שיא באשראי בנקאי בארה"ב: האם צפוי משבר פיננסי נוסף?
הבנקים בארה"ב מנהלים כיום הלוואות בהיקף של כ-7.5 טריליון דולר, אשר צפוי לגדול ברבעון הקרוב בקצב המהיר ביותר מאז שנת 2007. האם אותם נתונים צריכים להדיר שינה מעינינו? האם משבר פיננסי נוסף בפתח?
שאננות היא החטא הגדול של המשקיעים והגורם העיקרי למשברים הכלכליים בהיסטוריה. אבל ניתוח מושכל של הפרטים מצביע כי אנחנו עדיין רחוקים ממשבר פיננסי, לפחות בכל מה שקשור לבנקים.
- נפח ההלוואות אמנם גדל וקצב ההלוואות גובר, אבל לבנקים עדיין יש 2.5 טריליון דולר בפיקדונות יותר מאשר בהלוואות. לשם השוואה, בשנת 2008, סכום ההלוואות שהבנקים נתנו עלה על הסכום שעמד בפיקדונות.
- יחסי הלימות ההון טובים . הזיכרון הטרי של משבר 2008 גרם לבנקים לשפר מאד את יחסי הלימות ההון, הן בשל הצורך לעמוד בדרישות הרגולטוריות המחמירות והן כדי להימנע ממשבר נוסף.
- אמצעי התקשורת ששינה את פני המסחר הגלובלי ומה קרה היום לפני 56 שנה
- מי הבאה בתור אחרי שארה"ב חתמה על הסכם סחר עם יפן?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- הבנקים עומדים במבחני הלחץ . 25 מתוך 30 בנקים בארה"ב עמדו במבחני הלחץ של הפד. לא פחות חשוב מכך, אלו שלא עומדים במבחנים, מחוייבים להשתפר לקראת הפעם הבאה. מנגנון מבחני לחץ מחייב את הבנקים לשמור על מבנה הון משופר ועל מוכנות גבוהה לתרחישי קיצון.
- הרגולטורים ממש לא שאננים . הצמרת הכלכלית בארה"ב, ובראשה הפדרל ריזרב, ממשיכים במעקב צמוד אחר הבנקים, על מנת שמה שקרה לא יחזור על עצמו. בתוך כך, הגבלות על חלוקת דיבידנד, יחסי הלימות הון מחמירים, מבחני לחץ ועוד.
- מבנה תיק ההלוואות השתפר . ב-5 השנים האחרונות הבנקים מטייבים את תיק ההלוואות שלהם ומשפרים אותו בהדרגה. כתוצאה מכך, ההפרשות נמוכות לחובות מסופקים מצטמצמות, ובמקרים רבים ראינו ביטול הפרשות. בשלב זה לפחות, ההערכות הן שהירידה בהפרשות נובעת משיפור אמיתי ביכולת ההחזר של הלווים, ולא כתוצאה מרשלנות באומדנים.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
לסיכום, משבר 2008 עדיין טרי בזיכרונם של הבנקאים ואלו שהיו אמורים לפקח עליהם. אם יגיע משבר בשנים הקרובות, הוא ככל הנראה לא יהיה כתוצאה מקריסת המערכת הפיננסית בארה"ב, כפי שקרה במשבר האחרון, אלא מכיוון אחר. בשלב זה הערנות והדריכות של הפדרל ריזרב, הממשל והרגולטורים השונים לא תאפשר משבר מאותו סוג, אך זה כמובן לא מבטיח מפני משבר מסוג אחר.
מצד שני, עד למשבר הבא, נראה שנכונות הבנקים להלוות כסף לעסקים עשויה דווקא להיטיב מאד עם הכלכלה, ואולי מהבחינה זו ארה"ב דווקא מעלה הילוך - דבר שצפוי לתמוך הן בכלכלה והן בשוק המניות, חרף עליית הריבית הצפויה.
- 4.סוחר נוסטרו 27/04/2016 16:23הגב לתגובה זוכשפה יש לך בועת אשראי מטורפת
- 3.לירון 01/04/2014 00:21הגב לתגובה זוהעתיד של הענף הפיננסי בארה"ב בהחלט נראה טוב יותר מעתידו של הענף הפיננסי בארץ.
- 2.נדב ת"א 31/03/2014 14:27הגב לתגובה זואם אכן העלאת הריבית תתרחש בשלהי שנה זו או ברבעון הראשון של 2015 איך זה מסתדר עם המשך לקיחת אשראים?
- 1.פיני 31/03/2014 14:22הגב לתגובה זוומה לגבי תיקי הנוסטרו-נגזרים-ממונפים העצומים של הבנקים הנ"ל?

