מלחמה נגד הבורסה? תראו מה קרה היום באופציות המעו"ף - "סיכוי שהעסק ישבר"

בימים בהם הבורסה בת"א מתמודדת עם משבר מתמשך בכל הקשור למחזורי המסחר, הסוחרים מכריזים מלחמה
ירידות באסיה, צילום: Getty images Israel
נראה שהסוחרים בת"א הכריזו על מלחמה סביב הניסיון על הבורסה להעלאת של העמלות המסחר. שימו לב למספרים הבאים: מחזור המסחר היום באופציות המעו"ף היה נמוך ב-30% (!!) ממחזור השפל הרב שנתי (לפחות מאז 2003). 

הסוחרים בתל אביב מנסים למנוע בכל כוחם את העלאת התעריפים המתוכננת של הבורסה בחודש הבא. החשש הגדול הוא פגיעה נוספת ברמת הנזילות בבורסה באחד האפיקים הנחשביים רווחיים ביותר עבורה - שוק הנגזרים (שוק האופציות). 

ב-25 בינואר הודיעה הבורסה על עדכון התעריפים בשוק הנגזרים לחברי הבורסה. כך למשל, העמלה שתיגבה מחבר הבורסה על אופציית מעו"ף תעודכן מ-25 אגורות ל-35 אגורות. הבורסה עדכנה כי בשלב ראשון העמלה תעודכן ל-30 אגורות אך בהתראה של 60 ימים תוכל להעלות את העמלה ל-35 אגורות.

משמעות ההודעה הינה כי גם העמלות המשלמים היום שחקני האופציות הגדולים תעודכן כלפי מעלה על ידי החברים בשיעור דומה. שחקנים פעילים ביותר משלמים היום כ-50 אגורות לאופציה והתשלום עולה ככל שהפעילות של שחקן הנגזרים קטנה יותר. במלים אחרות - מי שייאלץ לשאת בהעלאת התעריפים הם בעיקר הסוחרים שמחזיקים כיום את שוק הנגזרים, שמשלמים היום את העמלות הנמוכות ביותר וכעת ייאלצו לשלם יותר.

אולם בכך לא די. הבורסה החליטה גם על עמלה חדשה - "חיוב בגין מימוש אופציות" על סך של 35 אגורות. מה היא בדיוק העמלה הזאת? הבורסה לא מסבירה. ככל הנראה מדובר בעמלת סליקה בעת הפקיעה. כלומר, אם האופציה פוקעת בכסף - ישלמו חברי הבורסה עמלה על סך 35 אגורות אשר מן הסתם תגולגל לשחקנים.

משמעות העמלה החדשה היא שכל שחקן בשוק הנגזרים אשר רוכש או כותב אופציה, ישלם עמלה כפולה כעת - אחת בעת הקניה, ואחת בעת הסליקה. עד היום, שחקן אשר החזיק את האופציות שבידו לפקיעה, היה משלם עמלה פעם אחת.

בבורסה מסבירים את העלאת התעריפים בכך שהתעריפים לא עודכנו זמן רב. כמו כן, מסבירים כי המהלך הזה הינו חלק ממהלך כולל שבו מתכננת הבורסה לבטל לחברים את עמלת המינימום במסחר במניות והטענה היא שהכנסות הבורסה דווקא יירדו כתוצאה מהמהלך שנועד קודם כל להגביר נזילות.

רק 36.7 אלף אופציות היום

בשבוע האחרון נראה שהסוחרים מאותתים לבורסה כי המהלך הזה לא יעבור בעין יפה. למרות מחזורי מסחר ערים במיוחד בשוקי המניות, שוק הנגזרים חלש ביותר. בשבוע שעבר מחזור המסחר הממוצע באופציות המעו"ף הסתכם בכ-101,000 אופציות בלבד. היום - מחזור המסחר באופציות הסתכם ב-36.7 אלף בלבד. מדובר במחזור הנמוך ביותר שנרשם בשוק הנגזרים לפחות מאז שנת 2004.

