לידיעת מירי רגב: הנסיעה שלנו בכבישים זינקה ב-80% תוך 20 שנה - פלא שיש פקקים?
בשנת 2022 הסתכמה סך הנסועה של כלי הרכב המנועיים ב-65.9 מיליארד ק"מ, עלייה של 3% בהשוואה לשנת 2021. כזכור, שנת 2021 התאפיינה בעליה חדה בנסועה בעקבות הסרת מגבלות הקורונה. סך הנסועה בשנת 2021 עלתה ב-16.1% לעומת סך הנסועה בשנת 2020 (שבה פרצה המגפה). כך עולה מניתוח שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס).
המגמה ברורה - אזרחי ישראל קונים יותר כלי רכב פרטיים ומעמיסים יותר ויותר על הכבישים בישראל. הפתרון לבעיה הקשה שמחריפה מיום ליום הוא אך ורק תחבורה ציבורית, אבל הדבר הופך לקשה עוד יותר כאשר שרת התחבורה מקשה על התחבורה הציבורית ומבטלת נת"צים. גם הפיכה של נת"צ לנר"ת (נתיב רב תפוסה) אינה מסייעת לתחבורה הציבורית ואינה פותרת באמת את בעיית הפקקים. תקציבי משרד התחבורה צריכים להיות מופנים לפיתוח תשתיות של תחבורה ציבורית ולא לרפורמות מחירים כאלו ואחרות כפי שמקדמת השרה רגב. כל עוד לא יחול היפוך דיסקט בחשיבה של משרד התחבורה אנו נמשיך לעמוד בפקקים.
ובחזרה למספרים - סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלה ב-9.3% (מ-4,728 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-5,166 מיליארד ק"מ בשנת 2022). ואילו סך הנסועה של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית עלתה ב-2.2% (מ-41,862 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-42,788 מיליארד ק"מ בשנת 2022). הנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות פרטית ירדה ב-1.4% בעוד שהנסועה הממוצעת של כלי רכב פרטיים בבעלות חברת החכֵּר (ליסינג) עלתה ב-2.5%.
רוב הנסועה השנתית בשנת 2022 הייתה של כלי רכב פרטיים (79.2%), בדומה לשיעור שנת 2021. בין בשנים 2005 ו-2019 החלק של משאיות היה במגמת ירידה מ-27.5% עד ל-13.4%. בשנת 2020 (שנת הקורונה) שיעור נסועת המשאיות עלה ל-14.9% (במקביל לירידה בחלק של כלי רכב פרטיים). חלקן של משאיות שב למגמת ירידה עד לשנת 2022 (13.2%).
- הלמ"ס: השקעת המדינה בשירותי הבריאות נמוכה יחסית לעולם
- פנסיה או נכסים: על מה הישראלים מסתמכים יותר בפרישה שלהם?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הכבישים ובשטחם. בין השנים 2000 ו-2022, הנסועה השנתית גדלה ב-81% ומצבת כלי הרכב גדלה פי 2.2. לעומת זאת, באותה תקופה שטח הכבישים גדל ב-61%, ואורך הכבישים גדל ב-25%.
הנסועה הממוצעת של סך כלי הרכב בשנים 2021 ו-2022 נותרה כמעט זהה (16.6 אלף ק"מ בשנת 2022 ו-16.7 ק"מ בשנת 2021). בכל סוגי הרכב נראה ירידה בנתון זה, למעט אוטובוס זעיר ומונית שבהשוואה לשנת 2021 עלו ב-2.7% וב-1.3% בהתאמה.
לעומת הירידה בנסועה הממוצעת, חלה עלייה של 3% בסך הנסועה של כלי הרכב בשנת 2022. בסך הנסועה של רכב פרטי חלה עלייה של 3.2% באותה תקופה. סך הנסועה השנתית של מוניות עלתה ב-6.6% – מ-1.497 מיליארד ק"מ בשנת 2021 ל-1,596 מיליון ק"מ בשנת 2022.
- התחרות מתגברת - שני קרוסאוברים חשמליים חדשים של MG
- ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- רכב אספנות- המיוחדות של 1996 שניתן לייבא החל מ 2026
מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה הממוצעת שלו גבוהה יותר. לדוגמה, בשנת 2022 כלי רכב פרטי בקבוצת גיל 3-0 נסע 19.6 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16 אלף ק"מ בקבוצת גיל 6-4. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-4.6 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטי שגילו מעל 30 שנה.
כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר מכלי רכב פרטיים חדשים בבעלות פרטית. בבחינת נסועה של כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש בארבע השנים האחרונות, לפי בעלות, עולה כי בשנת 2022, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בבעלות חברת החכר עמדה על 28.4 אלף ק"מ. זאת לעומת 16 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית, 26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה ו-26.5 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור.
כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז, וכלי רכב היברידיים נוסעים יותר. בשנת 2022, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 22.8 אלף ק"מ, כלי רכב היברידיים נסעו בממוצע 21.1 אלף ק"מ וכלי רכב המונעים בגז נסעו 18.8 אלף ק"מ, לעומת 14 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.
משאיות גדולות נוסעות יותר. בשנת 2022, הנסועה השנתית הממוצעת של משאית סולר שמשקלה 34 טונות ומעלה, הייתה 67 אלף ק"מ, והיא פי 3 מהנסועה הממוצעת של משאית סולר שמשקלה עד 3.5 טונות – 22.4 אלף ק"מ. אופנועים בעלי נפח מנוע גדול נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שנפח המנוע של האופנוע גדול יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנוע בעל נפח מנוע של 401 סמ"ק ומעלה הסתכמה בשנת 2022 ב-7.8 אלף ק"מ, לעומת 7.3 אלף ק"מ לאופנוע בעל נפח מנוע של עד 125 סמ"ק.
