קאנומד; למרות הגידול במכירות במחצית השנייה, ההפסד עלה ב-27%

שיעור הרווחיות הגולמית של החברה במהלך השנה היה יחסית נמוך בהשוואה לבנצ'מרק אבל הוא מיוחס לפעילות בתי המרקחת שבהם הרווחיות נמוכה יותר; ההפסד המייצג בכל השנה עומד על כ-2.9 מיליון
מערכת ביזפורטל |
נושאים בכתבה קאנומד קנאביס

חברת קאנומד מדווחת על הכנסות בסך של 17.9 מיליון שקל - כאשר 15.2 מיליון שקל (85%) מההכנסות נבעו ממכירת קנאביס של בעיקר צדדי ג' בבתי המרקחת שבבעלותה ו-2.7 מיליון שקל (15%) מההכנסות נבעו ממכירת קנאביס מהחווה של החברה. בשורת הרווח הגולמי - החברה רשמה רווח לפני שינויים בנכסים ביולוגים של כ-4.3 מיליון שקל, כלומר שיעור רווחיות גולמית של 24%. הסיבה לרווחיות הנמוכה ביחס לשאר חברות הקנאביס שלהן היא שלמכירת קנאביס בבתי מרקחת יש שיעור רווחיות נמוך יותר

כמו כן, הפעילות של החווה של החברה, הממוקמת ביישוב משואה עדיין בתחילתה ולכן סביר להניח שעלויות התקורה של החווה שאינן משתנות משפיעות במידה מסוימת על שיעור הרווח הגולמי ומורידות אותו. בתחילת פברואר 2021 דיווחה החברה על כך שחתמה על הסכם עם חברת ST Biosciences Ltd, במסגרת ST תשקיע את כל העלויות שנדרשות בשביל הקמת חוות האינדור, שקאנומד תכננה להקים בעצמה אבל עקב מחסור בהון הנדרש ומה שלטענת החברה הוא "תחרות עזה בשוק עקב הייבוא" היא החליטה לנטוש את הפרויקט ולחפש שותף מממן. חברת ST תהיה זכאית לכ-60% מחוות הגידול והמפעל שיוקמו על ידה ו-49% מבית המסחר. חשוב להדגיש למען הזהירות שמדובר בחוות האינדור של החברה, שעדיין לא הוקמה ולא מדובר בחווה הרגילה שאינה אינדור שכבר קיימת והיא זו שהניבה את ה-2.7 מיליון שקל הכנסות ממכירת תוצרת קנאביס.

את השנה החברה סיימה עם הפסד מייצג, בנטרול שינויים בשווי הוגן של נכסים ביולוגים, הוצאות רישום למסחר לא מייצגות של כ-2.9 מיליון שקל. בנוסף, עקב הצפי למעבר לרווח החברה הכירה בנכסי מס של 2.9 מיליון שקל שנובעים מהפסדים בשנים עברו של החברה שניתנים לקיזוז, במידה ובאמת יהיה רווח.

במחצית השנייה של השנה החברה הציגה הכנסות של כ-12.9 מיליון שקל, זינוק של 158% בהשוואה להכנסות של 5 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה. גידול נאה, אבל הבעיה היא שלמרות שההכנסות של החברה גדלו, ההפסד התפעולי של החברה (ללא ההוצאות והטבת המס) במחצית השנייה הסתכם בכ-1.3 מיליון שקל אל מול הפסד של 1.028 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה, גידול של 27%. הפגיעה ברווח נבעה משינוי לרעה בשיעור הרווחיות הגולמית שירד מ-39% במחצית הראשונה ל-22.4% במחצית השנייה שלעומתו הוצאות השיווק ומכירה גדלו ב-1.9 מיליון שקל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