מכרז הרכב ההיברידי הממשלתי - רשימת הזוכים
החשב הכללי של משרד האוצר פרסם את רשימת כלי הרכב ההיברידיים שזכו במכרז של מנהל הרכב הממשלתי
החשב הכללי במשרד האוצר פרסם את הדגמים ההיברידיים שזכו במכרז של מנהל הרכב הממשלתי.
צי הרכב הממשלתי מקיף כל 15,000 כלי רכב, ומשמש את משרדי הממשלה, גופי בטחון פנים כמו משטרת ישראל ושרות בתי הסוהר, הכבאות הארצית, רשויות מקומיות, חברות ממשלתיות ועוד.
המעבר להנעה היברידית במגוון דגמים ומטווח רחב של סגמנטים נועד לתת מענה לכלל המשתמשים בכלי הרכב תחת המכרז, ובכך להפחית משמעותית את כלל ההוצאה על רכישת דלק, ולהפחית זיהום אוויר.
המכרז מיישם את החלטת הממשלה לפיה כלי רכב פרטיים (רכבי נוסעים) תחת מנהל הרכב יהיו עם הנעה אלטרנטיבית בלבד.
על פי החשכ"ל, בזמן הקרוב צפוי להתפרסם מכרז נוסף לכלי רכב חשמליים שיגדיל את ההיצע של כלי רכב אלו בצי הרכב הממשלתי וציים נוספים הנסמכים עליו. יש לקוות כי גם רכבי פלאג אין הייבריד ישתתפו במכרז, שכן לכלי רכב אלו יתרונות נוספים.
הדגמים שזכו במכרז הם:
- יונדאי אלנטרה (מספר רמות גימור)
- MG ZS הייבריד 1.5
- רנו ארקנה היברידית
- ניסן ג'וק היברידי
- קיה נירו
- טויוטה יאריס קרוס היברידי
- יונדאי קונה היברידי (מספר רמות גימור)
- דאצ'יה דאסטר
- טויוטה קורולה קרוס היברידי (מספר רמות גימור)
- קיה ספורטאז' היברידי
- טויוטה ראב 4 (מספר רמות גימור)
- טויוטה קאמרי היברידית (שתי רמות הגימור המשווקות)
- יונדאי סונטה היברידית ( שתי רמות גימור)
- דאצ'יה ג'וגר היברידי
- יונדאי סנטה פה
החשב הכללי, יהלי רוטנברג:״המעבר להנעה אלטרנטיבית בצי הרכב הממשלתי מפחית את הוצאות הדלק והתחזוקה ותורם להתייעלות אנרגטית והפחתת פליטות מזהמים. כיום כ-70% מרכבי הנוסעים במשרדי הממשלה הם בהנעה אלטרנטיבית, לעומת כ-18% בתחילת שנת 2022.
התיחור החדש מרחיב את אפשרויות הבחירה של עובדי המדינה, ומאפשר שילוב רכבים היברידיים לצד הרכבים החשמליים שכבר מוצעים כיום.
במקביל, אנו פועלים להרחיב את מגוון הדגמים החשמליים הזמינים – כבר בתקופה הקרובה.״
סגן בכיר לחשב הכללי וראש חטיבת נכסים, דן גונן: ״בהתאם להחלטת הממשלה, ועד לפריסה מספקת של עמדות הטענה לרכבים חשמליים ברחבי המדינה, מינהל הרכב הממשלתי פועל להרחבת מגוון הרכבים בהנעה אלטרנטיבית לצי הרכב הממשלתי ולגופים ציבוריים נוספים. באמצעות התיחור החדש, אנו מציעים כיום מגוון רחב של רכבים היברידיים וחשמליים, כחלק ממדיניות רחבה להפחתת פליטות ולהתייעלות אנרגטית בנכסי הממשלה״
- 1.מוטי 16/06/2025 19:26הגב לתגובה זוביבי אמר שיקנו רכבים אמריקנים בשביל להגדיל את היבוא

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל
אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים,
שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר
כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.
מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.
גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.
הירידה בביצועים מורגשת
במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- הנאסד״ק ירד ב-0.7%; טסלה נפלה ב-4%, אפלובין קפצה ב-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק
הדונגפנג בוקס והפולקסווגן טיקרוס כשלו במבחני בטיחות שבוצעו על ידי ה EuroNcap כשהן מקבלות ציון בינוני מאוד של שלושה כוכבי בטיחות בלבד. ב-בוקס זוהה כשל בריתוכי השלדה.
לצידן הצטיינו עם חמישה כוכבי בטיחות מספר דגמים כמו פולקסווגן ID4, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3
עוד הצטיינו מספר דגמים העתידים להגיע לישראל בשבועות או בחודשים הקרובים
דונגפנג בוקס ופולקסווגן טיקרוס קיבלו ציונים נמוכים ומפתיעים במבחן הבטיחות של ה EuroNcap הנחשב לאמת מידה בתחום הבטיחות של כלי רכב חדשים.
לצד האכזבה מהבוקס והטיקרוס, נבחנו עוד מספר כלי רכב רלוונטיים לשוק הישראלי וקיבלו ציונים מקסימליים של חמישה כוכבי בטיחות. מבין הדגמים שנבחנו והצטיינו, רלוונטיים לשוק הישראלי הצ'רי טיגו 7 והצ'רי טיגו 8, פולקסווגן ID4 הקרוסאובר החשמלי של היצרנית, אודי Q3, קופרה בורן, סקודה אוקטביה, פולקסווגן גולף, קאדילק אופטיק ו-ב.מ.וו X3.
דגמים שטרם מיובאים לישראל אך צפויים להגיע בשבועות או בחודשים הקרובים, וגם הם קיבלו ציון מקסימלי של חמישה כוכבי בטיחות הם ה IM6 ( IM הוא מותג פרימיום של SAIC יצרנית MG), לצידו ה MG S6 EV שלא ברור אם יגיע לישראל, וכן מאזדה 6e דגם הסדאן הגדול ('מנהלים') החשמלי, וההונגצ'י ESH5 הקרוסאובר המסקרן מאוד של הונגצ'י.
בהקשר לתוצאות הדונגפנג בוקס ציינו ב EuroNcap בין היתר את ההערות הבאות:
- קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך בדיקת הרכב לאחר המבחן, נראה כי ריתוכים נקודתיים מרובים נכשלו בקורת A, מה שפגע ביכולת של מעטפת המרכב לעמוד בעומס נוסף. הדלתות נותרו נעולות לאחר הבדיקה, מה שהפריע למאמצי המגיבים הראשונים לחלץ את הנוסעים. (נזכיר בהקשר זה את התאונה הקטלנית בה היתה מעורבת שיאומי SU7 עליה דיווחנו לאחרונה) בנוסף, לא היה מספיק לחץ בכרית האוויר כדי למנוע מראשו של הנהג לפגוע בהגה. במבחן פגיעת הצד, הדונגפנג בוקס סיפק הגנה טובה לכל אזורי הגוף הקריטיים וצבר מקסימום נקודות. בפגיעת מוט הצד החמורה יותר, ההגנה הייתה מספקת לפחות לכל אזורי הגוף הקריטיים. בנוסף, למכונית אין אמצעי נגד להפחתת מגע ראש בראש בין יושבי המושבים הקדמיים, כך שההגנה על הצד הרחוק דורגה כגרועה.