צביקה ויליגר: "נמצא אלטרנטיבה לטורקיה"

וילי פוד מציגה ירידה בהכנסות על רקע מתקפות החות'ים, והמשך שחיקה ברווחיות. האנליסטית שירה אחיעז מ-IBI צופה שיפור ברבעונים הקרובים, אך מציינת ש"הדרך חזרה לרווחיות הממוצעת של השנים האחרונות עוד ארוכה" 
הדס מגן | (10)

"אנחנו חיים מבעיה לבעיה. היתה הבעיה של החות'ים ועכשיו יש לנו את הבעיה עם הטורקים". כך אומר צביקה ויליגר, בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון של יבואנית המזון, וילי פוד, שפרסמה את דוחותיה לרבעון הראשון. הדוחות המציגים ירידה דו ספרתית בהכנסות, על רקע השיבושים בתובלה הימית מהמזרח הרחוק, בשל מתקפות החותים, והחברה מציינת כי הדבר עלול להשפיע לרעה על תוצאותיה. 

החברה מייבאת שליש ממוצריה מהמזרח הרחוק, והשיבושים בתובלה הימית התבטאו בהארכה של 3-4 שבועות במשך הייבוא.  בצד זה, נרשם המשך שחיקה במדדי הרווחיות, אם כי הרווחיות גבוהה בהשוואה לשלושת הרבעונים הקודמים.

החברה רשמה ירידה של כ-10% בהכנסות הרבעון,  שעמדו על 136 מיליון שקל. הרווחיות הגולמית ירדה לרמה של 25.5%, לעומת 26.5% ברבעון המקביל, והסתכמה ב-34.7 מיליון שקל. הרווח הנקי הסתכם ב-18.6 מיליון שקל, לעומת כ-11 מיליון שקל ברבעון המקביל. 

לדברי ויליגר, השחיקה ברווחיות נובעת מהעלייה בעלות ההובלות. הוא מציין כי החברה מחפשת פתרונות לעניין הגבלת הייבוא מטורקיה, אבל, הוא מציין, "המוצרים  האלטרנטיביים לא יהיו באותה רמת מחיר כמו המוצרים מטורקיה".

מה זה אומר? שמחירי המוצרים יעלו? 

"לא חושב, אני גם לא בטוח שההגבלות של טורקיה  ימשיכו. כרגע ההחלטות (של טורקיה) הן 'מהבטן'".

אתה חושב שתימשך השחיקה ברווחיות? 

"אני לא חושב, כי נמצא אלטרנטיבות לטורקיה, יש כמה דברים מענייינים, וגם אם אלה לא יהיו אותם מחירים, עדיין נהיה תמיד זולים מהמתחרים". 

באשר להשפעת המלחמה, ציין ויליגר כי ההשפעה על שוק המזון חיובית, שכן "אנשים אוכלים יותר בבית, והצריכה עולה". 

ואכן, בדו"חות שלה מציינת וילי פוד, שככל שחוסר הוודאות בדבר אספקת מוצרים משם תימשך, היא תוכל למצוא חלופות ליבוא מוצרים מספקים אחרים ממדינות אחרות.

עוד היא מציינת, כי מכירת מוצרי המזון הבסיסיים לא הושפעה מהותית  ממצב המלחמה ואף הוגברה בסמוך לפרוץ המלחמה, בעיקר על ידי הזמנות של מוצרים בעלי חיי מדף ארוכים.

להערכת החברה, למלחמה לא הייתה השפעה מהותית על המצב הכספי ועל תוצאות פעילותה.  כן היא מציינת, כי הצליחה לשמור על רציפות תפעולית ותפקודית, לרבות שמירה על מצבת עובדים אפקטיבית והמשך שמירה על פעילות אפקטיבית עם לקוחותיה וספקיה.