- 6.שלמה 15/09/2023 08:08הגב לתגובה זוכדאי לכתוב גילוי נאות האם אתה מחזיק רכב או לא
- 5.יהושוע 14/09/2023 20:50הגב לתגובה זואם לא ניתן לתת גו'בים , אז זה לא מעניין
- 4.א 14/09/2023 16:20הגב לתגובה זוהנוהג להצהיר על הקילומטרג' במבחן הרישוי הונהג לפני כעשור כל נתון ישן יותר מבוסס על השערות בלבד.ואגב מחיר הדלק זהה כבר 15 שנה
- 3.תגידו תודה שיש לכם עוד לאן לנסוע. תכף נסדר גם את זה. (ל"ת)מירי 14/09/2023 13:48הגב לתגובה זו
- 2.מתן 14/09/2023 13:37הגב לתגובה זוהכבישים בהכרח טובים יותר, תחזוקה מצוינת, רווחים נאים, והנהגים נהנים, שנה טובה וחג שמח לכולם :-) !!!
- 1.הכתב היקר מוזמן לעבור לתחב"צ (ל"ת)מירי רגב 14/09/2023 13:17הגב לתגובה זו

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?
כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?
משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.
שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.
המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.
בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית.
- נהגי מוניות בנתב"ג מאיימים לשבות בערב החג: ההתנגדות לאובר עולה מדרגה
- ועדת המחירים ממליצה על הפחתת תעריף בסיס במוניות והוספת תוספת לנסיעות ארוכות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות
מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?
כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.
כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?
30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.
מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?
ג'אקו 5 חשמלי. צילום יואב פולסג'אקו 5 חשמלי - חבילת עיצוב, הנעה ושימושיות
הג'אקו 5 ינסה לעשות לסגמנט הג'יפונים הקטנים את מה שעשה אחיו הגדול הג'אקו 7 לסגמנט הקרוסאוברים המשפחתיים. יחד עם הג'אקו 8, וכשהוא מצויד בהנעה חשמלית, היברידית או בנזין הוא משלים קשת דגמים באולמות ג'אקו שיתאימו לכל צורך.
אהבנו - עיצוב, מרווח, נוחות
פחות אהבנו - מערכות בטיחות אקטיביות אגרסיביות מדי, לחימת הגה מורגשת
ציון מסכם 4.3 בסולם פולס
אחרי ההצלחה המרשימה והמפתיעה משהו של הג'אקו 7, נחת בארץ הג'אקו 5 (ובזמן הזה גם הג'אקו 8 שככל הנראה נהנה מלעלה מ 2000 הזמנות) שמנסה לשחזר את ההצלחה של אחיו הגדול במעט. הוא עושה זאת באמצעות שימוש באותם כלים – עיצוב, טכנולוגיה, תא נוסעים מפנק ומאובזר ומחיר שמנסה להיות יותר נגיש. אנחנו כאן עם גירסת החשמל ( יש גם היברידי ובנזין) מנסים לתהות על קנקנו המעוצב.
| תעודת חובה | |
| קטגוריה | קרוסאובר B+ Suv |
| מימדים (מטר) | אורך 4.38 /רוחב 1.86 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.62 |
| מספר מושבים | חמישה |
| הנעה | חשמלית, קדמית |
| הספק ומומנט | 211 כ"ס / 29.4 קג"מ |
| סוללה וטעינה | 59.8Kwh. טעינה איטית AC עד 11Kw, טעינה מהירה DC עד 130Kw |
| טווח ותקן | 402 ק"מ |
| בטיחות | ציון אבזור בטיחות 7 |
| מחיר | 151.0 אש"ח לפרימיום / 160.0 אש"ח ללקשרי |
עיצוב חיצוני ופנימי
אם נתעלם לרגע מהחזית של הג'אקו 5, נדרש מבט שני ושלישי על מנת להבין אם לפנינו ג'אקו 5 או ג'אקו 7. החזית מעט שונה, והיא ככל הנראה החזית העדכנית של דגמי ג'אקו. היא אטומה, יחידות תאורה מלבניות משולבות לד בצידי המרכב וביניהם יחידה פלסטית לרוחב כל הרכב עם כיתוב JAECOO גדול במרכזה. הסתכלתי בתמונות של דגם הבנזין של הג'אקו 5 שמקבל את אותו גריל אנכי גדול, ואני מתבייש לומר שהגריל האנכי, הגדול והמוגזם בכל קנה מידה נראה יותר מרשים מאשר החזית האטומה. מאחור תמונת מראה לחזית, שוב יחידות תאורה מלבניות וכיתוב JAECOO גדול ובולט במרכז.
אם תראו תמונה צידית לאדם אקראי ברחוב, הדבר הראשון שהוא יאמר על הרכב זה שמדובר בלנדרובר, וביתר דיוק בריינג' רובר קטן. עד כדי כך ההשפעה של שיתוף הפעולה עם המותג הבריטי גדולה.
- יותר גדולה, יותר חזקה - סמארט #5 החל מ 220 אלף ש"ח
- אומודה בישראל - עם שני דגמים אומודה 7 ואומודה 9
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פנים הרכב כמעט נטול מתגים. לנהג צג לוח מחוונים הגודל ''8.8, הגה דו קטום החלקו התחתון, עם מתגי שליטה על המדיה ובקרת השיוט, מסך מולטימדיה בגודל ''13.2 ( קישוריות אלחוטית לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי) ממנו מפעילים את כל מערכות הרכב לרבות המיזוג.
