יונדאי אלנטרה היברידית. צילום יואב פולס
יונדאי אלנטרה היברידית. צילום יואב פולס

מכרז הרכב ההיברידי הממשלתי - רשימת הזוכים

החשב הכללי של משרד האוצר פרסם את רשימת כלי הרכב ההיברידיים שזכו במכרז של מנהל הרכב הממשלתי 

יואב פולס | (1)

החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את הדגמים ההיברידיים שזכו במכרז של מנהל הרכב הממשלתי.

צי הרכב הממשלתי מקיף כל 15,000 כלי רכב, ומשמש את משרדי הממשלה, גופי בטחון פנים כמו משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר, הכבאות הארצית, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ועוד.

המעבר להנעה היברידית במגוון דגמים ומטווח רחב של סגמנטים נועד לתת מענה לכלל המשתמשים בכלי הרכב תחת המכרז, ובכך להפחית משמעותית את כלל ההוצאה על רכישת דלק, ולהפחית זיהום אוויר.

המכרז מיישם את החלטת הממשלה לפיה כלי רכב פרטיים (רכבי נוסעים) תחת מנהל הרכב יהיו עם הנעה אלטרנטיבית בלבד.

על פי החשכ"ל, בזמן הקרוב צפוי להתפרסם מכרז נוסף לכלי רכב חשמליים שיגדיל את ההיצע של כלי רכב אלו בצי הרכב הממשלתי וציים נוספים הנסמכים עליו. יש לקוות כי גם רכבי פלאג אין הייבריד ישתתפו במכרז, שכן לכלי רכב אלו יתרונות נוספים.


גם דאצ'יה דאסטר בין הזוכים, רק לא דגם ה 4X4 שבתמונה. צילום יואב פולס

הדגמים שזכו במכרז הם:

  • יונדאי אלנטרה (מספר רמות גימור)
  • MG ZS הייבריד 1.5
  • רנו ארקנה היברידית
  • ניסן ג'וק היברידי
  • קיה נירו
  • טויוטה יאריס קרוס היברידי
  • יונדאי קונה היברידי (מספר רמות גימור)
  • דאצ'יה דאסטר
  • טויוטה קורולה קרוס היברידי (מספר רמות גימור)
  • קיה ספורטאז' היברידי
  • טויוטה ראב 4 (מספר רמות גימור)
  • טויוטה קאמרי היברידית (שתי רמות הגימור המשווקות)
  • יונדאי סונטה היברידית ( שתי רמות גימור)
  • דאצ'יה ג'וגר היברידי
  • יונדאי סנטה פה

   

טויוטה קאמרי היברידית. לבכירים. צילום יואב פולס


החשב הכללי, יהלי רוטנברג:״המעבר להנעה אלטרנטיבית בצי הרכב הממשלתי מפחית את הוצאות הדלק והתחזוקה ותורם להתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות מזהמים. כיום כ-70% מרכבי הנוסעים במשרדי הממשלה הם בהנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18% בתחילת שנת 2022.

התיחור החדש מרחיב את אפשרויות הבחירה של עובדי המדינה, ומאפשר שילוב רכבים היברידיים לצד הרכבים החשמליים שכבר מוצעים כיום.

במקביל, אנו פועלים להרחיב את מגוון הדגמים החשמליים הזמינים – כבר בתקופה הקרובה.״

סגן בכיר לחשב הכללי וראש חטיבת נכסים, דן גונן: ״בהתאם להחלטת הממשלה, ועד לפריסה מספקת של עמדות הטענה לרכבים חשמליים ברחבי המדינה, מינהל הרכב הממשלתי פועל להרחבת מגוון הרכבים בהנעה אלטרנטיבית לצי הרכב הממשלתי ולגופים ציבוריים נוספים. באמצעות התיחור החדש, אנו מציעים כיום מגוון רחב של רכבים היברידיים וחשמליים, כחלק ממדיניות רחבה להפחתת פליטות ולהתייעלות אנרגטית בנכסי הממשלה״


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מוטי 16/06/2025 19:26
    הגב לתגובה זו
    ביבי אמר שיקנו רכבים אמריקנים בשביל להגדיל את היבוא
תאונה
צילום: דאלי אי

התקלה החמורה ברכב שקשה לגלות; והאם היא גם ברכב שלכם?

ריקולים ענקיים בעולם, אבל לא תמיד הבעיה נפתרת, והבעיה הגדולה יותר - שיעור היענות לא מלא לריקולים - על הבעיות של כריות האוויר

רן קידר |
נושאים בכתבה תאונה ריקול

התקלה שלא רואים בעין אבל עלולה להכריע בשנייה. מיליוני רכבים בעולם נוסעים עם כריות אוויר שלא נפתחות בזמן תאונה, או גרוע מזה, עם כריות שעלולות להתפוצץ ולשגר רסיסים. חלק מהתקלות כבר הובילו לריקולים רחבים, חלק עדיין בבדיקה רגולטורית, אבל בשטח התמונה מטרידה: גם אחרי שנשלחות הודעות, בערך רבע עד שליש מהרכבים לא עוברים תיקון. במילים אחרות, יש לא מעט מכוניות על הכביש עם מערכת בטיחות שלא בטוח שתעבוד.