על פי אנליסטית הקמעונאות, שירה אחיעז, מבית ההשקעות IBI,  הרווחיות של וילי פוד ירדה מכמה סיבות: התייקרות במחירי המוצרים המיובאים, היחלשות השקל מול הדולר והאירו והעלייה במחירי התובלה הימית.  עם זאת, מבנה הוצאות התפעול התכווץ בהשוואה לתקופה המקבילה, בעיקר בשל ירידה בהוצאות פרסום, ולכן  השחיקה ברווח הגולמי השתרשרה רק בחלקה לרווח התפעולי (שירד  לרמה של 8.5% ברבעון הראשון (לעומת 8.6% ברבעון המקביל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    מריה 24/05/2024 10:09
    הגב לתגובה זו
    הכשרות מיקרת את המוצרים
  • 5.
    אבנר 23/05/2024 16:15
    הגב לתגובה זו
    למה נתניהו והדתיים חילקו מזוודות כסף לחמאס? הדברים לא ברורים.
  • למה תקפו אנית נוסעים בלב - ים? (ל"ת)
    נושי 04/06/2024 01:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שוק חופשי 22/05/2024 15:58
    הגב לתגובה זו
    ולהסיק לאלתר ייבוא בלעדי של מותג מזון כלשהו, כך גם תעלה הרווחיות מכיוון שהצריכה תגבר הייבואני מזון בארץ מאמינים שהם מריכים להרוויח 300% על כל מוצר שהם מוכרים וככה זה נראה ברגע שישחררו את כל שוק המזון לייבוא מקביל לייבא כל מותגי המזון ללא הגבלה
  • 3.
    עוד חברה חזירה על חשבוננו?? (ל"ת)
    איציק 22/05/2024 12:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אליפז תימני 22/05/2024 09:12
    הגב לתגובה זו
    אכן צריכת המזון משתנה בזמן מלחמה ואנחנו משמינים. לעניננו: כמות המזון איננה משתנה, יש שינוי בין מקומות הצריכה, והסטה בין צריכת המזון בבית למקומות ההסעדה.
  • 1.
    מיכה 22/05/2024 08:40
    הגב לתגובה זו
    לא לדאוג . הישראלי המצוי , שלא מעניינת אותו המלחמה ימשיך לבלות חופשותיו הטורקיה .
  • קצא 22/05/2024 11:59
    הגב לתגובה זו
    מי טס למדינת אחים מוסלמים.רק אחים מוסלמים מישראל
  • 40 מליון תיירים מידי שנה מכל העולם ... (ל"ת)
    נושי 04/06/2024 01:18
  • טעות 22/05/2024 09:51
    הגב לתגובה זו
    חסר הכבוד העצמי,משתינים עליו וזה כידוע גשם
חי גאליס מנכל ביג
צילום: שלומי יוסף
דוחות

ההימור של ביג השתלם: 100% תפוסה בישראל, 99% באירופה והכנסות של 1.29 מיליארד שקל במחצית

כשהמתחרות חיפשו הרפתקאות באונליין - ביג התמקדה בנדל״ן, באוויר הפתוח ובלהביא את חווית השופינג מחו״ל לישראלים - התוצאות לרבעון השני מתחילות להתכתב: ההכנסות עלו בכ-18.4% לכ-662 מיליון שקל, ה-NOI עלה ב17% לכ-493 מיליון שקל וה-FFO עלה בכ-17.3% לכ-264 מיליון שקל; תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ביג דוחות כספיים

לפני בערך כארבעה עשורים, כשקניון איילון ברמת גן פתח את שעריו, שוק הקמעונאות הישראלי נכנס לעידן חדש. הרחובות הראשיים שאירחו עד אז את רוב המסחר כמו רחוב דיזינגוף ואלנבי בתל אביב, הדר בחיפה או אחוזה ברעננה הם פינו את המקום למרכזי הקניות הממוזגים. בנינים מחופי זכוכית, עם שפע של חניה ובעיקר מזגן טוב הצליחו לשנות את סגנון הצריכה הישראלי - כמו גם הגלובלי. מאז ועד היום נבנו בישראל כ-300 מרכזי קניות, מהם עשרות קניוני ענק של עזריאלי ומליסרון. אבל בתחילת השנה נכנסה לשוק שחקנית שהצליחה, שוב, לערער את היסודות - ביג פאשן גלילות.

