אקספנג
צילום: טוויטר

שוק הרכב בפברואר: פחות חשמליות, יותר סיניות ויונדאי חוזרת להוביל

24.6 אלף רכבים חדשים נמסרו בפברואר, כ-71.2 אלף שקל בחודשיים הראשונים של השנה - מי המובילה, מי בתחתית, מי המפתיעות ומה הציבור מעדיף?  כל מה שצריך לדעת

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה אקספנג BYD

הירידה במכירות הרכב החשמלי נמשכת, היבואנים יוצאים לקרבות מחירים, ומותגים סיניים מחזקים את אחיזתם בשוק הישראלי. יונדאי חוזרת למקום הראשון, בעוד טויוטה ממשיכה להתחזק והיא במקום השני במכירות. 


נתוני המסירות:  עלייה ברכבי בנזין והיברידים, ירידה בחשמליות

לפי נתוני משרד הרישוי, בפברואר 2025 נמסרו כ-21,916 כלי רכב חדשים, ירידה של 5.9% לעומת פברואר 2024, שהיה חודש לחימה אינטנסיבית. עם זאת, מתחילת השנה נמסרו 73,009 רכבים, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בזכות המסירות החזקות בינואר.


יונדאי מובילה, טויוטה מתחזקת, קיה נחלשת

אחרי שנה של ירידה, יונדאי חזרה להוביל את שוק הרכב הישראלי, עם 9,251 מסירות מתחילת השנה, הודות להצלחת דגמי האלנטרה וה-KONA. טויוטה ממשיכה להתחזק עם 7,738 מסירות, זינוק של 38.4%. קיה, שהייתה בעבר בצמרת, רושמת ירידה של 13.1% עם 6,488 מסירות, בעיקר עקב שיבושי אספקה של דגמים פופולריים.


המותגים שהפתיעו:

סקודה רושמת 6,834 מסירות, עלייה חדה של 72%.

צ'רי ממשיכה לעלות עם 3,976 מסירות, זינוק של 140%.

ג'אקו, מותג חדש יחסית מבית צ'רי, חודר לעשירייה הפותחת עם כמעט 3,000 מסירות מדגם אחד בלבד.

MG עלתה ב-45%, סובארו התחזקה ב-49%, ואילו אקספנג רשמה זינוק מרשים של 199% במסירות.

שוק החשמליות בצניחה

המכירות של רכבים חשמליים ירדו ב-28% בהשוואה לאשתקד, ונתח השוק שלהם התכווץ מ-24% ל-15.5% בלבד. לעומת זאת, ההיברידיות הנטענות (פלאג-אין) דווקא התחזקו, ונתח השוק שלהן עלה ל-5%.


מותגים מובילים בתחום החשמליות:


BYD ממשיכה להוביל, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד.

אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%.

לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות.

צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות.

הירידה בחשמליות נובעת מעליית אגרות הרישוי על רכבים חשמליים, כניסת דגמי פלאג-אין חדשים, והיחלשות העניין בציבור בשל תשתית טעינה בעייתית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הרכבים הסיניים ממשיכים להתחזק

בעוד מותגים יפניים וקוריאניים שומרים על יציבות יחסית, הסינים שוברים שיאים, עם 18,000 מסירות מתחילת השנה – נתח שוק של 25%, לעומת 22.5% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.


פילוח לפי מדינות ייצור:


סין – 18,000 מסירות (25%).

דרום קוריאה – 14,000 מסירות.

יפן – 11,000 מסירות.

צ'כיה – 8,000 מסירות.

מלחמות מחירים וקרבות שיווקיים

היבואנים מגיבים לירידה בביקושים עם מבצעי הנחות אגרסיביים. חברת סמלת לדוגמה חתכה 20,000 ש"ח ממחירה של LeapMotor T03, שעומדת כעת על 89,900 ש"ח – המכונית החשמלית הזולה בישראל. במקביל, פריסבי (קרסו) השיקה את טיגו 7 פלאג-אין היברידי, במחיר של 180,000 ש"ח, תחרות ישירה לג'אקו 7 – שניהם מצוידים במערכת הנעה היברידית עם טווח חשמלי של 90 ק"מ.


