עליית מחירי הביטוח הכריעה ישראלים רבים שעוברים לביטוח צד ג במקום ביטוח מקיף לרכב

ביטוח צד ג' זול יחסית, מציע כיסוי גבוה, וצובר עבר ביטוחי שיכול להועיל. רק אל תשכחו להשוות

נושאים בכתבה ביטוח רכב

ביטוח צד ג' לרכב הוא אחד מסוגי הביטוח הפחות משווקים בשוק הביטוח הישראלי, אך הוא מהווה אופציה חשובה עבור נהגים רבים. בניגוד לביטוח חובה, שהוא מחויב על פי חוק, ולביטוח מקיף, שמציע כיסוי רחב יותר ופופולרי בקרב מחזיקי רכב יקר, ביטוח צד ג' נתפס לעיתים כ"אח הצעיר" והפשוט של עולם הביטוח. עם זאת, יש לו יתרונות משמעותיים שראוי להכיר, לצד אתגרים שדורשים תשומת לב מצד המבוטחים. במאמר זה נבחן את מאפייני ביטוח צד ג', את השפעתו על נהגים ועל שוק הביטוח, ואת החשיבות של השוואת מחירים גם בסוג ביטוח זה.

1. זול עם כיסוי גבוה לכן חברות הביטוח פחות אוהבות אותו

ביטוח צד ג  מציע כיסוי לנזקי רכוש שנגרמו לאדם אחר (צד שלישי) כתוצאה משימוש ברכב המבוטח. היתרון המרכזי שלו הוא המחיר הנמוך יחסית לביטוח מקיף, תוך מתן גבולות כיסוי גבוהים – לעיתים עד 3 ואפילו 4 מיליוני שקלים לנזקי רכוש. עבור נהגים שמחזיקים ברכב ישן או בעל שווי נמוך, זו אופציה משתלמת שמספקת שקט נפשי במקרה של תאונה שבה הם אשמים.

אולם, דווקא היתרונות הללו הופכים את ביטוח צד ג' למוצר פחות אהוב על חברות הביטוח. הסיבה לכך היא שהוא מציע רווחיות נמוכה יחסית עבורן. בעוד שביטוח מקיף כולל פרמיות גבוהות יותר ומגוון רחב של כיסויים שמגדילים את ההכנסות, ביטוח צד ג' הוא מוצר בסיסי שמתמקד רק בנזקי צד שלישי, ולכן התמחור שלו מוגבל. כתוצאה מכך, ניתן לראות כי באתרי חברות הביטוח הגדולות ובאתרי השוואת מחירים, ביטוח צד ג' מקבל פחות דגש שיווקי. לעיתים הוא מוצג אפשרות משנית ולעיתים בגלל לא, מה שמשקף את העדפת החברות לקדם מוצרים רווחיים יותר.

2. צבירת היסטוריית עבר ביטוחי - יתרון לעתיד

אחד היתרונות המשמעותיים של ביטוח צד ג' הוא היכולת שלו לצבור למבוטח עבר ביטוחי. עבר ביטוחי חיובי – כלומר, תקופה שבה המבוטח לא היה מעורב בתאונות ולא הגיש תביעות – מקנה הנחות משמעותיות בעת רכישת ביטוח בעתיד, כולל ביטוח מקיף לרכב חדש. חברות הביטוח רואות בנהגים עם עבר ביטוחי נקי סיכון נמוך יותר, ולכן מוכנות להציע להם תעריפים מוזלים.

לדוגמה, נהג שבחר בביטוח צד ג' למשך שלוש שנים לרכב ישן, ולא היה מעורב בתאונות, יכול להשתמש בעבר הביטוחי הזה כדי להוזיל את עלות הביטוח המקיף כאשר ירכוש רכב חדש. מדובר ביתרון אסטרטגי שרבים אינם מודעים לו, והופך את ביטוח צד ג' לאופציה שמשתלמת לא רק בטווח הקצר, אלא גם בטווח הארוך.

