דעה

בחירות 2019: חיבורים ופיצולים פוליטיים על פני סוגיות בוערות

הציבור, יחד עם התקשורת, מעדיף הפעם לדון על האישיות של ראשי המפלגות בניגוד למערכות קודמות. מהן ההבטחות שאנחנו צריכים לשמוע במערכת הקרובה?

דורון ארבלי | (1)

השר כחלון יצא לאחרונה בהצהרת בחירות עם תכנית מהפכנית להוזלה משמעותית של החינוך לגיל הרך. מדובר אכן בבשורה אך עם סימן שאלה גדול, מהיכן יגיע המימון להטבה זו של השר כחלון שעל פי הערכות עלותה 4 מיליארד שקל?

 

מערכת הבחירות בישראל מנוהלת כיום סביב השאלה הפרסונלית. כלומר, מי האדם המתאים יותר או פחות להנהיג את מדינת ישראל. כך, בניגוד למערכות קודמות שנסובו סביב סוגיות של ביטחון, שלום או כלכלה אנחנו נמצאים כעת במערכת בחירות שבה סוגיות מהותיות שדורשות טיפול של הממשלה לאחר שתיבחר, לא נידונות כמעט לחלוטין אצל הציבור, שמעדיף יחד עם אמצעי התקשורת לדון על חיבורים ופיצולים פוליטיים ועל ההבדל בין ראשי המפלגות, האישיות שלהם וההיסטוריה הפרטית שלהם, כפקטור לגריפת מנדטים בסקרים ולאחר מכן בקלפי, בדרך לממשלה, לכנסת.

יוקר המחיה, יוקר הדיור ושמירה על איכות הסביבה הן תופעות שחלקן הגדול נגרם בשל עודף רגולציה. זו אינה רק נגזרת של מספר החוקים והתקנות לגבי התנהלות עסקית שחלקם סותרים האחד את השני, אלא, עודף הרגולציה בישראל נוצר גם כתוצאה מחוסר תיאום בין משרדים וכך יוזמות חיוביות אינן יוצאות אל הפועל, לא בגלל כוונה רעה, אלא בגלל שאין להן התייחסות רצינית ועניינית במשרדי הממשלה.

דוגמאות לפרויקטים מבורכים שלא זכו להתייחסות הממשלה והכנסת יש למכביר. ניתן לציין למשל את אי הסיבסוד של קטנועים חשמליים, כפי שקיים בכל מדינות אירופה, ארה"ב ואפילו הודו, במטרה לצמצם משמעותית את פליטת המזהמים של קטנועים במרכזי ערים. ניתן לציין גם את ביטול הטבת המס לביודיזל שסתמה את הגולל לפי שעה על מיחזור שמנים מזהמים שיהפכו לביודיזל במקום סולר מזהם.

עוד ניתן לציין את התעקשות משרד האוצר לשמור על מיסוי עובדים זרים בענף הבנייה, מיסוי המייקר את מחירי הדירות הנבנות בישראל בשיעור ממוצע של כ-4%. כמעט בכל חלקה טובה שבה עסקים בישראל מעוניינים לפעול ולהתנהל, הם נתקלים במכשולי רגולציה המייקרים את המוצרים שהם מוכרים במקרה הטוב, או במקרה הרע מונעים מהציבור שירותים חיוניים.

היכנסו למדור הבחירות של Bizportal

צמצום הרגולציה, הרחבת התיאום הבין-משרדי, זיהוי חסמים או פעילויות רגולטוריות המייקרים את המוצרים ומינוי שר לענייני תיאום בין משרדי ממשלה להפחתת רגולציה - אלו הם תנאי הכרחי להמשך שגשוג של הכלכלה הישראלית וגם תנאי הכרחי לעלייה בהכנסות ממיסים בעתיד, עלייה שתאפשר בהמשך גם הוזלה של החינוך לגיל הרך לילדי ישראל.     

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

הכותב הוא מנהל רשות המיסים לשעבר, מומחה למיסוי, מכס, סחר בינלאומי וגישור

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    יוסי 28/02/2019 12:50
    הגב לתגובה זו
    תודה שהוספתם את זהות :-)
התרסקות מטוס (צילום מסך)התרסקות מטוס (צילום מסך)

בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?

איפה הכי מסוכן לשבת במטוס, איפה הכי נוח לשבת במטוס? ככה תדעו לבחור את המקומות המתאימים לכם 

עופר הבר |

הצ׳ק אין למטוס אל על בואינג 737-800 ברגע האחרון, לא איפשר לי לבחור את המושב הבטוח שרציתי. עליתי ברגשות מעורבים לטיסת אל על LY290 לוונציה בדרכי לטרק בהרי הדולומיטים. ישבתי בשורה הרביעית בקדמת המטוס ולא יכולתי שלא להיזכר בטיסת ALOHA Airlines 243 בשנת 1988, גם היא במטוס בואינג 737-200. טיסת אלוהה איירליינס 243 זכורה כטיסה שהשאירה צמרמורת ופחד בקרב 95 נוסעי הטיסה, כשבגובה 24,000 רגל, נשמעו רעשי שבר וקריעה וחלקו הקדמי העליון של המטוס נתלש מעליו בחלקיק שניה מעל שורות 1-5 ורוח בעוצמה של הוריקן פרצה לחלל המטוס.

