
איך בונים את הבית שתמיד רציתם מבלי להיתקע בבירוקרטיה?
החלום על בית מושלם מתחיל בפרטים הכי קטנים. איפה יהיה המטבח, כמה אור ייכנס לסלון, ואיך לגרום לבית להרגיש בדיוק כמו שרוצים. אבל לפני זה צריך לעבור דרך
תקנות ודרישות שמכתיבה הרשות המקומית. מרים בסקון שמתמחה גם בתכנון וגם ברישוי, מסבירה כיצד לגשר בין השניים
באחד השירים הכי מוכרים של אריק איינשטיין, הוא שר על כמה טוב לו בבית. עם התה והלימון, הספרים הישנים ואותם ההרגלים. יש משהו במילים הפשוטות האלה שמבטא את החלום של כל אחד מאיתנו, לגור בבית שנרצה לחזור אליו שוב ושוב.
לכן, כשאנשים יוצאים לדרך כדי לבנות או לשפץ את בית החלומות שלהם, הכוונה ברורה. ליצור מרחב שירגיש בדיוק כך. אבל, לא פעם החלום הגדול נתקל במציאות מורכבת. לא כי רצינו יותר מדי אלא כי מה לעשות, אנחנו בכל זאת חיים בתוך מסגרת חוקתית, עם תקנות, דרישות והגבלות מקומיות, כאלה שלא תמיד מתיישבות עם כל חזון עיצובי שעלה לנו בראש.
יחד עם זאת, גם אם יש חוקים וכללים, זה לא אומר שצריך לוותר על החלום, להפך. בעזרת תכנון נכון של אנשי מקצוע שיודעים כיצד לנווט בין הרצונות תוך כדי שמתמודדים עם כללי הבירוקרטיה, אפשר לבנות בית שירגיש כמו כל השירים של אריק איינשטיין, כאלה שאנחנו תמיד רוצים לחזור ולשמוע אותם שוב.
תכנון ורישוי ביד אחת: פחות טעויות, יותר דיוק
כדי להבין איך נכון לשלב בין תכנון אדריכלי לרגולציה תכנונית, פנינו למרים בסקון, הנדסאית אדריכלות ותיקה ובעלת ניסיון מעמיק גם בתחום הרישוי. כששאלנו אותה על החשיבות של שילוב בין שני התחומים, היא הסבירה:
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
- מתלבטים איך לעצב את העתיד שלכם? לפניכם חמש נקודות מכווינות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"כשאותו אדם אחראי גם על התכנון וגם על הרישוי, הכול זורם נכון. אין חוסר הבנות, אין כדור שעובר מיד ליד, לכן התמונה שלמה החל מהשלב הראשון. אני למשל לא מתחילה לבנות פאזל ואז מעבירה אותו הלאה לאיש מקצוע אחר, אלא אני זו שמרכיבה אותו מההתחלה ועד הסוף".
מה המשמעות של זה בפועל? פחות כאבי ראש למי שרוצים לבנות בית חדש או לבצע שיפוץ נרחב בבית או בדירה קיימים. כך, במקום "לשחק" פינג פונג בין האדריכל ליועץ הרישוי בכל הנוגע לתוכניות ולתיאומים שצריך לעשות מול הרשות המקומית, ולגלות בדיעבד שמה שתוכנן מראש לא עומד בתקנות, הכל מתבצע תחת קורת גג אחת. כך יודעים בכל רגע נתון איפה יכולים להיות חסמים והיכן נמצאת הגמישות, ואז התכנון כולו תמיד יהיה מחובר לשטח. למה שהרשות המקומית מאפשרת, למה שהקרקע מאפשרת וכמובן, למה שהלקוח רוצה וצריך.
החוכמה היא לדעת מראש היכן ממוקמים הקווים האדומים
מאחר ולא כל מה שנראה פשוט על הנייר יכול לעבור אישור, מרים בסקון מסבירה כי הסדר הנכון מתחיל דווקא מהצד הפחות זוהר, והוא בירור מעמיק של זכויות הבנייה. "רק לאחר שאני מבינה בדיוק מה אפשר לבנות, אני שומעת את הלקוח ולומדת את החלום שלו. ואז מתוך מכלול האפשרויות של מערכת הרישוי מאפשרת, אני מתרגמת את זה לתכנון אדריכלי חכם שמאזן בין הרצוי למצוי".
על דוגמה מהשטח מרים בסקון מספרת: "לקוח שביקש לבנות בית פרטי, רצה שיהיה עוד חדר בקומת הקרקע. על פניו מדובר תוספת פשוטה, אבל כשנכנסנו לבירור הזכויות, התברר שכל זכויות הבנייה על הקרקע כבר נוצלו. כלומר, אי אפשר היה לבנות אפילו עוד מטר אחד במפלס הקרקע, גם אם פיזית יש שם שטח פנוי. לכן במקום ללכת על תכנון שלא יתקבל ולבזבז זמן יקר, מיד כיוונתי את הלקוח לפתרון אחר והוא הוספת חדר בקומה העליונה, בהתאם למה שהרשות כן מאפשרת, והגשנו בקשה שמתאימה לחוק".
