אקספנג
צילום: טוויטר

שוק הרכב בפברואר: פחות חשמליות, יותר סיניות ויונדאי חוזרת להוביל

24.6 אלף רכבים חדשים נמסרו בפברואר, כ-71.2 אלף שקל בחודשיים הראשונים של השנה - מי המובילה, מי בתחתית, מי המפתיעות ומה הציבור מעדיף?  כל מה שצריך לדעת

עמית בר | (3)
נושאים בכתבה אקספנג BYD

הירידה במכירות הרכב החשמלי נמשכת, היבואנים יוצאים לקרבות מחירים, ומותגים סיניים מחזקים את אחיזתם בשוק הישראלי. יונדאי חוזרת למקום הראשון, בעוד טויוטה ממשיכה להתחזק והיא במקום השני במכירות. 


נתוני המסירות:  עלייה ברכבי בנזין והיברידים, ירידה בחשמליות

לפי נתוני משרד הרישוי, בפברואר 2025 נמסרו כ-21,916 כלי רכב חדשים, ירידה של 5.9% לעומת פברואר 2024, שהיה חודש לחימה אינטנסיבית. עם זאת, מתחילת השנה נמסרו 73,009 רכבים, עלייה של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, בעיקר בזכות המסירות החזקות בינואר.


יונדאי מובילה, טויוטה מתחזקת, קיה נחלשת

אחרי שנה של ירידה, יונדאי חזרה להוביל את שוק הרכב הישראלי, עם 9,251 מסירות מתחילת השנה, הודות להצלחת דגמי האלנטרה וה-KONA. טויוטה ממשיכה להתחזק עם 7,738 מסירות, זינוק של 38.4%. קיה, שהייתה בעבר בצמרת, רושמת ירידה של 13.1% עם 6,488 מסירות, בעיקר עקב שיבושי אספקה של דגמים פופולריים.


המותגים שהפתיעו:

סקודה רושמת 6,834 מסירות, עלייה חדה של 72%.

צ'רי ממשיכה לעלות עם 3,976 מסירות, זינוק של 140%.

ג'אקו, מותג חדש יחסית מבית צ'רי, חודר לעשירייה הפותחת עם כמעט 3,000 מסירות מדגם אחד בלבד.

MG עלתה ב-45%, סובארו התחזקה ב-49%, ואילו אקספנג רשמה זינוק מרשים של 199% במסירות.

שוק החשמליות בצניחה

המכירות של רכבים חשמליים ירדו ב-28% בהשוואה לאשתקד, ונתח השוק שלהם התכווץ מ-24% ל-15.5% בלבד. לעומת זאת, ההיברידיות הנטענות (פלאג-אין) דווקא התחזקו, ונתח השוק שלהן עלה ל-5%.


מותגים מובילים בתחום החשמליות:


BYD ממשיכה להוביל, אך סופגת ירידה חדה של 50%, עם 2,400 מסירות בלבד.

אקספנג מטפסת עם 1,600 מסירות, זינוק של 200%.

לינק אנד קו מחזקת את מעמדה עם 1,100 מסירות.

צ'רי ממשיכה לצמוח גם בתחום החשמליות, עם 900 מסירות.

הירידה בחשמליות נובעת מעליית אגרות הרישוי על רכבים חשמליים, כניסת דגמי פלאג-אין חדשים, והיחלשות העניין בציבור בשל תשתית טעינה בעייתית.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

הרכבים הסיניים ממשיכים להתחזק

בעוד מותגים יפניים וקוריאניים שומרים על יציבות יחסית, הסינים שוברים שיאים, עם 18,000 מסירות מתחילת השנה – נתח שוק של 25%, לעומת 22.5% בתקופה המקבילה בשנה שעברה.


פילוח לפי מדינות ייצור:


סין – 18,000 מסירות (25%).

דרום קוריאה – 14,000 מסירות.

יפן – 11,000 מסירות.

צ'כיה – 8,000 מסירות.

מלחמות מחירים וקרבות שיווקיים

היבואנים מגיבים לירידה בביקושים עם מבצעי הנחות אגרסיביים. חברת סמלת לדוגמה חתכה 20,000 ש"ח ממחירה של LeapMotor T03, שעומדת כעת על 89,900 ש"ח – המכונית החשמלית הזולה בישראל. במקביל, פריסבי (קרסו) השיקה את טיגו 7 פלאג-אין היברידי, במחיר של 180,000 ש"ח, תחרות ישירה לג'אקו 7 – שניהם מצוידים במערכת הנעה היברידית עם טווח חשמלי של 90 ק"מ.


שאלות ותשובות על שוק הרכב בפברואר 2025

• למה חלה ירידה חדה במכירות רכבים חשמליים?

