BYD SEAGULL
צילום: BYD

החשמליות הסיניות מגיעות לגבול ארה"ב - האם הפוליטיקאים והתעשייה המקומית ייתנו להן להיכנס?

תעשיית ה-EV הסינית ממשיכה להתעצם והיצרנית BYD אפילו עקפה את הענקית האמריקאית טסלה במספר המכירות השנתיות; בארה"ב חוששים מפגיעה בייצור המקומי של תעשיית הרכב - האם הם יצליחו למנוע את כניסת הסיניות?
דור עצמון | (3)
נושאים בכתבה BYD רכבים חשמליים

יותר משהמכוניות החשמליות (EV) מביאות בשורה ירוקה לעולם, הן מביאות בשורה של מחירים זולים לענף הרכב השמרני עם פוטנציאל לשבש את תעשיות הרכב המקומיות ברחבי העולם.

ה-BYD Seagull הסינית, מכונית האצ'בק קטנה לחלוטין חשמלית, מתחילה ב-69,800 יואן בלבד (או פחות מ-10,000 דולר), ולפי הדיווחים היא מניבה רווח גדול מהצפוי ליצרנית הרכב הסינית המשפיעה. למרות שה-Seagull עדיין לא נמכר בארה"ב, BYD מרחיבה את פריסת כלי הרכב שלה ברחבי העולם, ויש הסבורים שזה רק עניין של זמן עד שיגיעו עוד כלי רכב מתוצרת סין לארה"ב. בנוסף, קיים חשש בקרב יצרניות רכב עולמיות שיריבים סיניים, כמו BYD, הנתמכים על ידי וורן באפט עלולים להציף את השווקים שלהם, ולהפחית את הייצור המקומי ואת מחירי הרכב לרעת תעשיות הרכב שלהם.

"חדירת מכוניות סיניות זולות - שהן כל כך לא יקרות מכיוון שהן מגובות בכוח ובמימון של הממשלה הסינית - לשוק האמריקאי עלולה להיות אירוע ברמת הכחדה עבור מגזר הרכב האמריקאי", אמרו בתעשיית הרכב האמריקאית. BYD מכרה בשנה שעברה 1.57 מיליון רכבי EV, לעומת 130,970 רכבים חשמליים בלבד בשנת 2020 - זינוק שגרם לה לעקוף את טסלה ושהפך אותה בסוף 2023 ליצרנית כלי הרכב החשמליים הגדולה בעולם.

עלייתם של BYD ויצרניות סיניות אחרות הביאה את מנכ"ל טסלה אילון מאסק בינואר להזהיר שבהיעדר חסמי סחר, יצרניות הרכב הסיניות "יהרוסו" יריבים גלובליים. הצמיחה של BYD, כולל מכירות של רכבים שאינם חשמליים, מתבטאת בעיקר באמצעות גידול במשלוחי כלי ברכב מחוץ לסין: השווקים בחו"ל היוו כ-10% מהמכירות של BYD בשנה שעברה שעמדו על יותר מ-3 מיליון מכוניות, נתון שכבר הוכפל מתחילת השנה הנוכחית.

ה-Seagull, או בעברית - "השחף", הוא כנראה התשובה של יצרנית הרכב החשמלי הסינית למותגים שהפכו להיות פופולאריים בשנים האחרונות כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק. הדגמים הללו מאופיינים בנוחות להתנייד עימם בתוך הערים הגדולות והצפופות כשהמכנה המשותף שלהן הוא ה"קומפקטיות" שלהן והיכולת שלהן לתמרן ביתר קלות בתוך גודש תנועה.

כדי ש-BYD תמכור את ה-Seagull בארה"ב, היא תצטרך לעמוד בדרישות הרכב הפדרליות של ארה"ב שיוסיפו עלויות נוספות למכונית. אבל ככל הנראה ה-EV הסיני עדיין יכול להגיע לחופי ארה"ב תמורת כמה עשרות אלפי דולרים, זול יותר משמעותית מהמחיר הממוצע הנוכחי של רכב חשמלי בארה"ב שעומד על יותר מ-52,000 דולר. BYD הודיעה בחודש שעבר שהיא תתחיל למכור את ה-Seagull/Dolphin Mini EV במקסיקו תמורת 358,800 פזו (כ-20,990 דולר).

BYD, ראשי תיבות של Build Your Dreams, הובילה לראשונה את טכנולוגיות הסוללה "Blade" שלה בסמארטפונים ומאז הפכה לאחת מיצרניות הרכב הידועות ביותר בסין. ההתמקדות שלה ביעילות הרכב מזכירה את טסלה, ענקית ה-EV האמריקאית, שהצליחה בעצמה גם להוזיל את עלות הרכבים שלה לאורך השנים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

בעוד שיצרניות הרכב בסין מתרחבות, יצרניות הרכב המסורתיות באמריקה הצטמצמו הן בשוק המקומי והן בסין. הירידה שלהם בארה"ב באה עם הגעתם של יצרניות רכב יפניות כמו טויוטה, ניסאן והונדה, כמו גם ענקיות הרכב הדרום קוריאנית יונדאי וקיה. שלושת יצרניות הרכב האמריקאיות הגדולות - GM, פורד וקרייזלר - ראו את נתח השוק שלהן בארה"ב מידרדר מ-75% ב-1984 לכ-40% ב-2023.

פוליטיקאים בארה"ב, המודאגים מתעשיות הרכב המקומיות שלהם, תקפו את היבוא הסיני והמחוקקים באירופה פתחו בחקירה לגבי חדירת הרכבים החשמליים מתוצרת סין. "אנחנו מודאגים מאוד מכך שסין תגרום נזק לתעשייה שלנו בארה"ב, במיוחד כשאנחנו בונים עכשיו את עמוד השדרה המדהים הזה של הייצור", אמרה שרת האנרגיה האמריקנית ג'ניפר גרנהולם. הסנאטור הרפובליקני מרקו רוביו מפלורידה הציע להגביר בחדות את המכסים על יבוא רכב סיני ב-20,000 דולר לכל רכב כדי למנוע מסין "להציף את שווקי הרכב בארה"ב". נכון לעכשיו, רכבי EV סיניים כפופים למס של 27.5% כאשר הם מיובאים לארה"ב - כאשר 25% מהמס הושט עליהן ע"י הנשיא לשעבר טראמפ שניסה למנוע את כניסתן.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    99 23/03/2024 06:03
    הגב לתגובה זו
    בחזיריסטן תעלה לפחות 150 אלף ש"ח, אם לא 200 אלף.
  • 1.
    שוק חופשי זה רק כשמתאים לנו (ל"ת)
    דורון האדום 23/03/2024 04:00
    הגב לתגובה זו
  • צבי 24/03/2024 11:46
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב יכולה להטיל מס בגובה הסבסוד הסיני ואז יהיה שוק חופשי!
מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.