מיטל בר דוד
צילום: יח"צ

המהפכה הירוקה עדיין בחיתוליה

האם המומנטום החזק יימשך, או שהענף עשה את שלו? אלו אינדיקטורים ועסקאות מראים שלכלכלה הירוקה יש עוד הרבה לאן להגיע ומה המשמעות לעובדה שאפילו וורן באפט נכנס לחגיגה

מיטל בר דוד | (6)

חדשות לבקרים עולה נושא האנרגיה המתחדשת לסדר היום. חברות העוסקות בתחום מציגות תוצאות יפות ומניותיהן מגיבות בהתאם. בפרוס 2020, תוהים אנשים רבים האם המומנטום יימשך, או שהענף עשה את שלו.

 

אפשר לומר בפה מלא, שהמהפכה הירוקה עדיין בחיתוליה והתחום ימשיך לרכז עניין כלכלי והשקעתי רב בשנים הקרובות. נתחיל דווקא בפולין, שם נחתם לראשונה הסכם B2B ראשון מסוגו בין יזמית אנרגיה מתחדשת ללקוח שאינו חברת חשמל.

 

ענקית האנרגיה הגרמנית Innogy המחזיקה חווה להפקת חשמל מאנרגיית רוח בפולין, תמכור למבשלת הבירה היפנית הגדולה ASHAI, חשמל ירוק בהספק של 73 מגה-וואט למשך 10 שנים; זאת, ללא סבסוד ממשלתי.

 

זו דוגמא אחת לחברות פרטיות, מתרבות והולכות, המאותתות (במיוחד ללקוחות), כי פעילותן לא מזיקה לסביבה. לדעתי, זה אפיק פוטנציאלי חדש ומעניין ליזמיות האנרגיה, אשר יפנו, בצד חברות החשמל, כמקובל עד כה, גם ללקוחות קצה.

 

גרמניה – מעודדת ייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת

לפני חודש הודיעה יצרנית המכוניות החשמלית האמריקאית (Tesla) בבעלות אילון מאסק על הקמת מפעל ענק חדש סמוך לברלין. לחברה שני מפעלים קודמים: בנוודה שבארה"ב ובשנחאי (ממנו יצאה המכונית הראשונה לפני ימים ספורים). המפעל, בו הושקעו ארבעה מיליארדי דולרים, אמור לייצר מאות אלפי מכוניות משלהי 2021 ויעסיק אגב כך 3,000 עד 8,000 איש.

 

ממשלת גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אישרה לפני מספר שבועות חבילת תמריצים לתמיכה באנרגיה הירוקה, כולל סובסידיות מס לרכישת רכב חשמלי ופריסת רשת מטענים מואצת, תוך העלאה הדרגתית של יעדיה לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת.

 

עודף הביקוש צפוי לגדול

מכונית חשמלית מצריכה כ-120 טעינות של סוללת ליתיום עם קיבולת של כ-75 קילו-וואט בשנה. מכאן שהביקוש לכל 100,000 מכוניות יסתכם ל-900 מגה-וואט. עד אמצע העשור צפוי ייצור האנרגיה מפחם להסתיים ולכן ההיצע מהמקורות המסורתיים יקטן, בעוד הביקוש יגדל.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

 

אני סבורה שחלק מהשיקולים של רוכשי המכוניות החשמליות הינו שמירה על הסביבה ולכן ידרשו פתרונות ירוקים לספק ביקוש חדש ומסיבי זה. התפתחות נוספת בביקוש לחשמל ירוק צפויה להגיע מהגידול המואץ בשימוש במחשבים בכלל ובמחשבי-על בפרט; זאת, על רקע ההתפתחות הטכנולוגית בתחומי ה-Big Data, אינטרנט של הדברים והבינה המלאכותית.

 

הללו יחייבו הקמת חוות שרתים לעיבוד ואחסון נתונים, שהם זללני חשמל משמעותיים.  מגמה זו תואץ עם הופעת הדור החמישי בתחום הסלולר, תוך גידול מואץ של תעבורת הנתונים ברשת.

כך למשל, נודע שחברת Amazon המקימה את המנהלת השנייה שלה בארצות הברית בשם HQ2 רכשה לא מכבר מתחם נטוש בפאתי הבירה וושינגטון, שם היא מתכננת להקים חוות שרתים דמיונית כמעט בגודלה, בעלת כושר מחשוב של אלפי טרה-בייט.

 

חברה זו וחברות טכנולוגיה ציבוריות מחויבות לבעלי המניות שלהן במסגרת דו"ח הקיימות, המתפרסם במקביל לדוחות הכספיים התוצאתיים מידי שנה ומאפשר לקהלים שונים לבחון את מידת ההשפעה שלהן על הסביבה.

 

כבר כיום ברור כי החברות הללו לא תעזנה לרכוש את החשמל הנדרש להן ממקורות מסורתיים - קרי, מזהמים. זהו אחד התחומים, בנוסף למכונית החשמלית, שצפוי לדחוף מעלה את עקומת הביקוש לחשמל ירוק.

