מטוס בואינג אל על מטוס בואינג אל על
צילום: יחצ

משרד האוצר אומר לא לאל על: "הבקשה לפיצוי של 100 מיליון ד' - תמוהה"

כך במכתב ששלח מנכ"ל משרד האוצר לחברה, בתגובה להאשמות של אל על כי מצבה הקשה נובע מהחלטות המדינה בגלל הקורונה - אבל צריך לזכור שאל על הייתה הפסדית גם הרבה לפני הקורונה; בתוך כך - בעוד כשבועיים יחל סכסוך עבודה בחברה
נתנאל אריאל | (15)
נושאים בכתבה אל על סיוע

הניסיון של אלא על לגלגל את הצרות שלה למדינה בינתיים לא מצליח לה - במשרד האוצר לא מתכוונים לפי שעה להיכנע לדרישות של חברת התעופה אל על -0.45%  לקבלת מענק של 100 מיליון דולר נוספים לחברה, וזאת לאחר שהחברה כבר קיבלה השנה 210 מיליון דולר.

במכתב תשובה ששלח רם בלינקוב מנכ"ל משרד האוצר להנהלת החברה הוא כותב כי "עצם קביעת מגבלות (בעקבות הקורונה. נ"א) אינה מקנה כל זכות לקבלת פיצוי מהממשלה. עם זאת החליטה הממשלה להעניק סיוע במסגרת ההתמודדות עם משבר הקורונה, שנעשה במסגרת שיקול הדעת הרחב של הממשלה, ואינו פועל יוצא של חובה המוטלת על המדינה לפצות גורם כזה או אחר בשל נזקים שנגרמו לו עקב משבר הקורונה".

בלינקוב ממשיך ומציין כי: "הוחלט לפנים משורת הדין על מתן סיוע חסר תקדים בהיקפו לחברה (אל על. נ"א), באופן של סיוע ישיר מתקציב המדינה, וזאת ללא שניתם סיוע דומה לחברות התעופה הישראליות האחרות. אם לא די בכך, הממשלה אישרה את הרחבת הסיוע התקדימי והייחודי באופן של רכישת כרטיסי טיסה מראש לתקופה של 20 שנים למטוסאים ועובדי מערך אבטחת התעופה.

"בנסיבות אלה, אין אלא לתמוה על דרישת החברה לקבלת פיצוי מידי בהיקף של 100 מיליון דולר, אשר לא ברור על מה יש לה לסמוך, זאת תוך התעלמות מהסכומים האדירים שניתנו לחברה במהלך השנה שחלפה".

במשרד האוצר גם דוחים את דבריו של הבעלים קני ואלי רוזנברג שאמרו כי הדרישה שהם ימשיכו להזרים כסף היא בניגוד לסיכום איתם, ואומרים כי "על החברה ובעלי המניות למלא את כלל התחייבויותיהם בהתאם להסכם בין החברה למדינה מחודש מרץ, וזאת ללא תלות בכל סיוע עתידי שיוחלט, ככל שיוחלט, להעמיד לחברה", ומדגישים גם כי על מנת שאל על בכלל תהיה זכאית להמשך דיונים אם לתת לה עוד סיוע היא חייבת לבצע את תוכנית ההתייעלות כדי לשפר את תזרים המזומנים שלה, או בלשון האוצר: מדובר ב"תנאי הכרחי".

באוצר כבר הסכימו בחודש שעבר להזרים לאל על 50 מיליון דולר אך זאת בתמורה לכך שהיא תהיה מחויבת להקטין את פירעונות החוב הפיננסי שלה, למכור מטוסים, ולמכור חלק משמעותי ממועדון "הנוסע המתמיד". אל על עקרונית עושה את זה כשהחליטה לשקול לצמצם את הצי ב-17 מטוסים ולפטר עוד 1500 עובדים, אחרי שכבר פיטרה 1,900 עובדים במחצית השנה הראשונה, לצד סגירת חברת הבת סאן דור, צמצום טיסות המטען ועוד.

