנחנו בונים תשתית מקומית עם צוותי הנדסה, תכנון ותפעול, שמאפשרת לנו לנצל ידע, להוזיל עלויות ולהגדיל רווחיות".
בבואם לבחון מדינה חדשה, הסביר פודהורצר, החברה בודקת מספר פרמטרים: גודל השוק, יעדיה האנרגטיים של המדינה, חיבור לרשת החשמל, ורווחיות הפרויקטים. "המלחמה בין רוסיה לאוקראינה האיצה את התוכניות – מדינות קבעו יעדים שאפתניים מאוד. גרמניה, למשל, שואפת להגיע ל־80% אנרגיות מתחדשות עד 2030 ול־100% עד 2035", ציין.
"צוואר הבקבוק הוא לא הכסף – אלא החיבור לרשת"
על אף עודפי ההון המחפשים השקעות באירופה, פודהורצר מבהיר: "הבעיה אינה מימון, אלא זמינות פרויקטים וחיבור לרשת. אנחנו מפתחים היום פרויקטים שכבר אושרו אך יתחברו לחשמל רק ב־2029 או 2030. לכן אנחנו בונים מלאי פרויקטים ארוך טווח".
- סולאראדג' זינקה 120% בחודש; אנפייז צונחת לאחר תחזית חלשה לרבעון הקרוב
- פריים אנרג'י תרכוש מתקנים סולאריים ב-72 מיליון שקל; הכנסה שנתית של 35 מיליון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, המלחמה באוקראינה סימנה נקודת מפנה: "אירופה הציבה לעצמה יעד ברור שהוא עצמאות אנרגטית. ראינו רגולציה חדשה, מכסות גבוהות יותר, מענקים ותמריצים. כיום אין היגיון כלכלי בהקמת אנרגיה שאינה מתחדשת. השוק מתרחב גם בזכות המעבר לרכב חשמלי".