 

כושר התחרות נתמך על ידי שיפורים טכנולוגיים

החברה הדנית VESTAS משקיעה במו"פ ומציעה כיום לשוק טורבינות רוח מדור חדש – גבוהות יותר, עם להבים ארוכים יותר, מה שמייצר הספק גבוה בעשרות אחוזים מבעבר.

 

החברה האמריקאית FIRST SOLAR פיתחה פאנל חדשני, שמאפשר קבלת הספק פוטו-

וולטאי גבוה בכ-15%-17%; בצד עודף התפוקה, פוחתים מספר המתקנים והציוד הנלווה

הנחוצים, מה שמוסיף לתחרותיות על מכרזי רשויות חשמל ומותיר לה תשואה נאה.

 

וורן באפט בפנים

אם לא די בכך, לפני מספר ימים הכריזה חברת החשמל NV Energy היושבת בנוודה, ונמצאת בבעלותו של המשקיע הנודע וורן באפט, על פרויקט "ג'ימיני" שבמסגרתו תוקם חוות ענק לייצור חשמל מאנרגיה סולארית כ-40 קילומטרים מהעיר לאס וגאס.

 

זו תהייה החווה הגדולה ביותר מסוגה שהוקמה עד כה, עם הספק של כ-690 מגה וואט. המתקן ישתרע על שטח מדברי של אלפי דונמים (חסר כל ערך כיום) ועשוי לכלול לראשונה שימוש במתקן לאגירת אנרגיה, שיאפשר גמישות בשימוש בחשמל בשעות שהביקוש הינו הגבוה ביותר.

 

אנרגיית השמש אפקטיבית לייצור חשמל בממוצע של 5-6 שעות ביום ועד 1,800 בשנה. מיד לאחר קבלת האישורים הרגולטוריים יוחל בהקמת הפרויקט עם פתרון חשמל מעשי ללמעלה מ-100 אלף בתי אב במדינה.

 

דוגמאות אלו ואחרות משקפות מהפכה ירוקה הנמצאת בחיתוליה ואף תתגבר ותיטיב עם חברות העוסקות בתחום, בארץ ובעולם.

הכותבת היא אנליסטית תחום האנרגיה בבנק מזרחי-טפחות.

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    שאלתיאל 13/01/2020 17:42
    הגב לתגובה זו
    העולם חייב לעבור לאנרגיה ירוקה ונקיה אם הוא רוצה לשרוד ולא לטבוע בזוהמה .חבל שלא התחילו עם זה הרבה קודם היינו חיים בסביבה הרבה יותר בריאה .
  • 3.
    לכן מחזיק אנרגיקס מיום הוולדה..... (ל"ת)
    חיימיקו 13/01/2020 13:51
    הגב לתגובה זו
  • ואנלייט ואלומיי וסולגרין... (ל"ת)
    פוקסי 05/06/2020 21:47
    הגב לתגובה זו
  • מסכים (ל"ת)
    דוד 14/01/2020 05:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    רפי 13/01/2020 13:10
    הגב לתגובה זו
    האם בארץ הענף הזה גם צומח?מדוע לא נותנים סקירה מקיפה ורצינית על חברות ישראליות?
  • 1.
    יוסף 13/01/2020 12:38
    הגב לתגובה זו
    על מנת להסב אפילו חלקית מעבר מהאנרגיות המסורתיות לאלו המתחדשות תידרש השקעה של טריליוני דולרים כך שיש מקום לכולם, גם ליזמיות הישראליות הפועלות בשוק המקומי והבינ"ל.
קרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיותקרנף אפור. קרדיט: רשתות חברתיות

על ניהול סיכונים: איך נזהה את הקרנף האפור?

החל מרכישת רכב סיני, דרך קניית דירה במגדלים הסמוכים לקריה בת"א, המשך במבנה תיק ההשקעות ועד רכישת ווילה באזור כפרי שקט ביוון, כל אלו טומנים בחובם סיכונים פיננסיים שרוב הציבור הישראלי מתעלם מהם על אף שהכתובת על הקיר

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה אדם רויטר

אז מזל טוב, קניתם רכב סיני. עלה על דעתכם שיתכן ולסינים יש מתגי השבתה מרחוק ושאם הם יחליטו לגרום כאוס בעולם המערבי הם יפעילו אותם וגם הרכב שלכם יהיה מושבת? ככל שהרכב הופך ליותר “חכם” ומחובר לאינטרנט ומכאן לשליטה מרחוק, לעדכונים אלחוטיים ולמערכות ניטור מרחוק, כך מתרחבים שטחי הפגיעה שלו בהתקפות סייבר. 

כבר כיום קיימות מערכות שמאפשרות להשבית מנוע מרחוק, למשל כשמדווח שהרכב נגנב, או כחלק ממערכת ניהול צי רכבים. הפקודה מגיעה דרך רשת סלולרית או תקשורת דיגיטלית, ומנותבת אל יחידת הבקרה של המנוע או למערכת הדלק החשמלית. מדוע שהסינים יעשו שטות כזו בכלל? ודאי שלא סתם ככה. אך זה עלול לקרות במצב קיצוני של חרם מערבי עליהם בעקבות פלישה שלהם לטאיוואן ולחץ לא קונבנציונלי שהם יפעילו בחזרה על העולם המערבי, כדי להסיר את החרם ולהכשיר להם את כיבוש טאיוואן. 

