שוק הרכב בפברואר: פחות חשמליות, יותר סיניות ויונדאי חוזרת להוביל
24.6 אלף רכבים חדשים נמסרו בפברואר, כ-71.2 אלף שקל בחודשיים הראשונים של השנה - מי המובילה, מי בתחתית, מי המפתיעות ומה הציבור מעדיף? כל מה שצריך לדעת
הירידה במכירות הרכב החשמלי נמשכת, היבואנים יוצאים לקרבות מחירים, ומותגים סיניים מחזקים את אחיזתם בשוק הישראלי. יונדאי חוזרת למקום הראשון, בעוד טויוטה ממשיכה להתחזק והיא במקום השני במכירות.
נתוני המסירות: עלייה ברכבי בנזין והיברידים, ירידה בחשמליות
לפי נתוני משרד הרישוי, בפברואר 2025 נמסרו כ-21,916 כלי רכב חדשים, ירידה של 5.9% לעומת פברואר 2024, שהיה חודש לחימה אינטנסיבית. עם זאת, מתחילת השנה נמסרו 73,009 רכבים, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בזכות המסירות החזקות בינואר.
יונדאי מובילה, טויוטה מתחזקת, קיה נחלשת
אחרי שנה של ירידה, יונדאי חזרה להוביל את שוק הרכב הישראלי, עם 9,251 מסירות מתחילת השנה, הודות להצלחת דגמי האלנטרה וה-KONA. טויוטה ממשיכה להתחזק עם 7,738 מסירות, זינוק של 38.4%. קיה, שהייתה בעבר בצמרת, רושמת ירידה של 13.1% עם 6,488 מסירות, בעיקר עקב שיבושי אספקה של דגמים פופולריים.
המותגים שהפתיעו:
סקודה רושמת 6,834 מסירות, עלייה חדה של 72%.
- אקספנג G6 עדכני - בסימן יותר
- מניית אקספנג מזנקת בעקבות הצגת IRON, הרובוט ההומנואידי החדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
צ'רי ממשיכה לעלות עם 3,976 מסירות, זינוק של 140%.
ג'אקו, מותג חדש יחסית מבית צ'רי, חודר לעשירייה הפותחת עם כמעט 3,000 מסירות מדגם אחד בלבד.
MG עלתה ב-45%, סובארו התחזקה ב-49%, ואילו אקספנג רשמה זינוק מרשים של 199% במסירות.
שוק החשמליות בצניחה
המכירות של רכבים חשמליים ירדו ב-28% בהשוואה לאשתקד, ונתח השוק שלהם התכווץ מ-24% ל-15.5% בלבד. לעומת זאת, ההיברידיות הנטענות (פלאג-אין) דווקא התחזקו, ונתח השוק שלהן עלה ל-5%.
מותגים מובילים בתחום החשמליות:
BYD ממשיכה להוביל, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד.
אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%.
לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות.
צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות.
הירידה בחשמליות נובעת מעליית אגרות הרישוי על רכבים חשמליים, כניסת דגמי פלאג-אין חדשים, והיחלשות העניין בציבור בשל תשתית טעינה בעייתית.
- מס גודש - מה זה והאם הוא יוטל? המלחמות בין האוצר למשרד התחבורה
- חשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נחשף - טויוטה קורולה 'יפנית' במחיר של 160.0 אש"ח
הרכבים הסיניים ממשיכים להתחזק
בעוד מותגים יפניים וקוריאניים שומרים על יציבות יחסית, הסינים שוברים שיאים, עם 18,000 מסירות מתחילת השנה – נתח שוק של 25%, לעומת 22.5% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
פילוח לפי מדינות ייצור:
סין – 18,000 מסירות (25%).
דרום קוריאה – 14,000 מסירות.
יפן – 11,000 מסירות.
צ'כיה – 8,000 מסירות.
מלחמות מחירים וקרבות שיווקיים
היבואנים מגיבים לירידה בביקושים עם מבצעי הנחות אגרסיביים. חברת סמלת לדוגמה חתכה 20,000 ש"ח ממחירה של LeapMotor T03, שעומדת כעת על 89,900 ש"ח – המכונית החשמלית הזולה בישראל. במקביל, פריסבי (קרסו) השיקה את טיגו 7 פלאג-אין היברידי, במחיר של 180,000 ש"ח, תחרות ישירה לג'אקו 7 – שניהם מצוידים במערכת הנעה היברידית עם טווח חשמלי של 90 ק"מ.
שאלות ותשובות על שוק הרכב בפברואר 2025
• למה חלה ירידה חדה במכירות רכבים חשמליים?
הירידה נובעת משילוב של עליית מיסים על רכבים חשמליים, תחרות מול דגמי פלאג-אין חדשים שמציעים טווח נסיעה משמעותי על חשמל, וגם חוסר בתשתיות טעינה.
• האם הירידה במכירות החשמליות תימשך?
ייתכן שכן, לפחות בטווח הקרוב. היבואנים מקטינים הזמנות של חשמליות יקרות לטובת דגמי היבריד ופלאג-אין שמושכים יותר לקוחות.
