המהפכה הירוקה עדיין בחיתוליה
חדשות לבקרים עולה נושא האנרגיה המתחדשת לסדר היום. חברות העוסקות בתחום מציגות תוצאות יפות ומניותיהן מגיבות בהתאם. בפרוס 2020, תוהים אנשים רבים האם המומנטום יימשך, או שהענף עשה את שלו.
אפשר לומר בפה מלא, שהמהפכה הירוקה עדיין בחיתוליה והתחום ימשיך לרכז עניין כלכלי והשקעתי רב בשנים הקרובות. נתחיל דווקא בפולין, שם נחתם לראשונה הסכם B2B ראשון מסוגו בין יזמית אנרגיה מתחדשת ללקוח שאינו חברת חשמל.
ענקית האנרגיה הגרמנית Innogy המחזיקה חווה להפקת חשמל מאנרגיית רוח בפולין, תמכור למבשלת הבירה היפנית הגדולה ASHAI, חשמל ירוק בהספק של 73 מגה-וואט למשך 10 שנים; זאת, ללא סבסוד ממשלתי.
זו דוגמא אחת לחברות פרטיות, מתרבות והולכות, המאותתות (במיוחד ללקוחות), כי פעילותן לא מזיקה לסביבה. לדעתי, זה אפיק פוטנציאלי חדש ומעניין ליזמיות האנרגיה, אשר יפנו, בצד חברות החשמל, כמקובל עד כה, גם ללקוחות קצה.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גרמניה – מעודדת ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת
לפני חודש הודיעה יצרנית המכוניות החשמלית האמריקאית (Tesla) בבעלות אילון מאסק על הקמת מפעל ענק חדש סמוך לברלין. לחברה שני מפעלים קודמים: בנוודה שבארה"ב ובשנחאי (ממנו יצאה המכונית הראשונה לפני ימים ספורים). המפעל, בו הושקעו ארבעה מיליארדי דולרים, אמור לייצר מאות אלפי מכוניות משלהי 2021 ויעסיק אגב כך 3,000 עד 8,000 איש.
ממשלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אישרה לפני מספר שבועות חבילת תמריצים לתמיכה באנרגיה הירוקה, כולל סובסידיות מס לרכישת רכב חשמלי ופריסת רשת מטענים מואצת, תוך העלאה הדרגתית של יעדיה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת.
עודף הביקוש צפוי לגדול
מכונית חשמלית מצריכה כ-120 טעינות של סוללת ליתיום עם קיבולת של כ-75 קילו-וואט בשנה. מכאן שהביקוש לכל 100,000 מכוניות יסתכם ל-900 מגה-וואט. עד אמצע העשור צפוי ייצור האנרגיה מפחם להסתיים ולכן ההיצע מהמקורות המסורתיים יקטן, בעוד הביקוש יגדל.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
אני סבורה שחלק מהשיקולים של רוכשי המכוניות החשמליות הינו שמירה על הסביבה ולכן ידרשו פתרונות ירוקים לספק ביקוש חדש ומסיבי זה. התפתחות נוספת בביקוש לחשמל ירוק צפויה להגיע מהגידול המואץ בשימוש במחשבים בכלל ובמחשבי-על בפרט; זאת, על רקע ההתפתחות הטכנולוגית בתחומי ה-Big Data, אינטרנט של הדברים והבינה המלאכותית.
הללו יחייבו הקמת חוות שרתים לעיבוד ואחסון נתונים, שהם זללני חשמל משמעותיים. מגמה זו תואץ עם הופעת הדור החמישי בתחום הסלולר, תוך גידול מואץ של תעבורת הנתונים ברשת.
כך למשל, נודע שחברת Amazon המקימה את המנהלת השנייה שלה בארצות הברית בשם HQ2 רכשה לא מכבר מתחם נטוש בפאתי הבירה וושינגטון, שם היא מתכננת להקים חוות שרתים דמיונית כמעט בגודלה, בעלת כושר מחשוב של אלפי טרה-בייט.