הנוסעים החגורים ראו לעיניהם המבועתות את אחת הדיילות נשאבת לחלל האוויר. הנוסעים שישבו תחת הגג הפעור לרווחה, בהיעדר גישה למסכות החמצן, סבלו מהיפוקסיה, מצב שבו יש חוסר באספקת חמצן לרקמות בגוף, מצב המסכן חיים. רעש הרוח היה חזק כל כך שהטייסים התקשו לדבר ביניהם והדיילים התקשו בגלל הרוח להגיע לתא הטייס בכדי לראות אם הטייסים נותרו בחיים. שני הטייסים התקשו להטיס את המטוס הקרוע אך הצליחו בתושייתם להנחיתו בשלום והנוסעים ניצלו. זה היה מטוס הנוסעים עם הנזק הכי גדול בגוף המטוס שהצליח לנחות בשלום.

מאז, הלקחים נלמדו. השבר שהיה "שבר התעייפות" עקב מחזורי הפרשי הלחץ בהמראה ונחיתה נלמד, התכן והתחזוקה שופרו, ובכל זאת, כשישבתי בשורה 4 במטוס 737 ידעתי שיש מקומות בטוחים יותר לשבת בהם.



המושבים הבטוחים יותר


היו מספר ניסויים לבחינת עמידות ריסוק מטוס מטוסים לבחינת מיקום המושב המועדף. הניסוי המפורסם ביותר שבדק בטיחות מושבי הנוסעים במטוס בואינג נערך על ידי הערוץ הבריטי Channel 4 יחד עם Discovery Channel בשנת 2012, תחת השם  Live Crash Test.

מחאה פרו פלסטינית
צילום: טוויטר

חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?

איך החברות הישראליות יכולות להתמודד מול החרם והאם הוא כל כך משפיע? 

ד"ר אדם רויטר |
נושאים בכתבה חרם יצואנים

מהאופן בו היצואניות הישראליות מתנהלות, רובן בעלות חשיפה נמוכה מאד לחרמות אירופאיות. חלק מהיצואניות הישראליות עובדות בתצורת OEM. חלקן חברות בנות של חברות בינלאומיות. חלקן עובדות בתצורת White Label. מעטות מאד מוכרות לצרכן הסופי, זאת כנראה גם כתוצאה מההבנה ההיסטורית שיש להתחמק מחרמות שבאות אלינו כגלים לאורך השנים, ע"פ עצימות הסכסוך מול הפלסטינאים.

האירופאים, כמו גם מדינות אחרות, יודעים גם יפה מאד להתעלם ולעצום עין כאשר הם ממש זקוקים לתוצרת הישראלית. רואים זאת לא רק בתעשיות הביטחוניות אלא אפילו ביצוא האבוקדו. הסחורה הישראלית מהווה כ-20% מסך המכירות של הפרי באיחוד האירופי והמכירות עוד גדלו בזמן המלחמה. דוגמא דרמטית בהרבה קיבלנו מחתימת ההסכם בסך 35 מיליארדי דולרים עם הגז הישראלי למצרים. המצרים היו מוכנים להיות מהראשונים להחרים אותנו לו רק יכלו.

מעבר לעניין "הפסיכולוגי" כאשר חלק מהישראלים והמדיה לוקחים קשה את עמדת "הילד הדחוי של הכיתה", אותה אי נעימות שאנו חשים על כך שלא אוהבים אותנו בעולם או אפילו שונאים אותנו, השאלה היא ברמה הפרקטית כיצד זה בא לידי ביטוי עיסקי ועד כמה מזה באמת משפיע על חיינו, על חוסננו ועוצמתנו כאומה?

 

ארבעה סוגי חרמות

אין, למיטב ידיעתי, שום מחקר כלכלי שניסה לאמוד את ממדי הבעיה. למעשה האמידה הזו היא על גבול הבלתי אפשרי כי לעיתים נדירות ניתן לדעת מי לא עשה איתנו עסקים מסיבות אנטי-ישראליות או אנטישמיות. ואין מדובר רק החל מה-7 לאוקטובר אלא מאז ומעולם.

חרמות על ישראל מתחלקות לדעתי בעיקר ע"פ ארבעת הנושאים הבאים, לפי סדר חשיבותם: חרם ביטחוני, חרם כלכלי/עסקי, חרם אקדמי, חרם תרבותי.