שאלות ותשובות על שוק הרכב בפברואר 2025

• למה חלה ירידה חדה במכירות רכבים חשמליים?

הירידה נובעת משילוב של עליית מיסים על רכבים חשמליים, תחרות מול דגמי פלאג-אין חדשים שמציעים טווח נסיעה משמעותי על חשמל, וגם חוסר בתשתיות טעינה.


• האם הירידה במכירות החשמליות תימשך?

ייתכן  שכן, לפחות בטווח הקרוב. היבואנים מקטינים הזמנות של חשמליות יקרות לטובת דגמי היבריד ופלאג-אין שמושכים יותר לקוחות.


• איך BYD איבדה מחצית מהמכירות שלה?

BYD סבלה מעיכובים במשלוחים, מתחרות מצד מותגים סיניים אחרים, ומעליית המיסים שהפכה את הדגמים שלה לפחות אטרקטיביים.


• למה יונדאי חזרה להוביל את השוק?

יונדאי מציעה מגוון רחב של דגמים בנזין, היברידיים וחשמליים, לצד תנאי מימון אטרקטיביים שמושכים קונים.


• איך צ'רי וג'אקו מתחזקות בזמן שמותגים אחרים נחלשים?

המותגים הסיניים מציעים מחירים זולים יותר ומפרטים עשירים. בנוסף, הצרכנים הישראלים פתוחים יותר למותגים חדשים, במיוחד כשפער המחיר גדול.


• מה קרה לקיה ולמותגים יפניים כמו סוזוקי ורנו?

קיה סבלה מבעיות באספקה של דגמים פופולריים. סוזוקי ורנו איבדו מכירות בגלל מחסור בדגמים חדשים ותחרות אגרסיבית מסין.


• האם תהיה התאוששות בשוק הרכב החשמלי?

ההתאוששות תלויה בממשלה – אם המיסוי לא יופחת, הצמיחה תימשך דווקא בפלאג-אין והיברידיים.


לסיכום, שוק הרכב בפברואר 2025 מראה מגמות ברורות: פחות רכבים חשמליים, יותר דגמי פלאג-אין. המותגים הסיניים משתלטים על נתח משמעותי משוק הרכב הישראלי. מלחמות מחירים נמשכות, כשהיבואנים מנסים לשמור על נתח שוק



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 08/03/2025 11:52
    הגב לתגובה זו
    כך גם מתייחס לכתבות.
  • 2.
    אנונימי 08/03/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    שקל או מכוניות
  • 1.
    במרץ ואפריל BYD תגנוב הבכורה הודות לSeal UDMi (ל"ת)
    אפלי 04/03/2025 11:50
    הגב לתגובה זו
טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.

טסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלהטסלה מודל Y סטנדרט צילום: טסלה

מודל 3 ב-185 אלף שקל? הטסלה הזולה מגיעה לישראל

אילון מאסק הבטיח כבר מזמן מכונית חשמלית עממית במחיר של 25 אלף דולר, אך ההבטחה הזו עדיין רחוקה מהגשמה. השבוע חשפה טסלה גרסאות מוזלות של הדגמים הפופולריים מודל 3 ומודל Y, שמחיריהן ירדו בכמה אלפי דולרים בלבד. מאחורי ההנחות הקלות מסתתר קיצוץ באבזור ובביצועים, שמעורר ספק סביב השאלה אם מדובר במהלך אמיתי כדי להנגיש את המותג לציבור רחב יותר

עוזי גרסטמן |

כבר שנים שאילון מאסק מדבר על חזון של מכונית חשמלית נגישה לכל אחד, שתימכר תמורת סביב ה-25 אלף דולר ותהפוך את טסלה ממותג יוקרה לחלק בלתי נפרד משוק הרכב ההמוני. אלא שבפועל, גם לאחר שנים של דיבורים והבטחות, החברה עדיין רחוקה מהיעד הזה. השבוע חשפה טסלה צעד ראשון בדרך, אבל זה עדיין רחוק ממהפכה: השקת גרסאות סטנדרט חדשות למודל 3 ולמודל Y, שהן למעשה גרסאות מופשטות וזולות יותר של הדגמים שכבר קיימים, עם הוזלה של כמה אלפי דולרים בלבד.

