הקורבנות הנסתרים של משבר הקורונה הם משפרי הדיור
בעוד שבכל הנוגע לבריאות הציבור, ישראל זוכה להצלחות גדולות בהשוואה בינלאומית, דווקא בצד הכלכלי נוצרות להן בעיות שורשיות שעלולות לפגוע בתעשיות שלמות. אחד המוקדים הבולטים הוא שוק הנדל"ן למגורים. משפרי דיור שהתחייבו לדירה אחרת ולא הוציאו עדיין את דירתם למכירה, עלולים לספוג הפסדים משמעותיים, בשל המציאות החדשה בשוק הדיור שהוליד משבר הקורונה, הם עלולים להיות הקורבנות הכי משמעותיים של המשבר הכלכלי הקשה שמתדפק על דלתות המשק.
בעת בה חתמו על רכישת דירתם הבאה, המציאות הכלכלית הייתה טובה והאופק היה נראה בטוח, אך בבואם למכור את דירתם הקיימת הם עלולים להיתקל בשוקת שבורה. הרי שאין מדובר בתופעה שולית, חלק גדול מהעסקאות מתנהל כך שרוכשי דירות מקבלנים קודם מתחייבים לדירה חדשה ומוכרים את דירתם רק בשלבים מאוחרים יותר.
דיונים רבים מתקיימים על מצב מחירי הדיור בעקבות משבר הקורונה. אכן ייתכן שבטווח הארוך מחירי הדיור יעלו, אך בטווח הקצר ואפילו הבינוני ברור כי הפיטורים והמצב הקשה של המשק בוודאי לא יביאו לביקושים איתנים לרכישת דירות של משפרי דיור ואלה ימכרו במחירי משבר.
חלקם הגדול של הרוכשים עלול לעמוד מול שוקת שבורה בבואם למכור את הדירה הנוכחית, שהרי במציאות שבה הקונים נעלמים מהשוק ושעליהם למכור את דירתם כדי לממן את הדירה אליה הם התחייבו, המציאות תאלץ אותם לפשרות משמעותיות במחיר. הבעיה האמיתית היא שפשרה משמעותית במחיר תייצר בור תקציבי משמעותי והסיכון כי משק הבית לא יצליח לעמוד במחיר הדירה אליה התחייב הולך ועולה.
- תדיראן השקיעה 60 מיליון שקל בטכנולוגיית טיהור אוויר מזגנים עיליים
- ג'נרל מוטורס: ירידה של 35% בהכנסות הרבעון בסין אבל לא הכל שחור
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עד כמה קשה מצב הקונים בשוק?
הנתונים מלמדים על מיליון עובדים במשק שנמצאים בחל"ת או שפוטרו כולל דורשי העבודה טרום המשבר. המשמעות היא מחצית ממשקי הבית שהם רוכשים פוטנציאליים של דירה שיהיה להם קושי לקבל משכנתא בבנקים. ברור כי אף בנק לא יסכים לתת משכנתא לעובד שיצא לחל"ת ומקבל דמי אבטלה, כשהכנסה זו אוזלת בתוך תקופה קצרה.
גם רוכשים פוטנציאליים בעלי איתנות פיננסית ימצאו קושי רב לממן עסקאות. ראשית, הבנקים עובדים במתכונת מצומצמת ומספר הפקידים המטפלים במשכנתאות ירד מאוד, תנאי המימון והחיתום הוקשחו מאוד והבדיקות אודות איתנות הלווים הן קפדניות מאוד. רוכשים פוטנציאליים שיתדפקו על דלתות המוכרים יציבו בפניהם תנאים מאתגרים לביצוע העסקה ויתנו אותה בקבלת מימון מהבנק.
יש מי שיטענו כי מי שהתחייב לדירה חלופית ולפתע לא יוכל לממש אותה יוכל לסגת או לבטל חוזה רכישה וכך ישחרר עצמו מההתחייבות. מדובר במקרה זה בסוגיה משפטית שלפי שעה המשק לא נוטה להגדיר את המצב שנוצר ככוח עליון שמאפשר לרוכשים לסגת מעסקאות. ההפסד המינימלי של משפרי הדיור עלול להיות במציאות כזאת תשלום של קנס היציאה בגובה כ-10% ממחיר הדירה שירכשו, זהו סכום משמעותי לכל הדעות שמשק הבית יצטרך לממן בדרך כלשהי.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
אלו פתרונות ניתן להציע במצב כזה?