מרים בסקון מדגישה כי הידע ברישוי משפיע על כל תהליך התכנון. לדבריה אם לא מתחשבים בדרישות העירייה כבר מהשלב הראשון, הסיכוי שהבקשה תידחה גדל באופן משמעותי. כל דחייה כזו מחזירה את התהליך כולו שבועות ולעיתים חודשים לאחור, אולם אם מתכננים נכון אפשר להימנע מזה.
עוד צריך לזכור כי לא מדובר רק בחסכון של זמן, אלא גם של כסף. בכל זאת כשלא מבצעים טעויות ומתכננים משהו שהעירייה לא תאשר, ולא משקיעים בתוכניות שיצטרכו לעלות שוב לעריכה, חוסכים הרבה מאוד.
טיפים קטנים שמובילים לאיכות חיים אחרת
ומה עם החלום עצמו? באופן טבעי כל איש מקצוע עובד בדרך משלו. אנחנו היינו סקרנים לשמוע כיצד בסטודיו מרים בסקון בוחרים לפעול.
"אני לא עובדת עם שאלונים", מרים מחייכת. "אני פשוט יושבת עם האנשים. שואלת, שומעת. איך נראים ימי שישי שלהם, האם הם נוטים יותר לבשל באופן עצמאי או שבעיקר נשענים על הזמנות. האם יש להם ילדים קטנים או מתבגרים ועוד".
את כל המידע המקדים והחשוב היא מתרגמת לתכנון פרקטי חכם, שמתאים בדיוק למשפחה. ועל מספר טיפים קטנים שמשנים את איכות החיים היא מספרת: "אם יש צורך בחדר עבודה, אני אעדיף למקם אותו בקומת הקרקע, רחוק ככל האפשר מחדרי השינה. ככה שומרים על שקט למי שישן וגם למי שעובד. במשפחות בהן יש ילדים מתבגרים, אני חושבת על כאן ועכשיו ולטווח ארוך גם יחד. מה הכוונה? אני ממליצה כי למתבגרים יהיו חדרי רחצה ושירותים נפרדים. גם כדי להימנע מתורים ארוכים, וגם מתוך מחשבה כי ביום מן הימים הם יגיעו עם בני ובנות זוג, כך אפשר יהיה לשמור על הנוחות והפרטיות של כולם לאורך השנים. בבתים של זוגות בגיל השלישי הדגש שלי הוא על נגישות. חדר השינה צריך להיות בקומת הקרקע, בלי מדרגות, כדי לאפשר חיים נוחים גם בהמשך הדרך.
אם זה מתאפשר, אני תמיד אוהבת לפנק את ההורים בדמות מרפסת אישית שמחוברת לחדר השינה, עם מיני בר קטן. שיהיה להם מקום לשבת בשקט שלהם עם כוס קפה ועוגה. ממש כמו סוויטה קטנה בבית מלון, רק הוא והיא".
גם אזורים שבדרך כלל לא מקבלים תשומת לב, מקבלים אצל מרים תכנון מדויק. כמו חדר השירות.
בדרך כלל אנשים נוטים לשים את החדר הזה ליד חדרי השינה או לקבור אותו בפינה, אבל בעיניה מדובר בחלל שצריך לחשוב עליו ברצינות. בכל זאת יש שם מכונת כביסה, מייבש, ארון כביסה, חומרי ניקוי, מגבות, מצעים ועוד. כך שזו לא יכולה להיות פינה זניחה, אלא שמדובר בתחנה שאליה נכנסים ויוצאים המון, לכן צריך לתכנן אותה כמו שצריך, מבחינת הגודל והמיקום.
"אני אוהבת לחשוב על הבית לא רק כמבנה, אלא על הרגלים, צרכים, ומעגלים של החיים שנמצאים בתוכו. לכן כל אזור צריך לשרת אזור אחר. המטבח, הסלון, חדרי השינה, מבחינתי זו מערכת אחת שמתקיימת יחד. אם היא לא מתוכננת נכון, מרגישים את זה בחיי היום-יום", מרים בסקון סיכמה את הדברים.
להתרשמות ומידע נוסף בקרו באתר סטודיו מרים בסקון
אופיר לוינגר. צילום: יח"צמדוע שכונת נווה עופר עוקפת את אזורי היוקרה של ת"א?
