אדיר קינן
צילום: ליאת מנדל

“הוועדות המחוזיות יהפכו ליזמיות נדל"ן? רק יתקע את התכנון ליותר זמן"

מאת: אדיר קינן, יזם ובעלים של כח נדל"ן התחדשות עירונית

נושאים בכתבה נדלן

לאחרונה החליט מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח להניע מהלך של הפיכת וועדות התכנון המחוזיות למעין "יזמיות", כמתכננות ומאשרות בפועל של מתחמי בינוי חדשים, כשהנחה כל אחת מהן לסמן 5 מתחמים שבהם הן יכולות להוביל תכנון מפורט חדש שלהם. לכאורה, מדובר בצעד מבורך שנראה שיכול לסייע בקידום פרויקטים ומתחמים בעלי פוטנציאל גדול, אך כאלו שנתקעו ולא קודם בהם תכנון עד עתה – אם בשל מחלוקות בין בעלי הקרקע, או בשל סימון השטח הפוטנציאלי כציבורי ועוד. לוועדות התכנון. יתרונן המרכזי של הוועדות במקרים אלו הוא הסמכות שניתנה להן, כמו גם לרמ"י ולרשות המקומית, לקדם תכנון במגרש בלי קשר להיקף הזכויות בו או לזהות בעלי הזכויות, וזאת בניגוד לגוף פרטי שנזקק להסכמת 75% מבעלי הזכויות כדי לפעול בו. אך יתרון זה עלול להביא גם לחסרון. משעה שהוועדות נבחנות על היקף התוכניות אותן הן מקדמות עלולים גורמים המקצוע להתפתות ולתכנן פרויקטים שאפתניים ונדיבים מאוד כלפי היזם – הם עצמם – ולאפשר בינוי נרחב. אך דא עקא, לגופי התכנון הרשות והסמכות להביא את התוכניות רק עד השוקת, אך להכריח את הפרה לשתות מהן היא לא יכולה. כשיגיעו התוכניות הנרחבות והמקילות את ועדות התכנון המקומיות, אלו שאחריות על מתן היתרי הבניה בפועל הן בוודאי ייחסמו – הן משיקולי אגו, גם זה נפוץ במקומותינו, אף בעיקר מכיוון שלוועדה המקומית אינטרס שונה במהות מזה של הוועדה המחוזית. בעוד ועדות התכנון המחוזיות נמדדות על פי מספר הדירות הגבוה בתכנון, הרי שהוועדות המקומיות הכפופות לנבחרי הציבור המקומיים הן אלו שיצטרכו להתמודד עם ריבוי הדירות החדשות בשטחן והעומס המצטרף על תשתיות העיר בפועל – מה שיביא ברמת סבירות גבוהה להחזרת התוכניות ל"יזם" או תקיעת מתן ההיתרים עד אשר יינתן מענה נוסף מצד המדינה לתכנון המרחיב. הועדות המחוזיות נבחנות רק על מספר הדירות שתוכננו, ולא על הביצוע בפועל. פרויקט התחדשות עירונית של חברת כח נדלן בלוד. (הדמיה: HQ אדריכלים) אבל הוועדות – הן את שלהן עשו ויוכלו לדווח על "תכנון אלפי יח"ד חדשות במחוז" כאשר יזמים פרטיים הם אלו שמגישים את התוכניות ופועלים בעצמם לקדם אותן אזי כלל גופי התכנון בוחנים אותן בעיניים מקצועיות נטו ולא פוליטיות, ואילו היזם עצמו יודע שאותו אף אחד לא בוחן במספר התוכניות שהוא מציג או מספר יח"ד על הנייר, הוא נמדד רק בשורה התחתונה - כמה דירות עברו תכנון מלא והגיעו לשלב הביצוע, לגמר – ולמסירת דירה. מסיבה זו, היזמים הפרטיים מגישים מראש תוכניות צנועות יותר, ריאליות, שמתכתבות גם עם הרצון הלגיטימי להגדיל כמה שניתן את אחוזי הבניה, וגם עם ההבנה לצרכי התושבים במתחם והעיר כולה ומשלבות ביניהם. בסופו של דבר, הגורם מספר אחד להתקדמות מהירה בפרויקטים נרחבים של בניה ושל התחדשות עירונית הוא הבנה של צרכי משולש האינטרסים יזם-עיר-דיירים וכיבוד הדדי שלהם על ידי כל הגורמים. כל ניסיון לערבב את הקלפים ולהפוך את אחד הצדדים לחזק יותר, עשוי לגרום לכך ששני האחרים לא ישתפו פעולה, התוכניות ייתקעו, ובכך יצא שכרנו בהפסדנו. מנכ"ל כח נדל"ן התחדשות עירונית, אדיר קינן. (צילום: ליאת מנדל)  

