Wan Gang
צילום: בלומברג

אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין מסמן את הדבר הבא שישנה את חוקי המשחק

חזונו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכב החשמלי חולל מהפכה בתעשיה העולמית, וסלל את הדרך לנטישת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג מצביע על הדבר הבא
Bloomberg | (10)

החזון שלו להפוך את סין לשם דבר בתחום הרכבים החשמליים חולל מהפכה בתעשיית הרכב העולמית, וסלל את הדרך לעזיבת מנועי הבעירה. עכשיו, וואן גאנג אומר שהגיע הזמן להתכונן לדבר הבא שישנה את המשחק.

שוק הרכב הגדול בעולם יאמץ בקרוב כלי הרכב שפועלים על דלק מימני כפי שהוא אימץ את הרכבים החשמליים, אמר מי שמכונה "אבי תעשיית הרכבים החשמליים בסין", בראיון נדיר בבייג'ינג.

המנהל לשעבר של אאודי, שהפך להיות שר המדע והטכנולוגיה של סין, שכנע את המנהיגים לפני שני עשורים להמר על הטכנולוגיה שטרם נבדקה של רכבים חשמליים, ושיווק אותה לא רק כדרך להגביר את הצמיחה הכלכלית, אלא גם בכדי להתמודד עם התלות של סין ביבוא נפט וברמת הזיהום ההולכת וגוברת. האסטרטגיה שלו – לקרב את יצרני הרכבים באמצעות סובסידיות ממשלתיות – הפכה את סין לבית ממנו יוצא כל רכב חשמלי שני שנמכר בעולם.

ועכשיו זה התור של מימן

"אנחנו צריכים להתסכל קדימה ולהקים חברת מימן", אמר וואן, 66, אשר מכהן כיום כסגן יו"ר הגוף המייעץ הלאומי של סין לעיצוב המדיניות -  תפקיד אשר עולה על שר ונותן לו קול בתכנון העתיד של המדינה. "אנחנו צריכים להמשיך הלאה לכיוון תאי דלק מבוססי מימן", אמר.

משמעות הדבר היא שהממשלה תתחייב להקצות משאבים לפיתוח כלי רכב כאלה, אמר. בעוד סין מתכוונת להשליך את תוכנית הסובסידיות לטווח הארוך לתעשיית האלקטרוניקה המתבגרת בשנה הקרובה, ייתכן שהמימון הממשלתי לרכבי תא דלק מימן ימשיך במידה מסוימת, אמר וואן.

מניות של כמה חברות הקשורות למימן עלו הבוקר בחדות לאחר דבריו של וואן. מניית ג'יאנגסו הוצ'נג כימיקלים, אשר מפתחת תחנות שאיבת מימן, טיפסה הבוקר בכ-4.3 אחוזים, כשבדומה לה עלו גם מניות שנחאי טונג'י מדע וטכנולוגיה ומניית לאנזו גרייט וול חשמל - שתי חברות שהשקיעו בתעשיית תאי הדלק.

מה ההבדל בין רכב תא דלק מימן לבין מכוניות חשמליות?

ברכב חשמלי טיפוסי, סוללות ליתיום איון משמשות לאחסון אנרגיה חשמלית המיוצרת מחוץ למכונית ומשתמשת בו כדי להניע את הרכב. תאי דלק מימן משתמשים בתגובה כימית כדי לייצר אנרגיה, כאשר המרת המימן המאוחסן ברכב לחשמל מתבצעת תוך פליטת אדי מים בלבד. יחס האנרגיה למשקל של המימן פותח את הדרך לנסיעות ארוכות יותר ללא טעינה.

למרות גיבוי מכיוונן של ענקי התעשייה כגון טויוטה והיתרונות של כלי רכב הפועלים על מימן - תדלוק מהיר יותר ונסיעה למרחקים ארוכים יותר מאשר כלי רכב חשמליים - הטכנולוגיה יקרה יותר.

אבל לסין יש את הכח לשנות את המצב בתעשייה במידה ותציב את כלי הרכב מונעי המימן בעדיפות לאומית, כשבמצב כזה היא יכולה ליצור סוג של נקודת מפנה בתעשיית הרכב, לה כבר מחכה התעשייה עשרות שנים.

עבור וואן, המעבר למימן הוא צעד טבעי במימוש חזונו שמכוניות חשמליות ישלטו בתנועה בתוך הערים, בעוד שאוטובוסים ומשאיות מלאים מיכלי מימן ישוטטו בכבישים המהירים של המדינה למרחקים ארוכים.

אימוץ כלי רכב מבוססי מימן היה איטי למרות שלסין יש היצע שופע של מימן, אמר וואן. ישנם כיום רק כ-1,500 כלי רכב כאלה, לעומת יותר מ-2 מיליון כלי רכב חשמליים.