• איך BYD איבדה מחצית מהמכירות שלה?
BYD סבלה מעיכובים במשלוחים, מתחרות מצד מותגים סיניים אחרים, ומעליית המיסים שהפכה את הדגמים שלה לפחות אטרקטיביים.
• למה יונדאי חזרה להוביל את השוק?
יונדאי מציעה מגוון רחב של דגמים בנזין, היברידיים וחשמליים, לצד תנאי מימון אטרקטיביים שמושכים קונים.
• איך צ'רי וג'אקו מתחזקות בזמן שמותגים אחרים נחלשים?
המותגים הסיניים מציעים מחירים זולים יותר ומפרטים עשירים. בנוסף, הצרכנים הישראלים פתוחים יותר למותגים חדשים, במיוחד כשפער המחיר גדול.
• מה קרה לקיה ולמותגים יפניים כמו סוזוקי ורנו?
קיה סבלה מבעיות באספקה של דגמים פופולריים. סוזוקי ורנו איבדו מכירות בגלל מחסור בדגמים חדשים ותחרות אגרסיבית מסין.
• האם תהיה התאוששות בשוק הרכב החשמלי?
ההתאוששות תלויה בממשלה – אם המיסוי לא יופחת, הצמיחה תימשך דווקא בפלאג-אין והיברידיים.
לסיכום, שוק הרכב בפברואר 2025 מראה מגמות ברורות: פחות רכבים חשמליים, יותר דגמי פלאג-אין. המותגים הסיניים משתלטים על נתח משמעותי משוק הרכב הישראלי. מלחמות מחירים נמשכות, כשהיבואנים מנסים לשמור על נתח שוק
- 3.אנונימי 08/03/2025 11:52הגב לתגובה זוכך גם מתייחס לכתבות.
- 2.אנונימי 08/03/2025 11:46הגב לתגובה זושקל או מכוניות
- 1.במרץ ואפריל BYD תגנוב הבכורה הודות לSeal UDMi (ל"ת)אפלי 04/03/2025 11:50הגב לתגובה זו
רכב חשמלי רשתות חברתיותחשש באירופה: האם הסינים שולטים מרחוק ברכבים החשמליים?
בדיקה באוסלו העלתה כי SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה למערכת ניהול האנרגיה; הרשויות מזהירות מפגיעה בתשתיות רגישות - לא רק ב-5G ובאנרגיה אלא גם בתחבורה הציבורית והפרטית
פרצת אבטחה באוטובוס חשמלי סיני שנחשפה בנורווגיה הובילה מדינות באירופה לבחון מחדש את חדירת הציוד הסיני לתחבורה ולתשתיות קריטיות. המקרה שהתרחש במכרה נטוש בהרי אוסלו, כשאוטובוס חשמלי מתוצרת יוטונג הוכנס לבדיקה, הצליח להבהיל את מקבלי ההחלטות באירופה. בבדיקה שביצעה רשות התחבורה הציבורית של עיר הבירה הנורבגית נמצא כי ניתן לשתק מרחוק את האוטובוס - וזאת באמצעות מערכת הבקרה של הסוללה. מדובר במנגנון שמיועד לניהול טעינה וביצועים, אך מסתבר שהוא מהווה גם נקודת תורפה שיכולה לשמש ככלי להשבתה יזומה.
החשיפה, שנעשתה בתנאים מבודדים מגישה חיצונית, באמצעות מנהרת סלע, הובילה לגל של בדיקות דומות גם בדנמרק, בבריטניה, ובהמשך גם בגרמניה ובהולנד. זאת על רקע גובר של חשש מפני חדירת רכיבים סיניים למערכות אנרגיה, תקשורת ותחבורה באירופה - מגמה שכבר גרמה למגבלות משמעותיות על ציוד תקשורת של וואווי במדינות רבות.
מדובר בפרצה שיכולה לאפשר השבתה לא רק על ידי מדינה עוינת, אלא גם על ידי גורם עברייני או תוקף חיצוני. החשש: שימוש במנגנוני עדכון תוכנה מרחוק (OTA) כדי להשבית ציוד תשתיתי. בדומה למקובל כיום במכשירים חכמים וברכבים, גם באוטובוסים ובמערכות סולאריות יש כיום יכולות שליטה ועדכון מהענן, מה שעלול להפוך לנשק קיברנטי. הבדיקה באוסלו העלתה כי כרטיס SIM רומני שהותקן באוטובוס אפשר לחברה הסינית גישה ישירה למערכת ניהול האנרגיה. ברשות התחבורה Ruter ציינו שהם מפתחים חומת אש ופתרונות עיכוב אותות כדי להתמודד עם הסיכון, אך ברור שמדובר באתגר עקרוני. עוד נמסר כי המידע נשמר בשרתים הממוקמים בגרמניה, אך עצם קיומה של גישה מהותית מרחוק נותר בעייתי.