דווקא כעת, תכנית של משרד האוצר להגדלת היצע הדיור הציבורי יכולה לשרת מטרה כפולה והוגנת – גם הגדלת היצע הדיור הציבורי למשפחות שייקלעו לקשיים וגם סיוע לאותם משפרי דיור שהתחייבו לדירות אחרות. אותם רוכשים יעדיפו לתת הנחה קטנה יותר לנציגי המדינה שרוכשים את, על פני מצב שבו הם נאלצים לתת הנחות גדולות מאוד בלית ברירה. מבחינת מדינת ישראל יהיה כלכלי יותר לבלום את המשבר בשלב זה, מאשר במצב שבו ההפסדים מגיעים אל הבנקים ובאים לידי ביטוי בפגיעה אנושה בקבלנים.
- 11.שמואל 20/07/2020 08:41הגב לתגובה זומי שמתחייב לדירה/ביית מבלי שמוכר את הביית הנוכחי הוא מהמר, ומהמרים הם לא קורבנות.יום נפלא
- 10.ומי הכותב? 09/07/2020 10:16הגב לתגובה זוביזפורטל, מה עם קצת אמת בפרסום? ״אכן ייתכן שבטווח הארוך מחירי הדיור יעלו, אך בטווח הקצר ואפילו הבינוני ברור כי הפיטורים והמצב הקשה של המשק בוודאי לא יביאו לביקושים איתנים לרכישת דירות של משפרי דיור ואלה ימכרו במחירי משבר.״ הכותב הוא אדם שיש לו אינטרס למחירים גבוהים. הטרנד העכשווי הוא להתפשר על אמירות של ירידה בטווח הקצר, אבל היי, בטווח הארוך הכל יעלה, בטח שיעלה. חברים, אנחנו בפתחו של עידן חדש. ואלו שאריות מהעולם הישן בו סיפרו לנו שנדל״ן תמיד עולה, השקעה בטוחה ובלה בלה בלה. המחירים ירדו, מעל לכל ספק. ורק חמור יכול לחשוב אחרת. בחייאת. תראו מה קורה פה. בטווח הקצר ובטווח הארוך. ואל תשכחו שנכנסנו למשבר הקורונה עם סטגנציה של שנתיים במחירי הנדל״ן. אז שלא יעבדו עליכם.
- 9.ש 09/07/2020 06:24הגב לתגובה זווהקבלנים יכולים לפזר אופטימיות עד מחר
- 8.גמביט המלך 07/07/2020 22:47הגב לתגובה זועדיף להיות משפר דייור שצריך אולי לרדת במחיר הדירה מאשר חסר דירה שצריך סכום עתק בשביל לרכוש דירה ראשונה.
- 7.IM 09/06/2020 13:20הגב לתגובה זו...יתכן שהמחירים יעלו... יתכן שיהיו מחירי משבר. פשוט קשה לקבל את זה שמחירי הדיור עלולים לרדת
- 6.גלים בטבע 20/05/2020 11:18הגב לתגובה זועם כחלון בלי כחלון עם קורונה בלי קורונה עם ביבי בלי ביבי המחירים יתרסקו!! למה?? כי ככה זה בועות. הן תמיד מתפוצצות כשאף אחד כבר לא מאמין שיירד....
- 5.היה מרצה שלי ב BDO - תותח! (ל"ת)אמיר 19/05/2020 18:00הגב לתגובה זו
- 4.עומר 19/05/2020 09:01הגב לתגובה זומי שברשותו דירה הוא בר מזל... הסוגות הצעירים ואחרים שצריכים לקנות את הדירה הראשונה הם בבעיה אמיתית. את דאגה ביבי מינה שר בינוי ושיכון שיפתור את הבעיה של החראדים
- 3.יאיר 19/05/2020 07:22הגב לתגובה זוהגיע הזמן לומר את האמת מחירי הדיור יצנחו בקרוב
- משבר 2008 רק העלה את המחירים פה (ל"ת)שרון 19/05/2020 09:11הגב לתגובה זו
- 2.אריה 19/05/2020 04:39הגב לתגובה זואין שום קורבנות.שמשפרי הדיור שהתחייבו לתשלום לא ייצאו 5 שנים לחופשה יירדו חזק ברמת החיים כולל הילדים
- 1.מצוייןןן 19/05/2020 02:19הגב לתגובה זובקריס וקרוס כל בועת המחירים המטורפת שמפוטמת עי הבנקים המרכזיים
- ירון 19/05/2020 09:17הגב לתגובה זוזה לא ירידת המחירים כמובן ואפילו לא פשיטות הרגל של הקבלנים, הבעיה שבסופו של דבר הנזק יהיה כל כך גדול, שכל האמת תצא החוצה וכולם יראו ששוק הדיור שלט בעיתונות ופעל כגוף אחד וכל זה בתמיכת הבנקים, שאנשים יבינו שעבדו עליהם תהיה כאן התפרצות רגשות וזעם אדיר על כל המדינה הזאתי.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.