ל-Bizportal נודע כי נושא אישור האופציות היה אמור לעלות לדיון בדירקטוריון הבורסה לפני כשבוע וחצי אך נדחה משיקולים טכניים. בבורסה מנסים לראות כיצד ניתן להעביר את העלאת העמלות אך נראה שחברי הבורסה מתנגדים. ככל הנראה, גם רשות ני"ע אשר מפקחת על התעריפים לא מתלהבת מהעלאת העמלות וכרגע כלל לא בטוח האם הנושא יאושר.

פעיל בשוק ההון מזהיר בשיחה עם Bizportal מהשלכות מרחיקות לכת על העלאת העמלות: "סוחרים עומדים על הרגליים האחוריות נגד המהלך". לדבריו, "אם עמלת המעו"ף תעבור - יש סיכוי שהשוק פה יישבר לחלוטין".

תגובות לכתבה(55):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 41.
    הסיבה היקרית שהבורסה תיפול היא בגלל התנהלותה
    ד"ר אפרים בוזגלו 12/02/2015 11:35
    הגב לתגובה זו
    1 0
    החל מ-2010 הבורסה בתל אביב, בעזרת יו"ר הרשות לניירות ערך דאז גושן) כפה על רוכשי המניות הישראליות [בעיקר מקרב משקי הבית] ל"שמור" ולסחור במניותיהם רק באמצעות חבר בורסה תמורת עמלות הזויות וגבוהות ביותר. (החלטה מושתת ובלתי חוקית בארצות כגון ארה"ב וקנדה בהם הבורסה והמפקחים עליה ישרים) שהבנקים עמדו מאחוריה ובכך חמסו סכומי עתק מהציבור במליונים רבים של שקלים.) הציבור לפעמים לא שוכח נוכלים ומושחתים שסוף כולם יבוא כולל לבורסה המושחתת של ת"א
    סגור
  • 40.
    בנק לאמומי גבה ממני כ300 ש"ח על קניה ועוד 200 על מכירה
    יוני 09/02/2015 13:34
    הגב לתגובה זו
    3 0
    של אופצייה בודדת כי לא הסדרתי מראש את התנאים.... אתם קולטים? פשוט חבורה של חזירים בלי בושה! צריך לייבש אותם
    סגור
  • 39.
    בנק לאומי מחייב אותי גם היום על אופציה שפוקעת בכסף
    רן 09/02/2015 13:24
    הגב לתגובה זו
    4 0
    גנבים!!!
    סגור
  • כל הבנקים מחייבים לאחרונה העלו את המחיר (ל"ת)
    טל 09/02/2015 13:49
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 38.
    לדעתי צריך להקים ארגון שידאג למשקיעים, כמובן
    נילי 09/02/2015 11:21
    הגב לתגובה זו
    0 1
    תמורת דמי חבר. אין מה לעשות אף אחד לא מוכן לעבוד חינם ובצדק !
    סגור
  • 37.
    חברה, זה לא רק הבורסה כמעט כל המוסדות !
    חיים 09/02/2015 11:19
    הגב לתגובה זו
    0 0
    שירותי אינטרנט עלה, דמי מנויים לנייד וטלויזיה עלו בעשרות אחוזים. אולי מנצלים את תקופות הבחירות (אף אחד לא פנוי כרגע לטפל בהעלאות מחירים !) ? או אולי פשוט התיאבון גדל ?
    סגור
  • 36.
    אולי הגיע הזמן לכל מכורי האופציות לחתוך ולהתרחק (ל"ת)
    רון 09/02/2015 10:39
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 35.
    מעןף
    איציק 09/02/2015 10:20
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לא לסחור .שהבנקים יקנו לעצמם אופציות
    סגור
  • 34.
    תראו את תעודות הסל אין פעילות בכלל (ל"ת)
    דודו 09/02/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 33.
