קניה רכישה אינטרנט
צילום: pixabay

האם הציבור רוצה לרכוש באינטרנט ולמה המכירות של שופרסל בדיגיטל בצניחה?

שופרסל סימנה את תחום רכישות האונליין כמנוע צמיחה עיקרי עבורה. אבל בדוחותיה מסתתר הנתון הבא: מכירות האונליין והדיגיטל כאחוז מהמכירות נמצאות בירידה. מה זה אומר והאם למעשה 20% הוא המקסימום שניתן להוציא מהאינטרנט? 
נתנאל אריאל | (21)

חברת שופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בארץ, נהנתה מהקורונה, וההכנסות שלה צמחו בעקבות העובדה שכולם היו סגורים בבית. היציאה מהקורונה הובילה, כצפוי, לירידה במכירות. אבל תחום אחד בולט במיוחד בירידה - תחום האונליין.

שופרסל סימנה לפני מספר שנים את תחום האונליין כמנוע צמיחה משמעותי עבורה לשנים הבאות. היא השקיעה בכך לא מעט ובעקבותיה באו גם המתחרות. ועדיין - שופרסל היא החברה המובילה בהגדרה את תחום האונליין עם נתח שמוערך בכ-50% מהשוק כולו כאשר ממכירותיה מגיע התחום ל-18.7%, אחרי שכבר היווה 21.9% מהמכירות.

האונליין חשוב לחברה מכמה סיבות - ראשית, זה העתיד. שנית, זה חסך בעלויות. החברה לא צריכה להחזיק סניפים במיוחד עבור רכישות אונליין, אלא משתמשת בפלטפורמה הקיימת.

אלא שמגמת הגידול ברכישות בדיגיטל - נעצרה. ברבעון הראשון של 2021 הדיגיטל הגיע לשיא של 21.9% מהמכירות, וברבעון השלישי המכירות בדיגיטל ירדו ל-18.7% מהמכירות. תגידו, לא נורא. מדובר רק על ירידה של 3%. אבל זה לא נכון. מדובר למעשה על ירידה של 15% בפעילות האונליין, ויותר מזה - מדובר בהפנמה שהגידול בשנה שעברה נובע מהקורונה וכשהקורונה הסתיימה האנשים חזרו לעגלות הפיזיות. אולי זה מה שהרבה אנשים עדיין רוצים - לצאת החוצה, "לבלות" בסופר. ההזמנות הדיגיטליות היו אילוץ בשביל רבים וההנחה שהם יפסיקו לרכוש באופן פיזי ויתרגלו לדיגיטל, היתה לא נכונה.  

רוצים לדעת איך להשקיע את הכסף? למה מניות עולות ויורדות, איך משפיעים דוחות כספיים על שוקי המניות? הירשמו לקורס של ביזפורטל - אנחנו נלמד אתכם (ללא עלות) - להרשמה לקורס

היציאה מהקורונה גורמת לציבור לחזור ולרכוש באופן פיזי, וייתכן שאנשים בעצם קונים באינטרנט רק כשאין להם ברירה. זה לא אומר שהם לא יקנו באינטרנט בכלל אבל זה כן אומר שלא בטוח שמנוע הצמיחה הזה ילך ויגדל כפי שציפו לו מראש. ואם כך קורה בשופרסל - סביר שכך יקרה גם אצל הקמעונאיות האחרות.

קיראו עוד ב"צרכנות פיננסית"

מקור: דוחות שופרסל

בשופרסל אגב מסבירים כי "הקיטון נובע ממסחור בכח אדם עקב משבר הקורונה". אבל מדוע? כאשר הציבור הרחב קונה באינטרנט הוא לא יודע אם יש פחות כח אדם או יותר כח אדם, וגם זה בכלל לא אמור לעניין אותו. הוא פשוט קונה באינטרנט. תגידו, מחסור בכח אדם פגע במכירות הרגילות של החברה? לא ממש. מאז התפרצות הקורונה הדוחות של קמעונאיות המזון זינקו - הודות לקורונה.