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
צילום: קרני תכלתצילום: קרני תכלת

פילוסופיות תאורה מרתקות לעיצוב חללים

הגישה היפנית, הגישה הסקנדינבית והגישה הים תיכונית - הכירו את שלוש הגישות לתכנון תאורה ותוכלו לבחור את זאת שהכי מתאימה לכם 

נושאים בכתבה תאורה

בשיתוף קרני תכלת – גופי תאורה בינלאומיים

כשמעצבים פנים או אדריכלים בוחרים גופי תאורה, הם לא רק בוחרים מקור אור – הם בוחרים פילוסופיה תרבותית שלמה. למעשה, מאחורי כל מנורה עומדת תפיסת עולם שמשפיעה על האופן שבו אנחנו חווים מרחב.
שלוש גישות תכנון מרכזיות – היפנית, הסקנדינבית והים תיכונית – מציעות תשובות שונות בתכלית לשאלה הפשוטה לכאורה: מהו אור טוב?

הגישה היפנית - הצל כשותף ליצירה

בפילוסופיה היפנית המסורתית, האור אינו גיבור יחיד. התרבות היפנית רואה בצל שותף מלא בחוויה החזותית, ובמקום להילחם בו, מעצבים יפניים משתמשים בו כחלק מהקומפוזיציה.
גופי תאורה מעוצבים יפניים מסורתיים משתמשים בחומרים טבעיים מפזרים – נייר אורז, במבוק, משי – שיוצרים אור עדין המתמזג עם הסביבה במקום להכריז על נוכחותו.
העיקרון המרכזי הוא המרווח המשמעותי, הריק שמאפשר למבט לנוח. תאורה יפנית אינה שואפת להאיר כל פינה, אלא ליצור שכבות של אור ואפלה שמזמינות התבוננות ומיקוד.
זו תאורה שלוחשת, לא צועקת. ביישום המעשי, ניתן להביא את הגישה היפנית לפרויקט באמצעות בחירה במנורות עם אהילים מזכוכית מעושנת או חומרים טבעיים המסננים את האור. המטרה היא לא לחשוף הכול, אלא ליצור הדרגתיות שמעוררת סקרנות ומזמינה את העין לנוע בחלל.

הגישה הסקנדינבית - אור כמענה לצורך

במדינות הצפון, שם החורף ארוך וחשוך, התאורה היא לא רק עניין אסתטי – היא צורך קיומי. הגישה הסקנדינבית נולדה מהרצון ליצור חמימות ונוחות בתנאים קיצוניים. מושגים כמו הוּגֶה הדני – אותה תחושת נעימות ושלווה ביתית – מנחים את תכנון התאורה הנורדית.
בניגוד לאסתטיקה היפנית העדינה, התאורה הסקנדינבית היא ישירה וברורה יותר, אך תמיד אלגנטית. מעצבים סקנדינביים פיתחו שפת עיצוב נקייה שמשלבת חומרים טבעיים – עץ אלון, זכוכית שקופה, מתכות מוברשות – עם צורות אורגניות ופשוטות.
מותג דני כמו לואי פולסן, הנמצא בקרני תכלת, מדגים בצורה מושלמת את הפילוסופיה הזו. מנורות כגון סדרת הפה חמש שלהם משלבות עיצוב פונקציונלי עם אסתטיקה נקייה – השטוחים הם זריקת המעטפת הייחודית מאפשרת פיזור אור אחיד ללא סנוור, כך שניתן לראות את גוף התאורה מכל זווית מבלי להסתנוור מהנורה עצמה. 

הגישה הים תיכונית - תאורה כדרמה

בחוף הים התיכון האור הוא שפע טבעי שהופך את התאורה המלאכותית לכלי דרמטי. כאן, התאורה אינה נועדת להחליף את אור השמש, אלא להמשיך את התיאטרליות והעוצמה שלו.
זו תרבות של כיכרות מוארות, מרפסות עם מנורות תלויות, ונברשות מרשימות שמושכות את העין ומכריזות על נוכחותן.
בכל הנוגע לבחירת גופי תאורה יוקרתיים, הגישה הים תיכונית מתבטאת בניגודיות חדה בין אור לצל – ההשפעה של ציירי הרנסנס האיטלקי שהשתמשו בטכניקה זו עדיין מורגשת בתכנון התאורה האזורי.



צילום: קרני תכלת
צילום: קרני תכלת