מייקל גורדון
צילום: mccarmona23, flickr

מטורף: נעלי מייקל ג'ורדן נמכרו ביותר ממיליון דולר

הכדורסלן הטוב בעולם נמצא בראש המכירות הפומביות בארה"ב ונעליו ממשחק "השפעת" נמכרו בסכום חסר תקדים
מיכאל וייסרמן |

המכירות הפומביות בארה"ב הפכו בשנים האחרונות לאייקון מכירה מלהיב - בעיקר בכל הקשור לשחקני הכדורסל וכוכבי ה-NBA. בראש הרשימה נמצא הכדורסלן הטוב בעולם, מייקל ג'ורדן. ביום השנה ה-25 לזכייה האייקונית שלו ג'ורדן במשחק 6 של גמר ה-NBA ב-1998, נעלי הספורט שנעל עונה אחת קודם לכן ב"משחק השפעת" הידוע לשמצה, נמכרו ביותר ממיליון דולר.

עושים כסף גם מחוץ למגרש. ג'ורדן לצד כריסטיאנו רונאלדו (צילום: עמוד הפייסבוק של ג'ורדן)

למרות גילויים מאוחרים בסרט התיעודי "הריקוד האחרון", על כך שהוא לא באמת חלה בשפעת במשחק ה-5 של גמר ה-NBA ב-1997, אלא סבל מהרעלת מזון - בכל זאת נעלי הכדורסל שלו מאותו משחק הפכו לטרנד ונמכרו בסכום של 1.38 מיליון דולר. מי שמכר אותן היה החנות "גולדין מכירות פומביות".

לג'ורדן היו 38 נקודות, 7 ריבאונדים ו-5 אסיסטים ביותר מ-44 דקות באותו לילה, כדי להוביל את הבולס לניצחון גדול על יוטה ג'אז. תחילה תרם ג'ורדן את הנעליים לאיש המשק, פרסטון טרומן, וזה החזיק בנעליים במשך 15 שנה לפני ששלח אותן למכירה פומבית ב-2013, כשהן נמכרו ב-104,765 דולר. הן שברו את שיא הנעליים שנלבשו במשחקי ספורט שונים.

עשר שנים מאוחר יותר, אותן נעלי ספורט התייקרו ביותר מ-1,200%, אך עדיין לא שברו את שיא כל הזמנים לזוג נעלי ספורט: זה עדיין שייך לנעלי האייר ג'ורדן XIII Breds שג'ורדן לבש במחצית השנייה של משחק 2 בגמר ה-NBA "הריקוד האחרון" ב-1998 - מה שנמכר ב-2.238 מיליון דולר באפריל. 

השיא הקודם ששולם עבור נעלי ספורט היה שייך גם לג'ורדן: נעליי "ספינות האוויר" של ג'ורדן שנלבשו בעונת הרוקי שלו נמכרו ב-1.472 מיליון דולר דרך בית המכירות סותבי'ס ב-2021.

קיראו עוד ב"ביזספורט"

הסניקרס של ג'ורדן מ"משחק השפעת" אינן המזכרת היקרה ביותר שלו, אבל הן ללא ספק הבולטות ביותר. קן גולדין, מייסד ויו"ר גולדין, אמר בסרטון תדמית: "נעלי 'משחק השפעת' הן נעלי ג'ורדן החשובות ביותר שיצאו לשוק - נקודה". לאחרונה דובר על כך שחולצתו של כוכב השנה, ניקולה יוקיץ', שזכה רק לפני מספר ימים באליפות היסטורית עם דנבר נאגטס, תוצא למכירה פומבית. המומחים מעריכים כי המחיר יהיה נמוך משמעותית מהמוצרים של האגדה ג'ורדן.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברההרוג'ר, של רוג'ר םדרר, קרדיט: מתוך אתר החברה

מותג הסניקרס שמעלה מחירים והלקוחות ממשיכים לקנות: כך מנסה On לעקוף גם את המכסים

חברת הספורט השוויצרית לא נבהלת מהאטה צרכנית או סביבה כלכלית מורכבת, וממשיכה להציב רף גבוה בשוק התחרותי - גם במחיר גבוה מהמקובל

הדס ברטל |
נושאים בכתבה סניקרס

On, מותג הנעליים השוויצרי, הפך לאחת מחברות הספורט הצומחות ביותר בשנים האחרונות ולא רק בזכות עיצוב יוצא דופן או טכנולוגיה חדשנית, אלא גם בגלל אסטרטגיה מפתיעה: העלאת מחירים, דווקא כששחקנים אחרים בענף מציעים הנחות ומדווחים על האטה.

באמצע 2025, החברה העלתה את מחירם של מספר דגמים מובילים בעשרה דולרים כולל את דגם Cloudtilt שמחירו הגיע ל-170 דולר. בחברה מסבירים כי העלאת המחיר נועדה לפצות על עלויות מכס חדשות בגובה של עד 20%, אך מדגישים כי זו לא הסיבה היחידה. זהו מהלך שנועד לחזק את מעמדה כמותג פרימיום.

מחירי פרימיום, לקוחות נאמנים

בעוד חברות כמו נייקי, אדידס ו-Hoka בוחרות בזהירות רבה את תחזיותיהן, מפחדות מהאטה בביקוש ומעלויות הסחר, On מציגה קו ברור: שמירה על מיצוב גבוה, עם מוצרים שנמכרים במחיר מלא וללא הנחות, גם בתקופת החגים. החברה צופה הכנסות של כ-3.7 מיליארד דולר ב-2025, עלייה של 34% לעומת השנה הקודמת, כאשר זו הפעם השלישית השנה שהיא מעלה תחזית.

ההצלחה נובעת בין היתר מאסטרטגיית מיצוב מדויקת: הנעליים של On מצליחות למשוך קהל שמוכן לשלם יותר עבור נוחות, עיצוב ייחודי וזהות מותגית. לקוחותיה רואים במוצר חלק מההופעה היומיומית - נעל שיכולה להתאים גם לריצה, גם ליום עבודה, וגם לבילוי.

גידול במספר החנויות ומיתוג בינלאומי

החברה פותחת מעל 20 חנויות חדשות בשנה,  בין היתר באזורים יוקרתיים כמו פאלו אלטו בקליפורניה וצ'נגדו בסין, שם הצרכנים רגילים לשלם 170 דולר לקפוצ'ון. ההתרחבות הפיזית הזו מעידה על ביטחון באסטרטגיית הצמיחה.