דונגפנג בוקס. צילום יואב פולסדונגפנג בוקס. צילום יואב פולס

קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית

הבוקס היא סופר מיני במימדים החיצוניים עם מרווח פנימי כמעט כמו של קרוסאובר. היא גם חשמלית מלאה, בעלת עיצוב 'חמוד' ומתומחרת נכון. 

אהבנו: עיצוב, מחיר, מרווח פנימי

פחות אהבנו: הספקי טעינה, איבזור בטיחות, ללא EuroNcap

ציון מסכם: 4.0 במדד פולס

יואב פולס | (4)

טיימינג זה הכל בחיים, לא רצועת תיזמון של המנוע, אלא הטיימינג של הדברים בחיים. הדונגפנג בוקס הושק ממש לקראת סוף 2024 כשהמע"מ עוד היה 17% והמס על החשמליות היה 35%, ורגע לפני שפרצו לחיינו רכבי הפלאג אין הייבריד החדשים, שתופסים מתחילת השנה נתח שוק משמעותי, שהגיע בימים אלו לכ - 8%. תוך כדי תחילת שיווק הדגם רכשה קבוצת 'דלק מוטורס' את פעילות דונגפנג בישראל מידי 'מטרו מוטור'.

בסיטואציה הזו החל שיווק הדונגפנג בוקס, רכב סופר מיני חשמלי עם מרווח פנימי נדיר.

תעודת חובה    
קטגוריה            סופר מיני
מימדים (מטר)    אורך 4.03 / רוחב 1.81 / גובה 1.57 / בסיס גלגלים 2.66
מספר מושבים    חמישה
הנעה                חשמלית קדמית
הספק ומומנט    95 כ"ס, 16 קג"מ
סוללה וטעינה    43.2Kwh, טעינת AC  בהספק 6.6Kw טעינת DC בהספק 50Kw
טווח ותקן            310 ק"מ. WLTP
בטיחות                ציון איבור בטיחות 3. ללא EuroNcap
מחיר                    113,900 ש"ח



עיצוב חיצוני ופנימי

'אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני', זה כנראה הופיע בפני מעצבי הבוקס על כל דף או דפדפן אותו הם פתחו כאשר ניגשו לעצב את הבוקס, והיא אכן מקסימה ומתוקה כבר מהמבט הראשוני. את המבט הראשוני תופסת החזית החייכנית של הבוקס, עם פס לד לכל רוחב החזית, שיורד בקצוות ועוטף את הפנס הראשי. התוצאה מצוינת לטעמי. מעצבי הבוקס הצליחו לחמוק מאופנת ה 'בואו נתקין חיפויי פלסטיק שחורים בבתי הגלגלים והספים התחתונים לטובת מראה גבוה', ואת המראה הגבוה הם משיגים באמצעות קורות שחורות וגג 'צף'. החלק האחורי של הבוקס הוא המוצלח ביותר לטעמי עם דלת חמישית שחלקה העליון בצבע שחור וחלקה התחתון בצבע המרכב. יחידות תאורה אחוריות משולבות לד משלימות מראה חביב ומודרני.


בוקס - סביבת נהג. צילום יואב פולס

פנים הרכב מנסה להיות נקי ומינימליסטי. דשבורד אופקי ובמרכזו מסך מולטימדיה בגודל ''12, אולם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי באמצעות ממשק ייעודי, שבסה"כ היה יציב. לנהג צג לוח מחוונים בגודל 5'' עם מידע בסיסי. על מנת לקבל מידע מפורט נדרש לעבור בתפריט שלאחר מס' שניות נמחק ומשאיר את לוח המחוונים עם המידע שנקבע מראש. הגה בעל שני חישורים, עם מתגי הפעלה שונים מושב הנהג חשמלי עם ארבעה זיכרונות קבועים. Nice. מדף קונסולה מרכזית 'צפה' עם משטח טעינה אלחוטי, מתחתיה שני מחזיקי כוסות ועוד משטחים להנחת חפצים. בין הנהג לנוסע תא חפצים גדול ושימושי. לבוקס תאורת אווירה בדשבורד, מאחורי הידיות של הדלתות, לרגלי הנהג והנוסע, ובמרכז הקונסולה. מודה שעד היום לא הצלחתי להתחבר לדבר הזה שנקרא תאורת אווירה, ולחשיבות שאנחנו הצרכנים מייחסים לו. המרווח מאחור מצוין הודות לבסיס הגלגלים הנדיב.

הנעה ונהיגה

לבוקס מנוע חשמלי בהספק של 95 כ"ס ומומנט של 16 קג"מ. לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה אבל בהחלט מספק. הסוללה בקיבולת 43.2Kwh והטווח המוצהר עומד על 310 ק"מ. טעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 50Kw. עם זאת, המספרים האלה לא מספרים את האמת שכן טעינה ביתית 'רגילה', תלת פאזית, כזו שמטעינה כלי רכב חשמליים אחרים בהספק של עד 11Kw, טענה את הבוקס בהספק של 3.0Kw בלבד. לא ניכנס להסברים הטכניים, אבל בבית סטנדרטי, גם כזה שיש לו חיבור תלת פאזי 3x40, ועמדת טעינה סטנדרטית, לא תקבלו יותר מ – 3.0Kw-3.5Kw. המשמעות היא שהרכב צריך להיות מחובר הרבה יותר זמן לעמדת הטעינה הביתית.

