דוחות

"התחום שלנו רותח; רואה אותנו בעתיד עם מחזור גבוה מ-100 מיליון דולר"

מנכ"ל אורביט, דניאל אשחר סבור שהחברה נמצאת "בליבה של מפת הצרכים" בתחום הביטחוני "הרותח" על רקע החיכוכים בין רוסיה לאוקראינה ובין סין לטאיוואן; בראיון לביזפורטל אחרי הדוחות הוא מסמן יעדים לשנים הבאות ומסביר למה הצרפתים שמים מקלות בגלגלים לתעשייה הישראלית
איתן גרסטנפלד | (1)

 "אין לי ספק שנעשה יותר טוב בהמשך כי בסוף אנחנו מנהלים צבר, מביאים יותר לקוחות, משיקים מוצרים חדשים. בנוסף, התחום שלנו רותח בגלל החיכוכים בין רוסיה לאוקראינה וסין לטאיוואן. אנחנו נמצאים באמצע המפה של הצרכים בכל הקשור לקישוריות ותקשורת לווינים, שהפך צורך מובהק בשדה הקרב", ככה מעריך מנכ"ל אורביט אורביט 3.39% , דניאל אשחר, בשיחה עם ביזפורטל.

אשחר אומר לנו את הדברים אחרי שהחברה פרסמה מוקדם יותר היום תוצאות שיא לרבעון השלישי של 2024, עם צמיחה של 11% בהכנסות שהסתכמו בכ-18.3 מיליון דולר., עם זאת, החברה סבלה משחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית דבר שהביא גם שחיקה ברווח הנקי שעמד על כ-2.9 מיליון דולר, בהשוואה לכ-3.1 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

המשקיעים צריכים להיות מודאגים מהשחיקה ברווחיות?

"אני חושב שממש לא. אורביט נמצאת ברווחיות גולמית של בין 37%-39% ואני לא מכיר תעשייה ביטחונית באזורים האלו. לפעמים יש תמהיל מוצרים שמאפשר לנו להגיע לרווחיות של 39% ולפעמים יש תמהיל שיותר קרוב ל-37%. מה שהשפיע ברבעון הנוכחי הוא שיש לנו לפעמים עסקאות חדירה, שכדי להזיז את המתחרים, אנחנו מנמיכים את המחיר".

דניאל אשחר, מנכ

דניאל אשחר, מנכ"ל אורביט; קרדיט: יחצ

מה המנועי צמיחה שלכם קדימה?

"אני חושב שהמנועים שלנו רק מתחזקים. מנועי הצמיחה שלנו הם תקשורות לווייניים ניידות. העובדה שזכינו במכרז מול מערכת הביטחון למערכות תקשורת קרקעיות הוא משמעותי, מכיוון שבקרקע יש הרבה יותר פלטפורמות. בשדה הקרב תקשורות נחסמות ונופלות וצריך גיבוי של תקשורת לווינים. בפלטפורמות קרקעיות המספרים הם הרבה יותר גבוהים מפלטפורמות מוטסות".

אשחר גם מעריך שלכניסה של טראמפ לבית הלבן צפויות השפעות חיוביות על המכירות של החברה. "להערכתנו תוצאות הבחירות בארה"ב יגדילו משמעותית את תקציבי הבטחון בדגש למדינות נאט"ו בהן לאורביט נוכחות גבוהה. אנו מזהים ביקוש גובר בעולם לפתרונות בתחומי הפעילות שלנו, בדגש על השוק הביטחוני, ונפעל נמרצות על מנת לממש את ההזדמנויות שעומדות בפנינו", נכתב בהודעה שפרסמה החברה עם צאת הדוחות.

אתה לא חושש ממדינות בדלנית של טראמפ שתביא לקיטון בהוצאות על ביטחון?

"אחנו מוכרים לרוב מדינות נאט"ו מוצרים, בעיקר ימיים. טראמפ נגד מימון של מדינות נאט"ו מכספי משלמי המיסים האמריקאים. גרמניה העלתה את תקציב הביטחון מ-40 מיליארד יורו למ-100 מיליארד יורו, פולין הכפילה את התקציב שלה, וגם פינלנד מעלה את התקציב בצורה דרמטית. הנחת עבודה היא שתהיה מלחמה בין רוסיה לנאט"ו ב-2028-2029 וכולם נערכים לכך, ובאותה נשימה מדברים על פלישה של סין לטאיוואן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אמרת בעבר שאתה חושש משיקולים זרים שיפריעו לכם לקבל הזמנות בגלל שאתם חברה ישראלית, זה משהו שאתם חווים?

"צרפת מפגינה את זה ביתר שאת. בתערוכת יורוסאטורי לא אפשרו לחברות ישראליות להגיע ולפני שבועיים הם ניסו לחסום את הכניסה ליורונאבל. אנחנו השתתפנו בתערוכה אחרי שתבענו אותם יחד עם איגוד התעשיינים וחמש חברות ישראליות וניצחנו בבית המשפט. הם מנסים לדחוק אותנו מטעמים גיאו-פוליטים וגם כי הם רואים בנו תעשייה מתחרה. מדינות נורדיות, יתקשו לעשות עסקאות עם ישראל אבל מדינות אחרות ימשיכו לקנות מאיתנו". 

אתם מוכרים לצרפת?

"כן, אבל צרפת חוסמת אותנו בעיקר בעסקאות גדולות מול לקוחות גדולים. צרפת היא לא ידועה כחובבת ישראל, והם מנסים לחבוט בנו בכל מיני דרכים. אבל אנחנו לא חושבים שתהיה השפעה גדולה עלינו".

איפה אתה רואה את אורביט בעוד שלוש שנים?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ואני רואה אותך פותח גובמאסטר עוד שנה (ל"ת)
    ראובן המלאך 24/11/2024 10:33
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?