    והבנקים הכוכב האדום (ל"ת)
    גל 09/02/2015 10:11
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • טען עוד
  • 32.
    אפשר לסגור את הבורסה חבל על הזמן של כולם (ל"ת)
    שיר 09/02/2015 10:09
    הגב לתגובה זו
    3 0
    סגור
  • 31.
    מעלים מחירים כי ניתן להעלות - מי יגיד לא? בבחירות
    ליצן 09/02/2015 09:15
    הגב לתגובה זו
    4 0
    לבורסה לא חסר כסף המנכל ויו"ר מרוויחים מליונים וכך גם עובדי הבורסה . כל מי שיכול לכניס יד לצלחת מכניס . עד שהבוסה תמות
    סגור
  • 30.
    תפסת מרובה לא תפסת - תפנימו (ל"ת)
    להנהלת הבורסה 09/02/2015 09:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 29.
    גם היום הבורסה לא תזוז (ל"ת)
    ניר 09/02/2015 09:04
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 28.
    העברתי פחות מ100 אופציות אתמול, היום אותו דבר
    אחד העם 09/02/2015 08:56
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ביום רגיל מעל אלף, שבטע פקיעה הרבה יותר מתחילים לסחור בחו"ל, יותר נזילות, יותר היצע, ציטוטים צרים כל הזמן.
    סגור
  • גם 100 זה הרבה לא לקנות כלום (ל"ת)
    לאחד העם 09/02/2015 10:44
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 27.
    הבורסה רוצה להנפיק את עצמה
    שתי תובנות 09/02/2015 07:58
    הגב לתגובה זו
    1 0
    ככה עובד מי שמתכנן להנפיק את עצמו לציבור. מחפשים את הדרכים המהירות להגדיל את הריווחיות , לטווח הקצר בלי להתחשב בנזקים ארוכי הטווח. 2 האם נכון הוא שהסוחרים יחד עם המכונות מהווים 90% מהמסחר באופציות ??
    סגור
  • 26.
    התשלום בבנקים מינימום 3.5 ש"ח !!!! (ל"ת)
    HAKY1 09/02/2015 07:29
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 25.
    המכונות גמרו את הבורסה והנזילות
    משקיע 08/02/2015 23:55
    הגב לתגובה זו
    5 2
    תגבילו את הפעולות של המכונות והסוחרים יחזרו לסחור עד אז הבורסה תישאר יבשה
    סגור
  • 24.
    תגידו,היו העלאות שכר להנהלת הבורסה? הגדלת בונוסים?
    קלקלן 08/02/2015 23:52
    הגב לתגובה זו
    5 0
    התחשוה שרוצים לממן משהו. העלאות שכר? הטבות נילוות לשכר? האם רק למנהלים הכירים או לכלל העובדים? שווה בדיקה לעומק. אבל יש איזה פיקוח שאתם מאמינים שיעשה את עבודתו?
    סגור
  • 23.
    אופציות
    איש פשוט 08/02/2015 21:03
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מי משלם חצי שקל לאופציה ? בבנק רוצים הרבה יותר מישהו יודע כמה אזרח שקונה ומוכר בערך 20 יחידות ביום משלם בערך?
    סגור
  • אני משלם 4 בלאומי. בחברות השקעות כמו מגדל תקבל גם 2.5 (ל"ת)
    רן 09/02/2015 13:28
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • תעשה סקר בין הבנקים/בתי השקעות
    מושון 09/02/2015 09:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל מספר תופס
    סגור
  • 22.
    את העליה הזו תוסיפו
    A 08/02/2015 20:54
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לעליה בהון הנדרש מהברוקרים( הלימות הון) מעליה במערכות המחשב, וזה עוד לפני מע"מ עדיף לסגור את הבורסה לאלתר
    סגור
  • 21.
    אופציות מעוף
    איציק 08/02/2015 20:43
    הגב לתגובה זו
    3 0
    צריך לא להשקיע יותר המעוף אני יצאתי מזה חבל על הזמן אבל על הכסף.
    סגור
  • תרנגולת שמטילה ביצי זהב האופציות אם לא
    טל 09/02/2015 13:55
    הגב לתגובה זו
    1 0
    מי היה צריך אופציות שבועיות ? ולמה אופציות על מדד 100 הבורסה מחפשת עמלות וכמה שיותר הנה התוצאה עברו לבניין חדש צריך לשלם להם
    סגור
  • 20.
    שוק של דגי רקק (ל"ת)
    א 08/02/2015 19:25
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 19.
    תורידו את המס 25 ל 10 ואז נדבר
    ב 08/02/2015 19:20
    הגב לתגובה זו
    6 0
    לא ייאמן איזה מטורפים מנהלים את הבורסה . הרגתם את הבורסה עם 25 אחוז .
    סגור
  • דרעי אמר אתמול שהוא רוצה להעלות עוד
    dw 10/02/2015 11:15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרעי(ש"ס) מבקש להעלות דרמטית את מיסי רווחי ההון (כי הלא כולנו מיליונרים כבדים מרוטשילד, גם אם יש לך 200 אלף שקל חסכונות ואין לך דירה). אם אתה מכיר מישהו שחושב להצביע ש"ס אז נסה לשכנע אותו להצביע למפלגה אחרת. ל 10% לא יורידו אבל ישנה יוזמה להוריד חזרה ל 20%, ולזה יש סיכוי כי ב 20% המדינה, בשורה תחתונה, תקבל יותר כסף, כי לאנשים ישתלם יותר להשקיע ולהסתכן. הלוואי ויצליח. רק לא ש"ס.
    סגור
  • 18.
    הרגולציה גמרה את השוק כבר מזמן (ל"ת)
    כלכלן 08/02/2015 18:11
    הגב לתגובה זו
    7 0
    סגור
  • 17.
    "תעריפים לא התעדכנו זמן רב"-מי אמר שהם צריכים "להתעדכן"
    סוחר קטן 08/02/2015 18:03
    הגב לתגובה זו
    11 1
    ומדוע "להתעדכן" פרושו להעלות אותם? אולי ה"עידכון" צריך להיות כלפי מטה?
    סגור
  • 16.
    צריך בכלל לסגור את הקזינו הזה
    איילי 08/02/2015 17:53
    הגב לתגובה זו
    10 2
    חוץ מקזינו זה לא נותן שום דבר. מי שרוצה להמר שיסע ללאס ווגאס.
    סגור
  • 15.
    היום עמלה על אופציות מחר יקחו על דוידנד ועל פקיעת אג"ח
    ברק 08/02/2015 17:49
    הגב לתגובה זו
    7 0
    אין גבול. הם חזירים בדיוק כמו יצרני המזון והטיקונים.
    סגור
  • יש דבר כזה בישראל? מזמן אין נשארה רק שרי אריסון
    טייקונים 09/02/2015 06:10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אבל בה אף אחד לא יגע. במיוחד ששר האוצר היה פרזנטור שלה והרויח הון תועפות מכלום. הטייקון היחידי זאת הממשלה בולען שלא יודע שובעה. מושחרתים חברי כנסת. קומוניסטים שרוצים לקחת מאלה שיש ולתת לאלה שאין. המזון פה לא חריג ביוקר המחיה ורוב העם שמן ומגעיל. משהו פה לא עובד טוב כי בצמרת יש לנו אנשים טיפשים ומנהיג שורד שאכפת לו מעצמו גם האלטרנטיבה לא משהו עם טרכטנברג הגרושה מצפון תא והמכוערת סתיו
    סגור
  • 14.
    והמכונות הרסו את הבורסה
    הנהלת הבורסה 08/02/2015 17:36
    הגב לתגובה זו
    10 3
    אין חשק
    סגור
  • 13.
    שיקחו עמלות פקיעה אבל אין צורך להעלות את עמלת המסחר.... (ל"ת)
    פילוס 08/02/2015 17:35
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 12.
    תורידו את העמלה ל10% במקום 25% כיום
    המשקיע 08/02/2015 17:25
    הגב לתגובה זו
    20 1
    הטירוף שלוקחים 25% מס על כל רווח של מניה בבורסה חייב להיסתיים. לא יכול להיות שעל נדל"ן אין כמעט מס ועל הבורסה מס גבוהה שמוציא את כדאיות ההשקעה בה. מחזורי המסחר בבורסה הישראלית מגוחכים ואף אחד לא עושה כלום בנידון. חוץ מאולי 50 מניות של המעו"ף ועוד כמה במדד ת"א 100, שאר המניות נסחרות במחזורים של כמה אלפי שקלים ביום. דבר שיכול לגרום להרצת מניות וקביעת שערים לא הגיוניים שלא קשורים לחברה בכלל. הטירוף הזה חייב להיגמר. חייבים להוריד את המס ל15% על הרווח ואז תראו קפיצה של מחזורי מסחר ופעולות במניות. מחזורי המסחר התחילו לרדת ברגע שהגאונים העלו את המס על הבורסה וחשבו שירוויחו יותר מיסים, אך עלייה וקוץ בא, עדיף להוריד את המס ולהרוויח מיותר עיסקאות פחות מס, חשבון פשוט. עדיף ציפור אחת ביד משניים על העץ...
    סגור
  • אין עם מי לדבר אחי (ל"ת)
    מיקי 09/02/2015 08:45
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 11.
    צרות של עשירים
    נועם 08/02/2015 17:09
    הגב לתגובה זו
    6 2
    אני לא בעד העלאת עמלות אבל הכתבה הזו ממש מגוכחת.
    סגור
  • 10.
    שהשק יישבר
    יוסי 08/02/2015 16:56
    הגב לתגובה זו
    11 0
    שוק המניות בארץ הוא בדיחה. מחזור יומי כולל של 300 מיליון $ = מחזור יומי של מניה בינונית בארה"ב. איזה טעם יש להמשיך ולנהל את הבדיחה הזו. כשחושבים עם המשכורות שמקבלים מי שמתפעלים את הקוריוז זה מקומם. אם ינתחו את המחזור יגיעו למסקנה ש-80% מהמחזור זה אלגוטרידינג , 15% ספוקלנטים ואולי 5% מסחר על בסיס כלכלי. חבל אבל באמת מיותר.
    סגור
  • 9.
    הנהלת הבורסה מבלבלת את המוח שהיא רוצה להעלות את הנזילות
    רון 08/02/2015 16:55
    הגב לתגובה זו
    10 0
    ואז היא מחליטה להעלות את העמלות במקום לתמרץ את הסוחרים היא שולחת אותם לסחור בחו"ל בושה וחרפה עד מתי אנשים חסרי הבנה ינהלו את את הבורסה בטח בעוד חודש הם ימציאו מוצר חדש אופציות על מדד הביומד או שטות אחרת... איכס נמאסתם, תנו לעבוד בשקט חבורת כלומניקים חזירים
    סגור
  • 8.
    אני מציע שישהו עוד מניות בעילת אגורה או שלא בא להם
    דוד 08/02/2015 16:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    עליהם כמו שעשו לגבעות. מקוה שהתביעה נגד הבורסה תכאב למנכ"ל ההזוי ששיתף פעולה עם חברי הבורסה וגזל 40 מיליוני ש"ח ממשקיעים.
    סגור
  • 7.
    מהלך צודק
    ע ו 08/02/2015 16:39
    הגב לתגובה זו