הנסיעה בבוקס נעימה, המתלים עושים עבודה טובה, ורק מערכות הבטיחות מזכירות את קיומן, עד שאתה מבטל אותן כליל, למעט הבלימה האוטומטית. הן פועלות ברגישות יתר וזו המנטרת את הנהג מטרידה לא מעט. לזכות הבוקס אפשר לומר כי ניטרול המערכות נעשה יחסית בקלות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


בוקס. חמודה מכל זווית. צילום יואב פולס

עוד נקודה לחובת הבוקס, לא משהו קריטי, אפילו משעשע משהו הוא ההודעות המתורגמות לעברית. מישהו ב'דלק' צריך לשבת על הבוקס ולעדכן את ההודעות בעברית באופן מסודר. מצב ECO של הרכב תורגם ל'כלכלה', ועם שחרור בלם היד החשמלי עם השילוב ל – D הרכב מודיע על "הידבקות שוחררה". זה שהרכב לא יקר לא אומר שנכון לוותר על הגהה מקיפה ויסודית.

לא היתה כל בעיה לבוקס לשייט בכבישים מהירים במהירויות של 120 קמ"ש וצפונה, למרות שהמהירות המרבית מוגבלת ל – 140 קמ"ש. לבוקס בקרת שיוט אדפטיבית שפעלה היטב. הבוקס מצוידת גם בשלוש רמות של בלימה רגנרטיבית, ובמהרה נקבעה הרמה החזקה ביותר. אופי הפעולה של הבלימה היה לא אינטואיטיבי, ובמקום שעם עזיבת דוות התאוצה הרכב יתחיל להאט, הוא גולש מעט ללא שינוי, ורק אחרי פרק זמן לא ארוך נכנסת הבלימה הרגנרטיבית לפעולה.

צריכת חשמל ובטיחות

צריכת החשמל המוצהרת של הבוקס עומדת על 15.6Kw ל – 100 ק"מ, והאמת היא שאני מתקשה להבין איך היצרן הגיע לצריכה הזו, שהיא לא בתקן WLTP. הצריכה בפועל נמוכה משמעותית. נהיגה מתונה הניבה צריכת חשמל של כ-10Kw  ל – 100 ק"מ בלבד, ונהיגה אגרסיבית הניבה צריכה של 14.6Kw ל – 100 ק"מ, שתיהן נמוכות משמעותית מהצהרת היצרן, ויכול להיות שאימוץ תקן WLTP יביא את הרכב לטווח משמעותית יותר גבוה. נהיגה בתוך העיר הניבה צריכה אף יותר נמוכה, כך שלא ברור לי למה מצהיר היצרן על הצריכה הרשמית.

בתחום הבטיחות לבוקס אביזרי בטיחות אקטיביים כמו בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, ועוד. עם זאת ציון אבזור הבטיחות עומד על 3 בלבד. הרכב טרם נבחן במבחן של ה EuroNcap.

מחיר, מתחרות וסיכום

האחריות של הבוקס עומדת על חמש שנים או 100,000 ק"מ לרכב, ולסוללה האחריות היא 8 שנים או 160,000 ק"מ.

המחיר של הבוקס הוא הקלף החזק, והוא משווק במחיר של 114.0 אש"ח.

הסיכום של הבוקס הוא חיובי מאוד. למרות כמה פאולים קטנים מדובר ברכב מקסים, מרווח וחסכוני, ות'כלס למי שלא מוביל חמישה נוסעים בוגרים על בסיס קבוע, ולא עושה משלוחים בין אילת לת"א מדי יום, הבוקס היא פתרון נהדר.

הבוקס לא לבד כאשר יש לה שתי מתחרות חשמליות מאוד שונות זו מזו, המתחרה הצעירה, ה BYD Dolphin Surf רכב מיני, עם מרווח פנימי קטן משמעותית מזה של הבוקס, ארבעה מקומות בלבד ובמחיר של 115.0 / 124.0 אש"ח, ומהצד השני הליפמוטור T03 שגם הוא בעל ארבעה מקומות אבל מחירו משאיר עודף מ 90.0 אש"ח, זול מהבוקס ב 24.0 אש"ח לא מבוטלים. לחובת הליפ T03 עיצוב שניתן בעדינות לקרוא לו מוזר, ואין לו את הקסם והמתיקות של הבוקס.

ציון מסכם:


דונגפנג בוקס
נוחות4.0
דינמיות / שטח3.5
צריכת דלק / טווח חשמלי4.0
איבזור4.2
בטיחות3.5
עיצוב4.5
תמורה למחיר VFM4.5
ציון מסכם4.0



תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ראוי לציין כתבה ממומנת (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
  • ראוי להוסיף אין כתבות לא ממומנות (ל"ת)
    אנונימי 24/09/2025 14:42
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 29/06/2025 00:11
    הגב לתגובה זו
    ואתה נשאר עם רכב בלי חלפים ובלי שוק. עובד נהדר עד שלאאם אין למותג שלך חמש שנים על הכביש בישראל אל תתקרב. ועד עשור גם אני לא הייתי מתקרב. עדיף לשים עוד כמה אלפי שקלים ולדעת שהרכב שלך ישרוד שנים וגם יוכל להמכר בסוף
  • 1.
    אנונימי 27/06/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    מצא חן בעיני האמרה זה שהרכב לא יקר חחחחחחחחחח
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

דונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcapדונגפנג בוקס במבחן ריסוק חזיתי. צילום EuroNcap

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק

הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה. 

לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3

עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים

יואב פולס |

דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.

לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.

דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.

בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:

במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף.  הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים.  בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.