דונגפנג בוקס. צילום יואב פולסדונגפנג בוקס. צילום יואב פולס

קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית

הבוקס היא סופר מיני במימדים החיצוניים עם מרווח פנימי כמעט כמו של קרוסאובר. היא גם חשמלית מלאה, בעלת עיצוב 'חמוד' ומתומחרת נכון. 

אהבנו: עיצוב, מחיר, מרווח פנימי

פחות אהבנו: הספקי טעינה, איבזור בטיחות, ללא EuroNcap

ציון מסכם: 4.0 במבחן פולס

יואב פולס |

טיימינג זה הכל בחיים, לא רצועת תיזמון של המנוע, אלא הטיימינג של הדברים בחיים. הדונגפנג בוקס הושק ממש לקראת סוף 2024 כשהמע"מ עוד היה 17% והמס על החשמליות היה 35%, ורגע לפני שפרצו לחיינו רכבי הפלאג אין הייבריד החדשים, שתופסים מתחילת השנה נתח שוק משמעותי, שהגיע בימים אלו לכ 8%. תוך כדי תחילת שיווק הדגם רכשה קבוצת 'דלק מוטורס' את פעילות דונגפנג בישראל מידי 'מטרו מוטור'.

בסיטואציה הזו החל שיווק הדונגפנג בוקס, רכב סופר מיני חשמלי עם מרווח פנימי נדיר.

תעודת חובה    
קטגוריה            סופר מיני
מימדים (מטר)    אורך 4.03 / רוחב 1.81 / גובה 1.57 / בסיס גלגלים 2.66
מספר מושבים    חמישה
הנעה                חשמלית קדמית
הספק ומומנט    95 כ"ס, 16 קג"מ
סוללה וטעינה    43.2Kwh, טעינת AC  בהספק 6.6Kw טעינת DC בהספק 50Kw
טווח ותקן            310 ק"מ. WLTP
בטיחות                ציון איבור בטיחות 3. ללא EuroNcap
מחיר                    113,900 ש"ח



עיצוב חיצוני ופנימי

'אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני', זה כנראה הופיע בפני מעצבי הבוקס על כל דף או דפדפן אותו הם פתחו כאשר ניגשו לעצב את הבוקס, והיא אכן מקסימה ומתוקה כבר מהמבט הראשוני. את המבט הראשוני תופסת החזית החייכנית של הבוקס, עם פס לד לכל רוחב החזית, שיורד בקצוות ועוטף את הפנס הראשי. התוצאה מצוינת לטעמי. מעצבי הבוקס הצליחו לחמוק מאופנת ה 'בואו נתקין חיפויי פלסטיק שחורית בבתי הגלגלים והספים התחתונים לטובת מראה גבוה', ואת המראה הגבוה הם משיגים באמצעות קורות שחורות וגג 'צף'. החלק האחורי של הבוקס הוא המוצלח ביותר לטעמי עם דלת חמישית שחלקה העליון בצבע שחור וחלקה התחתון בצבע המרכב. יחידות תאורה אחוריות משולבות לד משלימות מראה חביב ומודרני.


בוקס - סביבת נהג. צילום יואב פולס

פנים הרכב מנסה להיות נקי ומינימליסטי. דשבורד אופקי ובמרכזו מסך מולטימדיה בגודל ''12, אולם קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי באמצעות ממשק ייעודי, שבסה"כ היה יציב. לנהג צג לוח מחוונים בגודל 5'' עם מידע בסיסי. על מנת לקבל מידע מפורט נדרש לעבור בתפריט שלאחר מס' שניות נמחק ומשאיר את לוח המחוונים עם המידע שנקבע מראש. הגה בעל שני חישורים, עם מתגי הפעלה שונים מושב הנהג חשמלי עם ארבעה זיכרונות קבועים. Nice. מדף קונסולה מרכזית 'צפה' עם משטח טעינה אלחוטי, מתחתיה שני מחזיקי כוסות ועוד משטחים להנחת חפצים. בין הנהג לנוסע תא חפצים גדול ושימושי. לבוקס תאורת אווירה בדשבורד, מאחורי הידיות של הדלתות, לרגלי הנהג והנוסע, ובמרכז הקונסולה. מודה שעד היום לא הצלחתי להתחבר לדבר הזה שנקרא תאורת אווירה, ולחשיבות שאנחנו הצרכנים מייחסים לו. המרווח מאחור מצוין הודות לבסיס הגלגלים הנדיב.

הנעה ונהיגה

לבוקס מנוע חשמלי בהספק של 95 כ"ס ומומנט של 16 קג"מ. לא משהו לרוץ לספר לחבר'ה אבל בהחלט מספק. הסוללה בקיבולת 43.2Kwh והטווח המוצהר עומד על 310 ק"מ. טעינה איטית AC בהספק של עד 6.6Kw וטעינה מהירה DC בהספק של עד 50Kw. עם זאת, המספרים האלה לא מספרים את האמת שכן טעינה ביתית 'רגילה', תלת פאזית, כזו שמטעינה כלי רכב חשמליים אחרים בהספק של עד 11Kw, טענה את הבוקס בהספק של 3.0Kw בלבד. לא ניכנס להסברים הטכניים, אבל בבית סטנדרטי, גם כזה שיש לו חיבור תלת פאזי 3x40, ועמדת טעינה סטנדרטית, לא תקבלו יותר מ – 3.0Kw-3.5Kw. המשמעות היא שהרכב צריך להיות מחובר הרבה יותר זמן לעמדת הטעינה הביתית.