בשופרסל כמובן לא מתכוונים להרים ידיים והם מעוניינים להמשיך לגרום למגזר האון ליין לצמוח. כמו גם להמשיך להרחיב את המותג הפרטי, שהיווה 26% מכלל המכירות של החברה (עליה קלה לעומת 25.8% אשתקד), זאת לצד הרחבת Be בתחום הפארמה, והארנק הדיגיטלי שהשיקה שופרסל.

שופרסל דיווחה הבוקר על הכנסות של 3.8 מיליארד שקל ברבעון השלישי בהשוואה לכ-3.94 מיליארד שקל אשתקד, המהווים קיטון של כ-3.6% בהכנסות. הרווח התפעולי ברבעון השלישי הסתכם בכ-186 מיליון שקל, כ-4.9% מסך ההכנסות לעומת 180 מיליון שקל. הרווח הנקי ברבעון השלישי הסתכם בכ-82 מיליון שקל, בהשוואה לכ-97 מיליון שקל אשתקד. 

שופרסל נסחרת לפי 6.8 מיליארד עם מכפיל של 17 על הרווח המייצג.

אז האם כדאי להספיד את הרכישות באינטרנט? ממש לא

האם הזינוק ברכישות באינטרנט הן תוצאה רק של הקורונה ולא יישארו אחר כך? לא בטוח. אבל ייתכן שבתחום הקמעונאיות אנשים ירכשו פחות. בינתיים הציבור כן מדווח על גידול ברכישות, כאשר 30% אמרו בסקר של חברת הייעוץ מקינזי שהם רכשו בפעם הראשונה מותגים פרטיים של קמעונאיות המזון, ו-44% אמרו שימשיכו לרכוש אונליין גם אחרי הקורונה - אבל גם בסקר אנשים בעיקר מדברים על מוצרים כמו טיפוח (57%), תוספי מזון וויטמינים (55%) ומוצרי חשמל (42%).