זה נשמע מדע בדיוני נכון? אלא שה-CIA לוקח את זה התרחיש הזה מאד ברצינות. אולי גם לכם כדאי לקחת את זה כתרחיש אפשרי ולחשוב שוב על רכישת רכב סיני, לא? 

מדהים שלמשרד הביטחון לקח כ"כ הרבה שנים להבין שהכנסת רכבים סיניים לתוך מתקנים סודיים שלנו עלולה להיות קצת בעייתית. מדהים שהם רכשו כאלו לציי הרכב של צה"ל במכרזי ליסינג לרכבי קצינים ונגדים. בעצם לא מדהים אחרי שהבנו את ליקוי המאורות של 7 לאוקטובר. 

בשיחות שקיימתי בעבר הסברתי מדוע לא כדאי לקנות דירה שסמוכה למתקן ביטחוני ישראלי רגיש ואנשים חשבו שאני "מגזים". כעת מתברר שלקנות דירת פאר באחד המגדלים הנוצצים ליד הקריה בת"א אינו רעיון טוב כל כך, בגלל הסכנה של הטילים האיראניים. מישהו תמחר את זה במחיר הדירות שם? דרך אגב, קיים גם סיכון ברכישת דירה הסמוכה לתחנת דלק. 


סמאד 3סמאד 3

החות׳ים משנים את כללי המשחק - האיום האמיתי על שמי ישראל: Samad 3

הכטב"ם החות'י שגרם לפגיעה הקשה באילת בעיצומו של החג הוא שדרוג משמעותי ליכולות הטכנולוגיות של החות'ים הנשענים על תמיכה מאיראן. מערכות ההגנה של ישראל מספקות תשובה מצוינת, אם כי לא הרמטית, אבל החות'ים מצדם לא שוקטים על השמרים



עופר הבר |


בלילה שקט של קיץ, יולי 2024, כאשר תושבי תל אביב חשבו שהם מביטים בשמי העיר המוארים והרגועים, חדר לשמי העיר כטב"ם משופר מהסוג המסוכן ביותר - ה-Samad-3. הוא פרץ את שכבות ההגנה האווירית המתקדמות ופגע באישון לילה בלב העיר השוקקת לאחר טיסה של 16 שעות ומרחק 2600 ק״מ במסלול מוארך דרך סודן ומצרים מתימן הנמצאת בקו אווירי של 1,800 ק״מ מישראל. 

זה היה רגע דרמטי שהוכיח כי הטכנולוגיה של האיום משתדרגת במהירות והפכה את השמיים הישראלים לזירה תחרותית של מלחמה טכנולוגית שבה כל שנייה קובעת חיים או מוות. האירוע הותיר את המדינה במרדף בלתי פוסק אחרי פתרונות חדשניים להגנה על אזרחיה מפני איומים דומים.

האם הסמאד 3 שובר שוויון?

החות'ים הגיעו בשנים האחרונות ליכולות טכנולוגיות מתקדמות יחסית בתחומי הטילים והרחפנים, המוענקות להם בעיקר עם תמיכה איראנית. בין היתר מדובר על כטב״מים קטנים כמו סמאד 3, שככלל טסים בגובה נמוך עם חתימה מכ״מית נמוכה, כך שקשה למערכות ההגנה האווירית הישראליות לזהותם וליירטם בזמן. כמו כן, שיגרו החות'ים טילים עם ראשי נפץ "cluster munitions" שפועלים על ידי פיזור ראשי נפץ משניים באמצע הטיסה, מה שמקשה על מערכות ההגנה לספק הגנה יעילה מפני הפצצונות הנפיצות שמפוזרות בכמות גדולה על שטח רחב.

ישראל, מצד שני, מפעילה מערכות הגנה אוויריות רב-שכבתיות ומתקדמות ביותר, עם כיפת ברזל כמרכיב העיקרי נגד רקטות וטילים קצרים ובקרוב בשילוב מערכת הלייזר ״אור איתן״. מערכות אלו מדויקות, מתוחזקות בצורה גבוהה עם יכולת תגובה מהירה ויכולת יירוט מעל 90% בממוצע של האיומים. 

לסמאד שלושה יתרונות מובנים המקשים על גילוי מוקדם שלו: חתימת מכ"ם נמוכה, בעיקר בגלל חומריו, מידות קטנות יחסית, ופרופיל טיסה גמיש עם יכולות תמרון וטיסה בגבהים נמוכים ועל פני טופוגרפיה מורכבת. תכונות אלו מאפשרות לו לטוס למטרה בשעה שגילוי מוקדם הופך לאתגר טכנולוגי עם אפשרויות רבות לאזעקות שווא ולחדירה דרך שכבות ההגנה של המדינה.