3. עליית מחירי הביטוח המקיף: צד ג' כחלופה אטרקטיבית

בשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית במחירי הביטוח המקיף בישראל, בין היתר בשל עליית מחירי הרכבים, עלויות החלפים והתיקונים, וכן סיכוני הגניבות הגבוהים. עבור נהגים רבים, במיוחד אלה שמחזיקים ברכב שאינו חדש, הביטוח המקיף הפך להוצאה כבדה שלא תמיד מצדיקה את עצמה. במצב זה, ביטוח צד ג' מהווה אלטרנטיבה ראויה.

הבחירה בצד ג' מאפשרת לנהגים להגן על עצמם מפני נזקים משמעותיים שיגרמו לרכוש של אחרים, מבלי לשלם את הפרמיה הגבוהה של הביטוח המקיף. עם זאת, חשוב לציין שביטוח צד ג' אינו מכסה נזקים לרכב המבוטח עצמו, ולכן ההחלטה תלויה בערך הרכב וביכולת הכלכלית של הנהג להתמודד עם תיקונים עצמאיים או אובדן וגניבה במקרה הצורך.

4. עליית מחירים גם בצד ג': הצורך בהשוואה

למרות היתרונות של ביטוח צד ג', גם כאן נרשמת מגמה של עליית מחירים. עם הביקוש הגובר לביטוח זה כחלופה לביטוח המקיף, חברות הביטוח החלו להתאים את התמחור כלפי מעלה. הסיבה לכך היא פשוטה: ככל שיותר נהגים בוחרים בצד ג', החברות מבקשות לשמור על רווחיותן ולפצות על הירידה בהכנסות מביטוח מקיף.

התוצאה היא שגם ביטוח צד ג' דורש כיום בחינה מדוקדקת והשוואת מחירים בין חברות שונות. נהגים שמניחים שמדובר במוצר זול ממילא עלולים לגלות שהם משלמים יותר ממה שציפו, במיוחד אם לא בדקו את כל האפשרויות הזמינות. אתרי השוואת ביטוח רכב יכולים לחשוף פערים משמעותיים במחירים ובתנאים.

5. נהגים חדשים וללא ניסיון: עלויות גבוהות גם בצד ג'

ביטוח צד ג' אמנם נחשב זול יחסית, אך עבור נהגים ללא ניסיון קודם – כמו נהגים חדשים או צעירים – העלות השנתית עשויה להגיע לאלפי שקלים. הסיבה לכך היא שחברות הביטוח רואות בנהגים אלו סיכון גבוה יותר לתאונות, ולכן מתמחרות את הפרמיה בהתאם. בנוסף, היעדר עבר ביטוחי חיובי מקשה עליהם לקבל הנחות, מה שמייקר עוד יותר את הביטוח.

לדוגמה, נהג צעיר ללא ותק על הכביש עשוי לשלם בין 3,000 ל-7,000 שקלים בשנה עבור ביטוח צד ג', תלוי ברכב ובפרמטרים נוספים. זו עלות משמעותית שדורשת בחינה ושיקול דעת.

6. השוואת מחירים: לא להניח שצד ג' זול אוטומטית

התפיסה שביטוח צד ג' הוא זול ממילא עלולה להוביל לרכישה פזיזה ללא בדיקה מעמיקה. כפי שראינו, המחירים משתנים בהתאם לפרופיל הנהג, סוג הרכב והחברה המבטחת. השוואת מחירים היא כלי חיוני שיכול לחסוך מאות ואף אלפי שקלים בשנה. אתרי השוואה מקוונים, כמו גם פנייה ישירה לסוכני ביטוח, מאפשרים לנהגים לקבל תמונה מלאה של האפשרויות ולבחור את ההצעה המשתלמת ביותר.

חשוב לא רק להשוות את המחיר, אלא גם לבדוק את גבולות האחריות של הפוליסה (הסכום המרבי שיכוסה במקרה של נזק), את ההשתתפות העצמית ואת התנאים הנלווים. פוליסה זולה מדי עלולה להתגלות כמוגבלת מדי בכיסוי, ולכן האיזון בין מחיר לאיכות הכיסוי הוא קריטי.