מאחורי ההוזלה עומד שינוי משמעותי בגישה: טסלה מוותרת על חלק ניכר מהאבזור שהפך את המכוניות שלה לסמל של טכנולוגיה ונוחות. הדגמים החדשים מגיעים עם מערכת הנעה אחורית בלבד ועם סוללה קטנה יותר, בנפח של 69 קוט״ש, לעומת הסוללות הגדולות שהורגלו בהן הלקוחות עד כה. כדי לשמור על מחיר נמוך יותר, הסירה החברה שורה ארוכה של תוספות - החל ממראות מתקפלות חשמלית ועד מערכת שמירת נתיב מתקדמת. גם ריפודי העור נעלמו, והוחלפו בבד פשוט. חימום המושבים מלפנים ומאחור בוטל, כמו גם כוונון ההגה החשמלי ותאורת האווירה. אפילו מערכת השמע עברה דיאטה: במקום 15 רמקולים נותרו רק שבעה, ולראשונה בדגמי טסלה אין יותר רדיו AM/FM. מסך בגודל של 8 אינץ’ שהיה מוצב לנוסעים מאחור הוסר אף הוא, וגם מערכת סינון האוויר המשוכללת שמנעה כניסת חלקיקים קטנים, איננה עוד.

גם המראה החיצוני של הדגמים הפשוטים עבר שינוי בהתאם לגישה החסכונית. פסי התאורה הדקים מלפנים ומאחור נעלמו, הגג השקוף שהעניק תחושת מרחב ובוהק באור טבעי כבר לא נכלל בדגם Y, והאפשרויות לעיצוב חיצוני צומצמו לשלושה צבעים בלבד: אפור בסיסי, לבן פנינה בתוספת תשלום של 1,000 דולר, ושחור שדורש תוספת של 1,500 דולר. הדגמים האלה מייצגים את הרצון של טסלה לשמור על עיצוב יוקרתי במראה, אך עם עלויות ייצור נמוכות יותר.

הירידה בביצועים מורגשת

במונחי ביצועים, מדובר בירידה מורגשת. מודל Y בגרסת הסטנדרט תעלה בארה"ב כ-40 אלף דולר - הפחתה של כ-11% בלבד לעומת גרסת הפרימיום. הטווח שלו לפי תקן EPA האמריקני, המחמיר מזה האירופי, מגיע ל-517 ק"מ, וההאצה מ-0 ל-97 קמ״ש נמשכת כעת 6.8 שניות, לעומת 5.4 שניות בגרסה הבכירה. המהירות המרבית נשארה ללא שינוי – 200 קמ״ש. ב-Model 3, לעומת זאת, המחיר יגיע ל-37 אלף דולר - ירידה של כ-13%. גם כאן הטווח נשאר דומה - 517 ק"מ, התאוצה ל-100 קמ"ש היא 5.8 שניות, והמהירות המרבית זהה. ההבדל הבולט הוא שהמודל 3 עדיין שומרת על גג הזכוכית המוכר, אולי כוויתור קטן מצד טסלה לטובת מי שמחפשים מעט יותר תחושת פרימיום.

ואולם למרות הצעד הזה, קשה לומר שטסלה נהפכה פתאום למותג נגיש. ההוזלה אמנם נראית על הנייר, אך היא מתקזזת כמעט לחלוטין עם ביטול הטבת המס הפדרלית לרוכשי רכב חשמלי בארה"ב, שהיתה שווה עד 7,500 דולר. בלעדיה, מחיר הרכישה הסופי של טסלה נותר דומה מאוד לזה שלפני ההוזלה, כך שהמהלך נראה יותר כמו ניסיון לשמור על רמת מכירות סבירה בשוק מאתגר מאשר כמו בשורה צרכנית אמיתית.