מנכ"ל אורביט: "הנחנו תשתיות לרבעונים הבאים; צבר ההזמנות ישפיע"
חברת אורביט אורביט 3.39% העוסקת בייצור ושיווק מוצרי אלקטרוניקה לתחומי התקשורת והתעופה פרסמה אתמול את דוחותיה הכספיים לשנת 2023 בהם רשמה רווח רווח נקי של 9.9 מיליון דולר על הכנסות של 63 מיליון דולר. הרווח הנקי ברבעון הרביעי של 2023 הסתכם ב-2.5 מיליון דולר על הכנסות של 17.6 מיליון דולר.
צבר ההזמנות נכון ליום 31 בדצמבר 2023 הסתכם בכ-97.1 מיליון דולר בהשוואה לכ-71.9 מיליון דולר בסוף 2022. צבר ההזמנות אינו כולל הסכמי מסגרת בסך של כ-51.6 מיליון דולר אשר להערכת החברה ימומשו בסבירות גבוהה. עיקר הגידול בצבר אל מול הרבעון הקודם נובע מהזמנות משמעותיות שקיבלה החברה במהלך הרבעון הרביעי של שנת 2023. כאשר, לאחר תאריך המאזן דיווחה החברה על קבלת הזמנות בסך מצטבר של כ-7.4 מיליון דולר.
ההון העצמי של החברה ביום 31 בדצמבר 2023 הסתכם בכ-80 מיליון דולר, המהווה כ-66.4% מהמאזן לעומת כ-69.3 מיליון דולר, שהיווה כ-65.3% מהמאזן ליום 31 בדצמבר 2022. הגידול בהון העצמי נובע בעיקר מהרווח הנקי בתקופת הדוח.
נכון לטרם פתיחת המסחר הבוקר, מניית אורביט עלתה ב-5.3% מתחילת השנה למחיר של 26.1 שקל ושווי שוק של 648.4 מיליון שקל.
מנכ"ל אורביט, דניאל אשחר, אומר בראיון לביזפורטל כי "2023 הייתה השנה עם ההישגים הכי גבוהים של אורביט אי פעם כמעט בכל הפרמטרים. השיפור המשמעותי הוא כמובן בצבר שמעיד על כך שהרבעונים הבאים יהיו הרבה יותר בריאים והרבה יותר חזקים. אנחנו לאט לאט צומחים וכיום אנחנו מכוונים לגדול באופן הרבה יותר משמעותי. אנחנו מקבלים הזמנות מקבלנים, מאינטגרטורים ומפרויקטים שונים אך אנחנו לא מוכרים ישירות לגופים ביטחוניים ולכן יש דיליי בין יציאת הפרויקט לשוק להגעת ההזמנה אלינו. אז הצבר ימשיך לגדול ואני חושב שהשנה עשינו יחסית גידול. צריך לזכור שברבעון האחרון היו לנו הרבה אנשי מילואים ואמנם רצינו לצמוח דו-ספרתי אך צמחנו קצת פחות מכך, סביב ה-7%, לצד הגידול ברווח התפעולי ובצבר. בסך הכל זו הייתה שנה מאוד טובה אבל הכי חשוב זה שהנחנו תשתיות מצוינות לרבעונים הבאים".
- "אורביט מילאה תפקיד במלחמה באוויר בים וביבשה" - "נרכוש פעילות בגרמניה"
- אורביט: שיפור בפרמטרים התפעוליים, הצבר עלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באיזה תחום ראיתם ב-2023 את הצמיחה הגדולה ביותר? מדוע?
"אנחנו מניחים היום תשתיות לתקשורות לוויינים ניידות ונכנסים לסגמנטים נוספים שחלקם הם כתוצאה מהמלחמה גם פה וגם באוקראינה - רכבי קרקע, רכבים משוריינים, טנקים, נגמ"שים וכו' היות שבשדה הקרב ישנו קושי גדול להשיג תקשורת, קושי שמגביר את הצורך בפתרונות מסוג זה. כלומר אנחנו נכנסים לשוק אותו המוצר שפיתחנו לאוויר רק לצרכי היבשה. כלומר הנחנו תשתיות, סיימנו לפתח מוצרים וכעת אנחנו מרחיבים את מוטת השימושים שלהם, קרי המעבר לצרכי היבשה אך גם לתחום הימי לכלים יותר קטנים ולצוללות מה שמרחיב לנו את הפוטנציאל של פלח השוק בצורה דרמטית. אז אם אני צופה צמיחה יחסית משמעותית זה בתחום הזה.