סיכום: ביטוח צד ג' בעידן של שינויים

ביטוח צד ג' לרכב הוא כלי חשוב עבור נהגים המחפשים פתרון משתלם להגנה מפני נזקים לצד שלישי. הוא זול יחסית, מציע כיסוי גבוה, וצובר עבר ביטוחי שיכול להועיל בעתיד. עם זאת, עליית מחירי הביטוח הכללי והביקוש הגובר לצד ג' משנים את התמונה, ומחייבים נהגים להיות ערניים יותר. בין אם אתם נהגים חדשים עם עלויות גבוהות או בעלי רכב ותיק שמחפשים חלופה לביטוח מקיף, השוואת מחירים ובחינה מדוקדקת של האפשרויות הן המפתח לבחירה נבונה. ביטוח צד ג' אינו רק "פתרון זול" ביחס לביטוח המקיף, אלא מוצר פיננסי לכל דבר ועניין הדורש בחינה מעמיקה בטרם רכישתו.

על פי נתוני אתר Hova חובה, בשנת 2024 ישנה עליה של כ 12%-17% בשינמוך הצעות ביטוח מקיף לצד ג בקרב לקוחות ומצטרפים חדשים לשירותי ביטוח הרכב. כלומר, משתמשים שדיווחו על עבר ביטוחי קודם של ביטוח מקיף ומבקשים לבחון הצעות לביטוח צד ג'.



הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים. 

אביטל אופק. צילום: מיכה לובטוןאביטל אופק. צילום: מיכה לובטון

רכש מרשים לקבוצת דלקל: אביטל אופק מנהל פעילות דוראל ישראל עובר לנהל את חטיבת האנרגיה המתחדשת

בעוד הביקוש לחשמל ירוק מזנק וגם המדינה מציבה יעדים שאפתניים לשנים הקרובות, קבוצת דלקל מגייסת את אביטל אופק, זוכה פרס איש השנה בכלכלה הירוקה. עם ניסיון מוכח בפרויקטים פורצי דרך, הוא צפוי להוביל את הקבוצה קדימה באחד התחומים הצומחים בשוק המקומי והעולמי



נושאים בכתבה חשמל ירוק

בשנים האחרונות עולם הגגות הסולאריים צובר תאוצה משמעותית, בעיקר בזכות השיפור המתמשך באיכות החומרים ובטכנולוגיות ההתקנה, שמאפשרים לייצר על כל גג כמות גדולה בהרבה של מגהוואטים לעומת העבר. 

כדי לסבר את האוזן, בין שנת 2023 לשנת 2024 בלבד נרשמה קפיצה של יותר מ-25% בתפוקה. הנתון הזה הוא חלק מהמגמה הגלובלית, כאשר גם משרד האנרגיה הציב לעצמו יעד שאפתני, להוסיף עד שנת 2030 עוד כ-100 אלף גגות סולאריים בישראל. 

המהלך המדובר של דלקל

על רקע זה, קבוצת דלקל ביצעה מהלך שנחשב לדרמטי בשוק האנרגיה, כאשר גייסה לשורותיה את אביטל אופק, מי שזכה בשנה שעברה בתואר איש השנה בכלכלה הירוקה. אופק, מהשמות הבולטים בתחום האנרגיה המתחדשת, נחשב לדמות שהובילה פרויקטים חדשניים לשילוב אנרגיה סולארית בשדות חקלאיים וכל זה מבלי לפגוע בגידולים ואף לתרום לשיפור שלהם.

עבור דלקל, שמזה למעלה מ-25 שנה פועלת בענף האנרגיה הישראלי, מדובר בחיזוק משמעותי. הקבוצה שנמצאת בבעלות של יניב כהן ויונתן חי, עוסקת במגוון תחומים ובהם מימון חוץ בנקאי, גז, נדל"ן מניב, אנרגיה ירוקה ודלקים, וכיום היא מספקת שירות לכ-50 אלף לקוחות עסקיים ופרטיים ברחבי הארץ.

חטיבת המימון של החברה באה לידי ביטוי בדמות הענקת מימון חוץ-בנקאי ללקוחות החברה, דבר שמאפשר לה להקים פרויקטים רבים ומורכבים מבלי להיות תלויה בגורמים  מימון חיצוניים.