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    אסתר 29/11/2021 17:07
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש ממש
  • 18.
    מה לא ברור - חלק מהמוצרים לא זמינים, לא מגיע בזמן ויקר (ל"ת)
    אזרח נאמן 29/11/2021 16:54
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אפי בפי 29/11/2021 16:32
    הגב לתגובה זו
    חוסרים. מוצרים מגיעים באופן חלקי. מה על אלה שקנו לפי מבצעים? יש חוסר ..אין מבצע והמחיר הופך כפול. לא כלכלי.שלא לדבר על הזלזול בשרות לקוחות. איחוקים במשלוחים. מוצרים פגומים, תוקף קצר... להמשיך? עברנו פשוט לקנות בסופר שנותן מחיר הולם וגם פתוח בשישי בערב. חנויות האון ליין בישראל די נפלו בלשון המעטה ולא בגלל הלקוחות, אלא בשל גרידיות מצד בעלי העסקים.
  • 16.
    גיל1 29/11/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
    פלטפורמה מטורפת לעוד הרבה דברים - רשת שליחים + רכבים ... הפסד עצום של מכירה בחסר - מיצוי של 70-80 אחוז מההזמנה. שליחה במזיד של קרוב לפג תוקף במחירים מלאים. בקיצור שכונה. עם מנכל אחר המניה הייתה יושבת על 3500-4000.
  • 15.
    יהודה 29/11/2021 13:13
    הגב לתגובה זו
    שמנהל הסופרסל ינסה לקנות מוצר חשמלי בסופרסל שלו ויראה איזו דרך יסורים הוא יעבור
  • 14.
    מוכרים שם הרבה זבל ומזלזלים בציבור. (ל"ת)
    מפוכחת 29/11/2021 12:42
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    Yl 29/11/2021 12:39
    הגב לתגובה זו
    כמה אפשר לעבוד על אנשים מלא מנהלים עם חולצות לבנות וממשיך עם סגנים ו פיצוץ של כסף ב פרסומות כל זה נחסך ב אושר ו ההפרש ניתן ל צרכנים הציבור לומד לאט בדרך הקשה אבל לומד**** היום אפילו לא צריך לעמוד בתור ב אושר
  • 12.
    שופרסל אונליין ירדה כי אנשים עברו לאתרי מתחרים אונליין (ל"ת)
    אלכס 29/11/2021 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    איכות מוצרים ומשלוחים ירודה עד קטסטרופלית, זו הסיבה (ל"ת)
    עמי ותמי 29/11/2021 12:27
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    מוטי 29/11/2021 11:34
    הגב לתגובה זו
    בכל העולם מכירות אונליין מצליח מאוד. הכל עניין של כדאיות. תורידו מחיר, תרוויחו פחות על המוצר ותוכלו לסגור סניפים ולהקטין עלויות של הסניפים. בסוף תרוויחו !
  • 9.
    צבי 29/11/2021 11:28
    הגב לתגובה זו
    איכות שירות הלקוחות ירדה (יותר זלזול בתלונות הלקוחות), יש הרבה מוצרים חסרים גם לפני סגירת ההזמנה, וגם לאחר סגירת ההזמנה כשמודיעים לך בבוקר למחרת שהמוצר לא נמצא. ואזי צריך להזמין ממקום אחר או ללכת לקנות באופן פיזי. ב BE יש הרבה דברים שפשוט אין להם, אין מה להשוות עם הסופרפארם שבאתר האונליין שלהם יש כמעט הכל. לאחרונה החלו בכמה סניפים של השופרסל אונליין לא לאפשר לקנות יותר ירקות ופירות בשקילה, אלא יש חבילות שנשקלו מראש של קילו כל אחת. מי צריך קילו של פלפלים בבת אחת? מי צריך קילו בננה בקיץ החם שאחרי יומיים זה נרקב? ומה אם המזמין גר לבד- מה הוא יעשה עם קילו מכל דבר? להשתמש ולזרוק את השאר... זאת דרך לעלות את המחיר בדלת האחורית- למכור לאדם יותר ממה שהוא צריך. שלא לדבר על סיפור המטבעות הוירטואלים- יש לנו מספיק בעיות בחיים מאשר להתעסק בנושא הצבירה והמטבעות, זה רק כאב ראש נוסף- הם החליפו את השיטה הקודמת של צבירה אוטומטית ללא כאב ראש- היינו מקבלים זיכוי אוטמטי של 30 ש"ח לחשבון, וזאת תמיד הייתה המפתעה טובה. בגלל כל הסיבות האלה ורבות אחרות החלטנו לא לקנות מהם יותר, ולעבור לאונליין של חברות מתחרות.
  • 8.
    123Gil 29/11/2021 11:22
    הגב לתגובה זו
    המוצרים במשלוח ירדה באופן משמעותי. הרבה מוצרים לא סופקו וכל המוצרים הטרים ארוזים מראש בניסיון של שופרסל לחסוך בעלויות ולהכניס אוטומציה. לי כצרכן החוויה פחות נעימה והפחתתי משלוחים מהם.
  • 7.
    גדעון 29/11/2021 11:16
    הגב לתגובה זו
    שופרסל צריכה להפנים כי התחרות נושפת בעורפה. אני, כדוגמה, לקוח של שופרסל אונליין, אבל ממעט להשתמש בשירותיה כי ההצעות המתחרות הרבה יותר אטרקטיביות.
  • 6.
    רק זה 29/11/2021 10:29
    הגב לתגובה זו
    חוויה ומותג לא מעניינים
  • המגיב 29/11/2021 10:42
    הגב לתגובה זו
    יעזרו כבר לשופרסל ,זהו נגמר
  • 5.
    קמצן מרוויח 29/11/2021 10:27
    הגב לתגובה זו
    לגלגל את החיסכון התפעולי לצרכן ירקות פירות שקל לקילו משלוחים חינם חומרי ניקוי בחצי מחיר שוק. להתחיל חזק לצמוח חזק.
  • 4.
    תכניסו הנחות כבדות באונליין ותוכלו למכור רק באינטרנט (ל"ת)
    בלי סניפים 29/11/2021 10:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אפס מאמץ 29/11/2021 10:20
    הגב לתגובה זו
    כי החלב מגיע פושר, כי היוגורט דולף, כי שקיות הקירור נקרעות והג'ל מטנף את המוצרים, כי שמים לי דברים אחרים ללא אישור, כי המשלוח יקר , זה למה.
  • בתדירות גבוהה ביצים ומצרי חלב מגיעים כשכבר פג תוקפם (ל"ת)
    קונה בעבר 29/11/2021 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לקוח 29/11/2021 10:14
    הגב לתגובה זו
    בהתחלה התלהבנו וזה היה טוב עד שבמהרה התחילו הבעיות: הגעה לא השעות שנקבעו והשארת המזון בחוץ, בשמש ובגשם, עם חלזונות ונמלים על מעדנים חמים. חזרנו לקנות בסניף
  • 1.
    לקוח 29/11/2021 09:54
    הגב לתגובה זו
    בהתחלה מאוד התלהבנו, עד שהתחילו בעיות: שקיות מזון שהגיעו לא בזמנים שנקבעו, הושארו בחוץ וטיפסו על המוצרים חלזונות ונמלים. לעיתים הושארו שעות ארוכות השמש לא כפי שסוכם בשעות שביקשנו. חזרנו לקנות בסניף
כסףכסף

