דורי בניה מתרסקת 70%, כצמן הבוקר למשקיעים - "יש נקודה שבה על מנהיגות לומר די"

ההחלטה של גזית גלוב למכור אחזקותיה בקבוצת דורי גרמה לחברי מועצת המנהלים בחברה להתפטר
גיא ארז | (1)
נושאים בכתבה דורי בנייה כצמן

מניותיהן של דורי קבוצה ו-דורי בניה מתרסקות בדקות אלה בבורסה ביותר מ-70% לאחר שאתמש דיווחה גזית גלוב כי תמכור את מלוא המניות שלה בקבוצת דורי בבורסה או מחוצה לה והבוקר כל חברי הדירקטוריון של דורי בניה התפטרו מתפקידם.

חיים כצמן הבוקר למשקיעים: "יש  נקודה שבה על מנהיגות לומר די. אני משוכנע שדורי בניה בבעלות אחרת תדמם פחות ותצליח יותר בעסקיה. נוצר מצב שבו היותנו דיפ פוקט קומפני עבד לרעתנו ובסופו של דבר לרעת החברה עצמה. הקבלנים, הספקים, העובדים, בעלי המניות ומי לא ניצלו את המחויבות הגבוהה שהפגנו עד תום. והתום הוא תום."

עוד אמר כצמן כי מחובתי  לדאוג לבעלי המניות של גזית גלוב ולעשות באחריות את הדבר הנכון עבורם כפי שהוא נראה בכל נקודת זמן. נדמה לי שבנקודת הזמן הזו אין חולק על כך שזהו הצעד הנכון, יהיו השלכותיו אשר יהיו על כל האי נעימות הפוטנציאלית שעלולה להיות בו. יחד עם זאת יתכן בהחלט, כפי שאמרתי קודם שבעלות אחרת,  רזה יותר בנכסים תצליח במקום בו נכשלנו. בסופו של דבר אני מאמין שהחלפת הבעלות הזו היא גם לטובת בעלי מניות דורי קבוצה."

הצעד של כצמן הגיע לאחר הכישלון בהצעת הרכש בשל מהלך מונע שביצע אורי אדלסבורג, שותפה של הקבוצה בתחנת הכוח הפרטית 'דוראד'.

אתמול (רביעי) כאמור החליט חיים כצמן, בעל השליטה ב- גזית גלוב לחסל את האחזקה ב'דורי' דרך הבורסה. גזית מחזיקה בכמעט 85% ממניות קבוצת דורי, והזרימה במהלך השנתיים האחרונות כ-750 מיליון שקל לשתי החברות במטרה להחזיר אותן לרווחיות, אך ללא הצלחה - וכצמן החליט להרים ידיים בנושא. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2015 רשמה דורי בניה הפסד מצטבר של 183 מיליון שקל.

וכאילו הצרות לא מספיקות, לפני זמן קצר הודיעה חברת 'מידרוג' על הורדת דירוג לסדרות אג"ח ו' ו-ז' שבמחזור, אותן הנפיקה קבוצת א. דורי בע"מ (להלן: "החברה") מדירוג A3.il לדירוג Baa3.il תוך הותרת הדירוג בבחינת דירוג (Credit Review) עם השלכות שליליות. כמו כן, מידרוג מאשרת דירוג זהה להנפקת אג"ח על ידי הנפקת סדרות חדשות ו/או הרחבת סדרות קיימות, ככל שתבוצע על-ידי החברה, בסכום של עד 150 מיליון ש"ל ע.נ. אשר ישמשו לפירעון חוב ולפעילות השוטפת של החברה. 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כצמן יכתוב ספר "איך למחוק מליארד דולר ביומיים" (ל"ת)
    חחחח ענק 15/01/2016 07:33
    הגב לתגובה זו
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבור

המוסדיים יקנו, אבל האם הם היו קונים אם זה היה הכסף האישי שלהם? ארית בתקופה נהדרת ואחרי שהיתה על סף פשיטת רגל והמדינה הצילה אותה, היא מרוויחה מהמדינה מאות מיליונים ברווחיות של חברת אנבידיה - גאות בשוק הביטחוני היא סיבה נהדרת לצבי לוי למכור-להנפיק לפי 5 מיליארד שקל, אבל האם הרווחים האלו יימשכו? ממש לא בטוח

אדיר בן עמי |

אם המוכר רוצה למכור במחיר מסוים, אז ברור שהמחיר מתאים לו, המחיר טוב מבחינתו. אם הקונה רוצה לקנות במחיר הזה - אז יש עסקה. האם יכול להיות שהמחיר טוב לשני הצדדים. כן, אם שניהם "מקריבים" בדרך ומתכנסים לעסקה. בהנפקות זה לא קורה, כי לרוב יש א-סימטריה של מידע. המוכר יודע יותר מהקונה, וגם כי הקונים הם לא באמת שמים את הכסף שלהם, אלא "כסף של אחרים".   