הנסיעה בבוקס נעימה, המתלים עושים עבודה טובה, ורק מערכות הבטיחות מזכירות את קיומן, עד שאתה מבטל אותן כליל, למעט הבלימה האוטומטית. הן פועלות ברגישות יתר וזו המנטרת את הנהג מטרידה לא מעט. לזכות הבוקס אפשר לומר כי ניטרול המערכות נעשה יחסית בקלות.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


בוקס. חמודה מכל זווית. צילום יואב פולס

עוד נקודה לחובת הבוקס, לא משהו קריטי, אפילו משעשע משהו הוא ההודעות המתורגמות לעברית. מישהו ב'דלק' צריך לשבת על הבוקס ולעדכן את ההודעות בעברית באופן מסודר. מצב ECO של הרכב תורגם ל'כלכלה', ועם שחרור בלם היד החשמלי עם השילוב ל – D הרכב מודיע על "הידבקות שוחררה". זה שהרכב לא יקר לא אומר שנכון לוותר על הגהה מקיפה ויסודית.

לא היתה כל בעיה לבוקס לשייט בכבישים מהירים במהירויות של 120 קמ"ש וצפונה, למרותש המהירות המירבית מוגבלת ל – 140 קמ"ש. לבוקס בקרת שיוט אדפטיבית שפעלה היטב. הבוקס מצויידת גם בשלוש רמות של בלימה רגנרטיבית, ובמהרה נקבעה הרמה החזקה ביותר. אופי הפעולה של הבלימה היה לא אינטואיטיבי, ובמקום שעם עזיבת דוות התאוצה הרכב יתחיל להאט, הוא גולש מעט ללא שינוי, ורק אחרי פרק זמן לא ארוך נכנסת הבלימה הרגנרטיבית לפעולה.

צריכת חשמל ובטיחות

צריכת החשמל המוצהרת של הבוקס עומדת על 15.6Kw ל – 100 ק"מ, והאמת היא שאני מתקשה להבין איך היצרן הגיע לצריכה הזו, שהיא לא בתקן WLTP. הצריכה בפועל נמוכה משמעותית. נהיגה מתונה הניבה צריכת חשמל של כ-10Kw  ל – 100 ק"מ בלבד, ונהיגה אגרסיבית הניבה צריכה של 14.6Kw ל – 100 ק"מ, שתיהן נמוכות משמעותית מהצהרת היצרן, ויכול להיות שאימוץ תקן WLTP יביא את הרכב לטווח משמעותית יותר גבוה. נהיגה בתוך העיר הניבה צריכה אף יותר נמוכה, כך שלא ברור לי למה מצהיר היצרן על הצריכה הרשמית.

בתחום הבטיחות לבוקס אביזרי בטיחות אקטיביים כמו בלימה אוטומטית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב, ועוד. עם זאת ציון איבזור הבטיחות עומד על 3 בלבד. הרכב טרם נבחן במבחן של ה EuroNcap.

מחיר, מתחרות וסיכום

האחריות של הבוקס עומדת על חמש שנים או 100,000 ק"מ לרכב, ולסוללה האחריות היא 8 שנים או 160,000 ק"מ.

המחיר של הבוקס הוא הקלף החזק, והוא משווק במחיר של 114.0 אש"ח.

הסיכום של הבוקס הוא חיובי מאוד. למרות כמה פאולים קטנים מדובר ברכב מקסים, מרווח וחסכוני, ות'כלס למי שלא מוביל חמישה נוסעים בוגרים על בסיס קבוע, ולא עושה משלוחים בין אילת לת"א מדי יום, הבוקס היא פתרון נהדר.

הבוקס לא לבד כאשר יש לה שתי מתחרות חשמליות מאוד שונות זו מזו, המתחרה הצעירה, ה BYD Dolphin Surf רכב מיני, עם מרווח פנימי קטן משמעותית מזה של הבוקס, ארבעה מקומות בלבד ובמחיר של 115.0 / 124.0 אש"ח, ומהצד השני הליפמוטור T03 שגם הוא בעל ארבעה מקומות אבל מחירו משאיר עודף מ 90.0 אש"ח, זול מהבוקס ב 24.0 אש"ח לא מבוטלים. לחובת הליפ T03 עיצוב שניתן בעדינות לקרוא לו מוזר, ואין לו את הקסם והמתיקות של הבוקס.

ציון מסכם:

דונגפנג בוקס
נוחות4.0
דינמיות / שטח3.5
צריכת דלק / טווח חשמלי4.0
איבזור4.2
בטיחות3.5
עיצוב4.5
תמורה למחיר VFM4.5
ציון מסכם4.0

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה