קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית

הבוקס היא סופר מיני במימדים החיצוניים עם מרווח פנימי כמעט כמו של קרוסאובר. היא גם חשמלית מלאה, בעלת עיצוב 'חמוד' ומתומחרת נכון. 

אהבנו: עיצוב, מחיר, מרווח פנימי

פחות אהבנו: הספקי טעינה, איבזור בטיחות, ללא EuroNcap

ציון מסכם: 4.0 במדד פולס

יואב פולס | (3)

טיימינג זה הכל בחיים, לא רצועת תיזמון של המנוע, אלא הטיימינג של הדברים בחיים. הדונגפנג בוקס הושק ממש לקראת סוף 2024 כשהמע"מ עוד היה 17% והמס על החשמליות היה 35%, ורגע לפני שפרצו לחיינו רכבי הפלאג אין הייבריד החדשים, שתופסים מתחילת השנה נתח שוק משמעותי, שהגיע בימים אלו לכ - 8%. תוך כדי תחילת שיווק הדגם רכשה קבוצת 'דלק מוטורס' את פעילות דונגפנג בישראל מידי 'מטרו מוטור'.

בסיטואציה הזו החל שיווק הדונגפנג בוקס, רכב סופר מיני חשמלי עם מרווח פנימי נדיר.

תעודת חובה    
קטגוריה            סופר מיני
מימדים (מטר)    אורך 4.03 / רוחב 1.81 / גובה 1.57 / בסיס גלגלים 2.66
מספר מושבים    חמישה
הנעה                חשמלית קדמית
הספק ומומנט    95 כ"ס, 16 קג"מ
סוללה וטעינה    43.2Kwh, טעינת AC  בהספק 6.6Kw טעינת DC בהספק 50Kw
טווח ותקן            310 ק"מ. WLTP
בטיחות                ציון איבור בטיחות 3. ללא EuroNcap
מחיר                    113,900 ש"ח



עיצוב חיצוני ופנימי

'אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני', זה כנראה הופיע בפני מעצבי הבוקס על כל דף או דפדפן אותו הם פתחו כאשר ניגשו לעצב את הבוקס, והיא אכן מקסימה ומתוקה כבר מהמבט הראשוני. את המבט הראשוני תופסת החזית החייכנית של הבוקס, עם פס לד לכל רוחב החזית, שיורד בקצוות ועוטף את הפנס הראשי. התוצאה מצוינת לטעמי. מעצבי הבוקס הצליחו לחמוק מאופנת ה 'בואו נתקין חיפויי פלסטיק שחורים בבתי הגלגלים והספים התחתונים לטובת מראה גבוה', ואת המראה הגבוה הם משיגים באמצעות קורות שחורות וגג 'צף'. החלק האחורי של הבוקס הוא המוצלח ביותר לטעמי עם דלת חמישית שחלקה העליון בצבע שחור וחלקה התחתון בצבע המרכב. יחידות תאורה אחוריות משולבות לד משלימות מראה חביב ומודרני.


בוקס - סביבת נהג. צילום יואב פולס

פנים הרכב מנסה להיות נקי ומינימליסטי. דשבורד אופקי ובמרכזו מסך מולטימדיה בגודל ''12, אולם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי באמצעות ממשק ייעודי, שבסה"כ היה יציב. לנהג צג לוח מחוונים בגודל 5'' עם מידע בסיסי. על מנת לקבל מידע מפורט נדרש לעבור בתפריט שלאחר מס' שניות נמחק ומשאיר את לוח המחוונים עם המידע שנקבע מראש. הגה בעל שני חישורים, עם מתגי הפעלה שונים מושב הנהג חשמלי עם ארבעה זיכרונות קבועים. Nice. מדף קונסולה מרכזית 'צפה' עם משטח טעינה אלחוטי, מתחתיה שני מחזיקי כוסות ועוד משטחים להנחת חפצים. בין הנהג לנוסע תא חפצים גדול ושימושי. לבוקס תאורת אווירה בדשבורד, מאחורי הידיות של הדלתות, לרגלי הנהג והנוסע, ובמרכז הקונסולה. מודה שעד היום לא הצלחתי להתחבר לדבר הזה שנקרא תאורת אווירה, ולחשיבות שאנחנו הצרכנים מייחסים לו. המרווח מאחור מצוין הודות לבסיס הגלגלים הנדיב.

הנעה ונהיגה

לבוקס מנוע חשמלי בהספק של 95 כ"ס ומומנט של 16 קג"מ. לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה אבל בהחלט מספק. הסוללה בקיבולת 43.2Kwh והטווח המוצהר עומד על 310 ק"מ. טעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 50Kw. עם זאת, המספרים האלה לא מספרים את האמת שכן טעינה ביתית 'רגילה', תלת פאזית, כזו שמטעינה כלי רכב חשמליים אחרים בהספק של עד 11Kw, טענה את הבוקס בהספק של 3.0Kw בלבד. לא ניכנס להסברים הטכניים, אבל בבית סטנדרטי, גם כזה שיש לו חיבור תלת פאזי 3x40, ועמדת טעינה סטנדרטית, לא תקבלו יותר מ – 3.0Kw-3.5Kw. המשמעות היא שהרכב צריך להיות מחובר הרבה יותר זמן לעמדת הטעינה הביתית.

הנסיעה בבוקס נעימה, המתלים עושים עבודה טובה, ורק מערכות הבטיחות מזכירות את קיומן, עד שאתה מבטל אותן כליל, למעט הבלימה האוטומטית. הן פועלות ברגישות יתר וזו המנטרת את הנהג מטרידה לא מעט. לזכות הבוקס אפשר לומר כי ניטרול המערכות נעשה יחסית בקלות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


בוקס. חמודה מכל זווית. צילום יואב פולס

עוד נקודה לחובת הבוקס, לא משהו קריטי, אפילו משעשע משהו הוא ההודעות המתורגמות לעברית. מישהו ב'דלק' צריך לשבת על הבוקס ולעדכן את ההודעות בעברית באופן מסודר. מצב ECO של הרכב תורגם ל'כלכלה', ועם שחרור בלם היד החשמלי עם השילוב ל – D הרכב מודיע על "הידבקות שוחררה". זה שהרכב לא יקר לא אומר שנכון לוותר על הגהה מקיפה ויסודית.

לא היתה כל בעיה לבוקס לשייט בכבישים מהירים במהירויות של 120 קמ"ש וצפונה, למרות שהמהירות המרבית מוגבלת ל – 140 קמ"ש. לבוקס בקרת שיוט אדפטיבית שפעלה היטב. הבוקס מצוידת גם בשלוש רמות של בלימה רגנרטיבית, ובמהרה נקבעה הרמה החזקה ביותר. אופי הפעולה של הבלימה היה לא אינטואיטיבי, ובמקום שעם עזיבת דוות התאוצה הרכב יתחיל להאט, הוא גולש מעט ללא שינוי, ורק אחרי פרק זמן לא ארוך נכנסת הבלימה הרגנרטיבית לפעולה.

צריכת חשמל ובטיחות

צריכת החשמל המוצהרת של הבוקס עומדת על 15.6Kw ל – 100 ק"מ, והאמת היא שאני מתקשה להבין איך היצרן הגיע לצריכה הזו, שהיא לא בתקן WLTP. הצריכה בפועל נמוכה משמעותית. נהיגה מתונה הניבה צריכת חשמל של כ-10Kw  ל – 100 ק"מ בלבד, ונהיגה אגרסיבית הניבה צריכה של 14.6Kw ל – 100 ק"מ, שתיהן נמוכות משמעותית מהצהרת היצרן, ויכול להיות שאימוץ תקן WLTP יביא את הרכב לטווח משמעותית יותר גבוה. נהיגה בתוך העיר הניבה צריכה אף יותר נמוכה, כך שלא ברור לי למה מצהיר היצרן על הצריכה הרשמית.

בתחום הבטיחות לבוקס אביזרי בטיחות אקטיביים כמו בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, ועוד. עם זאת ציון אבזור הבטיחות עומד על 3 בלבד. הרכב טרם נבחן במבחן של ה EuroNcap.

מחיר, מתחרות וסיכום

האחריות של הבוקס עומדת על חמש שנים או 100,000 ק"מ לרכב, ולסוללה האחריות היא 8 שנים או 160,000 ק"מ.

המחיר של הבוקס הוא הקלף החזק, והוא משווק במחיר של 114.0 אש"ח.

הסיכום של הבוקס הוא חיובי מאוד. למרות כמה פאולים קטנים מדובר ברכב מקסים, מרווח וחסכוני, ות'כלס למי שלא מוביל חמישה נוסעים בוגרים על בסיס קבוע, ולא עושה משלוחים בין אילת לת"א מדי יום, הבוקס היא פתרון נהדר.

הבוקס לא לבד כאשר יש לה שתי מתחרות חשמליות מאוד שונות זו מזו, המתחרה הצעירה, ה BYD Dolphin Surf רכב מיני, עם מרווח פנימי קטן משמעותית מזה של הבוקס, ארבעה מקומות בלבד ובמחיר של 115.0 / 124.0 אש"ח, ומהצד השני הליפמוטור T03 שגם הוא בעל ארבעה מקומות אבל מחירו משאיר עודף מ 90.0 אש"ח, זול מהבוקס ב 24.0 אש"ח לא מבוטלים. לחובת הליפ T03 עיצוב שניתן בעדינות לקרוא לו מוזר, ואין לו את הקסם והמתיקות של הבוקס.

ציון מסכם:


דונגפנג בוקס
נוחות4.0
דינמיות / שטח3.5
צריכת דלק / טווח חשמלי4.0
איבזור4.2
בטיחות3.5
עיצוב4.5
תמורה למחיר VFM4.5
ציון מסכם4.0



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ראוי לציין כתבה ממומנת (ל"ת)
    אנונימי 01/07/2025 14:21
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 29/06/2025 00:11
    הגב לתגובה זו
    ואתה נשאר עם רכב בלי חלפים ובלי שוק. עובד נהדר עד שלאאם אין למותג שלך חמש שנים על הכביש בישראל אל תתקרב. ועד עשור גם אני לא הייתי מתקרב. עדיף לשים עוד כמה אלפי שקלים ולדעת שהרכב שלך ישרוד שנים וגם יוכל להמכר בסוף
  • 1.
    אנונימי 27/06/2025 16:09
    הגב לתגובה זו
    מצא חן בעיני האמרה זה שהרכב לא יקר חחחחחחחחחח
מרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרןמרצדס C-Class. האם בדגם הבא יהיה מנוע של ב.מ.וו? צילום יצרן

ב.מ.וו ומרצדס לקראת שת"פ אסטרטגי היסטורי

ב.מ.וו ומרצדס, שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות מזהות את אותם האיומים העסקיים, דבר שיכול להביא לשיתוף פעולה היסטורי בין שתיהן במסגרתו מרצדס תתקין בדגמיה מנוע של ב.מ.וו. 

אתם יכולים לבדוק את התאריך, אנחנו לא ב 1 באפריל.  

יואב פולס |
נושאים בכתבה ב.מ.וו מרצדס

האם בעתיד הנראה לעין דגמי מרצדס יצוידו במנועים מתוצרת ב.מ.וו ?  

עבור רבים מדובר בשאלת כפירה המצדיקה סקילה, אבל לפי מגזין AUTOCAR הבריטי, מדובר באפשרות ממשית, ולמעשה בשיחות שמתקיימות בין שתי יצרניות הפרימיום הגרמניות ונמצאות בישורת האחרונה.

הקשיים שחוות היצרניות המסורתיות לנוכח התחרות מהמזרח ובעיקר מסין, מחייבות פתרונות יצירתיים בהתאם. אחד מהם הוא בתחום שיתופי הפעולה.

בעבר הלא רחוק צוידו דגמי מרצדס במנועי בנזין פרי פיתוח משותף למרצדס ורנו, עם מנועי ה 1.33 טורבו בנזין, כך שלא מדובר באירוע יוצא דופן, ובתעשיית הרכב מקובלים שיתופי פעולה ושימוש ברכיבים בין יצרנים שונים. מה שפחות מקובל הוא שיתוף פעולה בין שתי יצרניות המתחרות ראש בראש לאורך עשרות שנים. עתה נראה ששתי היצרניות הגיעו לרצון לשתף פעולה לנוכח התחרות הגוברת והאיומים העסקיים ששתיהן רואות בתחרות העולה מהמזרח.

במרכז שיתוף פעולה אפשרי נמצא כרגע מנוע 2.0 ליטר טורבו בנזין של ב.מ.וו, שם קוד B48, שייתכן וימצא את דרכו לתא המנוע של דגמים עתידיים של המתחרה הגדולה שלה, מרצדס בדגמי הליבה של היצרנית ה C-Class, E-Class ה GLA, GLB, GLC ועוד.

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר |
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?   טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה        

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.  

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא. מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת  

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים.  הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות.  מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר. מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה. בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות: טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור.  BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה.  החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.   ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות. קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה.   

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.  

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר. אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין.  אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר.