הסדרה מחוז ירושלים כאן 11
צילום: יח"צ

המשטרה על 'מחוז י-ם': מנקה את השוטרים - ומתנתקת מ'קודה'

המשטרה פרסמה את ממצאי התחקיר שקיימה בעקבות חשיפת הארץ כי שוטרים שתלו M-16 בביתו של תושב מזרח ירושלים לטובת הצילומים. הוחלט לכתוב נוהל עבודה מסודר
אלכסנדר כץ |

משטרת ישראל השלימה את התחקיר הנוגע להפקת סדרת הדוקו-ריאליטי מחוז ירושלים ששודרה בערוץ כאן 11, ועוררה סערה גדולה לאחר שתחקיר הארץ חשף כי בושלו בה מספר סצנות, בעיקר בנוגע לשתילת רובה M-16 בביתו של תושב מזרח ירושלים לטובת סצנה שצולמה. בשורה התחתונה עולה כי השוטרים שהיו מעורבים יצאו נקיים מהאירוע, בעיקר משום שלא עברו תדרוך לקראת הצילומים, ולמעשה לא הועלו בתחקיר מסקנות אישיות כלפי אף אחד מהשוטרים המשתתפים, או הצוות שהיה אחראי על ההפקה.

 

את התחקיר המשטרתי ניהל סגן מפקד מחוז חוף, תנ"צ יוסי חמו. התחקיר התמקד בבחינת שיתוף הפעולה של משטרת ישראל עם חברת קודה תקשורת להפקת הסדרה, בהליכי ההתקשרות ובאופן הביצוע, לרבות היבטי פיקוח ובקרה במהלך צילומי ועריכת הסדרה. מתחילתו הוגדר התחקיר כתחקיר מקצועי שתפקידו לשמש כאמצעי ללמידה והפקת לקחים להמשך בסוגיה זו.

 

הנחת היסוד שהובילה את התחקיר לכל אורכו, היא שהשוטרים והקצינים שהשתתפו בסדרה נשלחו למשימה על ידי הפיקוד, מבלי שהוכשרו או הודרכו כראוי. בתחקיר מצוין כי השוטרים פעלו למיטב הבנתם למען תדמית הארגון כולו ומבלי שתודרכו כראוי באשר למגבלות הנדרשות. עמדת פיקוד המשטרה היא שאין לתלות בהם את האחריות - נותרה בעינה ואף אוששה במהלך התחקיר.

 

עם השלמת התחקיר, אומרים במשטרה כי יבוצעו כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העולים ממנו באופן מידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים. כמו כן הוחלט על ניתוק הקשר של המשטרה עם 'קודה תקשורת', לאור הממצאים והתנהלותם בסדרה זו ולמרות הקשר הארוך הקיים עם המשטרה. כזכור, גם מועצת תאגיד השידור כאן החליטה להפסיק את העבודה השוטפת עם קודה, למעט מספר פרויקטים לבחירות שכבר היו בשלבי סיום.

נראה שבתחקיר לא הועלתה ביקורת כלפי דוברות המשטרה, שהייתה אחראית לעבודה מול ההפקה, ונראה שלפי הממצאים, כשלה בעבודתה.

 

 

בלי תדרוך והכוונת השוטרים

 

 

הנקודות המרכזיות שהועלו בתחקיר, כוללות בין היתר היעדר עבודת מטה סדורה שהביאה לפערים משמעותיים בליווי שלבי הליבה של ההפקה – כמו למשל היעדר גורם אחראי בשטח לצילומים, היעדר מנגנון מובנה לפיקוח ובקרה, עמימות בהגדרת תחומי אחריות בין הגורמים השונים, ופערים של המעורבים בהבנת גבולות המותר והאסור. נקודה נוספת מתייחסת לכך שהמעורבות המצומצמת של מפקדים ברמות השונות, הובילה לכך שבשלב הצילומים נותר ניהול ההפקה בהיבט המשטרתי בידי ההפקה, שהאינטרסים שלה שונים מהאינטרס המשטרתי.

 

עוד עלה כי צילומי הסדרה נוהלו ישירות בין ההפקה לשוטרים השחקנים, ללא תדריך ותכנית צילום מסודרת וללא קביעת תחומי אחריות וגבולות מותר ואסור לשוטרים בזמן הצילומים. נמצא חוסר מהותי בהגדרת הגבולות שבין מציאות לבין שחזור ואילוסטרציה ובמתן מעטפת הולמת לשוטרים.

 

היעדר תדרוך, הכוונה וליווי מקצועי מספקים לשוטרים, גרם להם להבין שמותר להם לשתף פעולה עם ההפקה ולצלם סצנות לא אמתיות מתוך הבנה שבשלב הצפייה יצונזרו הקטעים האסורים.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

עוד עלה כי מתכונת הפיקוח והבקרה על הכנת הסדרה שנתנה משקל מכריע לשלבי האישור הסופיים של פרקי הסדרה, נתגלתה כשגויה, ולא אפשרה לזהות ליקויים משמעותיים בפרקים אלה ובכלל זה סצנות מבוימות. כתוצאה מכך, הנחיות שניתנו לטשטוש פרטים מזהים, התגלו בדיעבד כלא יעילות והביאו לחשיפת מקומות ואנשים. סעיף זה קריטי – משום שתושב שכונת עיסאוויה, סאמר סלימאן, שבביתו הושתל הנשק, טען כי לאחר שידור הפרק ה-9 בסדרה, בו תועד החיפוש בביתו, זיהו אותו שכניו והוא חושש כי ייחשד בפעילות עבריינית-חבלנית או לחלופין, כמשתף פעולה עם ישראל.