מה בדיוק התקלה, ולמה היא מסוכנת כל כך

ברוב המקרים מדובר בתקלה מסוג "אי פתיחה ופריסה" - כריות האוויר פשוט לא נפתחות בתאונה חזיתית קשה. התקלה לא תמיד נובעת מהכרית עצמה, אלא מהמערכת שמחליטה אם ומתי לפרוס אותה: חיישני תאונה, מודול בקרה, חיווט חשמלי ותוכנה. אם אחד המרכיבים האלה נפגע או מקבל נתון שגוי, המערכת עלולה לא לשלוח פקודת פתיחה. לפעמים היא גם לא מתעדת "אירוע אי פריסה", למרות שמדובר בדרישה רגולטורית בתאונות חמורות. בפועל, הנהג והנוסעים נשארים בלי שכבת ההגנה המרכזית שלהם, בזמן שגוף הרכב נזרק קדימה.

הסכנה כאן כפולה. ראשית, בתאונות במהירות בינונית עד גבוהה, כרית האוויר אמורה למנוע פגיעה ישירה בהגה, בלוח המחוונים או בשמשה. בלי הפריסה, הסיכוי לפגיעות ראש וחזה קשות עולה משמעותית. שנית, גם אם חגורת הבטיחות פועלת, היא לא תמיד מספיקה לבדה בתרחישי התנגשות חזיתית חזקה. לכן כריות אוויר נחשבות לאחד מחידושי הבטיחות שמנעו עשרות אלפי מקרי מוות בעשורים האחרונים.

אילו יצרניות ודגמים נמצאים במוקד

בין השנים 2015 עד 2024 נרשמו עשרות ריקולים בארצות הברית בלבד בגלל תקלות אי פריסה, בהיקף מוערך של 12-14 מיליון כלי רכב, כשבעולם מדובר על סדרי גודל של פי 3-4. המותגים כוללים טויוטה, ניסאן, ג'נרל מוטורס, פורד, פולקסווגן, קיה, מרצדס-בנץ, אאודי וסובארו, לצד דגמים נוספים. מדובר לא רק במותגים עממיים אלא גם בפרימיום, מה שמחדד שהבעיה קשורה לספקי מערכות ולמורכבות הטכנולוגית, לא רק לאיכות ייצור של יצרן מסוים.

טויוטה נדרשה להחזיר כמעט 2.9 מיליון רכבים - כולל קורולה, קאמרי, ראב4 ויאריס, בגלל מערכת שאינה מזהה נכון את עוצמת התאונה. בקיה, דגמי סול, פורטה וריו סבלו מתקלות חשמליות שגרמו לאי פריסת כריות. פורד ביצעה ריקול ליותר מ-700 אלף רכבים, ביניהם פוקוס, פיוז'ן ואקספלורר, בעקבות תקלות דומות.

ביטוח רכב. צילום: Shutterstockביטוח רכב. צילום: Shutterstock

עקב העלאת מחירי ביטוחי הרכב: רשות שוק ההון קנסה חברות ביטוח

רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון הטילה קנס על שתי מהחברות הדומיננטיות בתחום הביטוח, הפניקס וביטוח ישיר, בעקבות איחורים שלהן בהגשת נתונים ובהשמטת מידע על תעריפי ביטוח רכב. הקנס הגיע ל-125 אלף שקל לכל אחת מהחברות, במסגרת בדיקה של המחירים הגבוהים שנגבו מהלקוחות

עוזי גרסטמן |

בשנתיים האחרונות עלו מחירי ביטוחי הרכב - גם הביטוח המקיף וגם צד ג' - בעשרות אחוזים. ברשות שוק ההון חשו שחברות הביטוח גבו יותר מדי ביחס לסיכון בפועל, והחליטו לפעול - והיום נודע כי אנשיה הטילו קנסות. הסיפור מתחיל בבדיקה שהחלה בספטמבר 2024, אחרי שבחודשים שבהם חלה עלייה חדה במחירי הפרמיות, דרשה הרשות מכל חברות הביטוח למסור לה מידע מפורט לגבי המחירים והתעריפים שנגבו בעבור ביטוח רכב, לאורך כמה שנים. מהבדיקה עלה כי אצל הפניקס וביטוח ישיר נרשמו עיכובים בהעברת הנתונים, ואף השמטות של מידע מהחודשים הראשונים אחרי פרוץ המלחמה, כולל פרטים על מכרזי ביטוח רכב שהעניקו לעובדים במגזר הציבורי. 

בעקבות כך הטילה הרשות עיצום כספי של ‎125 אלף שקל על כל אחת מהחברות. בהמשך, היא דרשה לא רק הבהרות, אלא גם הוראה להוריד את התעריפים. ביקורת ציבורית רבה נמתחה על הרשות, בעיקר על כך שהתגובה שלה הגיעה באיחור, כשהמחירים כבר החלו לרדת (בממוצע בכ-10%), בין השאר בעקבות ירידה בגניבות כלי הרכב. עוד עלה מהבדיקה כי מתוך שמונה חברות ביטוח מרכזיות שנבדקו, למעט אחת בכולן נמצאו תעריפים גבוהים שבחרגו ממה שהיה "סביר" מבחינת עלות הסיכון והתביעות בפועל. 

המקרה הזה מדגים שאפילו בשוק מפוקח כמו ביטוח, שבו טוענים שתחרות ושוק חופשי הם דבר מרכזי, הבקרה של הרגולטור יכולה להיות קריטית. כשהחברות לא משתפות פעולה במידע, או שמחיריהן גבוהים בלתי סבירים, הרשות מוכנה לפעול. עם זאת, העובדה שהקנסות היו קטנים יחסית, וחלו רק אחרי שירידת מחירים כבר החלה, עוררה ביקורת על היעילות והמהירות של האכיפה.