מינהל התכנון נערך לסיום תכנית תמ"א 38: "בוחנים אפשרויות אחרות"
במינהל התכנון מעדיפים לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית באופן מתחמי על פני מתן היתר נקודתי. התאחדות הקבלנים: "ביטול התכנית - הפקרות של חיי התושבים"
מינהל התכנון הודיע על היערכות לסיום תכנית תמ"א 38 במאי 2020 תוך בחינת אפשרויות שונות בעניין זה. בשבוע שעבר טענה דלית זילבר, מנכ"לית מינהל התכנון, כי מדובר בתכנון נקודתי שרק עושה נזק ואמרה כי בקונסטלציה הנוכחית תמ"א 38 מסיימת את דרכה.
עמדת מינהל התכנון היא כי "קיימת עדיפות לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית, באופן מתחמי, תוך מתן מענה לצורכי ציבור והיבטים תכנוניים נוספים, אשר יתרום לשיפור רווחת התושבים. זאת, על פני מתן היתר נקודתי במגרש או לבניין בודד. כמו כן, מינהל התכנון בוחן הוראות מעבר והוראות נוספות, בנוגע לבקשות להיתרים מכוח התמ"א המצויות בהליכים מתקדמים בוועדות המקומיות, תכניות שנערכו לפי סעיף 23 לתמ"א ועוד. בנוסף, בוחן מינהל התכנון את האפשרות לקידום תיקון חקיקה בענין, שיעסוק, בין השאר, בהרחבת סמכותן של הועדות המקומיות להסדיר נושאים אלא במסגרת תכנית בסמכותן".
תכנית תמ"א 38 אושרה על ידי ממשלת ישראל באפריל 2005 כחלק מהיערכות כללית מפני רעידות אדמה. תוקפה נקבע ל-5 שנים מיום אישורה אך באוקטובר 2009 הוחלט להאריך את תוקף התוכנית לחמש שנים נוספות. לאחר הארכה נוספת, התכנית צפויה להסתיים בחודש מאי 2020 ובמינהל ימליצו שלא להמשיכה.
ביטול התכנית - הפקרות של חיי אדם
בהמשך להמלצת המינהל לביטול התכנית מסר ראול סרוגו, נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ כי "ביטול תמ"א 38 ללא פתרון חלופי מהווה הפקרה של חיי תושבי מדינת ישראל". לדבריו, "התכנית נוסדה ב-2005 כתכנית להצלת חיי אדם ולא כתכנית להתחדשות עירונית - כתוצאה של המלצת הוועדה הבינמשרדית להיערכות לרעידות אדמה מתוך מחשבה שהפתרון היצירתי של מתן זכויות בנייה יוביל לחיזוק בנייני מגורים, ללא השקעה תקציבית של המדינה".
- "נציב פאנלים מעל עצי אבוקדו, נהפוך לחברה ירוקה פעמיים"
- דלית זילבר תמונה למשנה למנכ"ל חברת מהדרין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לדבריו, "לקח זמן ומספר תיקונים עד שהמגזר העסקי וחברות הבניה בשיתוף המתכננים, השמאים ועורכי הדין הרימו את הכפפה והתייצבו לצד המדינה במאמציה לפתור את חיזוק הבניינים. השאלה כיום איננה: האם תתרחש רעידת אדמה שתמוטט אלפי בתים ותותיר עשרות אלפי אזרחים ללא קורת גג, תוך גרימת נזק של מאות מיליארדי שקלים למשק - אלה מתי זה יקרה".
"הבעייתיות שקיימת בתמ"א 38 בהיבט התכנוני מוכרת וידועה, ובהחלט ישנם מקומות בהם פתרונות של בניית מתחמים שלמים בפינוי בינוי שיענו על צרכי הציבור, הם יעילים יותר, אך זה לא פתרון של הכל או כלום – ולא צריך לשפוך את התינוק עם המים. גורמי התכנון, ממנהל התכנון ועד לוועדות המקומיות יכולים גם לתכנן מתחמים כאלה אך, באותה עת, להוציא לפועל פרויקטים של תמ"א 38 ואין בכך סתירה", הוסיף.
צפי לקיטון של 12 אלף יחידות דיור בשנה
בהיבט של התחלות הבניה טוען סרוגו כי "ההחלטה לביטול תמ"א תוביל לקיטון משמעותי של 12 אלף יחידות דיור בשנה מהתחלות הבניה באזורי הביקוש ולעליית מחירים מטורפת. אני קורא למועצה הארצית לתכנון והבניה, לא לקבל את ההמלצה חסרת האחריות של מנהל התכנון, שלא ברור מדוע פורסמה כעת – כשנה לפני מועד פקיעת התכנית שגורמת לאי וודאות מוחלטת בתחום".
- רובע חדש בצפת: 915 דונם, 4,000 יחידות דיור וכניסה חדשה לעיר
- עד 60 מליון שקל: ריט 1 נכנסת לשותפות בבראשית ביזנס בנתניה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה
"יש ענף שלם של חברות בניה, יזמים, עורכי דין, שמאים ואחרים שמתפרנסים רק מתמ"א 38, ביטולה יביא כאמור להקטנת היצע הדירות, לפיטורי עובדים וחלילה לפשיטות רגל ולהאטה בצמיחה של הענף והכלכלה הישראלית. במקום לחסל אותה אפשר וצריך לתקן את תיקון מספר 4 לתמ"א שיתקן את אותם כשלים תכנוניים, בד בבד עם המשך קיומה", סיכם.
לדבריו של יו"ר לשכת שמאי מקרקעין חיים מסילתי, "לא ניתן לוותר על תמ"א 38 אלא אם תמצא חלופה מעשית. הפיתרון של מתחמים הוא פיתרון תיכנוני שלא מתאים לכל אזור ולכל שכונה. יתכן וצריך בשלב ראשון לאפשר במקרים חדשים תמ"א 38 באזורים עם פוטנציאל סיכון גדול כגון אלו הנמצאים ליד השבר הסורי-אפריקאי והמועדים לפורענות ורק אחר כך או במקביל בהיקפים קטנים יחסית בגוש דן. באזורים אלה הממשלה צריכה להכניס יד לכיס כדי לממן את התמ"א או לתת ליזמים תמריצים כדי להפוך העניין לכלכלי גם שם".
התחדשות עירונית - האם התוכנית תשביח את הדירה שלכם?
- 3.מי נגד התמה? החזירון העליון כמובן (ל"ת)אחוק 06/07/2019 19:48הגב לתגובה זו
- 2.משה 04/07/2019 16:46הגב לתגובה זותמ"א 38 במתכונתו הנוכחית גרם נזק לבניינים שכנים, גזילת מקומות חניה ב"זיקת הנאה" וחריגות מגבולות ההיתר. אופן הפירסום מסוה את שאיפות היזם שהופך מקלטים ליחידות דיור נוספות.
- 1.יעל 04/07/2019 11:21הגב לתגובה זותמ"א 38 תכנית הוגנת !מעולה !שחיזקה ושדרגה אלפי בניינים ישנים בארץ ללא עלות !!! למדינה ....תכנית WIN WIN , !!!! שר האוצר , שר השיכון , שר הפנים !!! השר בצלאל סמוטריץ אנא מימכם תמנעו עצירת תכנית תמא 38 תמנעו עצירת תכנית תמא 38 שעוזרת מאוד לבטיחותם של מאות אלפי משפחות רובן חלשות יותר בעם ישראל תמא 38 גורמת הורדת מחירי הדירות בארץ וזה חשוב מאוד....קניתי דירה 4 חדרים מהישנות בפרויקט תמ"א 38/1 , עם מרפסת שמש ומעלית ושילמתי כעשרים אחוז פחות ממחיר דירה מקבילה בפרויקטים חדשים , דרך אגב הדייר שמכר לנו את הדירה , עבר לקומה מעלינו , לדירות החדשות בתמא שהיזם מכר
מצלאוי קיבלה רוב לפינוי-בינוי בבת ים: הכנסות צפויות של כ-147 מיליון שקל
החברה התקשרה בהסכם התחדשות עירונית עם בעלי הזכויות בבניין ברחוב הפטמן 6 בבת ים, לאחר שהשיגה רוב של 67% כנדרש בחוק; הפרויקט צפוי להיות עם רווחיות גולמית של כ-20%, אך קיפאון במכירות ועלויות מימון עולות מעמידים במבחן את מודל ההתחדשות העירונית
מצלאוי חברה לבנין מצלאוי 0.13% הודיעה כי התקשרה בהסכם התחדשות עירונית עם בעלי הזכויות בבניין ברחוב הפטמן 6 בבת ים, לאחר שהשיגה רוב של 67% כנדרש בחוק. מדובר בפרויקט פינוי-בינוי שבמסגרתו יפונו 32 יחידות דיור קיימות,
ובמקומן צפויות להיבנות כ-90 דירות חדשות במגדל בן 18 קומות, בהיקף כולל של כ-12.6 אלף מ"ר מגורים וכ-5,000 מ"ר חניות תת-קרקעיות.
חלקה של מצלאוי בפרויקט עומד על 58 יחידות דיור. החברה מעריכה כי היקף ההכנסות מהפרויקט יסתכם בכ-147 מיליון שקל, מול עלויות צפויות של כ-117 מיליון שקל. קידום הפרויקט יתבצע בהתאם לתוכנית הכוללנית של עיריית בת ים, במסלול חלופת שקד או פינוי-בינוי, בכפוף להחלטת מוסדות התכנון.
כיום, המחיר החציוני של דירות ברח' הפטמן עומד על כ-2 מיליון שקל לדירת 3 חדרים, 2.8 מיליון שקל לדירות 4 חדרים ו-3.42 מיליון שקל לדירות 5 חדרים.