הפתיחה של המתחם החדש, המשתרע על 40 אלף מ"ר שטחי מסחר ועוד 75 אלף מ"ר משרדים, לוותה באירוע מתוקשר שהפך עד מהרה לרעידת אדמה בענף. כבר בחודש הראשון לפעילות, בין סוף פברואר לסוף מרץ, ביקרו בו מעל 1.5 מיליון איש, והפדיונות הסתכמו בכ־157 מיליון שקל. המספרים האלו לא רק שעקפו בהרבה את התחזיות, אלא גם פגעו בקניונים מתחרים, לפי הדיווחים של רשתות האופנה, קניון רמת אביב וקניון שבעת הכוכבים ספגו ירידה דו-ספרתית בפדיונות, ואפילו קניוני איילון, רננים ועיר ימים רשמו ירידה של 7%-10%. הישראלים הצביעו ברגליים וביג סלקה את הפדיונות. אמנם, הפגיעה בפדיונות של המרכזים הסמוכים הייתה בסמוך להתלהבות הראשונית אבל אחרי גל המבקרים בחודשי הפתיחה, הפדיונות במרכזים הסמוכים התאזנו. 

סוד ההצלחה של ביג גלילות נמצא בכמה מרכיבים: הקונספט של חנויות שפתוחות ל״כיפת השמיים״, ריכוז של חנויות דגל ענקיות ובראשן זארה עם סניף כפול בגודלו מהקניונים האחרים - סניף שמוגדר כאחד מהגדולים במזרח התיכון, לצד מותגים בינלאומיים כמו טומי הילפיגר וראלף לורן. במתחם לא רק מגיעים לשופינג אלא גם אוכלים - מתחמי הסעדה מרווחים עם מסעדות מוכרות וותיקות, ובשביל הרכב יש  כ־4,000 מקומות לחנות אותו. החניה היא בחינם, בניגוד לקניונים אחרים שבהם החניה בתשלום מהשעה הראשונה. התוצאה היא חוויית קנייה שמרגישה להרבה מבקרים כמו ״טיול בחו"ל״. עם זאת, צריכים להוסיף כי עומסי החום של יולי-אוגוסט הם אתגר משמעותי עבור הקונספט, בשונה ממרכזי הקניות הממוזגים, כאן צריכים לקפוץ ״ממזגן למזגן״ כשהשדרות המרכזיות בין החניות פתוחות ומפגישות את הקניין עם השרב הקייצי.

ההצלחה של גלילות התרחשה דווקא בתקופה שבה נדמה היה שמרכזי הקניות מתמודדים עם איום ממשי מצד המסחר המקוון. עוד מהקורונה התחיל סחף של רכישות אונליין, ועזריאלי ומליסרון השקיעו מאות מיליונים בפלטפורמות דיגיטליות משלהן, השקעות שגררו גם סגירת פעיליות. לעומתן ביג, המשיכה להתרכז בנדל"ן ובחוויית הלקוח. היא נשארה נאמנה לחווית הקניה והאמינה שהישראלים ימשיכו להגרר למרכזי הקניות. ביג לא נכנסה להרפתקה הדיגיטלית, ועכשיו נראה שהאסטרטגיה הזו משתלמת לה. המתחמים מלאים, הפדיונות בעלייה, והחברה חוסכת את ההפסדים הכבדים של המתחרות.

במקביל להצלחה המסחרית, גם המניה של ביג - ביג 1.79%  - נהנית מהמומנטום. מתחילת השנה היא הוסיפה 20% וב-12 החודשים האחרונים זינקה כ-66% לשווי שוק של שמתקרב ל־16 מיליארד שקל, מכפיל הרווח של ביג נראה די מיייצג ענפית ועומד על 9.23, מה שגם מגלם את הציפיות להמשך צמיחה מצד המשקיעים.

רן עוז מנכל ישראכרט
צילום: תמי בר שי
ראיון

מנכ"ל ישראכרט: "קצב הרווח מייצג ואף צפוי לעלות, בעזרת קבוצת דלק נוכל להאיץ את הצמיחה"

בראיון לביזפורטל מנכ"ל חברת האשראי רן עוז מדבר על הצמיחה בתיק האשראי מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות במאות מיליוני שקלים; אופטימי לגבי היעד להגיע לרווח שנתי של כחצי מיליארד שקל,  חושב שהסינרגיה עם דלק קבוצה תתרום הרבה  ומאמין שהחשבונות העסקיים החוץ-בנקאיים והמימון לנדל"ן ימשיכו להניע את הצמיחה
מנדי הניג |
נושאים בכתבה ישראכרט רן עוז

ישראכרט מסכמת רבעון עם שילוב בין נתונים תפעוליים חזקים לבין הפסד חשבונאי חריג. בעוד תיק האשראי של החברה הגיע לשיא של כ־10.9 מיליארד שקל ורשם עלייה של כ־12% מתחילת השנה והרווח מפעילות שוטפת בנטרול חד־פעמיות קפץ ב־29% ל־88 מיליון שקל, הדוחות כוללים גם הוצאות חד־פעמיות גדולות בגלל שומות מס מע"מ ומס הכנסה, שהביאו להפסד מדווח של כ-150 מיליון שקל.

