רכב חשמלי
צילום: pixabay

כלמוביל ושנפ מקימות חברה משותפת בתחום הטעינה החשמלית

?יבואנית הרכב, ביחד עם חברת הבת אנרפוינט, ושנפ יקימו עמדות טעינה עבור כל מותגי הרכב בישראל; העמדות מיועדות ללקוחות פרטיים, וכן לארגונים, בניינים משותפים ומגדלי עסקים
רוי שיינמן |

כלמוביל מודיעה על שיתוף פעולה באמצעות חברת הבת אנרפוינט (Enerpoint), וחברת שנפ  שנפ -1.12% הציבורית להקמת חברה משותפת בתחום הטעינה החשמלית. החברה שתוקם תוחזק בחלקים שווים ע"י אנרפוינט ושנפ. חברה זו תעסוק בהתקנת עמדות טעינה ללקוחות בבתים פרטיים, בניינים משותפים, מוסדות ציבור וציי-רכב בארגונים ועסקים. בנוסף תפעל החברה המשותפת להתקנה של עמדות טעינה מהירה במקומות ציבוריים.

החברה המשותפת תשווק ותקים רשת עמדות טעינה מתקדמות ותתמוך בכל סוגי הטעינה בייתית ומהירה עבור כל מותגי הרכב בישראל ובשילוב של אפליקציה ייעודית, תוך כדי פתרון תשתיתי לבניינים משותפים ומגדלי משרדים על מנת לאזן את העומסים על רשת החשמל ולייצר מערכת חיוב פרסונאלית ולפי דרישה.

בעתיד יפתחו החברות פתרון הוליסטי ומענה ל"תרחיש עלטה" ויציעו עמדות טעינה אשר אינן תלויות ברשת החשמל ואשר ישתמשו בטכנולוגיה הסולארית של אנרפוינט. פתרון זה יעניק בטחון אנרגטי ללקוחות שכולל עמדת טעינה, מערכת סולארית, יכולת אגירת חשמל אשר תוצע ללקוחות על ידי המצברים האיכותיים והמתקדמים של חברת שנפ וגיבוי ביחד עם אפליקצית ניהול חכמה אשר תאפשר להטעין הן את הרכב והן לספק חשמל חיוני בבית הלקוח.

בנוסף, אנרפוינט, אשר עוסקת בהתקנה והקמת מערכות סולאריות על מגוון רחב של גגות ומבנים לייצור ואגירת חשמל, תאפשר ללקוחותיה להשתמש בחשמל שאגרו לטעינת הרכב ובכך למקסם את ייצור החשמל שביצעו.

"כלמוביל ממשיכה להתרחב בעולמות האנרגיה ובמקביל לחזק ולהעשיר את הצעת הערך לנהגים ולנהגות בישראל על מנת שיוכלו להנות מפתרון ושירות מלא ומקיף מבית כלמוביל", מסר יניב שיראזי מנכ"ל כלמוביל.

"כניסה לתחום התקנה, שיווק ומכירה של עמדות טעינה והקמת רשת טעינה מהירה הינה התפתחות טבעית לחברה", מסר אביב פפר, מנכ"ל אנרפוינט. "שיתוף הפעולה והקמת החברה המשותפת עם שנפ, בשילוב חברות האם, כלמוביל ושגריר מייצרות חברה אשר תיתן מענה מתקדם, חדשני ותחרותי בשוק."

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.