ארלינג הולאנד
צילום: מנצסטר סיטי טוויטר רשמי

הולאנד קיין או אמבפה? התחרות על מלכות השערים ב-2023 בעיצומה

קרב ענקים: שלושת החלוצים ינסו לכבוש כמה שיותר עד סוף השנה בשביל לזכות בתואר הנחשק. מי בראש הרשימה ומי הכי יקר?
יובל כרמל |

שנת 2023 מתקרבת לסיומה, והתחרות על מלכות השערים באירופה מתעצמת עם משחק למשחק. החלוצים הכי גדולים בעולם לא מפסיקים לחורר רשתות, ונראה כי לא נקבל את התשובה עד שריקת הסיום. ב-2022 היה זה קיליאן אמבפה, שכבש 31 שערים עבור פריז סן ז'רמן. גם העונה הצרפתי מתחרה על התואר, אך כעת השניים שמעליו משאירים לו אבק.

במקום השלישי כאמור זהו קיליאן אמבפה בן ה-24, שהספיק לשבור את הרף שהציב לעצמו בעונה הקודמת. השנה כבש הצרפתי 37 שערים, כולל 16 כאלה ב-16 משחקים בעונה הנוכחית עד כה. לאחר סאגת ריאל מדריד שנגמרה בכך שהחלוץ נשאר בפריז, יתכן כי על תואר מלך השערים של 2024 יתחרה אמבפה במדי הבלאנקוס. אמבפה הוא השחקן היקר בעולם (ביחד עם הולאנד שיופיע בהמשך הרשימה) עם שווי שוק של לא פחות מ-180 מיליון אירו, ואחד המשתכרים הגבוהים שיש - הוא מרוויח 1.3 מיליון אירו לשבוע. עד סוף השנה נותרו לו 6 משחקים, כולל ניוקאסל שתתארח בפארק דה פראנס, ודורטמונד, שם אמבפה וחבריו ישחקו אל מול הקיר הצהוב.

יזכה בתואר בפעם השנייה ברציפות? אמבפה (קרדיט - פסז' טוויטר רשמי)

את המקום השני תופס אחד השחקנים הלוהטים באירופה, הלוא הוא הארי קיין בן ה-30. מלך השערים בכל הזמנים של טוטנהאם והקפטן לשעבר עזב את הקן וחתם בבאיירן מינכן עבור 95 מיליון אירו בהעברה הגדולה של הקיץ, והוא לא מפסיק להבקיע. ב-2023 כבש 40 שערים במדי שתי הקבוצות, והעונה במדי הבווארים יש לו 22 שערים ב-17 הופעות. בעונת 22/23 השווה את שיא הקריירה שלו (שנקבע בעונת 17/18), וכבש לא פחות מ-30 שערי פרמייר ליג. בכל עונה אחרת זה היה מספיק, אלמלא המכונה הנורווגית ששברה כל שיא אפשרי. שוויו של קיין מוערך ב-110 מיליון אירו, והוא מרוויח כ-480 אלף אירו לשבוע במדי באיירן. גם לקיין נותרו 6 משחקים עד סוף השנה הקלנדרית, בין היתר פרנקפורט שתתארח באליאנץ ארנה ומנצ'סטר יונייטד באולד טראפורד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Poolכריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Pool

נפרד מרד בול עם 80 מיליון אירו; מה היעד הבא?

אחרי הדחה, פיצויים 70 מיליון דולר, מה יהיה הצעד הבא של כריסטיאן הורנר בפורמולה 1

יעקב צלאל |

כריסטיאן הורנר, האיש שהפך את רד בול לאימפריה של הפורמולה 1, סיים את דרכו באחת מהעזיבות המתוקשרות בתולדות הספורט המוטורי. אחרי שני עשורים בפסגה, שמונה אליפויות עולם לנהגים ושש ליצרניות, הורנר מצא את עצמו מחוץ לקבוצה שבנה מאפס אבל עם צ׳ק פיצויים מרשים שנע בין 60 ל־80 מיליון אירו. עכשיו, כשהאבק שקע, השאלה המרכזית היא לא מה היה, אלא מה יהיה: האם האיש שהמציא מחדש את ניהול קבוצות המרוצים יחזור לזירה והפעם מהצד של הבעלות?


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי, המרוץ האחרון של הורנר בתפקיד (Getty Images/Red Bull Content Pool)


בהתחשב בגודל פיצויי הפיטורים, 60-80 מיליון יורו, תלוי לאיזה אתר מדיה מאמינים יותר, סיום המו״מ בין רד בול GmbH, ענקית משקאות האנרגיה והבעלים של קבוצת הפורמולה 1 הנושאת את שמה, לבין כריסטיאן הורנר, מי שמעשית ייסד את הקבוצה, ניהל אותה במשך 20 שנה, הוביל אותה לשמונה אליפויות עולם לנהגים ולשש אליפויות עולם ליצרניות, והודח ביולי האחרון, אחרי מאבק מתוקשר היטב שנמשך כמעט שנתיים, הרי משך המו״מ היה קצר ביותר. להורנר, ככל הנראה מנהל הקבוצה בעל השכר הגבוה ביותר בפורמולה 1, 10-12 מיליון יורו לעונה, נותרו עוד חמש שנים לסיום חוזהו, והחברה הפרטית העדיפה לסיים את הפרשה במהירות במקום להיגרר בין בתי משפט במשך שנים. מצידו, גם הורנר רצה לסיים את הפרשה, כדי שיוכל להתפנות לפרויקט הבא שלו, שרבים סבורים שיהיה בפורמולה 1, זירה שבה הוא זכה להצלחות כרון דניס, פרנק ויליאמס, טוטו וולף, ואפילו אנצו פרארי, אולם להבדיל מהם הוא היה שכיר, שברגע שהמעסיק הגיע למסקנה שנוכחותו פוגעת בקבוצה יותר מאשר מסייעת לה, הוא לא היסס לוותר על שירותיו מהיום למחר.

