דודו מזרחי מנכל דנאל
צילום: יחצ
ראיון

מנכ"ל דנאל: "אנחנו אפילו לא מגרדים את קצב הצמיחה המירבי שלנו"

דודו מזרחי, מנכ"ל דנאל: "אנחנו ממוקדמים בלצמצם פעילויות הפסדיות, הפעילות של מנור תגיע לאיזון בשנה הבאה"; לגבי המכרז של הביטוח הלאומי: "אנחנו לא מודאגים מכניסה של שחקנים חדשים לסיעוד"
רוי שיינמן | (3)
נושאים בכתבה דודו מזרחי דנאל

מניית דנאל  דנאל -2.7% איבדה יותר ממחצית מערכה בשנת 2022. זה קרה בגלל השקעותיה בתחום הרפואה הכוללות את עיניים - המתמחה ברפואת עיניים, הסרת משקפיים בלייזר וניתוחים כירורגיים, ואת חברת מנור - העוסקת בפונדקאות ובטיפולי פוריות. 

מדובר בחברה הפסדית, עם פוטנציאל גדול להמשך - "זו פעילות שמייצרת הרבה הוצאות", אומר בשיחה לביזפורטל דודו מזרחי, מנכ"ל החברה. "מודל העבודה עד היום בחברת מנור היה חוזה שמבטיח לזוג שירות עד הילד. אנחנו עם כמה עשרות לקוחות שבעיצומם של טיפולים חוזרים וזה גורם לעלויות כבדות. אנחנו ממוקדים בלסיים את השירות עבורם ולצמצם את ההפסדים".

מאז תחילת 2023 מניית דנאל עלתה ב-54% והיא נסחרת היום לפי שווי של 2.39 מיליארד שקל אחרי עלייה של 37% מתחילת השנה לפי מכפיל רווח של 58 על 4 הרבעונים האחרונים ומכפיל 18 על הרווח המוערך לה השנה, שלפי הקצב עד כה השנה צפוי לעמוד על בין 125-130 מיליון שקל, רווח שהוא מייצג לחברה מאחר והיא לא מושפעת מעונתיות.

הפעולות שהיא עשתה בתקופה האחרונה ששואפות להתמקד בפעילויות הרווחיות באות לידי ביטויו בדוחות - ההפסד התפעולי של מגזר הפריון (הכולל את חברת מנור) למשל ברבעון השלישי הצטמצם לכ-4.3 מיליון שקל לעומת 5.4 מיליון שקל ברבעון המקביל, ולדבריו של מזרחי: "בשנה הבאה הפעילות הזו תגיע לאיזון".

מניית דנאל בשנה האחרונה

מניית דנאל בשנה האחרונה

העוגן שלה הוא הפעילות הסיעודית שלה. החברה היא בעצם הספקית של הביטוח הלאומי והיא נותנת שירותי סיעוד לזכאים. הכנסות המגזר ברבעון השלישי הסתכמו ב-378.2 מיליון שקל, גידול של 11% לעומת הרבעון המקביל, והיוו 53% מסך ההכנסות ברבעון שהגיעו לשיא של 705.6 מיליון שקל.

זו פעילות הליבה של דנאל אבל מרחפת מעליה אי ודאות - לפני מספר חודשים הודיע הביטוח הלאומי שהוא יוצא במכרז רשימה, כלומר כל מי שיעמוד בתנאי סף יוכל להגיש את מועמדותו ולתת שירותי סיעוד לביטוח הלאומי. אבל מזרחי לא מודאג. יש לו 34 אלף עובדים, שמצד אחד לא קל לנהל כמות כזו גדולה אבל מצד שני זה כוח גדול בתחום שגם ככה הביקושים בו גדולים על ההיצע. שוחחנו עם מזרחי על המכרז של הביטוח הלאומי, פעילות הפריון של החברה ועל המבט לעתיד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

דודו מזרחי, מנכ

דודו מזרחי, מנכ"ל דנאל; קרדיט: יחצ

מה הדגשים שלך לרבעון?

"אנחנו מסכמים רבעון טוב. הצגנו גידול יפה בהכנסות וגידול חד ברווח בעקבות שורה של פעולות שעשינו במהלך הרבעונים האחרונים. יותר חשובה היא העובדה שאנחנו נמצאים במגמה חיובית ועקבית בכל קווי העסקים, גם באלה שהביצועים בהם לא טובים כמו מנור שעדיין מפסידה, אבל ההפסד שלה מצטמצם ובשנה הבאה הפעילות תעבור שם לאיזון. בפעילויות הליבה אנחנו רואים צמיחה משמעותית ועקבית. גם בהכנסות וגם ברווח".