בעוד שאזורי היוקרה בעיר רושמים ירידה חדה בכמות העסקאות, המשקיעים והזוגות הצעירים נמשכים דווקא לשכונת נווה עופר. אופיר לוינגר, מאנשי הנדל"ן הפעילים והמנוסים בשכונה, מסביר מה בדיוק מתרחש באזור שהצליח לעקוף את כל שאר השכונות בעיר
רגע לפני סיום שנת 2026, תמונת הנדל"ן בתל אביב מתבהרת והיא חושפת תפנית לא צפויה.
אם לאורך השנים התרגלנו לראות את מחירי הדירות בעיר הגדולה מטפסים ללא הפסקה, השנה האחרונה טלטלה את השוק והביאה עימה שינוי כיוון שלא ניתן להתעלם ממנו.
לפי נתונים עולה כי במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 36% במספר עסקאות יד 2 בעיר, זאת לעומת התקופה אשתקד.
כשבוחנים לעומק את המספרים מגלים תמונה מפתיעה במיוחד. דווקא האזורים היוקרתיים, שנחשבו עד לא כל כך מזמן למבוקשים ביותר, הם אלה שספגו את הפגיעה הקשה.
- אנבידיה מפתחת את הצפון: קמפוס ענק בקריית טבעון ליותר מ-10,000 עובדים עד 2031
- 34 מיליון דולר: מישורים מוכרת מרכז קניות בצפון קרוליינה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדוגמה, בצפון החדש שיעור העסקאות ירד בכ-58%, בנווה אביבים נרשמה ירידה של 53%, ובנחלת יצחק ירידה של 42%.
צילום: Freepikמיתוסים באחזקת רכב: למה מים מהברז הורסים לכם את האוטו?
שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים ובחירה לא נכונה של שמן מנוע עלולים לגרום נזק לרכב לאורך זמן. כך תעשו את הבחירה הנכונה ותשמרו על הביצועים והחיים של הרכב
כשמדברים על אחזקת רכב, יש מיתוסים רבים שמובילים לבחירות לא נכונות — במיוחד סביב שימוש במים במקום נוזלים ייעודיים, כמו גם טעויות בבחירת שמן מנוע או טיפול שוטף. להבין נכון את מה שכן חשוב — זה לשמור על הביצועים והחיים של הרכב.
המיתוס על "כל השמנים אותו דבר"
אחד המיתוסים הנפוצים ביותר בקרב בעלי רכבים הוא ההנחה שכל שמן מנוע זהה או דומה — ולכן לא באמת משנה איזה סוג שמן נוזל למנוע. בפועל, לכל מנוע דרישות ייחודיות בהתאם לעיצובו, תקני היצרן, טווחי טמפרטורה וצריכת דלק. שימוש בסוג לא מתאים של שמן מנוע עלול לגרום להצטברות בוצה בתוך הבלוקים, לשחיקה מואצת של החלקים הנעים בתוך הגלילים, לפגיעה ביעילות הדלק ואף לקיצור חיי המנוע. שמן בעל צמיגות לא נכונה יכול לא להגן כראוי על חלקי המנוע בזמן התנעה קרה, או לאפשר טיפול חום יעיל בזמן חום מנוע גבוה, וכל אלה עלולים לגרום לנזק מצטבר לאורך זמן.
גם כאשר מדובר בשמנים באותה קטגוריה (למשל, שמן סינתטי מול שמן חצי-סינתטי), עדיין יש לבדוק ולבחור לפי המלצות היצרן והתקנים הבינלאומיים. המלצה מקצועית היא להיצמד לנחיות היצרן, להחליף שמן בזמן הנדרש לפי ספר הרכב ולבחור שמן איכותי יותר מאשר זול במיוחד — כי זה ישפיע ישירות על ביצועי הרכב ובריאות המנוע לטווח הארוך.
מיתוס "מים זה בסדר – זה בסך הכל נוזל"
המיתוס השני והרע ביותר באחזקת רכב הוא ההנחה שניתן להשתמש במים מהברז במקום נוזל קירור, רק כי "בסך הכל זה נוזל והמידע מסביב הוא מוגזם". ההמלצה החד-משמעית של כל המוסכים והטכנאים המנוסים היא להשתמש אך ורק במוצר תקני של נוזל קירור לרכב, המכיל תוספים מיוחדים המונעים קפיאה בקור, רתיחה בחום גבוה וקורוזיה בתוך מערכת הקירור.
- כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות
- איך 52% ישפיעו על רכישת כלי רכב? המספר היומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מים מהברז עלולים להקפא בחורף, לעלות על גדותיו בקיץ, לגרום להתרחבות ותזוזה של חלקים בתוך מערכת הקירור ואף ליצור חלודה וצבריות של פתרון שישפיעו על היעילות לאורך זמן. נוסף על כך, מים לבדם אינם מכילים את התוספים שמונעים היווצרות משקעים מזיקים, מעלה את הסיכון לנזק לרדיאטור, לפתח חורים או להוביל למצב שבו מנוע מתחמם יתר על המידה.