האינפלציה תישאר, כך תקחו אותה בחשבון בתכנון הכלכלי

הטבות מס, שיעור חיסכון ופיזור: האינפלציה כאן כדי להישאר, וצריך לקחת אותה בחשבון בהשקעות ההון המשפחתי

זיו וולף |
נושאים בכתבה תכנון פיננסי

לאחר עשור בו האינפלציה היתה זיכרון רחוק, חמש השנים  הרי שהיום ברור שהיא כאן כדי להישאר. אחרי מגפת הקורונה, ההתאוששות הכלכלית המהירה, שיבושי שרשראות האספקה והמלחמות שפרצו באירופה ובמזרח התיכון – העולם נכנס לעידן חדש: כזה שבו מחירים עולים באופן עקבי, ועלויות הייצור גבוהות. לאלו התווספו גם המכסים בעקבות מלחמת הסחר, והשכר לא מדביק את הקצב.

בישראל, מדד המחירים לצרכן אמנם נראה מתון ביחס לעולם, קצב שנתי של 2.5%, המדדים בפועל מצביעים על מגמה של עליות מתמשכות בשכר הדירה ובמזון.

העשור הנוכחי נפתח שינוי גדול מאוד במדיניות המוניטרית: לאחר שנים של ריביות אפסיות, הבנקים המרכזיים העלו את הריבית בקצב חד, כדי לבלום את האינפלציה אך למרות העלאות הריבית, המחירים המשיכו לעלות. במילים אחרות: גם אם המדדים מתמתנים זמנית, הכוחות שמניעים את האינפלציה לא נעלמו. 

המשמעות למשקיע: החיסכון נשחק, ההשקעות חייבות לעבוד

בעידן של אינפלציה מתמשכת, הכסף בבנק מאבד מערכו מדי שנה. אם הריבית על פיקדון עומדת על 3%, והאינפלציה היא 4%, הרי שהתשואה הריאלית היא שלילית. כלומר, החיסכון נשחק. זו הסיבה שמשקיעים בכל העולם מחפשים אלטרנטיבות: נכסים ריאליים, שוק המניות, קרנות צמודות מדד, ופתרונות אלטרנטיביים כמו תשתיות ונדל"ן.

