אברהם מורל
צילום: EYAL TOUEG

פסיקה: אין צורך להודיע לרשות ציבורית על הגשת תביעה ייצוגית

רשויות המדינה ביקשו הקלה, אולם ביהמ"ש העליון קבע כי די בהקלות שניתנו להן, בכדי לא ליצור אפקט מצנן בהגשת תביעות ייצוגיות כנגדן
אברהם מורל |

לאחרונה ניתן פסק דין של ביהמ"ש העליון, בדיון נוסף שנערך בהרכב מורחב של 7 שופטים, ובו הוכרע בדעת רוב, בין היתר, כי אין חובה להקדים פניה לרשות ציבורית לפני הגשת תובענה ייצוגית נגדה.

אין זה מחזה שגרתי בו ביהמ"ש העליון מתכנס לדון בסוגיה פעם נוספת בהרכב מורחב של כמחצית משופטיו, לאחר שהרכב רגיל (3 שופטים) של ביהמ"ש הכריע בעניין. עוד יותר אין זה שגרתי שביהמ"ש העליון הופך את פסיקתו הקודמת ועל אחת כמה וכמה אין זה דבר שכיח שאחד משופטי בית המשפט (המשנה לנשיאה, השופט מלצר), שנמנה על ההרכב הקודם שנדרש לעניין, שינה את דעתו והצטרף עתה לדעת הרוב, שהפכה כאמור את ההכרעה בסוגיה.

ואולם, לא בכדי התכנס הרכב מורחב של שופטי ביהמ"ש העליון, לדון בפסיקתו הקודמת, שכן מדובר בסוגיה עקרונית, העוסקת בהגשת תובענות ייצוגיות כנגד רשויות ציבוריות ובתמריץ להגשתן על ידי האזרח.

בפסק הדין בהרכב הרגיל נקבע (פה אחד) כי יש מקום להטיל חובת פנייה מוקדמת על התובע ובא כוחו לפני נקיטת הליך ייצוגי נגד רשות ציבורית, אף שחובה כזו אינה מוסדרת בחוק. ואולם, בית המשפט הוסיף וקבע כי היעדר פנייה מוקדמת לא יוביל, ככלל, לדחיית בקשת האישור על הסף וכי הדבר יקבל ביטוי במישור הגמול ושכר הטרחה וכן בשיקולים שעל בימ"ש לשקול בעת שהוא דן בבקשת האישור עצמה.

תובענות ייצוגיות הינן כלי אכיפה אזרחי ואפקטיבי, שהוסדר בחוק משנת 2006. בחוק נקבעו הקלות משמעותיות שניתנו לרשויות ציבוריות, אשר העיקרית ביותר בהן מכונה "הודעת חדילה", על פיה אם הרשות הודיעה כי תחדל מהגביה שבשלה הוגשה התובענה, בבחינת "מודה ועוזב – ירוחם", ההליך נגדה יופסק והתביעה תידחה.

לא מדובר בהקלות של מה בכך שניתנו לרשויות המדינה. גופים אחרים (חברות מסחריות, ארגונים וכד') לא זכו להקלות מעין אלו והדבר עורר מחלוקת וגרר טענות בדבר חוסר השוויוניות בפני החוק. מעבר לכך, הקלות אלו ככלל אינן סבירות, שכן רשויות ציבוריות מהוות לרוב "כיס עמוק" ביחס לגופים אחרים, מה עוד שבכוחן לשפר את מצבן וחשבונן בדמות הטלת חיובים (מס, אגרה וכיוצ"ב), מה שאין בידי גופים מסחריים לבצע. לא בכדי תובענה ייצוגית עשויה להיות הרת גורל על נתבעות שאינן נמנות על רשויות ציבוריות.

