Wan Gang
צילום: בלומברג

אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין מסמן את הדבר הבא שישנה את חוקי המשחק

חזונו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכב החשמלי חולל מהפכה בתעשיה העולמית, וסלל את הדרך לנטישת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג מצביע על הדבר הבא
Bloomberg | (10)

החזון שלו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכבים החשמליים חולל מהפכה בתעשיית הרכב העולמית, וסלל את הדרך לעזיבת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג אומר שהגיע הזמן להתכונן לדבר הבא שישנה את המשחק.

שוק הרכב הגדול בעולם יאמץ בקרוב כלי הרכב שפועלים על דלק מימני כפי שהוא אימץ את הרכבים החשמליים, אמר מי שמכונה "אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין", בראיון נדיר בבייג'ינג.

המנהל לשעבר של אאודי, שהפך להיות שר המדע והטכנולוגיה של סין, שכנע את המנהיגים לפני שני עשורים להמר על הטכנולוגיה שטרם נבדקה של רכבים חשמליים, ושיווק אותה לא רק כדרך להגביר את הצמיחה הכלכלית, אלא גם בכדי להתמודד עם התלות של סין ביבוא נפט וברמת הזיהום ההולכת וגוברת. האסטרטגיה שלו – לקרב את יצרני הרכבים באמצעות סובסידיות ממשלתיות – הפכה את סין לבית ממנו יוצא כל רכב חשמלי שני שנמכר בעולם.

ועכשיו זה התור של מימן

"אנחנו צריכים להתסכל קדימה ולהקים חברת מימן", אמר וואן, 66, אשר מכהן כיום כסגן יו"ר הגוף המייעץ הלאומי של סין לעיצוב המדיניות -  תפקיד אשר עולה על שר ונותן לו קול בתכנון העתיד של המדינה. "אנחנו צריכים להמשיך הלאה לכיוון תאי דלק מבוססי מימן", אמר.

משמעות הדבר היא שהממשלה תתחייב להקצות משאבים לפיתוח כלי רכב כאלה, אמר. בעוד סין מתכוונת להשליך את תוכנית הסובסידיות לטווח הארוך לתעשיית האלקטרוניקה המתבגרת בשנה הקרובה, ייתכן שהמימון הממשלתי לרכבי תא דלק מימן ימשיך במידה מסוימת, אמר וואן.

מניות של כמה חברות הקשורות למימן עלו הבוקר בחדות לאחר דבריו של וואן. מניית ג'יאנגסו הוצ'נג כימיקלים, אשר מפתחת תחנות שאיבת מימן, טיפסה הבוקר בכ-4.3 אחוזים, כשבדומה לה עלו גם מניות שנחאי טונג'י מדע וטכנולוגיה ומניית לאנזו גרייט וול חשמל - שתי חברות שהשקיעו בתעשיית תאי הדלק.

מה ההבדל בין רכב תא דלק מימן לבין מכוניות חשמליות?

ברכב חשמלי טיפוסי, סוללות ליתיום איון משמשות לאחסון אנרגיה חשמלית המיוצרת מחוץ למכונית ומשתמשת בו כדי להניע את הרכב. תאי דלק מימן משתמשים בתגובה כימית כדי לייצר אנרגיה, כאשר המרת המימן המאוחסן ברכב לחשמל מתבצעת תוך פליטת אדי מים בלבד. יחס האנרגיה למשקל של המימן פותח את הדרך לנסיעות ארוכות יותר ללא טעינה.

למרות גיבוי מכיוונן של ענקי התעשייה כגון טויוטה והיתרונות של כלי רכב הפועלים על מימן - תדלוק מהיר יותר ונסיעה למרחקים ארוכים יותר מאשר כלי רכב חשמליים - הטכנולוגיה יקרה יותר.

אבל לסין יש את הכח לשנות את המצב בתעשייה במידה ותציב את כלי הרכב מונעי המימן בעדיפות לאומית, כשבמצב כזה היא יכולה ליצור סוג של נקודת מפנה בתעשיית הרכב, לה כבר מחכה התעשייה עשרות שנים.

עבור וואן, המעבר למימן הוא צעד טבעי במימוש חזונו שמכוניות חשמליות ישלטו בתנועה בתוך הערים, בעוד שאוטובוסים ומשאיות מלאים מיכלי מימן ישוטטו בכבישים המהירים של המדינה למרחקים ארוכים.