האסטרטגיה הפיננסית בעידן כזה דורשת איזון חדש בין השקעה בנכסים ששומרים על ערכם, כמו השקעה בנדל"ן, סחורות וזהב, לבין נכסי סיכון.  

כרטיס פייטר (כאל)כרטיס פייטר (כאל)

פייטר למילואימניקים - למה המדינה בחרה לתת למילואימניקים כרטיס הטבות ולא כסף לחשבון הבנק?

מה נותן לכם כרטיס פייטר ומה היקף ההטבה? 

עוזי גרסטמן |

כרטיס המועדון "פייטר" ללוחמים, שהושק במסגרת שיתוף פעולה בין משרד הביטחון, משרד האוצר וצה"ל, נועד לבטא הוקרה למשרתי המילואים ביחידות הלוחמות במהלך שנת 2025. מדובר במהלך שהחליט עליו קבינט המלחמה, תוקצב בכמיליארד שקל, והוגדר כהטבה רוחבית עם ארנק דיגיטלי נטען בסכום של עד 5,000 שקל בשנה לכל לוחם זכאי, לפי מספר ימי השירות שצבר.

בפועל, מדובר בהטבה שיכולה להגיע למאות שקלים ואף יותר, כבר עבור כמה ימי שירות בלבד. מנגנון החישוב פשוט: עבור כל יום מילואים מיום 1 ועד יום 30 נזקפים 30 שקל ליום, ומהיום ה-31 ואילך 80 שקל ליום, עד תקרה שנתית של 5,000 שקל. לדוגמה, לוחם שביצע 12 ימי מילואים יהיה זכאי ל-360 שקל. מי ששירת 35 ימים, יהיה זכאי ל־30 ימים * 30 = 900 שקל ועוד 5 ימים * 80 = 400 שקל, כלומר 1,300 שקל נטענים לשימוש מיידי. הכסף נטען לכרטיס דיגיטלי שנשלח על ידי חברת כאל בהודעת סמס, וניתן להפעילו מידית דרך אפליקציה ייעודית או אתר המועדון.

מאז השקתו, עבר הכרטיס שינוי מהותי באפשרויות השימוש: אם בתחילה הוצגו 66 קטגוריות סליקה שונות הכוללות מגוון רחב של חנויות, מסעדות, שירותים ותחומי תרבות, הרי שזמן קצר לאחר מכן צומצמה הרשימה לכ-30 קטגוריות בלבד. עסקים שהוסרו כוללים חנויות ספרים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי נגינה, צילום, מוצרי מאפייה, קייטרינג, טיפולי יופי ועוד. הסיבה הרשמית לצמצום היא התאמה מחודשת של ההטבות למטרות הליבה, פנאי ורווחה, בהתאם לרוח החלטת הממשלה.

עם זאת, צמצום זה יצר שיח ער סביב שקיפות ההליך, הסברה למשרתי המילואים, ותיאום הציפיות בשטח. הטענה המרכזית שעלתה היא כי רבים מהמשרתים קיבלו את ההטבה כחלופה חלקית לפיצוי או כהשלמה לתמרוץ, ותכננו להשתמש בכרטיס לרכישת ציוד, מתנות וחוויות למשפחותיהם, דבר שאינו מתאפשר כעת באותה מידה.

הכרטיס עצמו מאפשר רכישה לפי קוד עסק (קטגוריית סליקה), כלומר לא לפי שם של חנות אלא לפי אופי העסק, לפי הגדרתו במערכת הסליקה הארצית. כך לדוגמה, חנות צעצועים שפועלת תחת קוד אופנה לא תאושר, אך אם קוד הסליקה שלה מוגדר כ"פנאי", העסקה תאושר. באתר המילואים של משרד הביטחון פורסמה רשימת הקטגוריות המאושרות, וניתן לוודא דרכן היכן ניתן לבצע רכישה בפועל.