גם רשתות חשמל ומים חשופות
מדובר בתופעה רחבה יותר: בכירים באיחוד האירופי מזהירים כי גם ממירי חשמל (inverters) שמותקנים במערכות סולאריות עלולים לשמש כלי למתקפה. חברות סיניות כמו וואווי שולטות בשוק הזה, ורבים מהממירים מתקשרים מרחוק עם מרכזי שליטה, כולל כאלה שממוקמים מחוץ לאירופה. לפי הערכות, כ-30% מתשתיות האנרגיה המתחדשת ביבשת נשענות על ציוד סיני.
- רווח ראשון לשיאומי ברכב החשמלי - אבל מה עם המניה?
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי נתוני חברת הסיכון DNV, כ-12 ספקים מחזיקים גישה מרחוק לממירים המחוברים למאות אלפי פאנלים באירופה, מה שעשוי להשפיע על יציבות רשת החשמל כולה. חברי פרלמנט מהאיחוד התריעו: שיבושת מערך החשמל ביבשת נמצא במרחק של עדכון תוכנה אחד. מקרה שהמחיש את הסכנה התרחש באפריל האחרון, כאשר תקלה טכנית ברשת גרמה להשבתה חלקית בפורטוגל וספרד ולשיבושים נרחבים בתשתיות התחבורה והבריאות. בגרמניה החלה לאחרונה בדיקה של ציוד תקשורת סיני גם ברשתות מים עירוניות, לאחר שאותרו שערי בקרה המחוברים לענן באמצעות פרוטוקולים של יצרנים מסין. הדאגה המרכזית: אפשרות למניפולציה על מערכות מים בשעת חירום.
מס גודש - מה זה והאם הוא יוטל? המלחמות בין האוצר למשרד התחבורה
אם לא יוטל מס גודש, לא יהיה תקציב למטרו וההשלמה של הפרויקט תתעכב בשנים
המאבקים הפוליטיים סביב מס הגודש נמשכים. משרד התחבורה בראשות מירי רגב מנסה לבטל או לדחות את החוק שמטיל מס על כניסה ברכב אזורי גוש דן בשעות עומס - אך באוצר מזהירים שביטול יפגע דווקא בציבורי תחבורה ציבורית בפריפריה.
החוק, אשר קיבל אישור בכנסת בשנת 2021, והיה מתוכנן להיכנס לתוקף תוך 5 שנים אבל היישום נדחה מספר פעמים. החוק קובע גבייה על כלי רכב פרטיים שנכנסים אזור גוש דן בשעות עומס, בהתאם ל"טבעות חיוב" שמחולקות
סביב תל־אביב. בין הטענות המרכזיות נגד המס: עומס נוסף על בעלי רכב, פגיעה בעסקים קטנים, העמסת תשלום על שכבות חלשות, במיוחד בתושבי הפריפריה.
לעומת זאת, באוצר מציגים נתונים לפיהם רק כ‑3% מתושבי הפריפריה ישלמו את המס, מה שמעלה שאלה אם הבסיס לטיעון הפוליטי
"פגיעה בפריפריה" מחזיק מים. כמו כן, הכנסות המס מיועדות למימון התחבורה הציבורית, מימון חלקי של פרויקט המטרו וחידוש תשתיות, כך שהביטול עשוי למעשה לפגוע באם אלה.
המתווה קובע תשלום לחציית טבעות הביניים והפנימיות בשעות הבוקר, תקרה של עד כ‑37.5 ש״ח ביום, והפטורים
למוניות, דו‑גלגלי ולנסיעות טיפוליות. ההערכה היא שהכנסות מס הגודש יעמדו על מיליארד שקל ומעלה בשנה.
אם הממשלה תבחר לבטל את החוק, היא תידרש למצוא מקור מימון חלופי לתשתיות התחבורה, עם סיכון לעיכובים משמעותיים בפרויקט המטרו שהעלות הכוללת שלו מוערכת במאות
מיליארדי שקלים.
בדיון סוער בוועדת הכספים הצהירה השבוע מירי רגב כי תפעל לביטול החוק, ואף פנתה ישירות לראש הממשלה. לצדה, ח"כ משה גפני שהגיש הצעת חוק לדחיית המס, תוך הצגת הטענה כי מדובר ב"מס פריפריה" שפוגע באוכלוסיות החלשות. מה שכאמור על פי הבדיקה אינו נכון.
החוק, נועד לצמצם את עומסי התנועה בגוש דן, מהעמוסים ביותר במדינות ה-OECD, באמצעות תמרוץ כלכלי לשימוש בתחבורה ציבורית. בהתאם, כל ההכנסות מהמס מיועדות כאמור לשדרוג התחבורה הציבורית, כולל תוספת של כ־700 מיליון שקל לתחזוק והרחבת השירות
- אגרת גודש בדרך - מירי רגב מסכימה, אלה התנאים
- תשלום בכניסה לגוש דן - מתי תחויבו באגרת גודש וכמה זה יעלה לכם? כל השאלות והתשובות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביטול מס הגודש עלול לדחות את ההשקה של המטרו כי לא יהיה תקציב לשנת 2037 לפחות, ולחייב קיצוצים בתוואים ובפריסת הקווים. בינתיים, ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון בהצעת גפני ביום ראשון הקרוב.