הטכנולוגיה הסודית שמאחורי כל המראה ונחיתה
מערכות מכ"ם, לוויינים ורכיבים מבוססי בינה מלאכותית הם בין האמצעים הנסתרים שפועלים ללא לאות כדי שהטיסה תעבור חלק ונגיע בשלום ליעדנו
אני נרגש לקראת הטיסה למשחק הכדורגל באצטדיון סאן סירו שבמילאנו באיטליה. אני מתיישב בכיסא המטוס, מהדק חגורה, ולמעט אי אילו טלטולים קלים, כמעט ואינני חושב על המורכבות העצומה המאפשרת למאות טונות של מתכת לדאות באוויר ולהמריא ולנחות בבטחה אלפי פעמים ביום.
בעידן שבו טיסה היא עניין שבשגרה עבור מיליוני אנשים מדי יום, אנו נוטים להתייחס למטוסים כאל כלי תחבורה מובנים מאליהם. אלא שמאחורי כל המראה ונחיתה מוצלחת עומד עולם שלם של טכנולוגיה מתקדמת, מערכות מתוחכמות וצוותים מיומנים שהציבור הרחב כמעט ואינו מודע אליהם. זהו סיפורם של העיניים הבלתי נראות, האוזניים הנסתרות והמוחות האלקטרוניים שדואגים שנגיע ליעדנו בשלום.
המוח שעל הקרקע: פיקוח טיסה ובקרת תנועה אווירית
הכוח המניע הראשון שאינו נראה לנוסע הממוצע הוא מערכת בקרת התנועה האווירית ATC - Air Traffic Control. לפני שהמטוס בכלל מתחיל לנוע על המסלול, הוא כבר נמצא בפיקוח הדוק. פקחי הטיסה הם שומרי הסף של השמיים, האחראים על תזמון, ניווט והפרדה בין כלי טיס באוויר ועל הקרקע. הם יושבים במגדלי הפיקוח או במרכזי הבקרה האזוריים, מוקפים במסכי מכ"ם המציגים את תמונת המצב האווירית בזמן אמת. כל נקודה על המסך מייצגת מטוס, וכל תנועה מחושבת מראש כדי למנוע התנגשויות ולייעל את זרימת התנועה.
תארו לעצמכם עשרות מטוסים הממתינים להמראה או לנחיתה בשדה תעופה בינלאומי עמוס. פקחי הטיסה מתאמים את ההמראות והנחיתות תוך הקפדה על מרווחי בטיחות, ומשדרים הנחיות ברורות לטייסים לגבי מהירות, גובה, כיוון ומסלול. טכנולוגיית מכ"ם דו-שימושית, הכוללת מכ"ם ראשי ומכ"ם משני, מאפשרת לפקחים לא רק לזהות את מיקום המטוס אלא גם לקבל נתונים חיוניים כמו גובה, מהירות ומספר טיסה - מידע המשודר באופן אקטיבי מתוך המטוס. מערכות אלו הן העיניים של הפקח, והן אבן יסוד בבטיחות הטיסה כדי שנוכל להגיע בשלום ליעדנו.
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
- "טריק יום כיפור" חוזר: כך ישראלים קונים כרטיסי טיסה זולים, מהמרים על ביטולים – ומרוויחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הניווט הבלתי נראה: מגדלורים אלקטרוניים ולוויינים
בעבר, טייסים הסתמכו על מגדלורים קרקעיים וניווט אסטרונומי. כיום, הניווט מתבצע באמצעות שילוב מתוחכם של טכנולוגיות קרקעיות ולווייניות. תחנות אלה הן סוג של "מגדלורים אלקטרוניים" המשדרים אותות רדיו מהקרקע, ומאפשרים למטוסים לקבוע את כיוונם ומרחקם מנקודה ספציפית. הכוכב הראשי של הניווט המודרני הוא כמובן ה-GPS) Global Positioning System) ומערכות ניווט לווייניות מקבילות כמו GLONASS הרוסית ו-Galileo האירופאית. מערכות אלו מספקות נתוני מיקום מדויקים ברמה חסרת תקדים, ומאפשרות לטייסים לנווט במסלולים מוגדרים בדיוק רב, גם במזג אוויר קשה. מטוסים חדישים אף מצוידים במערכות מתקדמות יותר כמו מערכות ניווט המסתמכות על תחנות קרקעיות על פני יבשת שלמה בשילוב קבלת אותות מלוויינים המשפרות את דיוק ה-GPS לרמה של סנטימטרים בודדים. מערכות אלה קריטיות במיוחד בגישה מדויקת לנחיתה.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.