רוצים למכור את החברה או להכניס שותף ולא יודעים מה הצעד הבא? שאלנו את מתן סחייק
יש רגעים בחיי חברה עסקית, בהם הבעלים מעוניינים לעשות שינוי ולמכור את החברה או שהם מגיעים להכרה שהם זקוקים לשותף שיישא איתם את נטל הניהול ויסייע להם לקחת את העסק לשלב הבא. הסיבות להחלטה כזו יכולות להיות מגוונות: תחושת מיצוי או עייפות חומר; הגעה לגיל הפרישה והעדר דור המשך שרוצה לקחת על כתפיו את העסק; או קשיים כלכליים שמקשים על הניהול השוטף של החברה. בכל אחד מהתרחישים האלה, החכמה האמיתית היא למצוא את הרוכש או השותף המתאים. זה שבמקרה של מכירה יעניק לכם תשלום הוגן או במקרה של כניסה על תקן שותף, באמת, יצעיד את החברה קדימה ובאותה נשימה יאפשר לכם להמשיך לתרום בעשיה ולהיות חלק מההובלה.
בתמונה: מתן סחייק
קרדיט: Eligio Jose Manalo
הדברים האלה אולי נשמעים טריוויאליים, אך בפועל, במציאות של הג'ונגל העסקי הישראלי, גם מציאת הרוכש המתאים היא לעיתים משימה לא פשוטה. מי שמתמחה בהערכת שווי, מכירת חברות, ניהול המשא ומתן שמתאים לשותפות היא חברת יונימה שאת הקמתה וגיוס הצמרת העסקית בישראל הוביל היזם העסקי מתן סחייק.
לחפש את ה- WIN WIN
מתן סחייק מדגיש שבסופו של יום חשוב שכל עסקה אליה תגיעו תהיה בבחינת עסקת WIN WIN. "כמו שלכל סיר יש מכסה, לכל חברה יש את הקונה המתאים או השותף המתאים. אפילו לחברה שנמצאת בהפסדים יכול להיות ערך רב עבור הרוכש המתאים (למשל, תאגיד שכחלק מאסטרטגיית תכנון המס משתלם לו מאוד לרכוש חברה מפסידה במחיר אטרקטיבי)." אומר סחייק ומוסיף : "החכמה, כמובן, היא לדעת למצוא את הגורם הזה."
אז איך מתחילים? איך מוצאים את הרוכש או השותף הנכון לחברה שלכם? ההמלצה היא לפנות למקצוענים שביניהם אחד הגופים הגדולים והמובילים הוא קבוצת יונימה.
למה הכוונה? ובכן, יש בשוק חברות וקבוצות השקעה כדוגמת יונימה, שמתמחות ברכישה או בהשקעה של חברות, מתוך מטרה להשביח אותם ולבנות פורטפוליו אטרקטיבי של חברות שבסופו של יום יסתכם כמהלך סינרגטי. מסיבה זו חברות אלו בדרך כלל יתעניינו ברכישת חברות מתחום ליבה מסוים, כמו למשל, פיננסיים, תיירות, מסעדנות או בריאות. לרוב למנהלי החברות האלו תהיה הבנה עמוקה הן בפיננסיים והן בהיבטים המסחריים והלוגיסטיים של תחום הליבה בו הם מתמקדים. כאשר הרכישה נועדה להרחיב את הפורטפוליו של הקבוצה ולאפשר לה לצמוח לכדי One Stop Shop עסקי באותו תחום ליבה, תוך כדי יצירת שיתופי פעולה בין החברות השונות ומינוף העוצמה והידע האדיר הזה באופן שמניב תשואה לכל הצדדים.