הירידה נובעת משילוב של עליית מיסים על רכבים חשמליים, תחרות מול דגמי פלאג-אין חדשים שמציעים טווח נסיעה משמעותי על חשמל, וגם חוסר בתשתיות טעינה.


• האם הירידה במכירות החשמליות תימשך?

ייתכן  שכן, לפחות בטווח הקרוב. היבואנים מקטינים הזמנות של חשמליות יקרות לטובת דגמי היבריד ופלאג-אין שמושכים יותר לקוחות.


• איך BYD איבדה מחצית מהמכירות שלה?

BYD סבלה מעיכובים במשלוחים, מתחרות מצד מותגים סיניים אחרים, ומעליית המיסים שהפכה את הדגמים שלה לפחות אטרקטיביים.


• למה יונדאי חזרה להוביל את השוק?

יונדאי מציעה מגוון רחב של דגמים בנזין, היברידיים וחשמליים, לצד תנאי מימון אטרקטיביים שמושכים קונים.


• איך צ'רי וג'אקו מתחזקות בזמן שמותגים אחרים נחלשים?

המותגים הסיניים מציעים מחירים זולים יותר ומפרטים עשירים. בנוסף, הצרכנים הישראלים פתוחים יותר למותגים חדשים, במיוחד כשפער המחיר גדול.


• מה קרה לקיה ולמותגים יפניים כמו סוזוקי ורנו?

קיה סבלה מבעיות באספקה של דגמים פופולריים. סוזוקי ורנו איבדו מכירות בגלל מחסור בדגמים חדשים ותחרות אגרסיבית מסין.


• האם תהיה התאוששות בשוק הרכב החשמלי?

ההתאוששות תלויה בממשלה – אם המיסוי לא יופחת, הצמיחה תימשך דווקא בפלאג-אין והיברידיים.


לסיכום, שוק הרכב בפברואר 2025 מראה מגמות ברורות: פחות רכבים חשמליים, יותר דגמי פלאג-אין. המותגים הסיניים משתלטים על נתח משמעותי משוק הרכב הישראלי. מלחמות מחירים נמשכות, כשהיבואנים מנסים לשמור על נתח שוק



תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 08/03/2025 11:52
    הגב לתגובה זו
    כך גם מתייחס לכתבות.
  • 2.
    אנונימי 08/03/2025 11:46
    הגב לתגובה זו
    שקל או מכוניות
  • 1.
    במרץ ואפריל BYD תגנוב הבכורה הודות לSeal UDMi (ל"ת)
    אפלי 04/03/2025 11:50
    הגב לתגובה זו
מונית
צילום: ביזפורטל

פיצוי לנהגי מוניות בגלל כניסת אובר - כמה והאם הוא סביר?

כמה מוניות יש בארץ, מה הפיצוי שבמשרד התחבורה שוקלים לתת לנהגי המוניות, והאם אובר באמת תיכנס לשוק המקומי?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מונית אובר

משרד התחבורה פרסם דוח ייעוץ חיצוני שמגבש לוח זמנים לכניסת אובר לשוק ההסעות הישראלי. התקנות צפויות לעבור עד יוני 2026, והשירות יושק שלושה חודשים לאחר מכן, בספטמבר 2026. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת את המהלך בחודשים האחרונים, למרות התנגדות נהגי המוניות והיעדר מעורבות רשמית של אובר עצמה. אולי זה תרגיל בחירות ואולי כוונה אמיתית, רק שהפיצוי למוניות שמוצע כעת מלמד שאין כוונה אמיתית להכניס את אובר לישראל. זה פיצוי ענק שלא יעבור באוצר ובוועדת הכספים וכנראה יקבור בסוף הדרך את הכניסה של אובר. בינתיים השרה ואנשי המשרד מדברים, אבל כל עוד הפיצוי לא יירד דרמטית - אין לכניסת אובר היתכנות כלכלית.     

שוק המוניות כולל כ-27 אלף רישיונות "מספרים ירוקים", שמחירם נע סביב 220-250 אלף שקל. רבים מבעליהם אינם נהגים פעילים ומשכירים אותם תמורת 1,400-1,500 שקל לחודש. דוח מבקר המדינה מ-2023 הדגיש היעדר פיקוח על השכרות אלה, מה שמאפשר עקיפת דרישות בטיחות והכשרה. במקביל, פועלים 30-35 אלף נהגים לא חוקיים.

המתווה המוצע מציע שתי אפשרויות: החזרת הרישיון תוך שנה תמורת 200 אלף שקל, או תמריץ של 50 אלף שקל לשמירה עליו. העלות הכוללת מוערכת ב-4 מיליארד שקל מכספי ציבור, בהנחה שרוב בעלי הרישיונות יבחרו באופציה הראשונה.