חברה זו וחברות טכנולוגיה ציבוריות מחויבות לבעלי המניות שלהן במסגרת דו"ח הקיימות, המתפרסם במקביל לדוחות הכספיים התוצאתיים מידי שנה ומאפשר לקהלים שונים לבחון את מידת ההשפעה שלהן על הסביבה.
כבר כיום ברור כי החברות הללו לא תעזנה לרכוש את החשמל הנדרש להן ממקורות מסורתיים - קרי, מזהמים. זהו אחד התחומים, בנוסף למכונית החשמלית, שצפוי לדחוף מעלה את עקומת הביקוש לחשמל ירוק.
כושר התחרות נתמך על ידי שיפורים טכנולוגיים
החברה הדנית VESTAS משקיעה במו"פ ומציעה כיום לשוק טורבינות רוח מדור חדש – גבוהות יותר, עם להבים ארוכים יותר, מה שמייצר הספק גבוה בעשרות אחוזים מבעבר.
החברה האמריקאית FIRST SOLAR פיתחה פאנל חדשני, שמאפשר קבלת הספק פוטו-
וולטאי גבוה בכ-15%-17%; בצד עודף התפוקה, פוחתים מספר המתקנים והציוד הנלווה
הנחוצים, מה שמוסיף לתחרותיות על מכרזי רשויות חשמל ומותיר לה תשואה נאה.
וורן באפט בפנים
אם לא די בכך, לפני מספר ימים הכריזה חברת החשמל NV Energy היושבת בנוודה, ונמצאת בבעלותו של המשקיע הנודע וורן באפט, על פרויקט "ג'ימיני" שבמסגרתו תוקם חוות ענק לייצור חשמל מאנרגיה סולארית כ-40 קילומטרים מהעיר לאס וגאס.
זו תהייה החווה הגדולה ביותר מסוגה שהוקמה עד כה, עם הספק של כ-690 מגה וואט. המתקן ישתרע על שטח מדברי של אלפי דונמים (חסר כל ערך כיום) ועשוי לכלול לראשונה שימוש במתקן לאגירת אנרגיה, שיאפשר גמישות בשימוש בחשמל בשעות שהביקוש הינו הגבוה ביותר.
אנרגיית השמש אפקטיבית לייצור חשמל בממוצע של 5-6 שעות ביום ועד 1,800 בשנה. מיד לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים יוחל בהקמת הפרויקט עם פתרון חשמל מעשי ללמעלה מ-100 אלף בתי אב במדינה.
דוגמאות אלו ואחרות משקפות מהפכה ירוקה הנמצאת בחיתוליה ואף תתגבר ותיטיב עם חברות העוסקות בתחום, בארץ ובעולם.
הכותבת היא אנליסטית תחום האנרגיה בבנק מזרחי-טפחות.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
- 4.שאלתיאל 13/01/2020 17:42הגב לתגובה זוהעולם חייב לעבור לאנרגיה ירוקה ונקיה אם הוא רוצה לשרוד ולא לטבוע בזוהמה .חבל שלא התחילו עם זה הרבה קודם היינו חיים בסביבה הרבה יותר בריאה .
- 3.לכן מחזיק אנרגיקס מיום הוולדה..... (ל"ת)חיימיקו 13/01/2020 13:51הגב לתגובה זו
- ואנלייט ואלומיי וסולגרין... (ל"ת)פוקסי 05/06/2020 21:47הגב לתגובה זו
- מסכים (ל"ת)דוד 14/01/2020 05:47הגב לתגובה זו
- 2.רפי 13/01/2020 13:10הגב לתגובה זוהאם בארץ הענף הזה גם צומח?מדוע לא נותנים סקירה מקיפה ורצינית על חברות ישראליות?
- 1.יוסף 13/01/2020 12:38הגב לתגובה זועל מנת להסב אפילו חלקית מעבר מהאנרגיות המסורתיות לאלו המתחדשות תידרש השקעה של טריליוני דולרים כך שיש מקום לכולם, גם ליזמיות הישראליות הפועלות בשוק המקומי והבינ"ל.

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.