הורנר (51) צפוי לנצל את הטרנפורמציה העוברת כיום על סדרת הפורמולה 1 ומבנה הבעלות על הקבוצות, כדי למצוא את דרכו חזרה אל הספורט. אם בשנות ה-50׳ קבוצות נשלטו ע״י יצרניות רכב – מרצדס, מזראטי, אלפא רומיאו ועוד - החל משנות ה-60׳ נוסדה באי הבריטי תעשיית מרוצים שמתוכה צמחו קבוצות מרוצים עצמאיות, שרובן נעלמו ונשכחו ואחדות מהן, דוגמת מקלארן, ויליאמס עדיין פעילות. בשנים האחרונות מתקבע דפוס חדש של בעלות, ובו מדובר בשת״פ בין יצרניות רכב לבין משקיעים, לעיתים משקיעים פיננסיים בלבד, לעיתים משקיעים אסטרטגיים.


מקס וורסטפאן חוגג זכיה ראשונה באליפות עולם לנהגים בסיום הגרנד פרי של אבו דאבי 2021. עוד אליפות לאוסף של הורנר (Getty Images/Red Bull Content Pool)


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Poolכריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי (Getty Images/Red Bull Content Pool

נפרד מרד בול עם 80 מיליון אירו; מה היעד הבא?

אחרי הדחה, פיצויים 70 מיליון דולר, מה יהיה הצעד הבא של כריסטיאן הורנר בפורמולה 1

יעקב צלאל |

כריסטיאן הורנר, האיש שהפך את רד בול לאימפריה של הפורמולה 1, סיים את דרכו באחת מהעזיבות המתוקשרות בתולדות הספורט המוטורי. אחרי שני עשורים בפסגה, שמונה אליפויות עולם לנהגים ושש ליצרניות, הורנר מצא את עצמו מחוץ לקבוצה שבנה מאפס אבל עם צ׳ק פיצויים מרשים שנע בין 60 ל־80 מיליון אירו. עכשיו, כשהאבק שקע, השאלה המרכזית היא לא מה היה, אלא מה יהיה: האם האיש שהמציא מחדש את ניהול קבוצות המרוצים יחזור לזירה והפעם מהצד של הבעלות?


כריסטיאן הורנר (במרכז) עם מקס וורסטפאן (מימין) בגרנד פרי הבריטי, המרוץ האחרון של הורנר בתפקיד (Getty Images/Red Bull Content Pool)


בהתחשב בגודל פיצויי הפיטורים, 60-80 מיליון יורו, תלוי לאיזה אתר מדיה מאמינים יותר, סיום המו״מ בין רד בול GmbH, ענקית משקאות האנרגיה והבעלים של קבוצת הפורמולה 1 הנושאת את שמה, לבין כריסטיאן הורנר, מי שמעשית ייסד את הקבוצה, ניהל אותה במשך 20 שנה, הוביל אותה לשמונה אליפויות עולם לנהגים ולשש אליפויות עולם ליצרניות, והודח ביולי האחרון, אחרי מאבק מתוקשר היטב שנמשך כמעט שנתיים, הרי משך המו״מ היה קצר ביותר. להורנר, ככל הנראה מנהל הקבוצה בעל השכר הגבוה ביותר בפורמולה 1, 10-12 מיליון יורו לעונה, נותרו עוד חמש שנים לסיום חוזהו, והחברה הפרטית העדיפה לסיים את הפרשה במהירות במקום להיגרר בין בתי משפט במשך שנים. מצידו, גם הורנר רצה לסיים את הפרשה, כדי שיוכל להתפנות לפרויקט הבא שלו, שרבים סבורים שיהיה בפורמולה 1, זירה שבה הוא זכה להצלחות כרון דניס, פרנק ויליאמס, טוטו וולף, ואפילו אנצו פרארי, אולם להבדיל מהם הוא היה שכיר, שברגע שהמעסיק הגיע למסקנה שנוכחותו פוגעת בקבוצה יותר מאשר מסייעת לה, הוא לא היסס לוותר על שירותיו מהיום למחר.

הורנר (51) צפוי לנצל את הטרנפורמציה העוברת כיום על סדרת הפורמולה 1 ומבנה הבעלות על הקבוצות, כדי למצוא את דרכו חזרה אל הספורט. אם בשנות ה-50׳ קבוצות נשלטו ע״י יצרניות רכב – מרצדס, מזראטי, אלפא רומיאו ועוד - החל משנות ה-60׳ נוסדה באי הבריטי תעשיית מרוצים שמתוכה צמחו קבוצות מרוצים עצמאיות, שרובן נעלמו ונשכחו ואחדות מהן, דוגמת מקלארן, ויליאמס עדיין פעילות. בשנים האחרונות מתקבע דפוס חדש של בעלות, ובו מדובר בשת״פ בין יצרניות רכב לבין משקיעים, לעיתים משקיעים פיננסיים בלבד, לעיתים משקיעים אסטרטגיים.


מקס וורסטפאן חוגג זכיה ראשונה באליפות עולם לנהגים בסיום הגרנד פרי של אבו דאבי 2021. עוד אליפות לאוסף של הורנר (Getty Images/Red Bull Content Pool)