ישראכרט מרחיבה את הפעילות באשראי הצרכני והעסקי וגם השיקה חשבון עסקי חוץ־בנקאי, לצד כניסה זהירה למימון פרויקטי נדל"ן. המנכ"ל, רן עוז, בראיון פרישה לביזפורטל, מתייחס לשיא בתיק האשראי, מסביר את המשמעות של ההוצאות החד־פעמיות, מציג את תחזית הרווחיות לשנים הקרובות ומפרט על המהלכים האסטרטגיים שישראכרט מקדמת. עוז הודיע היום כי יסיים את תפקידו בישראכרט לאחר כ-4 שנים בתפקיד.



אנחנו רואים רבעון עם צמיחה בכל המגזרים, אבל יש כאן הפסד חשבונאי של 150 מיליון שקל מהוצאות חד פעמיות. איך אתם מגדירים את הרבעון הזה והאם הוא מבחינתכם מייצג?

"קודם כל, מהפעילות השוטפת אנחנו רואים את התוצאה של האסטרטגיה והמיקודים העסקיים בשנים האחרונות, וזה בא לידי ביטוי בתוצאות. לפני שלוש וחצי שנים התחלנו עם תיק אשראי נמוך מ-5 מיליארד שקל, שהיה הכי קטן בתעשייה שלנו, והיום אנחנו כבר נוגעים ב-11 מיליארד. הצמיחה מגיעה משני קווי עסקים בולטים, ובמקביל לעלייה באשראי, שמייצרת עלייה בהכנסות, אנחנו עובדים בשנה וחצי האחרונות על שיפור איכות תיק האשראי, מה שמוריד את ההוצאות להפסדי אשראי רבעון אחרי רבעון. כל זה, יחד עם שמירה על רמת ההוצאות, מביא אותנו לרווחיות גבוהה מאוד, כמו שלא הייתה שנים רבות. הרווחיות השוטפת של 88 מיליון שקל מייצגת קצב שנתי של כ-350 מיליון שקל, מה שממקם אותנו במקום טוב בתוכנית הרב-שנתית שלנו, ואנחנו רואים איך מפה אנחנו ממשיכים לעלות".

דיברתם בעבר על יעד שנתי של 400-500 מיליון שקל. כמה אנחנו קרובים אליו?

"אמרנו בעבר שנגיע לתיק של 16 מיליארד שקל פלוס, כמו שאתה רואה, כבר בתיק של 11 מיליארד אנחנו בקצב של 350 מיליון שקל בשנה. אם לפני חצי שנה הערכנו שזה ייקח שלוש שנים, אז בקצב הנוכחי ייתכן שנגיע לכך מוקדם יותר. צריך לזכור שכאשר אנחנו צומחים באשראי, אנחנו קודם כל רושמים את ההפרשה במלואה ורק לאחר מכן מתחילות להגיע הכנסות הריבית. למשל, ברבעון השני צמחנו ב-600 מיליון שקל באשראי, אבל זה כמעט לא תרם להכנסות הריבית, בעוד שההפרשה להפסדי אשראי נרשמה במלואה. ולכן, אם בתיאוריה - ואני לא אעשה את זה - אני עכשיו לוחץ על ה'ברקס' ואומר: לא צומחים ברבעון שלישי באשראי ונשארים באותו מקום, אז פתאום נוכל לראות את ההפרשה רבעון מול רבעון יורדת והכנסות ריבית עולות. זאת אומרת, אנחנו כל הזמן מגדילים את מנועי הצמיחה, משקיעים גם במכירה, גם בשיווק, גם בהפרשה לאשראי, וכל פעם, בעיכוב של רבעון, אנחנו מתחילים ליהנות מהכנסות ריבית. לכן אנחנו אופטימיים - קצב הרווח הנוכחי מייצג ואפילו צפוי להשתפר".

ברבעון הבא צפויות הוצאות חד-פעמיות של 70–80 מיליון שקל - למה הן מיוחסות?