למלחמה הייתה השפעה על הפעילות?

"לא ממש, למעט קצת קשיים תפעוליים באזור הצפון. בעולם משאבי האנוש למשל יש חולשה בגלל מצוקת ההייטק אז חברת ההשמה שלנו, נישה, עם חולשה יחסית אבל זה עוד מימי מחאות הרפורמה המשפטית, הירידה בפעילות ההייטק משפיעה שם לרעה. במגזרים האחרים אין השפעה. דווקא שם יש הרבה שמעדיפים גמלה כספית במקום מטפל, יותר קשה לצמוח ככה, אנחנו עושים הרבה פעולות כדי להגביר צמיחה שם". 

איפה עומד המכרז של הביטוח הלאומי?

"כרגע דחו את מועד ההגשה לאמצע פברואר. הוגשו הרבה מאוד שאלות והביטוח הלאומי לא הגיש תשובות. אנחנו וכל הענף בשלב ההבהרות למכרז. אני מניח שיהיו תשובות בחודש הקרוב. זה מכרז  רשימה, כל חברה שעומדת בתנאים מקבלת את האפשרות לתת שירותי סיעוד. יש כמה עשרות גופים בישראל. המכר כולל כל מיני שינויים כולל בעולם המחירים וחלקם דורשים תיקונים לטעמינו".

מה פוטנציאל הפגיעה בדנאל?

"דווקא מהעניין של כניסת שחקנים אין חשש מפגיעה בנו. אנחנו השחקן הכי גדול והכי משמעותי, פחות מטרידה כניסה או יציאה של שחקנים, יותר מטרידים אותנו התנאים הכלכליים, אבל מוקדם לדעת מה תהיה ההשפעה".

אתה חושב שתמהיל ההכנסות של דנאל נכון היום? עם הישענות גדולה על הסיעודי?

"בסוף אנחנו חברה מוטת סיעוד. תראו למשל את פעילות האוכלוסיות המיוחדות שצומחת, שם אין חשש, המדינה מקצה משאבים. הביקושים גדולים בהרבה ממה שהשוק יכול לספק ואנחנו עושים מאמץ בשביל לתת מענה ליותר ביקושים. המדינה משקיעה סכומים ראויים ונכונים גם באוכלוסיות המיוחדות וגם בסיעודי. כאמור אנחנו מצמצמים את הפעילויות ההפסדיות - בהמשך נתמקד רק בפעילויות רווחיות ולא הפסדיות כמו תרומת ביציות למשל, צמצמנו שם הרבה. אנחנו ממוקדים בעיקר בתרומת ביציות בחו"ל שהיא יותר רווחית ותיירות מרפא בישראל שחווה תקופה קשה בגלל המלחמה, אבל עם סיום המלחמה אנחנו צופים שם התאששות".

איפה דנאל תהיה עוד 4-5 שנים?

"אנחנו פועלים באזורים עם ביקוש מאוד גבוה. האתגר זה להיות עם יכולת לספק מענה לביקושים האלה וזה אתגר עצום מבחינה תפעולית, לא פשוט להקים מערכים של כוח אדם בישראל. פוטנציאל הצמיחה הוא עצום, אנחנו צומחים בקצב מהיר ואנחנו אפילו לא מגרדים את קצב הצמיחה המירבי שלנו שמוגבל בעיקר מהיכולת שלנו לספק שירות. אנחנו מנהלים בערך 34 אלף עובדים, אנחנו אחד המעסיקים הכי גדולים בישראל. משאבי האנוש זה עולם אחר, שם אנחנו מחכים שהמשק יצא מהמיתון וכשזה יקרה אנחנו מצפים לצמיחה מאוד מהירה כי אנחנו ערוכים שם מאוד חזק".

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אורי 04/12/2024 11:36
    הגב לתגובה זו
    אגיד מייד , אני משקיע במנייה כבר 5 שנים , לא ניבהל מהירדות שהיו בשנת 22 , מסתכל קדימה על חברה מצוינת עם ניהול טוב , לחברה יש ביקושים קשיחים בתחום הסיעוד ולאור העלייה ברמת החיים יהיו תמיד קשישים שיצטרכו סיעוד , ולכן החברה תצמח ותניב רווחים .
  • 2.
    אין על דוביד (ל"ת)
    אליהו כוס קקאו 04/12/2024 03:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פרוגרס 03/12/2024 23:31
    הגב לתגובה זו
    על סיוע לנכי צה"ל
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.