רשויות המדינה לא הסתפקו בהקלות שניתנו להן על פי חוק, וביקשו להוסיף עוד הקלה שלא מנויה בחוק, בדבר חובת פניה מוקדמת אליהן טרם הגשת תביעה ייצוגית, פרקטיקה אותה ביקשו לייבא מהליכים מנהליים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

בדיון הנוסף פסק ביהמ"ש בדעת רוב (כנגד דעת המיעוט של השופט הנדל), כי אין מקום לקבוע חובת פנייה מוקדמת כזו שלא על דרך של תיקון חקיקה. נפסק כי החוק קובע הסדר שלילי בכל הנוגע להטלת חובה כללית לפנייה מוקדמת טרם נקיטת הליך ייצוגי נגד רשות, אולם אין בכך כדי לשלול את שיקול הדעת המסור לבימ"ש על פי החוק, לבחון ולהביא בחשבון, בכל מקרה לפי נסיבותיו, את ההשלכות שיש לייחס להעדר הפניה המוקדמת.

לא בכדי ביהמ"ש העליון ישב על המדוכה פעם נוספת, וקבע הפעם, בצדק רב, כי די בהקלות שניתנו לרשויות הציבוריות במפורש על פי חוק. על פי החלטתו זו, אין מקום להרחיב את ההקלות מעבר למה שמוסדר בחוק, דבר שעלול היה להוות אפקט מצנן בהגשת תובענות ייצוגיות כנגד רשויות, תוך הרחבת חוסר השוויוניות בין רשויות ציבוריות לאלו שאינם נמנים עליהן. על כך יש לומר: "מוטב מאוחר מאשר אף פעם לא".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexelsמטוס. צילום: Jimmy Chan, Pexels

מהפכת התעופה הירוקה: הסטארט-אפ השבדי שמאתגר את בואינג ואיירבוס

חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר. במרכז הזירה - שתי הענקיות המסורתיות. אבל בצד מתחמם סטארט-אפ שיכול להיות הראשון שיפעיל מטוס חשמלי מסחרי לטיסות קצרות 


עופר הבר |
נושאים בכתבה בואינג איירבוס


כשהנשיא ביל קלינטון אמר בתחילת שנות ה־2000 כי "המאבק על האקלים יהיה מבחן המנהיגות של דורנו", הוא לא העלה בדעתו עד כמה דבריו ינבאו את העתיד של עולם התעופה. הוא לא יכול היה לחזות שעשרים שנה מאוחר יותר הקרב בין ענקיות התעופה יתפתח לזירה חדשה לחלוטין - המרוץ אחר תעופה ירוקה, שבו גם סטארט-אפ קטן משבדיה מנסה לחטוף חלק מהשוק עם טכנולוגיות מהפכניות. 

תעופה ירוקה אינה רק חזון סביבתי, היא הזדמנות כלכלית ואסטרטגית. בעולם שבו תחבורה בת־קיימא הופכת לדרישה רגולטורית ולא רק מוסרית, מדינות וחברות שלא יאיצו את ההסתגלות יישארו על הקרקע בעוד האחרים ממריאים קדימה.

הקרב המסורתי בין בואינג לאיירבוס על שליטה בשמיים הפך כיום למרוץ מורכב יותר שבו יעילות הדלק, הפחתת פליטות פחמן וחדשנות סביבתית הן השדות החדשים שעליהם נחרץ עתיד התעופה האזרחית.

בעולם שבו שינויי האקלים הפכו לאיום גלובלי, גם השמיים נדרשים לעבור מהפכה. תעשיית התעופה, שאחראית לכ־3% מפליטת הפחמן הדו־חמצני בעולם, ניצבת בעשור האחרון בראש סדר היום הסביבתי. חברות תעופה, יצרניות מטוסים ואפילו גורמי ממשל החלו להשקיע מיליארדים בטכנולוגיות שיאפשרו טיסה נקייה, שקטה ויעילה יותר.

דלקים חדשים - הלב של השינוי

המעבר לדלקי תעופה בני־קיימא (SAF - Sustainable Aviation Fuels) הוא המפתח המיידי ביותר להפחתת פליטות פחמן דו חמצני. דלקים אלה מופקים משמנים צמחיים, פסולת אורגנית או אפילו מימן ירוק, ומאפשרים ירידה של עד 80% בפליטות הפחמן לעומת דלק סילוני מסורתי. חברות כמו בואינג, איירבוס ורולס רויס כבר ביצעו טיסות ניסוי מוצלחות בדלק "ירוק", ומדינות באירופה אף החלו לחייב ערבוב שלו בדלקים המסחריים.