בארה"ב יש צי של 300 אוטובוסים חשמליים, בסין יש 420 אלף

לא רק בסין, תאי הדלק מבוססי מימן נאבקים לקבל הכרה נרחבת ברחבי העולם לא רק בגלל עלויות גבוהות - אחד המרכיבים העיקריים הוא פלטינה - אלא גם בגלל חוסר בתשתיות והמורכבות של אחסון המימן. בנוסף, יש את העניין של דליקות המימן, כפי שקרה לאחרונה בתחנת תדלוק בנורבגיה.

"אנחנו נבין את הגורמים שעכבו עד עכשיו את התפתחות התעשייה", אמר וואן.

המאמצים כבר נעשים ביפן, אשר מתכננת להגדיל את מספר כלי הרכב בתאי דלק בכבישים ל-40 אלף עד 2020, אם כי בלומברג מעריכה כי המכירות עד כה אינן קרובות ליעד זה. באירופה, יחידת מרצדס בנץ של דיימלר פרסמה גרסה של תא דלק מימן של דגם ה-GLC הפופולרי שלה. בארה"ב, שותפות תאי הדלק של קליפורניה מנסה גם היא לקדם את הטכנולוגיה.

חזרה לסין, נראה כי האוטובוסים במדינה בשלים במיוחד עבור תאי דלק. סין היא המובילה בעולם בשימוש באוטובוסים חשמליים - ומפעילה 99% מהאוטובוסים החשמליים ברחבי העולם, אך הם משמשים בעיקר בתוך הערים למרחקים קצרים.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    איציק 13/06/2019 20:58
    הגב לתגובה זו
    הזמנתי את האוטובוסים הסינים האלה ורק צרות היו לי איתם מחסור חמור בחלקי חילוף והשירות הלקוחות שלהם גרוע ביותר. כבר התייאשתי והזמנתי חלקים ישירות מסין ברבע מחיר ממה שהם ניסו לגרוף עלי. אז אמרתי לבעלים שעם המותג הסיני שלו סיימתי.
  • 6.
    ישראל 13/06/2019 14:07
    הגב לתגובה זו
    רק מעתיקים ומתרבים יומם וליל!!!
  • 5.
    גילבוע 13/06/2019 12:46
    הגב לתגובה זו
    לאוטובוס עירוני הכי מתאים מערכת של קבל על, שטוענת את האוטובוס תוך שתי דקות ונותנת לו טווח תנועה של כ 25 ק"מ. טעינה בקצות המסלול ואם צריך גם בתחנה באמצע מאפשרת נסיעה ללא הפסקה, ללא נשיאת משקל, במחיר זול. אוטובוס בינעירוני דורש סוללות גדולות, אז כאן יש יתרון לתא דלק מימני. גם תשתית התדלוק המימנית מרוכזת בחניוני האוטובוסים כך שאין צורך בפרישה רחבה כמו מכוניות. עבור מכוניות פרטיות, טעינה במשך לילה ובחניונים כן יכולה לתת פתרון. כאשר יהיה פתרון מימני בעלות סבירה ותשתית נאותה , ניתן יהיה לשלב גם את הפתרון הזה, אבל זה עדיין עתידני.
  • 4.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:41
    הגב לתגובה זו
    שמעתם פצצת מימן אם כל הפצצות גדולה בהרבה מפצצת אטום רגילה .גז דליק עלות ייצור גבוה מאוד
  • בדיחה 13/06/2019 13:23
    הגב לתגובה זו
    פצצת מימן היא פצצה רדיואקטיבית (שצריכה פצצת גרעין כדי לפעול) מימן הוא גז דליק אבל גם בנזין . למה אנשים שאין להם מושג מגיבים ? זו שאלה במיוחד שמדובר בשלוש תגובות רצופות...
  • 3.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    בעבר עלות גבוה מאוד
  • 2.
    מימן גז דליק 13/06/2019 10:39
    הגב לתגובה זו
    כן מתחבר ליסודות כגון חמצן ויוצר מים לא נשאר לבד מתחבר מהר .
  • 1.
    חהחהחה 13/06/2019 10:32
    הגב לתגובה זו
    עגלות חלקי חילוף פח אשפה . חולל מה חולל הסיני הזה? עגלות איזה רכבים סיניים יש בארץ ?
  • dw 13/06/2019 12:28
    הגב לתגובה זו
    תזכיר לי איך קוראים לעיר הזו במזרח התיכון. ישרא-מה? למה היא אמורה לעניין מישהו בתעשיית הרכב? (כלקוח, להבדיל ממו"פ) 9 מיליון תושב, המון ספקים, כמה סחורה כבר אפשר לשווק שם? נגיד שמחקת את יונדאי מהמפה. כמה סחורה מכרת? כמה עשרות אלפי חתיכות? למה שזה יעניין מישהו בסין? עיר קטנה אצלם יותר גדולה ממך. איראן למשל, כל שנה, קונה יותר סחורה מכל צי הרכב בישראל. כל שנה! בגלל זה כל התעשיה נסעה לטהרן אחרי ביטול הסנקציות. גם סינים וגם פיג'ו למשל.
  • ישראל 13/06/2019 14:09
    מכיל אות 1 מכל האבות והאמהות גם יחד!!! אנחנו עם ביבי מעצמה עולמית!!!
Boris Johnson
צילום: בלומברג

