משרד האוצר אומר לא לאל על: "הבקשה לפיצוי של 100 מיליון ד' - תמוהה"

כך במכתב ששלח מנכ"ל משרד האוצר לחברה, בתגובה להאשמות של אל על כי מצבה הקשה נובע מהחלטות המדינה בגלל הקורונה - אבל צריך לזכור שאל על הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה; בתוך כך - בעוד כשבועיים יחל סכסוך עבודה בחברה
נתנאל אריאל | (15)
נושאים בכתבה אל על סיוע

הניסיון של אלא על לגלגל את הצרות שלה למדינה בינתיים לא מצליח לה - במשרד האוצר לא מתכוונים לפי שעה להיכנע לדרישות של חברת התעופה אל על -2.08%  לקבלת מענק של 100 מיליון דולר נוספים לחברה, וזאת לאחר שהחברה כבר קיבלה השנה 210 מיליון דולר.

במכתב תשובה ששלח רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר להנהלת החברה הוא כותב כי "עצם קביעת מגבלות (בעקבות הקורונה. נ"א) אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה. עם זאת החליטה הממשלה להעניק סיוע במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנעשה במסגרת שיקול הדעת הרחב של הממשלה, ואינו פועל יוצא של חובה המוטלת על המדינה לפצות גורם כזה או אחר בשל נזקים שנגרמו לו עקב משבר הקורונה".

בלינקוב ממשיך ומציין כי: "הוחלט לפנים משורת הדין על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה (אל על. נ"א), באופן של סיוע ישיר מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתם סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות. אם לא די בכך, הממשלה אישרה את הרחבת הסיוע התקדימי והייחודי באופן של רכישת כרטיסי טיסה מראש לתקופה של 20 שנים למטוסאים ועובדי מערך אבטחת התעופה.

"בנסיבות אלה, אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מידי בהיקף של 100 מיליון דולר, אשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, זאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".

במשרד האוצר גם דוחים את דבריו של הבעלים קני ואלי רוזנברג שאמרו כי הדרישה שהם ימשיכו להזרים כסף היא בניגוד לסיכום איתם, ואומרים כי "על החברה ובעלי המניות למלא את כלל התחייבויותיהם בהתאם להסכם בין החברה למדינה מחודש מרץ, וזאת ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט, להעמיד לחברה", ומדגישים גם כי על מנת שאל על בכלל תהיה זכאית להמשך דיונים אם לתת לה עוד סיוע היא חייבת לבצע את תוכנית ההתייעלות כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה, או בלשון האוצר: מדובר ב"תנאי הכרחי".

באוצר כבר הסכימו בחודש שעבר להזרים לאל על 50 מיליון דולר אך זאת בתמורה לכך שהיא תהיה מחויבת להקטין את פירעונות החוב הפיננסי שלה, למכור מטוסים, ולמכור חלק משמעותי ממועדון "הנוסע המתמיד". אל על עקרונית עושה את זה כשהחליטה לשקול לצמצם את הצי ב-17 מטוסים ולפטר עוד 1500 עובדים, אחרי שכבר פיטרה 1,900 עובדים במחצית השנה הראשונה, לצד סגירת חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען ועוד.

מנגד, אל על לא עמדה בהתחייבות שלה לגייס 105 מיליון דולר עד סוף חודש יולי, למרות שהמדינה כן עמדה בחלקה בהסכם והזרימה לה כאמור 210 מיליון דולר. בחברה אמנם אמרו כי הם "ערוכים להנפקה במועד מוקדם ככל שיתאפשר" אך לא נאמר מתי יהיה אותו "מועד מוקדם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המכתב של בלינקוב מגיע לאחר שלפני כשלושה שבועות פנה מנכ"ל אל על אביגל שורק לאוצר בדרישה לקבל מענק של 100 מיליון דולר - כשהוא מאשים את המדינה במצב הכלכלי הקשה של אל על - זה כמובן לא נכון, אל על הייתה הפסדית הרבה לפני הקורונה. אבל עכשיו יש בעלים חדש והנהלה חדשים והם רוצים כביכול שההיסטוריה תימחק ושיתייחסו אליהם כגורם חדש. אבל הם הרי קנו את החברה בידיעה שזה המצב שלה, ובכל זאת מרשים לעצמם לבוא בדרישות. כבר הסברנו כאן שמדובר במהלך די חצוף. הם כמובן יסבירו שבקשת הפיצוי היא בגלל הפגיעה בתקופת הקורונה - אבל במשרד האוצר דחו כאמור את הטענה הזו.