בעולם, כניסת אובר לרוב לא לוותה בפיצויים. בארה"ב לא היה דולר אחד של פיצוי. באנגליה לא היה פיצוי, אך כעת מתנהלת תביעה בעניין. הכנסת אובר לארץ תוזיל את מחיר הנסיעה בלפחות 30% ותגדיל את האפשרויות של הציבור. נהגי המוניות נלחמו בעבר בהצלחה נגד אובר, הלובי שלהם מאוד חזק ולא נראה שהפעם מירי רגב תלך על כל הקופה. ההיפך דוח שמורה על תשלום פיצויי ענק הוא בעצם דוח למגירה. מעבר לפיצוי שדורשים נהגי המוניות הם מסבירים שהביטחון של הנוסעים לא קיים באובר לעומת נסיעה במונית. 


אובר בישראל, והפיצוי לנהגי המוניות - שאלות ותשובות

מהי העלות הכוללת של הפיצוי המוצע לנהגי מוניות?

כ-4 מיליארד שקל, כולל 200 אלף שקל למי שמחזיר רישיון ו-50 אלף שקל למי ששומר עליו.

כמה נהגים לא חוקיים פועלים כיום בשוק ההסעות?

30-35 אלף נהגים, שמגלגלים מיליארדי שקלים ללא תשלום מסים.

מתי צפוי השירות של אובר להתחיל לפעול בישראל?

ריינג' רובר ספורט SE DYnamic  בנזין. צילום יואב פולסריינג' רובר ספורט SE DYnamic בנזין. צילום יואב פולס

ריינג' רובר ספורט - לאצולה הממהרת

הריינג' רובר ספורט היא אחת המכוניות המרשימות בהן נהגנו לאחרונה ובכלל. עם מנוע 3.0 ליטר בנזין היא מלאה בקסם ומלכותיות, כמו שיש רק ללנדרובר.

אהבנו: הכל, אהבת אמת. 

פחות אהבנו: העדר מסאז' בכסאות, מחיר

ציון מסכם 4.9 בסולם פולס

יואב פולס |

נתחיל בווידוי קטן. יש לי פינה חמה בלב למותג לנדרובר מאז החזקתי בבעלותי דיפנדרים (של שנות ה 90', ודיסקברים מהדור הראשון והשני). לצד הפינה החמה יש גם פינה קרה ואפלה, זו שמימנה את תחזוקת הלנדרוברים האלה. על אף האמור, ואולי בגלל האמור, כשאני מקבל לנדרובר חדש למבחן (בשנים האחרונות עניינו אותי בעיקר הדיפנדרים החדשים) אני עדיין מצליח לזהות את אותו DNA שאני הכרתי כל-כך טוב, בעיקר בתנוחת הנהיגה והתחושה השונה כל-כך שיש ללנדרוברים מהסדרות החדשות. בהיבט זה, הריינג' רובר ספורט נשוא מבחן זה מצליח לדייק את אותה תחושת מלכותיות שהיא חלק מכל לנדרובר. או שאתה אוהב את זה או שלא. אני כן.

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר E-SUV פרימיום
מימדים (מטר)        אורך 4.946 /רוחב 2.047 /גובה 1.82 /בסיס גלגלים 2.997
מספר מושבים        חמישה
הנעה                    בנזין, 3.0 ליטר, הנעה כפולה, אוטומטית פלנטרית 8 הילוכים
הספק ומומנט              400 כ"ס, 55 קג"מ
צריכת דלק             8.7 ק"מ לליטר, נתוני יצרן
בטיחות        ציון אבזור בטיחות 6.  חמישה כוכבים במבחן EuroNcap
מחיר                 854,500 ש"ח


 עיצוב פנימי וחיצוני

הריינג' ספורט לא דומה לאף רכב אחר שאינו לנדרובר. כך זה היה כל השנים עד שיצרן סיני רכש טכנולוגיה ואנשי פיתוח ועיצוב מלנדרובר והחל לייצר קרוסאובר עממי 'מזכיר לנדרובר'. עם זאת, כשמולך החזית המזוהה עם יחידות התאורה הצרות והכיתוב ' RANGE ROVER ' אתה לא באמת מתבלבל לחשוב שזה רכב אחר. הריינג' ספורט הוא רכב ענק. הוא באמת גדול, רחב וגבוה ממרבית הקרוסאוברים על הכביש שלצידו. עם ידיות דלתות נסתרות, קורות מושחרות וכך גם החלונות האחוריים, מתקבל אפקט שהדרך היחידה שלי להגדיר אותו היא 'עוצמה מאופקת'.

גם מאחור ממשיך אותו קו עיצובי מאוד נקי, נטול התחכמויות מיותרות. שמשה אחורית כהה, פס בצבע המרכב, פס כהה המשלב בתוכו גם את יחידות התאורה האחוריות וזהו. היתר כבר בצבע המרכב.