הכנסות ורווח גולמי
תחזית ההכנסות של מצלאוי מתבססות על דוח כלכלי פנימי שגיבשה מצלאוי, הכולל אומדנים עדכניים למחירי מכירה ממוצעים של כ־28 אלף שקל למ"ר, וכן חישובי עלויות מימון, תפעול ובנייה. מה שמעמיד את הפרויקט על שיעור רווחיות גולמית של כ-20.4%, מספר טוב באמצע למקובל בענף לאחרונה.
- מצלאוי: ״מחירי הדירות יעלו שוב"
- "מחירי הדירות עלו כי העלויות עלו, לא רואים ירידה במחירים"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה האמיתית היא מה קורה לרווח הגולמי הזה במרוצת השנים. מעבר לעלויות המימון, התפעול והבנייה, פרויקטים כאלה מסתמכים על גלגול העליות לצרכן, או במלים פשוטות על עליית מחירים. ככל
והמחירים נשארים במקום או יורדים, המרווחים עבור החברות בתחום עשויים להישחק. לאור הקיפאון בשוק הדירות, שהשתקף בדוחות הרבעון השלישי של רוב רובן של החברות, החברות כידוע יצאו במבצעים, שמבלי להתייחס כרגע לאותיות הקטנות, חלקן אף מציעות ביטול עסקה. כלומר,למרות הציפייה
להתאוששות וחזרת הרוכשים, השוק עדיין מדשדש בפועל. שוק ההתחדשות העירונית שנחשב לבוננזה עשוי להיות מסוכן ממה שנראה במבט ראשון, כאשר ביטולי פרויקטים חושפים את המחיר האמיתי של היתכנות נמוכה בהתחדשות עירונית, המרווחים נשחקים, והוצאות המימון מטפסות

חוסכים לפנסיה, אבל אין להם דירה: למה לא לאפשר פדיון מהפנסיה למטרת רכישת דירה?
אבסורד גדול - פנסיה גדולה ואין הון עצמי לרכישת דירה; למה לשלוח משפחות וזוגות לשוק השכירות אם הם רוצים לקנות דירה ויש להם כסף בפנסיה?
הפרדוקס הישראלי מוכר לכולם: זוג צעיר משתכר יפה, מפריש מדי חודש אלפי שקלים לפנסיה, אבל אין לו סיכוי לגרד הון עצמי לדירה. מחירי הדירות אומנם יורדים כרגע, אבל עדיין דורשים 400–600 אלף שקל לפחות כהון עצמי.
בחשבון הפנסיה של הזוג הזה כבר מצטברים מאות אלפי שקלים, אבל זה כסף שהוא לא יכול לגעת בו עד גיל פרישה, וגם אז רק בתנאים קשיחים. התוצאה: הזוג משלם שכר דירה של 5,000-8,000 שקל בחודש ואפילו יותר במקום לקנות דירה.
איסור על משיכת כספי פנסיה
אסור למשוך כספי פנסיה לרכישת דירה ולכל סיבה אחרת בלי לשלם מס מלא של 35%. גם הרעיון להשתמש בחיסכון הפנסיוני כערבות למשכנתה נדחה על ידי הבנקים ורשות שוק ההון. כלומר, המדינה הכריחה אותנו לחסוך לפנסיה, ועכשיו היא אומרת לנו: "הכסף שלך, אבל אסור לך להשתמש בו לדירה".
היו ניסיונות רבים לשנות את זה. כבר ב-2019 מרכז המחקר של הכנסת פרסם ניתוח מפורט שהציע לאפשר משיכה פטורה ממס של עד 20% מערך הדירה (תקרה של כ-1.7 מיליון שקל), בתנאי שהכסף יוחזר לפנסיה בתשלומים חודשיים קטנים יחסית. הצעות חוק דומות עלו שוב ושוב, כולל הצעה להחזר נומינלי בלבד (בלי ריבית) כדי שלא לפגוע יותר מדי בקצבה העתידית. בכל פעם ההצעה נתקלה בחומת השמרנות של רשות שוק ההון ואגף התקציבים: "זה יפגע בביטחון הפנסיוני של הציבור".
- איפה תמצאו דירה בפחות מ-2 מיליון שקל?
- "דירה בישראל היא בטון" - בעל הקרן שלא מהמר על שום דבר אחר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הטענה הרשמית היא שמי שמושך היום ישלם מחר מחיר כבד בגיל פרישה. זה נכון חלקית, אבל מתעלם מהתמונה המלאה: שכר דירה גבוה הוא "מס פנסיוני" לא פחות כבד. כשזוג משלם 6,000 שקל שכר דירה במשך 25 שנה, הוא מעביר לבעל הבית כ-1.8 מיליון שקל (לפני הצמדה). אם אותו זוג היה לוקח 400 אלף שקל מהפנסיה, קונה דירה ומוסיף 800–900 שקל בחודש להחזר לפנסיה - הוא היה מסיים את התקופה עם דירה בבעלותו ועם פנסיה מופחתת בכ-4,000-5,000 שקל בחודש. במקרים רבים, החיסכון בשכר הדירה עולה על הפגיעה בקצבה.