 

בתחקיר עלה עוד כי לא הייתה עבור השוטרים שהשתתפו בסדרה הכוונה מוסדרת ומעמיקה טרום ההפקה, במהלכה ולאחריה במגוון מישורים – כגון המשפטי, הייעוץ הארגוני, הדוברותי, ההתנהגותי, הפיקודי, המודיעני ועוד.

 

 

ועכשיו: המשטרה תכתוב נוהל עבודה מסודר מול הפקות טלוויזיוניות

 

 

הלקחים שהופקו בעקבות האירוע, כוללים הצמדה של דובר משטרתי לכל יום צילומים שילווה את השוטרים, וכן יש שדובר מחוזי/טריטוריאלי יהיה שותף בכל התהליך. באחריות ליווי זה לוודא שכללי המותר והאסור נשמרים כבר במהלך הצילומים. כמו כן הוחלט שיש לבצע הכוונה וליווי לשוטרים טרום הצילומים, במהלכם ולאחריהם, בהשתתפות נציגי היועץ המשפטי, מודיעין, יחב"מ, משטר ונוהג, יעוץ ארגוני, דוברות וגורם פיקודי צמוד.

 

עוד נקבע כי גורמי הפיקוד ביחידה המצולמת חייבים להיות מעורבים משלב הליהוק ובחירת השוטרים, דרך הפיקוד והשליטה, הצילומים וליווי השוטרים. כמו כן הוחלט כי יש לקיים חשיבה בנושא הפקת סדרות/תכניות על המשטרה ולקבוע באיזה פורמט יש להמשיך לקיים דוקו-תיעודי או שחזור. במשטרה אומרים כי השילוב בין דוקו לריאליטי יוצר עירוב בין מציאות ודמיון שלא מתאים להציג את עבודת המשטרה.

 

כמו כן נקבע כי יש לבצע את כלל הפעולות הנדרשות ליישום הלקחים העוללים ממנו באופן מידי, לרבות מינוי צוות ייעודי ליישום הלקחים שיהיה אמון בין היתר על כתיבת נוהל עבודה סדור ומובנה המפרט את כלל התהליכים הנדרשים בהתקשרות לצורך צילום תכנית או סדרה מסוג זה. כאמור, נקבע גם כי המשטרה תפסיק לעבוד עם קודה תקשורת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

תקליטים ודיסקים מפוזרים AIתקליטים ודיסקים מפוזרים AI

הזמרים שהפכו למכונות כסף אחרי מותם

עבור אמנים מסוימים, הפטירה מעוררת עניין מחודש ביצירותיהם, אז הם מתחילים להכניס הכי הרבה כסף, זה מעלה את ערכם המסחרי ומניבה הכנסות שמגיעות לסכומים אסטרונומיים. האלבומים נמכרים שוב, השירים מושמעים יותר, וחברות קונות את הזכויות בסכומים גדולים. יש אמנים שהעיזבונות שלהם מרוויחים מיליונים כל שנה

בן פלמון |
נושאים בכתבה אמנים במוזיקה

לפעמים המוות זה לא סוף הקריירה אלא ההתחלה של העסק הכי גדול. כשזמר מת, השירים שלו חוזרים לכל מקום - סטרימינג, פרסומות, סרטים. המשפחה או החברות שמנהלות את הזכויות מגלות שיש להם נכס זהב שממשיך להכניס כסף בלי שהאמן צריך לעשות כלום. השירים עושים את העבודה בשבילם, ולפעמים הם מרוויחים יותר כמתים מאשר כשהיו חיים. אז מי הם האמנים שהפכו את מותם לעסק הכי משתלם?


אריתה פרנקלין - השירים שלה עדיין עובדים

אריתה פרנקלין מתה ב-2018 בגיל 76 אחרי שהייתה הזמרת הכי חשובה בסול במשך חמישים שנה. אבל המוות שלה לא הפסיק את השירים. דווקא אז הם התחילו לעבוד עוד יותר קשה בשבילה.

כשמתה, העיזבון שלה נאמד על 80 מיליון דולר. זה הרבה כסף, אבל הכסף האמיתי הוא בזה שקורה אחר כך. כל פעם שמישהו רוצה להשתמש באחד מהשירים שלה - בסרט, בפרסומת, במחזה זמר - המשפחה מקבלת כסף. וזה קורה הרבה. השירים שלה הפכו להיות סמלים. "Respect" זה לא רק על יחסים בין גבר לאישה, זה על זכויות אזרח, על כוח נשי, על כבוד בכלל. 

השירים שלה הם חלק מהתרבות האמריקנית.המורשת שלה היא לא רק מוזיקלית - היא כלכלית, וזה עובד לטווח ארוך.

ויטני יוסטון - הקול שהפך למכונת כסף

ויטני יוסטון מתה ב-2012 ומיד אחר כך התחיל התקופה הכי רווחית בקריירה שלה. תוך תשעה חודשים העיזבון כבר הכניס 40 מיליון דולר, וב-2024 הוא עדיין מכניס 13 מיליון דולר בשנה. זה יותר ממה שרוב הזמרים החיים מרוויחים. "I Will Always Love You" הוא המנוע הגדול של הכסף הזה. השיר מושמע בכל חתונה, בכל סרט רומנטי.

כל השמעה בספוטיפיי, כל שימוש בסרט - הכסף זורם ישר לעיזבון. אבל גם השירים האחרים כמו "I Wanna Dance with Somebody" ממשיכים לעבוד במיוחד בפרסומות ברחבי העולם.