מיזוג ענק בתחום הרכב: דונגפנג וצ'אנגאן הסיניות לקראת איחוד
יצרניות הרכב הסיניות הודיעו על תוכניות לארגון מחדש, שצפויות להוביל למיזוג ביניהן ולהציב את החברה המשותפת במקום החמישי בגודלה בעולם עם מכירות של מעל 4.5 מיליון רכבים בשנה
דונגפנג וצ'אנגאן הסיניות לקראת איחוד. האם מדובר בצעד אסטרטגי או בניסיון נוסף של ממשלת סין לרכז שליטה בתחום הרכב? יכול להיות שזה עונה על שתי השאלות. גם צעד אסטרטגי וגם הגברת כוחה של ממשלת סין שמאוד מעוניינת לחזק את תחום הרכבים החשמליים.
דונגפנג וצ'אנגאן, שתיהן יצרניות רכב בבעלות ממשלת סין, עומדות בפני מיזוג משמעותי. ההודעות על "תוכניות לארגון מחדש" פורסמו במקביל על ידי שתי החברות, והן כמעט זהות בתוכן. עם זאת, לא הייתה אזכור ישיר של אחת כלפי השנייה, מה שמחזק את הספקולציות על מיזוג מתוכנן.
אם המיזוג אכן יתממש, החברה החדשה שתוקם צפויה למכור מעל 4.5 מיליון רכבים בשנה, מה שיהפוך אותה ליצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם. מדובר במהלך שלא רק יחזק את נוכחותה של החברה בשוק הבינלאומי אלא גם יהפוך אותה לגדולה יותר מ-BYD, שאינה חברה ממשלתית.
השפעה על השוק הישראלי
נכון לעכשיו, רכבי דונגפנג וצ'אנגאן מיובאים לישראל על ידי יבואנים שונים: מכשירי תנועה מחזיקים בזיכיון צ'אנגאן, בעוד דלק מוטורס אחראית על יבוא דונגפנג. בנוסף, מותג AVATR של צ'אנגאן מיובא על ידי אלבר. לא ברור האם המיזוג ישפיע ישירות על זיכיונות היבוא בישראל, אך בענף הרכב הסיני יש נטייה לשינויים תכופים בזיכיונות ובמבנה השיווקי, כך שהשפעות עתידיות אינן בלתי סבירות.
בימים האחרונים, צ'אנגאן השיקה בישראל את דגם ה-Deepal S07, רכב פנאי חשמלי עם טווח נסיעה מרשים ואבזור עשיר. במקביל, דונגפנג מתכננת להביא לישראל את ה-Nammi Box, מכונית חשמלית עירונית עם טווח של 300 ק"מ. המחיר הצפוי שלה באירופה עומד על כ-84,000 שקלים, מה שעשוי להפוך אותה לאחת המכוניות החשמליות הזולות בישראל.
- תוצאות מאכזבות לבוקס ולטיקרוס במבחני ריסוק
- קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המיזוג הצפוי עשוי להוביל לאינטגרציה בשרשראות האספקה ולשיתופי פעולה טכנולוגיים, מה שיכול לשפר את היעילות ולחזק את עמדת החברה המשותפת בשוק הבינלאומי. עם זאת, יישום מלא של המיזוג ידרוש זמן, ולא ניתן לקבוע בשלב זה את השפעותיו המלאות על השוק העולמי והמקומי.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות
208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום.
ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.
מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.
את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.
תקופה ראשונה
תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.
- חשמל או פלאג אין - דילמת המורה לנהיגה
- משרד הביטחון אוסף את הרכבים הסיניים של הקצינים - בעקבות חשש מדליפת מידע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
| שנה | כמות |
| 2011 | 5 |
| 2012 | 45 |
| 2013 | 60 |
| 2014 | 19 |
| 2015 | 0 |
| 2016 | 5 |
משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"
משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור
משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל.
על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים".
המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים.
הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים".
בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.