אימוץ כלי רכב מבוססי מימן היה איטי למרות שלסין יש היצע שופע של מימן, אמר וואן. ישנם כיום רק כ-1,500 כלי רכב כאלה, לעומת יותר מ-2 מיליון כלי רכב חשמליים.

בארה"ב יש צי של 300 אוטובוסים חשמליים, בסין יש 420 אלף

לא רק בסין, תאי הדלק מבוססי מימן נאבקים לקבל הכרה נרחבת ברחבי העולם לא רק בגלל עלויות גבוהות - אחד המרכיבים העיקריים הוא פלטינה - אלא גם בגלל חוסר בתשתיות והמורכבות של אחסון המימן. בנוסף, יש את העניין של דליקות המימן, כפי שקרה לאחרונה בתחנת תדלוק בנורבגיה.

"אנחנו נבין את הגורמים שעכבו עד עכשיו את התפתחות התעשייה", אמר וואן.

המאמצים כבר נעשים ביפן, אשר מתכננת להגדיל את מספר כלי הרכב בתאי דלק בכבישים ל-40 אלף עד 2020, אם כי בלומברג מעריכה כי המכירות עד כה אינן קרובות ליעד זה. באירופה, יחידת מרצדס בנץ של דיימלר פרסמה גרסה של תא דלק מימן של דגם ה-GLC הפופולרי שלה. בארה"ב, שותפות תאי הדלק של קליפורניה מנסה גם היא לקדם את הטכנולוגיה.

חזרה לסין, נראה כי האוטובוסים במדינה בשלים במיוחד עבור תאי דלק. סין היא המובילה בעולם בשימוש באוטובוסים חשמליים - ומפעילה 99% מהאוטובוסים החשמליים ברחבי העולם, אך הם משמשים בעיקר בתוך הערים למרחקים קצרים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איציק 13/06/2019 20:58
    הגב לתגובה זו
    הזמנתי את האוטובוסים הסינים האלה ורק צרות היו לי איתם מחסור חמור בחלקי חילוף והשירות הלקוחות שלהם גרוע ביותר. כבר התייאשתי והזמנתי חלקים ישירות מסין ברבע מחיר ממה שהם ניסו לגרוף עלי. אז אמרתי לבעלים שעם המותג הסיני שלו סיימתי.
  • 6.
    ישראל 13/06/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    רק מעתיקים ומתרבים יומם וליל!!!
  • 5.
    גילבוע 13/06/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
    לאוטובוס עירוני הכי מתאים מערכת של קבל על, שטוענת את האוטובוס תוך שתי דקות ונותנת לו טווח תנועה של כ 25 ק"מ. טעינה בקצות המסלול ואם צריך גם בתחנה באמצע מאפשרת נסיעה ללא הפסקה, ללא נשיאת משקל, במחיר זול. אוטובוס בינעירוני דורש סוללות גדולות, אז כאן יש יתרון לתא דלק מימני. גם תשתית התדלוק המימנית מרוכזת בחניוני האוטובוסים כך שאין צורך בפרישה רחבה כמו מכוניות. עבור מכוניות פרטיות, טעינה במשך לילה ובחניונים כן יכולה לתת פתרון. כאשר יהיה פתרון מימני בעלות סבירה ותשתית נאותה , ניתן יהיה לשלב גם את הפתרון הזה, אבל זה עדיין עתידני.
  • 4.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    שמעתם פצצת מימן אם כל הפצצות גדולה בהרבה מפצצת אטום רגילה .גז דליק עלות ייצור גבוה מאוד
  • בדיחה 13/06/2019 13:23
    הגב לתגובה זו
    פצצת מימן היא פצצה רדיואקטיבית (שצריכה פצצת גרעין כדי לפעול) מימן הוא גז דליק אבל גם בנזין . למה אנשים שאין להם מושג מגיבים ? זו שאלה במיוחד שמדובר בשלוש תגובות רצופות...
  • 3.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    בעבר עלות גבוה מאוד
  • 2.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    כן מתחבר ליסודות כגון חמצן ויוצר מים לא נשאר לבד מתחבר מהר .
  • 1.
    חהחהחה 13/06/2019 10:32
    הגב לתגובה זו
    עגלות חלקי חילוף פח אשפה . חולל מה חולל הסיני הזה? עגלות איזה רכבים סיניים יש בארץ ?
  • dw 13/06/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    תזכיר לי איך קוראים לעיר הזו במזרח התיכון. ישרא-מה? למה היא אמורה לעניין מישהו בתעשיית הרכב? (כלקוח, להבדיל ממו"פ) 9 מיליון תושב, המון ספקים, כמה סחורה כבר אפשר לשווק שם? נגיד שמחקת את יונדאי מהמפה. כמה סחורה מכרת? כמה עשרות אלפי חתיכות? למה שזה יעניין מישהו בסין? עיר קטנה אצלם יותר גדולה ממך. איראן למשל, כל שנה, קונה יותר סחורה מכל צי הרכב בישראל. כל שנה! בגלל זה כל התעשיה נסעה לטהרן אחרי ביטול הסנקציות. גם סינים וגם פיג'ו למשל.
  • ישראל 13/06/2019 14:09
    מכיל אות 1 מכל האבות והאמהות גם יחד!!! אנחנו עם ביבי מעצמה עולמית!!!
ביומד ניסוי פארמה מבחנה
צילום: Istock

