מיזוג ענק בתחום הרכב: דונגפנג וצ'אנגאן הסיניות לקראת איחוד
יצרניות הרכב הסיניות הודיעו על תוכניות לארגון מחדש, שצפויות להוביל למיזוג ביניהן ולהציב את החברה המשותפת במקום החמישי בגודלה בעולם עם מכירות של מעל 4.5 מיליון רכבים בשנה
דונגפנג וצ'אנגאן הסיניות לקראת איחוד. האם מדובר בצעד אסטרטגי או בניסיון נוסף של ממשלת סין לרכז שליטה בתחום הרכב? יכול להיות שזה עונה על שתי השאלות. גם צעד אסטרטגי וגם הגברת כוחה של ממשלת סין שמאוד מעוניינת לחזק את תחום הרכבים החשמליים.
דונגפנג וצ'אנגאן, שתיהן יצרניות רכב בבעלות ממשלת סין, עומדות בפני מיזוג משמעותי. ההודעות על "תוכניות לארגון מחדש" פורסמו במקביל על ידי שתי החברות, והן כמעט זהות בתוכן. עם זאת, לא הייתה אזכור ישיר של אחת כלפי השנייה, מה שמחזק את הספקולציות על מיזוג מתוכנן.
אם המיזוג אכן יתממש, החברה החדשה שתוקם צפויה למכור מעל 4.5 מיליון רכבים בשנה, מה שיהפוך אותה ליצרנית הרכב החמישית בגודלה בעולם. מדובר במהלך שלא רק יחזק את נוכחותה של החברה בשוק הבינלאומי אלא גם יהפוך אותה לגדולה יותר מ-BYD, שאינה חברה ממשלתית.
השפעה על השוק הישראלי
נכון לעכשיו, רכבי דונגפנג וצ'אנגאן מיובאים לישראל על ידי יבואנים שונים: מכשירי תנועה מחזיקים בזיכיון צ'אנגאן, בעוד דלק מוטורס אחראית על יבוא דונגפנג. בנוסף, מותג AVATR של צ'אנגאן מיובא על ידי אלבר. לא ברור האם המיזוג ישפיע ישירות על זיכיונות היבוא בישראל, אך בענף הרכב הסיני יש נטייה לשינויים תכופים בזיכיונות ובמבנה השיווקי, כך שהשפעות עתידיות אינן בלתי סבירות.
בימים האחרונים, צ'אנגאן השיקה בישראל את דגם ה-Deepal S07, רכב פנאי חשמלי עם טווח נסיעה מרשים ואבזור עשיר. במקביל, דונגפנג מתכננת להביא לישראל את ה-Nammi Box, מכונית חשמלית עירונית עם טווח של 300 ק"מ. המחיר הצפוי שלה באירופה עומד על כ-84,000 שקלים, מה שעשוי להפוך אותה לאחת המכוניות החשמליות הזולות בישראל.
- קופסת הפתעות - דונגפנג בוקס. סופר מיני חשמלית
- דלק מוטורס מציגה את ה Voyah Courage וחוזרת לציי רכב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המיזוג הצפוי עשוי להוביל לאינטגרציה בשרשראות האספקה ולשיתופי פעולה טכנולוגיים, מה שיכול לשפר את היעילות ולחזק את עמדת החברה המשותפת בשוק הבינלאומי. עם זאת, יישום מלא של המיזוג ידרוש זמן, ולא ניתן לקבוע בשלב זה את השפעותיו המלאות על השוק העולמי והמקומי.

הפלאג אין הייבריד הזול בישראל BYD Sealion 5 DM-i
ברוך בורא פרי התחרות, 'שלמה מוטורס' יבואנית דגמי BYD לישראל החלה בשיווק ה BYD Sealion 5 DM-i - קרוסאובר משפחתי בסגמנט C, עם הנעת פלאג אין הייבריד.
המחירים 167,000 ש"ח לדגם הכניסה קומפורט ו- 172,000 ש"ח לדגם דיזיין המאובזר. ההבדלים בין הדגמים אינם רק באבזור אלא גם בטווח החשמלי.
דגם הקומפורט הוא הפלאג אין הייבריד הזול ביותר בישראל כרגע.
שלמה מוטורס יבואנית דגמי BYD לישראל השיקה במטה היצרנית בשנזן בסין את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר בסגמנט C עם הנעת פלאג אין הייבריד.
טכנולוגיית הפלאג אין הייבריד של BYD החלה עוד בשנת 2008 עם השקה של דגם מקומי בתצורת פלאג אין הייבריד. מאז ייצרה החברה כ- 7,000,000 כלי רכב עם הנעה זו, כשבשנים האחרונות מציידת היצרנית את דגמי הפלאג אין בטכנולוגיית DM-i ( Dual Motor) של החברה.