בוריס ג'ונסון הוא ראש ממשלה החדש של בריטניה

ג'ונסון יחליף את תרזה מיי בתפקיד, לאחר שזו נכשלה שלוש פעמים במשא ומתן עם האיחוד האירופאי לגבי תנאי העזיבה במסגרת הברקזיט. ג'ונסון: "ההסכם של מיי מת"
Bloomberg |

בוריס ג'ונסון, הפנים הציבוריות של קמפיין הברקזיט, זכה במרוץ לנשיאות ויחליף את תרזה מיי כראש ממשלת בריטניה, כשהוא משתלט על מדינה שנמצאת במשבר וממשלה על סף התפרקות. לאחר מרוץ לנשיאות בן שישה שבועות, בו הוביל כבר מההתחלה, ג'ונסון בן ה-55 ניצח את יריבו שר החוץ ג'רמי האנט בצורה מוחצת בעזרתה של המפלגה השמרנית המונה כ-160 אלף חברים. "אני אומר לכל הספקנים... אנחנו הולכים להפיח רוח חיים במדינה, ואנחנו הולכים לעשות את הברקזיט ב-31 באוקטובר. אנחנו הולכים לנצל את כל ההזדמנויות כדי להביא לרוח חדשה של עשייה", אמר ג'ונסון בנאום זכייתו. "כמו איזו ענקית נרדמת, אנחנו הולכים לקום ולנער מעלינו את חבלי הספקנות והשליליות". על רקע זכייתו של ג'ונסון, הלירה הבריטית מחקה את כל הירידות מול הדולר האמריקאי. נצחונו של ג'ונסון מסמן סיום של קרב עיקש על התפקיד הגדול ביותר בפוליטיקה הבריטית ואת תחילתו של מה שמאיים להיות שלב חדש ואכזרי לא פחות במלחמת האזרחים הפנימית בתוך הממשלה על סוגיית הברקזיט. לראש הממשלה הנכנס יש רק מאה ימים לנהל משא ומתן על עסקת עזיבה חדשה עם האיחוד האירופי לפני שבריטניה אמורה לעזוב את הגוש בסוף אוקטובר. עליו לעשות זאת למרות התנגדות האיחוד האירופי ומרידה הולכת וגוברת מצד עמיתיו שלו, כולל קבוצת שרים הפורשת מהממשלה מכיוון שהם לא מוכנים לעבוד בשבילו. תוך דקות אחדות מהניצחון של ג'ונסון אישר שר המשפטים דייוויד גאוק כי הוא מתפטר מהממשלה. שעה לאחר מכן הודיע ​​גם שר הפיתוח הבינלאומי רורי סטיוארט כי הוא פורש מתפקידו. הניצחון הוא ניצחון אישי עבור ג'ונסון, שהתפטר לפני כשנה מהתפקיד היוקרתי של מזכיר החוץ והושמץ על ידי עמיתים רבים, כולל כמה מתומכיו שלו, ככישלון שעבר זמנו. ג'ונסון ניסה להתמודד על ראשות הממשלה בשנת 2016, כאשר דיוויד קמרון, לפני שיצא מהמירוץ לנשיאות לאחר שחברו מייקל גוב התפטר מראשות הקמפיין שלו והחליט להתמודד כמתחרה מכיוון שהוא לא האמין שג'ונסון יצליח לעמוד בתפקיד. מזכיר החוץ לשעבר קיבלה הזדמנות שנייה כשמיי סוף סוף הודתה בתבוסה בניסיונה ליישם את משאל העם, כאשר עסקת הברקזיט עליה עמלה במשך שנתיים במשא ומתן עם האיחוד האירופי נדחתה שלוש פעמים בפרלמנט. כעת  ג'ונסון יצטרך למצוא את הדרך להצליח איפה שמיי נכשלה. לדבריו של ג'ונסון, הסכם הברקזיט של מיי "מת", והוא מתחייב להבטיח תנאי עזיבה טובים יותר עד למועד האחרון של ה-31 באוקטובר, בו תעזוב בריטניה את הגוש.