במצב המתואר, האם זו עסקה במחיר ראוי-נכון? האם כשגופים מוסדיים יקפצו עכשיו על ההנפקה של ארית-רשף זו עסקה ראויה? אי אפשר לדעת מה  יהיה והמניה בהחלט יכולה להמשיך לעלות, אבל אפשר לדעת דבר אחד ברור - ארית שהיתה חברה של 100-150 מיליון שקל, קפצה לשווי של 5 מיליארד שקל בזכות המלחמה. ההצטיידות היתה גדולה, המחירים היו בשמיים - משרד הביטחון קנה כנראה בלי לחשוב יותר מדי - המספר בדוח של ארית שמוכיח - משרד הביטחון מפזר כספים

זה לא יכול להימשך. נכון שיש שינוי תפיסתי עולמי ונכון שההצטיידות הצבאית עלתה, אבל זה גם יביא תחרות ויוביל לשחיקה ברווחיות. כמו כמעט כל דבר שעולה מהר, יש גם ירידות, טלטלות וגלים בדרך. ארית לא מפתחת שבבי AI שהיא יכולה להרוויח עליהם 75% , היא לא אינבידיה, היא חברה של לואו טק שעושה עבודה טובה, מייצרת מערכות וכלים טובים מאוד, אבל יש גאות בעסקיה,  בשל ניצול הזדמנות של ההנהלה והבעלים. אגב, כשהחברה קרסה והגיעה לפשיטת רגל, המדינה הצילה אותה מספר פעמים. עכשיו כשצריך אותה, היא - ואין לנו טענות על כך, זו המטרה של עסק - ממקסמת רווחים ומוכרת במחירים גבוהים.

הטענות שלנו הן כלפי המוסדיים שאם יעשו שיעורי בית יפנימו שהתוצאות של ארית ימשיכו להיות טובות עוד שנה, אולי שנתיים, אבל מה אחר כך? לקנות חברה במכפיל רווח של 8 זה לא תמיד נכון, השאלה אם זה יימשך לאורך זמן. וכל זה כשהטכנולוגיה משתנה - התותחים החדשים שייכנסו לצבא מתוצרת אלביט לא יעבדו כנראה רק עם סוגי המרעומים של ארית. 

וכמובן שדגל האזהרה הגדול הוא המכירה - ארית מנפיקה את רשף שהיא כאמור כל הפעילות של ארית, היא בעצם מוכרת את עצמה. אם המצב כל כך טוב, והצמיחה ברורה והרווחים הגדולים ימשיכו, אז למה להנפיק? מה יודע המוכר, צבי לוי, הבעלים ויו"ר החברה שהקונים לא יודעים? ולמה הוא כנראה יצליח לסדר אותם?   

 

יאיר נחמד מנכל נאייקס. קרדיט: דוד זיסריאיר נחמד מנכל נאייקס. קרדיט: דוד זיסר

נאייקס רוכשת את Lynkwell האמריקאית בכ-26 מיליון דולר

לינקוול היא אחת מספקיות תשתיות הטעינה הגדולות בארה"ב, מנהלת אלפי עמדות טעינה לרכבים חשמליים באמצעות פלטפורמת AI ברחבי ארה"ב וקנדה; הרכישה מחזקת את יכולותיה של נאייקס בעולם טעינת הרכבים החשמליים, בזכות פלטפורמה אחת שמחברת בין תוכנה מתקדמת לבין פתרונות תשלום חכמים

רן קידר |
נושאים בכתבה נאייקס

נאייקס, חברת הפינטק הדואלית Nayax 0.27% , המפתחת פלטפורמת מסחר, תשלומים ונאמנות לקוחות גלובלית שנועדה לסייע לבתי עסק להרחיב את עסקיהם - מודיעה היום על רכישת Lynkwell, אחת מספקיות תשתיות הטעינה הגדולות בארה"ב פלטפורמת טעינת רכבים חשמליים מבוססת בינה מלאכותית - זאת בהמשך להודעת החברה מחודש יוני על שת"פ עם לינקוול.

המהלך הוא בהתאם לאסטרטגיה של נאייקס לספק פתרון מקיף המאחד יכולות תשלום עם תוכנות ניהול תפעוליות מתקדמות בכל תחומי פעילותה. בתחום טעינת הרכבים החשמליים, נאייקס צמחה בשנים האחרונות דרך שיתופי פעולה שהטמיעו את טכנולוגיית התשלומים שלה במגוון רחב של עמדות טעינה.

רכישת לינקוול מרחיבה את האסטרטגיה הזו באמצעות פלטפורמת תוכנה ניהולית חזקה וייעודית, מבוססת בינה מלאכותית, שכבר נבחנה ואושרה ע"י מאות גופים, תוכניות מימון וגופי רכש מדינתיים וממשלתיים.

בנוסף, הרכישה תאפשר לשותפיה של נאייקס גישה מלאה למערך הפתרונות של לינקוול המסייע בהקמה, הפעלה וניהול של תשתיות טעינה במגוון סביבות: מסחריות, מתחמי מגורים, מקומות עבודה, ציי רכב וארגונים ממשלתיים. לצד פעילותה הענפה בתחום הטעינה הציבורית, לינקוול משמשת גם כפלטפורמה מועדפת עבור מאות ציי רכב, בהם שניים מהגדולים ביותר בצפון אמריקה - ובכך מחזקת את יכולת הלקוחות להפיק תועלת תפעולית ופיננסית מקסימלית מההשקעה בתשתיות.

העסקה אושרה פה אחד ע"י הדירקטוריונים של שתי החברות. שווי הרכישה משקף סכום אפקטיבי של כ-26 מיליון דולר במזומן במועד הסגירה עבור מלוא הבעלות בחברה, ובנוסף כולל מנגנון Earnout המבוסס על רווחיות לינקוול בשנה שלאחר הסגירה.