"ב-2024 אני מניח שהשוק הזה יגדל והשוק של התצפית מהחלל יגדל. יש היום מגמה שבה חברות גלובליות גדולות כמו אמזון ואפל שמשגרות לוויינים לחלל ורוצות להעביר מידע ישירות לטלפונים הניידים. אם עד היום התקשורת הייתה באמצעות אנטנות שפרוסות בשטח אז בעתיד הקרב המידע יגיע ישר מהחלל באמצעות תחנות קרקע שממסרות. אנחנו נמצאים בתחום הזה והתחלנו לקבל הזמנות מכל מיני מקומות אם כי בקצבים איטיים כרגע ואני מניח שגם התחום הזה יגדל. באופן כללי כל מגמת הקישוריות ממש מתפוצצת, בין אם זאת המלחמה באירופה או הצפי למלחמה בין סין לטאיוואן וכדומה".
תוכל להרחיב על ההשפעה שחוויתם בעקבות המלחמה בארץ?
"ממשרד הביטחון קיבלנו הזמנות בהיקף של 22 מיליון דולר כשאת חלקן סיפקנו ואת החלק הארי נספק במהלך השנה הנוכחית. המלחמה יצרה כידוע צרכים אצל התעשיות הגדולות - רפאל, תעשייה אווירית ואלביט - שהן קונות מאיתנו חלק מהמוצרים לפתרונות שלהן. כלומר כאשר החברות הללו גדלו בצבר אזי חלק מזה משורשר אלינו. המלחמה בעצם מייצרת צורך. כאן בארץ המלחמה גרמה לשוק הישראלי לצרוך יותר וגרמה ללקוחות מסביב להתכונן יותר טוב ולהתחיל להשקיע יותר בביטחון מאשר השקיעו בעבר".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
בכמה אתה מעריך את ההכנסות מהמלחמה מסך ההכנסות של 2023?
"זה פחות מהותי כרגע אבל זה יבוא לידי ביטוי בעיקר ברבעונים הבאים. כלומר רוב צבר ההזמנות מהמלחמה נראה בדוחות הכספיים של 2024. עשינו המון פעילות מול משרד הביטחון כששיקמנו להם רכיבים אבל אלו מיליוני דולרים בודדים כרגע. בהמשך נראה".
מי הם הלקוחות הגדולים ביותר בצבר ההזמנות?
"יש לנו 270 לקוחות פעילים בעולם כאשר כמה מהם גדולים אך אין לקוח משמעותי אחד שמחזיק אותנו. אנחנו מפזרים 75% לייצוא (כאשר 25% זה לארה"ב, 22% איפא"ק וכו') ו-25% לשוק הישראלי, אבל באופן כללי יש לנו פיזור יפה בכל היבשות בין אם זה הודו, אירופה, המזרח הרחוק ועוד. במקביל אנחנו נכנסים עכשיו למדינות חדשות כמו יפן בה לא היינו פעילים, מדינות סקנדינביה והמפרציות בהן לא היינו מספיק פעילים ומינינו חברת לוביסטים בארה"ב כדי להגדיל את הפעילות".
איך אתה רואה את הצמיחה של החברה בשנתיים הקרובות?
"אני שם לעצמי רף תחתון של גידול דו-ספרתי אך אני רוצה להאמין שמעבר לזה אפשר לעשות יותר. עם זאת, יש מקומות שבהן התחרות היא לא תמיד מאוזנת לאור העובדה שאנחנו חברה ישראלית ומספר סיבות אחרות ושיקולים זרים שבגינן אנחנו עשויים שלא לקבל עסקאות. בשורה התחתונה, בדו-ספרתי אנחנו יודעים לגדול בזכות עצמנו אך מעבר לכך זה כבר תלוי בעוד מספר גורמים".
- 2.אחרי פקיעה גבוהה מתוזמנת אפשר להוריד (ל"ת)פקיעה 28/03/2024 10:52הגב לתגובה זו
- 1.הראיונות 28/03/2024 10:10הגב לתגובה זושל מנכל"ים אינטרסנטים לא מריחים טוב,תנו למנייה לדבר

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?