מנגד, אל על לא עמדה בהתחייבות שלה לגייס 105 מיליון דולר עד סוף חודש יולי, למרות שהמדינה כן עמדה בחלקה בהסכם והזרימה לה כאמור 210 מיליון דולר. בחברה אמנם אמרו כי הם "ערוכים להנפקה במועד מוקדם ככל שיתאפשר" אך לא נאמר מתי יהיה אותו "מועד מוקדם".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

המכתב של בלינקוב מגיע לאחר שלפני כשלושה שבועות פנה מנכ"ל אל על אביגל שורק לאוצר בדרישה לקבל מענק של 100 מיליון דולר - כשהוא מאשים את המדינה במצב הכלכלי הקשה של אל על - זה כמובן לא נכון, אל על הייתה הפסדית הרבה לפני הקורונה. אבל עכשיו יש בעלים חדש והנהלה חדשים והם רוצים כביכול שההיסטוריה תימחק ושיתייחסו אליהם כגורם חדש. אבל הם הרי קנו את החברה בידיעה שזה המצב שלה, ובכל זאת מרשים לעצמם לבוא בדרישות. כבר הסברנו כאן שמדובר במהלך די חצוף. הם כמובן יסבירו שבקשת הפיצוי היא בגלל הפגיעה בתקופת הקורונה - אבל במשרד האוצר דחו כאמור את הטענה הזו.

על פי אל על במכתב ששלחה מטעמה, החלטת המדינה לאסור על כניסת תיירים מחו"ל גרמה לה לגירעון של 108 מיליון דולר בתזרים בחודשים יולי-ספטמבר 2021. לדברי החברה, בניגוד לישראל ממשלות ברחבי העולם סייעו לחברות התעופה בצורה הרבה יותר רחבה מאשר בישראל והם מבקשים להשוות את היקף הסיוע. לדברי החברה, בשנת 2020 אל על קיבלה סיוע של 8.2 מיליון דולר למטוס, בעוד חברות אמריקאיות קיבלו כ-9.9 מיליון דולר למטוס, צרפת והולנד סיעו ב-19.8 מיליון דולר למטוס, וגרמניה נתנה 15.1 מיליון דולר למטוס. רק בריטניה סייעה פחות: 2.6 מיליון דולר למטוס. באל על מציינים כי גם בשנת 2021 המדינות המשיכו לתמוך בענף יותר מאשר בישראל.

בניסיון לעשות תרגיל מעניין למדינה, בעל השליטה קני רוזנברג, שלח מכתב להנהלת החברה ובו התלונן על כך שהמדינה דורשת ממנו להזרים 43 מיליון דולר לחברה גם שלא באמצעות הנפקה - בעוד הוא הבין שהוא אמור להזרים את הכסף רק במסגרת הגיוס של אותם 105 מיליון דולר. עד כה רוזנברג הזרים לאל על 163 מיליון דולר וגם אמר כי הוא ישתתף בהנפקה העתידית, בהנחה שאל על אכן תבצע אותה.

ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה באל על? ארגוני העובדים הם אלה שאשמים במצב של החברה

בתוך כך, ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בחברה וכן על שביתה, החל מה-18 באוקטובר. העובדים מוחים על החלטת החברה להפסיק את פעילות מטוסי המטען של החברה וכן את פעליות חברת סאן דור בשבת - וכי לטענתם יש בכך פגיעה בעובדים והתנהלות בחוסר תום לב של אל על "הציפייה כעת היא שאל על תשעט קדימה כדי לחזור להוביל בשוק. לצערי, עולים ספקות ממשיים באשר למאמצים שמושקעים על ידי החברה כדי שזה אכן יקרה" אומרים בהסתדרות ומוסיפים: "אל על היא ביתם של אלפי עובדות ועובדים שנותנים מעצמם כדי להשיבה לאיתנה. אם אינכם מסוגלים לפעול באחריות ובחוכמה כדי לשמור על הבית הזה, העניקו את האפשרות הזו לרוכשים אחרים שישקיעו בה".

כדאי רק לזכור שאחת הסיבות העיקריות למצב הקשה של אל על היא דווקא אותו ארגון עובדים - כך שבעצם מדובר פה בעיקר בחוסר תום לב של ההסתדרות ולא של אל על.