    4 4
    הגיע הזמן להוריד מחירים על נכסי הבסיס ולהעלותם על נגזרים שהם נשק כלכלי לא קונבנציונלי העלול לגרום לנזקים אדירים. לא לפחד מאיומים של אינטרסנטים אוכלי חינם וסוחרי רוח מי שרוצה לבטח עצמו שיקנה אופציות טיפה יותר יקרות ומי שרוצה לסחור שילך לשוק הכרמל ויסחור כמו סוחר אמיתי !
    סגור
  • 6.
    מה הפלא שמחירי הדירות ממשיכים לעלות
    מתן 08/02/2015 16:35
    הגב לתגובה זו
    8 1
    מי הדביל שיסכים לשים שקל ומיד להיות מופסד עליו וזה רק על עמלה סך הכל רכש כתב התחייבות של מישהו כלפי מישהו ואולי הכל פןף כמו שכבר איזה אמריקאי אחד אמר, טוב מה יעשה ? ירכוש דירה ומיד ירויח עליה ! זה למה מחירי הדירות לעולם לא ירדו כאן אתם הבנתם את זה מר נחמיאס ???
    סגור
  • שכחת מהמס רכישה? 5% מהשקל הראשון (ל"ת)
    רק מניות 09/02/2015 08:25
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • דירה יחידה 0% עד 1.5K דירה נוספת וגם זניח תאמין לי (ל"ת)
    מתן 09/02/2015 09:05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור
  • 5.
    מעולה ! גם ככה העמלות נמוכות מידי .
    GUY 08/02/2015 16:34
    הגב לתגובה זו
    10 2
    על כל שחקן שמרוויח יש 5 פראיירים שנמחקים , ואם צריך להעלות עמלות כדי להרחיק את הציבור מהקזינו - אז אלה חדשות נפלאות .
    סגור
  • 4.
    שיתקעו את הבורסה. והעם היה צריך לברוח מהבורסה
    כל הכבוד לסוחרים 08/02/2015 16:32
    הגב לתגובה זו
    12 0
    בהמוניו כשטראח העלה את המס על הבורסה. תמשיכו ככה . פה מבינים רק מעשים.
    סגור
  • 3.
    הכל פה יעלה שימו לב איך ביבי סיטר שהיום הוא שר אוצר
    יוקר המחיה 08/02/2015 16:30
    הגב לתגובה זו
    8 1
    שר התקשורת העלה את תעריפי הדואר בעשרות אחוזים. הבורסה הישראלית צריכה להיסגר.
    סגור
  • 2.
    אפשר לכבותאת האור ולנעול את הדלת של הבורסה
    סוחר חתיך 08/02/2015 16:23
    הגב לתגובה זו
    22 2
    פשוט בזיון הבורסהשלנו שרופה אצל כולם ממה שקרה במניות סלקום פרטנר כמובן הבנקים ואך אפשר בלי מניות הגז ולא לשכוח את מניות הביומד...מה שנשאר לסחור הם טבע פריגו נייס ופוטרום טאוואר וזהווווו!!!!!! יש דברים כאלה מי יוצא את הבורסה מהמצב שלה זה נראה פשוט אבוד אל תכניסו שקל לבורסה שלנו
    סגור
  • שכחת שהרסו גם את כיל (ל"ת)
    כיל 08/02/2015 17:24
    הגב לתגובה זו
    2 2
    סגור
  • מה אתה עדיין מכניס כסף. (ל"ת)
    בא 08/02/2015 16:54
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    "הסוחרים" הבנקים ובתי השקעות גובים לפחות 6 ש"ח לאופ
    אבי 08/02/2015 16:22
    הגב לתגובה זו
    21 0
    על מה יש להם לבכות?
    סגור
  • העלו בבנק עמלת מימוש ל0.75 מכל הכמות גם אם
    גל 09/02/2015 06:32
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אתה בהפסד ממש חוצפה זה יכול להסתכם במאות ש"ח
    סגור
  • אני משלם 2.5 וזה הרבה