AbbVie הגישה הצעה לרכישת אלרגן תמורת כ-63 מילארד דולר

במידה ותצא לפועל, העסקה עשויה למזג את יצרנית התרופות לדלקת פרקים עם יריבתה אשר מתמחה בטיפולי בוטוקס. מניית אלרגן מטפסת כעת ב-30% ב'טרום מסחר'
Bloomberg |
חברת התרופות AbbVie הגישה הצעה לרכישת יריבתה בתחום הפארמה, אלרגן, תמורת כ-63 מיליארד דולר, בעסקה אשר אם תצא לפועל עשויה למזג את יצרנית התרופות לדלקת פרקים עם יריבתה אשר מתמחה בטיפולי בוטוקס. העסקה, במידה ואכן תצא לפועל תתבצע לפי שווי של 188.24 דולר למניה של אלרגן, מחיר המשקף הפרמיה של 45% על מחיר הסגירה של מניית החברה אמש, כאשר על רקע הדיווח מניית אלרגן מטפסת כעת ב-30% ל -170 דולר ב'טרום מסחר' בוול סטריט. AbbVie מחפשת מזה זמן רב דרכים להפיח חיים מחדש בשרשרת התרופות הנסיוניות שלה, כאשר Humira, תרופת הדגל שלה, שהיא גם התרופה הנמכרת ביותר בעולם, עומדת בפני תחרות מכיוון תרופות ביוסימילרי זולות יותר. מן העבר השני, אלרגן, אשר מייצרת את בוטוקס, שקלה בעבר פיצול. העסקה מגיעה כאשר יצרניות התרופות מחפשות לגדול בקנה מידה רחב יותר כשהן מחפשות טיפולים חדשניים לסרטן ומחלות אחרות, אשר דורשים השקעות מסיביות כדי להתפתח, אבל יכולות להניב תשואות גבוהות יותר. זאת כאשר ברקע, התמחור של תרופות רבות נמצא תחת לחץ פוליטי בארה"ב. בנוסף, החדשות על העסקה אפשרית מגיעות יום לאחר שבריסטול-מאיירס הסכימה לוותר על אחת התרופות הרווחיות ביותר של סלג'ן על מנת לסגור את עסקת המיזוג הענקית של השתיים, בה הסכימה בריסטול-מאיירס לשלם כ-74 מיליארד דולר. ונזכיר כי באסיה, חברת התרופות טאקדה השלימה מוקדם יותר השנה את רכישת יריבתה שייר תמורת 62 מיליארד דולר. בחזרה לאלרגן, על פי מתווה העסקה המסתמנת, בעלי המניות יקבלו 0.8660 מניות של AbbVie ו-120.30 דולר במזומן עבור כל מניה שהם מחזיקים בה. "השילוב ייצור חברה עם הכנסות שנתיות של כ -48 מיליארד דולר, הפעילה ב -175 מדינות, עם שרשרת מובילה של תרופות בפיתוח" אמר ברנט סונדרס, מנכ"ל אלרגן. נזכיר כי אלרגן עמהדה תחת לחץ מצד המשקיעים לבנות מחדש את עסקיה, ואף אמרה בתחילת החודש כי היא תחליט בחודשיים הקרובים אם לפצל חלק מנכסיה.