ועדי עובדים מיליטנטיים, אבטלה סמויה, טייסים שמתחזים לחולים כדי לקבל תוספת שכר, נורמות פסולות, לא אפשר לחברה להצליח. החברה הפסידה, אבל אף אחד לא באמת דאג - כולם סמכו על הממשלה. לדעתנו - לא צריך לתמוך במי שמלכתחילה אשם במצבו. זו לא הקורונה שהרגה את אל על, אלו העובדים שלה, וכתבנו על כך בעבר לא מעט. למשל כאן וכאן.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 15.
    משקיע 05/10/2021 21:23
    הגב לתגובה זו
    ולחברה הזו יש בערך 29 מטוסים.. 100 עובדים למטוס פוטרו... זאת לא חברה כלכלית, זה מועדון גמלאי חיל האויר.. כל מי שפורש מחיל האויר מקבל משכורת באלעל בשביל לקשט איזה משרד מיותר בחברה..
  • 14.
    לתת עץ ריח לכל מטוס בכייף (ל"ת)
    שרה 05/10/2021 20:09
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    יעל 05/10/2021 16:50
    הגב לתגובה זו
    אל על היתה הפסדית הרבה לפני הקורונה
  • 12.
    עובד 05/10/2021 16:24
    הגב לתגובה זו
    לפחות 3 שנים אולי אפילו 5, אין לאל על מטוסי מטען לא בבעלות ולא בחכירה
  • 11.
    אל דאון 05/10/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    בור שחור ללא תחתית שבולע מיליוני דולרים
  • 10.
    יויו 05/10/2021 13:36
    הגב לתגובה זו
    הציבור לא צריך לממנה.
  • 9.
    האם נציגי ההסתדרות קונים תיירות ומשדרגים אותם לביזנס? (ל"ת)
    רק שאלה 05/10/2021 13:32
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ו 05/10/2021 13:15
    הגב לתגובה זו
    תנו לחברה לקרוס והקימו אל על מתוקנת נקיה מסחטנות ואמינה
  • 7.
    עמי 05/10/2021 13:12
    הגב לתגובה זו
    ככה ייחסכו עלויות רבות, והסכמי השכר השערורייתיים של אל על יילכו לפח. אם לא מצליחים, לפרק החברה ולהקים מחדש ללא ההתחייבויות הקיימות באל על (דוס איירליינס).
  • 6.
    נתי 05/10/2021 11:39
    הגב לתגובה זו
    אנשים עלומים שאין להם מושג בתעופה חוץ ממחלקות ראשונות קונים את החברה ומאמינים שזו תממן להם את החיים הטובים. מי זה הילד שקנה בגיבוי מיליונרים שחלקם פשט רגל את החברה? מי באמת מנהל את העסק בעודו תןמך נילהב של אחד הבאבות בדרום?
  • 5.
    יהודי 05/10/2021 11:12
    הגב לתגובה זו
    חברה של חרדים בלבדחילונים לא טסים בה
  • 4.
    אלי 05/10/2021 11:08
    הגב לתגובה זו
    מטוס צריך לטוס שבעה ימים בשבוע
  • 3.
    bardaat 05/10/2021 10:48
    הגב לתגובה זו
    שקל מכספיי המיסים של אזרחי ישראל! שיביאו כסף מהאוכלוסייה שדורשת מהם לא לטוס בשבת וחג!
  • 2.
    דרור 05/10/2021 10:41
    הגב לתגובה זו
    לצמצם את הצי ולייעל את הניהול והתפעול .
  • 1.
    שיתחילו לטוס בשבת כמו כל החברות בעולם (ל"ת)
    אני 05/10/2021 10:39
    הגב לתגובה זו
בורסה, משקיעים (AI)בורסה, משקיעים (AI)

להשקיע בבורסה במקום לקנות דירה - הצעירים משנים גישה

על הקשר בין בורסה למחירי הדירות, על הצעירים שעושים מכה בבורסה וחזרה למפולת של 2008-2009

מנדי הניג |

הגאות בבורסות בשנים האחרונות, במיוחד בוול סטריט, יצרו רווחים גבוהים למשקיעים, לרבות המוני משקיעים צעירים. זו תופעה עולמית, וזה גם בארץ - מאות אלפי ישראלים משקיעים ישירות במניות בבורסות, חלק גדול מהם צעירים. הם אגב, כמעט ולא משקיעים בארץ, בעיקר בוול סטריט. הצעירים האלו מכירים רק שוק עולה, הרווחים שלהם עצומים - דמיינו צעיר שנכנס לשוק לפני 5 שנים. סיכוי טוב שהוא הכפיל את כספו - זה מה שקרה בנאסד"ק וב-S&P. 

בפועל, רבים עשו הרבה יותר מהכפלת הכסף. אם הם הלכו על המניות הדומיננטיות ועל שבבים זה רווח של פי 3-4, אבל גם אם נסתפק בממוצע, זה רווח מרשים שיוצר  מגמה חדשה של הזרמת כספים לבורסה. ההזרמה השוטפת מגיעה גם מהסיפורים בשטח - כשאנשים רואים כמה הם יכלו להרוויח על אנבידיה, על מניות השבבים, על נטפליקס, על מניות הקוונטים ועוד מאות דוגמאות, הם מתפתים. אנחנו רוצים להרוויח, אנחנו גרידיים. הסיפורים האלו מגרים אותנו להזרים כספים. אף אחד לא זוכר את הכישלונות בדרך, זוכרים את המניות שעשות מאות אחוזים וזה מייצר הזרמה שוטפת גדולה לשווקים שבעצמה מייצרת עליות שערים.   