קרדיט: Unima Group
Unima Groupכמשל
כפי שצוין, אחד הגורמים הבולטים בשוק שמתמחה ברכישה של חברות ובהשקעה בחברות, היא קבוצת יונימה. את יונימה, ייסד היזם ואיש העסקים מתן סחייק, עם רקורד בתחומי המסחר, ההשקעות ושוק ההון. תחת הנהגתו של מתן סחייק בחרה קבוצת יונימה להתמחות בחברות מתחום הבריאות. מדובר בתחום מאוד מגוון עם הרבה מאוד תתי תחומים, בו לצד פעילות של חברות ענק פועלות בשוק גם הרבה מאוד חברות בינוניות וקטנות. החברות בהן מתעניינת קבוצת יונימה נמצאות על סקלה רחבה שכוללת, בין היתר: חברות תרופות ותוספי מזון, בתי חולים פרטיים, מרפאות מתחומים שונים, חברות שעוסקות בשיווק, יצור ופיתוח של ציוד רפואי, חברות סיעוד, חברות שירותים ותחזוקה, מוסדות גריאטריים, מרכזי גמילה ושיקום, מרכזים לבריאות הנפש, וטרינריה ועוד. הרקורד והמוניטין של הצוות המכובד שכולל בין היתר את יעקב פרי חבר כנסת ומנכ"ל סלקום לשעבר, פרופסור איתמר גרוטו מומחה בריאות הציבור ועד לאחרונה ראש שרותי בריאות ומשנה למנכ"ל במשרד הבריאות ופרופסור אהוד קוקיה מנכ"ל קופת חולים מכבי ומנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, לשעבר ומומחים מובילים אחרים בישראל ובעולם בתחום המיסוי, החיתום, הבנקאות, ראיית חשבון ועוד.
היזם מתן סחייק שהוא הלב והמנוע המוביל, והפרופיל של החברה, עושים את יונימה גרופ לבחירה מצוינת עבור חברה מתחום הבריאות או מעגליו הנלווים שרוצה או צריכה לעבור שינוי. האופן שבו קבוצת יונימה מנהלת את המשא ומתן מושתת על אותה גישת WIN WIN שעל חשיבותה עמדנו בחלק הראשון של הסקירה. הרכישה או הכניסה להשקעה (קבוצת יונימה נכנסת להשקעה ברכישת שליטה בלבד) רק אחרי הערכת שווי רצינית בפיקוח משרד רואי חשבון מארבעת המשרדים הגדולים בעולם ומשרד עורכי דין מהגדולים והמובילים בישראל, כאשר כל רכישה מתבצעת בהתאם לאסטרטגיה מוסכמת שנועדה למצות את האינטרס של כל הצדדים.
בסופו של יום לקבל יותר
כמו בהרבה תחומים אחרים גם כאשר רכישת חברה עומדת על הפרק, אפשר לצטט את האמרה האלמותית של האדריכל מיס ואן דה רואה: "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים". רכישת חברה היא תהליך מורכב שכולל שינוי מבנה והעברת שליטה בין גורמים שונים וכולל קשת שלמה של השלכות והיבטים מתחומים שונים כמו מימון, מיסוי, חוזים, מסחר ועוד. כאן בא לידי ביטוי הניסיון הרב שמביא עמו מתן סחייק והצוות המנוסה והמקצועי שפועל לצדו שכולל אנשי מקצוע מהשורה הראשונה בתחומם. מי שיבצע את מכירת החברה לגורם כמו יונימה גרופ לא זו בלבד שיחסוך לעצמו הרבה מאוד התעסקות בחסמים בירוקרטים (קבוצת יונימה לוקחת על עצמה את הטיפול בחלק הארי של הבירוקרטיה) וייהנה מאותו בטחון מוחלט שרק עבודה מול מומחים מספקת, הוא גם בסופו של יום כנראה שגם יקבל תמורה גבוהה יותר.
- 1.אנונימי 02/04/2025 22:08הגב לתגובה זוהייתי איתו בבית הספר חוש יזמי מדהים. תמיד ידענו שאם מישהו יהפוך למיליארדר זה הבן אדם.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