על פי אל על במכתב ששלחה מטעמה, החלטת המדינה לאסור על כניסת תיירים מחו"ל גרמה לה לגירעון של 108 מיליון דולר בתזרים בחודשים יולי-ספטמבר 2021. לדברי החברה, בניגוד לישראל ממשלות ברחבי העולם סייעו לחברות התעופה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר בישראל והם מבקשים להשוות את היקף הסיוע. לדברי החברה, בשנת 2020 אל על קיבלה סיוע של 8.2 מיליון דולר למטוס, בעוד חברות אמריקאיות קיבלו כ-9.9 מיליון דולר למטוס, צרפת והולנד סיעו ב-19.8 מיליון דולר למטוס, וגרמניה נתנה 15.1 מיליון דולר למטוס. רק בריטניה סייעה פחות: 2.6 מיליון דולר למטוס. באל על מציינים כי גם בשנת 2021 המדינות המשיכו לתמוך בענף יותר מאשר בישראל.

בניסיון לעשות תרגיל מעניין למדינה, בעל השליטה קני רוזנברג, שלח מכתב להנהלת החברה ובו התלונן על כך שהמדינה דורשת ממנו להזרים 43 מיליון דולר לחברה גם שלא באמצעות הנפקה - בעוד הוא הבין שהוא אמור להזרים את הכסף רק במסגרת הגיוס של אותם 105 מיליון דולר. עד כה רוזנברג הזרים לאל על 163 מיליון דולר וגם אמר כי הוא ישתתף בהנפקה העתידית, בהנחה שאל על אכן תבצע אותה.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה באל על? ארגוני העובדים הם אלה שאשמים במצב של החברה

בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה וכן על שביתה, החל מה-18 באוקטובר. העובדים מוחים על החלטת החברה להפסיק את פעילות מטוסי המטען של החברה וכן את פעליות חברת סאן דור בשבת - וכי לטענתם יש בכך פגיעה בעובדים והתנהלות בחוסר תום לב של אל על "הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה" אומרים בהסתדרות ומוסיפים: "אל על היא ביתם של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה כדי לשמור על הבית הזה, העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים שישקיעו בה".

כדאי רק לזכור שאחת הסיבות העיקריות למצב הקשה של אל על היא דווקא אותו ארגון עובדים - כך שבעצם מדובר פה בעיקר בחוסר תום לב של ההסתדרות ולא של אל על.

ועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה, וכתבנו על כך בעבר לא מעט. למשל כאן וכאן.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    משקיע 05/10/2021 21:23
    הגב לתגובה זו
    ולחברה הזו יש בערך 29 מטוסים.. 100 עובדים למטוס פוטרו... זאת לא חברה כלכלית, זה מועדון גמלאי חיל האויר.. כל מי שפורש מחיל האויר מקבל משכורת באלעל בשביל לקשט איזה משרד מיותר בחברה..
  • 14.
    לתת עץ ריח לכל מטוס בכייף (ל"ת)
    שרה 05/10/2021 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יעל 05/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    אל על היתה הפסדית הרבה לפני הקורונה
  • 12.
    עובד 05/10/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    לפחות 3 שנים אולי אפילו 5, אין לאל על מטוסי מטען לא בבעלות ולא בחכירה
  • 11.
    אל דאון 05/10/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    בור שחור ללא תחתית שבולע מיליוני דולרים
  • 10.
    יויו 05/10/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא צריך לממנה.
  • 9.
    האם נציגי ההסתדרות קונים תיירות ומשדרגים אותם לביזנס? (ל"ת)
    רק שאלה 05/10/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ו 05/10/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ואמינה
  • 7.
    עמי 05/10/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    ככה ייחסכו עלויות רבות, והסכמי השכר השערורייתיים של אל על יילכו לפח. אם לא מצליחים, לפרק החברה ולהקים מחדש ללא ההתחייבויות הקיימות באל על (דוס איירליינס).
  • 6.
    נתי 05/10/2021 11:39
    הגב לתגובה זו
    אנשים עלומים שאין להם מושג בתעופה חוץ ממחלקות ראשונות קונים את החברה ומאמינים שזו תממן להם את החיים הטובים. מי זה הילד שקנה בגיבוי מיליונרים שחלקם פשט רגל את החברה? מי באמת מנהל את העסק בעודו תןמך נילהב של אחד הבאבות בדרום?
  • 5.
    יהודי 05/10/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
    חברה של חרדים בלבדחילונים לא טסים בה
  • 4.
    אלי 05/10/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
    מטוס צריך לטוס שבעה ימים בשבוע
  • 3.
    bardaat 05/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    שקל מכספיי המיסים של אזרחי ישראל! שיביאו כסף מהאוכלוסייה שדורשת מהם לא לטוס בשבת וחג!
  • 2.
    דרור 05/10/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    לצמצם את הצי ולייעל את הניהול והתפעול .
  • 1.
    שיתחילו לטוס בשבת כמו כל החברות בעולם (ל"ת)
    אני 05/10/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה

לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"

רן קידר |

בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%.  בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים  בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".

מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.

"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת. 

האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים.  ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך. 

האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.

"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.


בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי
סקירה

קסטרו זינקה 17%, אלקטרה 5%; אימקו נפלה 16.5%, ישרוטל 5.8%

נעילה מעורבת במדדים - ת״א 35 סגר בעליה של 0.2% כשהוא סוגר חיובי יום חמישי ברציפות, ת״א 90 סגר בירידה של 0.2%; קסטרו תחלק דיבידנד של 200 מיליון שקל במקביל לתצאות רבעוניות טובות - ובלטה לחיוב

מערכת ביזפורטל |

המסחר בבורסה נסגר במגמה מעורבת, כאשר מדד ת"א 35 עלה 0.26%, מדד ת"א 90 ירד 0.27%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים ירד 0.3%, מדד הביטוח עלה 0.18%, מדד הנדל"ן ירד 0.2% ומדד הנפט והגז סגר בעליה של 0.44%.

שער הדולר נחלש היום ב-0.5% מול השקל, זאת לאחר שנחלש 0.3% אמש כששער הדולר הרציף נסחר ב-3.35 לשקל. נזכרנו שלפני מספר חודשים, הדולר זינק, וניסינו "להזהיר" שבפונדנטלס' הדולר צריך לרדת - שער הדולר עולה, אבל חכו להפתעה - הנה הסיבות. אז שער הדולר היה 3.65, הוא עלה ל-3.8 שקלים ואז החל לקרוס. מהם הפונדנטלס' שמורידים את שער הדולר (נתוני הבסיס שמורידים את שער הדולר)?


מחזור המסחר הסתכם היום על 2.942 מיליארד שקל, מחזורי המסחר בימים האחרונים גבוהים משמעותית ובחלק מהימים אפילו עקפו את ה-4 מיליארד זאת ברקע עדכון המדד MSCI ישראל שהתרחש אתמול, המחזורים הגבוהים האלו צפויים להביא את חודש אוגוסט לשבירת שיא כל הזמנים בנפח המסחר


רפאל מדווחת על מכירות בהיקף של 4,735 מיליון שקלים, עליה של כ-20.4% מהתקופה המקבילה אשתקד, הרווח הנקי ברבעון עומד על סך של 340 מיליון שקל, לעומת 132 מיליון שקל ברבעון המקביל ב- 2024. בהשוואה לרבעון קודם מדובר על צמיחה נמוכה יחסית - מ-4.62 מיליארד שקל - כלומר כ-2%. בולט יותר הצבר שהגיע בסוף הרבעון הראשון ל-67 מיליארד שקל וירד ל-65.7 מיליארד שקל - הצבר של רפאל ירד מ-67 מיליארד ברבעון קודם ל-65.7 מיליון שקל בסוף המחצית

קסטרו-הודיס מפגינה עוצמה למרות רבעון בסימן "עם כלביא" קסטרו 17.61%   זינקה היום 17% אחרי שהודיעה כי תחלק 200 מיליון שקל דיבידנד. התוצאות היו מעורבות למרות ירידה משמעותית בהכנסות וברווח התפעולי והרווח הנקי, שנבעו מסגירת הפעילות במהלך "עם כלביא", קסטרו הראתה התאוששות מהירה; מכירות החנויות הזהות עלתה בכ-1.3% והקבוצה מדווחת כי מתום המבצע ועד לפרסום הדוח ישנה עלייה מצטברת של כ-13% בהכנסות.