אותו צעיר שרואה שיש רווחים עצומים מגדיל באופן שוטף את ההשקעה במניות. זה מבחינתו הגיל שבו הוא צריך להשקיע כמה שיותר בבורסה, וזה נכון מבחינה תיאורטית.  

השאלה אם התיק שלו מפוזר או אם יש מרכיב אג"ח משמעותי, פחות רלבנטית לצעירים שחוסכים לזמן ארוך - אבל רוב הצעירים לא מבין את המשמעות של חיסכון לטווח ארוך. הם שקועים עד צוואר במניות, ולא מפנימים שהשוק גם יכול לרדת חזק, אחרת חלקם היו אולי מגוונים את התיק. נזכיר כי זה בסדר גמור ואפילו נכון להשקיע במניות בשיעור מאוד גבוה, אבל כל עוד יודעים שבדרך יהיו ירידות. הטווח הארוך מאפשר למשקיעים צעירים להגיע לתיקון באם תהיה מפולת, ולכן מבחינה תיאורטית הם צריכים להיות במרכיב גדול של מניות.

כמה מבין המשקיעים הצעירים מבין את זה? כמה מהם לא ישנה את תיק ההשקעות כשתגיע קריסה ויגיד  "מה זה משנה אני חוסך ל-30 שנים?".  כנראה שהרוב יממש. טבע האדם הוא גרידיות בעליות ופחד גדול בירידות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל

ינאי קצת מתבלבל, דורש חבילת הטבות מותנית של 800 מיליון שקל אם המניה תעלה פי 4 בשלוש שנים - מזכיר מישהו? 

אין גבול לשיגעון הגדולות. ההצלחה גורמת לאנשים לחשוב שהם מעל הכל. עופר ינאי דורש שכר תיאורטי (בהינתן תרחישים מסוימים) של 800 מיליון שקל. אילון מאסק מנסה לקבל עכשיו 1 טריליון דולר תחת התניות מסוימות. ינאי מנסה להיות "מאסק הישראלי". קצת צניעות לא תזיק לו, אחרי הכל - ערך למשקיעים הוא לא ייצר. נופר היא מניה שלא סיפקה את הסחורה מאז ההנפקה לפני שש שנים. אלמלא זרימת הכסף מההנפקה והנפקות המשך שהיו מאז, לא ברור איפה נופר היתה. חוץ מזה, נופר היום היא סוג של פעילות מניבה עם פייפליין של ייזום. לא צריך מנכ"לים שהם אילון מאסק כדי לנהל אותה. כל מנהל סביר יעשה עבודה.  

יש צד חיובי בשגעון הגדלות, וזה בלי ציניות - אנשים עם שגעון גדלות מצליחים יותר. הדרייב לגדלות מביא אותם לשם. תביטו על המצליחים הגדולים, רובם עם שגעון גדלות. מאסק כנראה מוביל את השיגעון.   

מאסק לפחות דורש שכר על חדשנות טכנולוגית, על מהפכות עולמיות, על רובוטים שיהיו לכם בבתים, על רובוטקסי, על מכונית אוטונומית, על מה בדיוק ינאי דורש שכר? משהו התבלבל ומתבלבל לבעלי השליטה ולמנהלים - הם חושבים שהם מעל הכל ושמגיע להם הכל. ההצלחה ממכרת, בשביל זה יש מוסדיים. צריכים לעצור את הטירוף.   


ינאי מכוון לחבילה של 800 מיליון שקל באם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים. אפשר להגיד - מענק גדול אבל התנאי מאוד משמעותי, אבל דמיינו מה זה יכול לעשות למוטיבציה של ינאי להרים את המניה. מניות, כולם יודעים, לא עולת רק בזכות ביצועים. חוץ מזה, גם אם המניה תעלה פי 4 ב-3 שנים, קחו את התשואה מאז ההנפקה ועוד 4 שנים, לא תקבלו משהו שמגיע עבורו - 800 מיליון שקל! השכר הכי גבוה מעולם למנכ"ל בבורסה המקומית, למעשה השכר השנתי הגבוה פי 4-5 מהשכר הכי גבוה שהי ה למנכ"ל בבורסה המקומית. 


לאחר שהמוסדיים בלמו את חבילת השכר החריגה של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו שהחליט לא להגיע (המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה), נופר אנרג'י נופר אנרג'י 0%   מציגה מתווה חדש, הפעם עבור עופר ינאי עצמו, בעל השליטה שהפך למנכ"ל הקבוע (עופר ינאי מינה את עצמו למנכ"ל הקבוע של נופר אנרגיה).