בישראל משווקות כבר היום עם טכנולוגיה זו ה BYD Seal U והמשפחתית המצוינת ה BYD Seal 5 אותה בחנתי ממש לאחרונה.
המגמות בשוק המקומי עם הצמיחה הגדולה של דגמי הפלאג אין הייבריד המתקדמים, לצד התמתנות קלה של הביקושים לדגמים החשמליים, הביאו את היצרנית יחד עם 'שלמה מוטורס' להקדים את כל העולם ולהביא לשוק הישראלי את ה BYD Sealion 5, קרוסאובר C-Suv עם הנעת פלאג אין הייבריד.
- המכסים באירופה הופכים ליתרון: איך יצרניות הרכב הסיניות עוקפות את החסמים
- שוק הרכב - דגמים, מותגים ויצרנים מובילים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7

הרובוטקסי של אמזון יוצא לדרך בלאס וגאס - האם יצליח להדביק את Waymo וטסלה?
פתיחה חגיגית בעיר הקזינו, עיצוב ייחודי וגב פיננסי חזק מאמזון - האם זה יספיק למיזם הרובוטקסי להתמודד עם המובילות בשוק? וגם - כל המידע על כל השחקניות בתחום
חברת זוקס שבבעלות אמזון השיקה שירות נסיעות ציבוריות חינמיות ברובוטקסי שלה בלאס וגאס. זהו צעד משמעותי ראשון שלה בשוק האמריקאי לרכב אוטונומי ייעודי ללא הגה או דוושות. ההשקה כללה נסיעות חינם בין חמש נקודות מרכזיות על הסטריפ, בהן מלונות ומקומות בילוי דוגמת הקזינו MGM Grand ו-Resorts World, ומסמנת את המעבר משלבי בדיקות פנימיות להפעלה ציבורית ראשונית.
השירות זמין דרך אפליקציה ייעודית, כאשר כחמישים רכבים פעילים משרתים את הציבור בשלב הראשון. התגובה התקשורתית הייתה נרחבת, ומנכ"לית זוקס איצ'ה אוואנס תיארה את ההשקה כרגע היסטורי שמביא את הטכנולוגיה האוטונומית לידי הציבור הרחב. עם זאת, היא הדגישה כי מדובר רק בהתחלה של מסע ארוך.
זוקס מתכננת להתרחב בקרוב לסן פרנסיסקו, שם היא כבר מציעה נסיעות לעובדים בלבד, ומקווה לקבל אישורים רגולטוריים לשירות מסחרי בתשלום עד סוף השנה. התוכניות כוללות הרחבה לכל העיר לאס וגאס במהלך השנה הקרובה. המיזם נוסד ב-2014 ונרכש על ידי אמזון ב-2020 תמורת 1.3 מיליארד דולר, ולמרות שהוא מציע כעת ניסיון ראשון לציבור, הדרך לשוק רחב ומסחרי עודנה ארוכה בשל אתגרים טכנולוגיים, רגולטוריים ותחרותיים עזים.
בעוד זוקס מתחילה להתרחב, שחקניות מבוססות כמו Waymo של אלפבית וטסלה כבר שולטות בשוק עם אלפי רכבים פעילים ומיליוני נסיעות. שוק הרכבים האוטונומיים צפוי לגדול ל-2.3 טריליון דולר עד 2030, אך זוקס צריכה להאיץ את קצב הפיתוח והפריסה כדי לא להישאר מאחור. במאמר זה נסקור את ההשקה של זוקס, ננתח את יתרונותיה וחסרונותיה, ונשווה אותה למתחרות העיקריות תוך התייחסות לנתונים עדכניים משנת 2025, כולל התפתחויות גלובליות, אתגרים טכנולוגיים והשפעות חברתיות רחבות.
- חברת האוטונומיה שגייסה מעל 200 מיליון דולר מאנבידיה ואובר
- מאסק מודיע: הרובוטקסי יגיע לציבור הרחב בספטמבר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זוקס: עיצוב מהפכני והתחלה צנועה עם תוכניות שאפתניות
הרכב של זוקס שונה באופן מהותי מהסטנדרטים המקובלים בתעשייה. העיצוב המרובע והקומפקטי שלו זכה לכינוי "טוסטר" מצד משקיפים ומבקרים, והוא אכן מזכיר יותר מכשיר חשמלי מאשר מכונית מסורתית. ארבעת המושבים מסודרים פנים אל פנים בצורה המזכירה קרון רכבת, ובהיעדר הגה או דוושות נוצרת חוויה חברתית ייחודית שעשויה להיות לא מוכרת לנוסעים רבים.