שיא באשראי בנקאי בארה"ב: האם צפוי משבר פיננסי נוסף?

רן קבין, מנכ"ל קבין בית השקעות, דן בגובה האשראי שניתן כיום בארה"ב ובוחן את השפעתו על יציבותה של הכלכלה
רן קבין | (4)
נושאים בכתבה ארה"ב אשראי

הבנקים בארה"ב מנהלים כיום הלוואות בהיקף של כ-7.5 טריליון דולר, אשר צפוי לגדול ברבעון הקרוב בקצב המהיר ביותר מאז שנת 2007. האם אותם נתונים צריכים להדיר שינה מעינינו? האם משבר פיננסי נוסף בפתח?

שאננות היא החטא הגדול של המשקיעים והגורם העיקרי למשברים הכלכליים בהיסטוריה. אבל ניתוח מושכל של הפרטים מצביע כי אנחנו עדיין רחוקים ממשבר פיננסי, לפחות בכל מה שקשור לבנקים.

- נפח ההלוואות אמנם גדל וקצב ההלוואות גובר, אבל לבנקים עדיין יש 2.5 טריליון דולר בפיקדונות יותר מאשר בהלוואות. לשם השוואה, בשנת 2008, סכום ההלוואות שהבנקים נתנו עלה על הסכום שעמד בפיקדונות.

- יחסי הלימות ההון טובים . הזיכרון הטרי של משבר 2008 גרם לבנקים לשפר מאד את יחסי הלימות ההון, הן בשל הצורך לעמוד בדרישות הרגולטוריות המחמירות והן כדי להימנע ממשבר נוסף.

- הבנקים עומדים במבחני הלחץ . 25 מתוך 30 בנקים בארה"ב עמדו במבחני הלחץ של הפד. לא פחות חשוב מכך, אלו שלא עומדים במבחנים, מחוייבים להשתפר לקראת הפעם הבאה. מנגנון מבחני לחץ מחייב את הבנקים לשמור על מבנה הון משופר ועל מוכנות גבוהה לתרחישי קיצון.

- הרגולטורים ממש לא שאננים . הצמרת הכלכלית בארה"ב, ובראשה הפדרל ריזרב, ממשיכים במעקב צמוד אחר הבנקים, על מנת שמה שקרה לא יחזור על עצמו. בתוך כך, הגבלות על חלוקת דיבידנד, יחסי הלימות הון מחמירים, מבחני לחץ ועוד.

- מבנה תיק ההלוואות השתפר . ב-5 השנים האחרונות הבנקים מטייבים את תיק ההלוואות שלהם ומשפרים אותו בהדרגה. כתוצאה מכך, ההפרשות נמוכות לחובות מסופקים מצטמצמות, ובמקרים רבים ראינו ביטול הפרשות. בשלב זה לפחות, ההערכות הן שהירידה בהפרשות נובעת משיפור אמיתי ביכולת ההחזר של הלווים, ולא כתוצאה מרשלנות באומדנים.

קיראו עוד ב"ניתוחים ודעות"

לסיכום, משבר 2008 עדיין טרי בזיכרונם של הבנקאים ואלו שהיו אמורים לפקח עליהם. אם יגיע משבר בשנים הקרובות, הוא ככל הנראה לא יהיה כתוצאה מקריסת המערכת הפיננסית בארה"ב, כפי שקרה במשבר האחרון, אלא מכיוון אחר. בשלב זה הערנות והדריכות של הפדרל ריזרב, הממשל והרגולטורים השונים לא תאפשר משבר מאותו סוג, אך זה כמובן לא מבטיח מפני משבר מסוג אחר.

מצד שני, עד למשבר הבא, נראה שנכונות הבנקים להלוות כסף לעסקים עשויה דווקא להיטיב מאד עם הכלכלה, ואולי מהבחינה זו ארה"ב דווקא מעלה הילוך - דבר שצפוי לתמוך הן בכלכלה והן בשוק המניות, חרף עליית הריבית הצפויה.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    סוחר נוסטרו 27/04/2016 16:23
    הגב לתגובה זו
    כשפה יש לך בועת אשראי מטורפת
  • 3.
    לירון 01/04/2014 00:21
    הגב לתגובה זו
    העתיד של הענף הפיננסי בארה"ב בהחלט נראה טוב יותר מעתידו של הענף הפיננסי בארץ.
  • 2.
    נדב ת"א 31/03/2014 14:27
    הגב לתגובה זו
    אם אכן העלאת הריבית תתרחש בשלהי שנה זו או ברבעון הראשון של 2015 איך זה מסתדר עם המשך לקיחת אשראים?
  • 1.
    פיני 31/03/2014 14:22
    הגב לתגובה זו
    ומה לגבי תיקי הנוסטרו-נגזרים-ממונפים העצומים של הבנקים הנ"ל?
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

נחיתת חירום באיירבוס היתה הסימן לתקלה מערכתית - הסכנה עדיין באוויר

קרינה קוסמית - חלקיקים אנרגטיים סולריים שחודרים לאטמוספירה בגובה טיסת מטוסי הנוסעים ועלולים לשבש את פעולת המחשבים, היא האחראית לאירוע שהפעם הסתיים בנס. בעקבותיו, השתמשה איירבוס בסוג של "אקמול" בכל 6,000 מטוסיה כדי להשיג פתרון מהיר. זה ממש לא מספיק 



עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג


ב-30 באוקטובר 2025 חוותה טיסת JetBlue 1230 מקנקון שבמקסיקו לניוארק שבניו ג'רזי, צלילה וירידת גובה פתאומית בגובה שיוט מעל פלורידה. הקברניט דיווח למרכז הבקרה: "ציוד רפואי נדרש". 15 נוסעים נפצעו, חלקם בפצעי ראש. המטוס נחת נחיתת חירום בשדה טמפה שבפלורידה. המטוס היה איירבוס A320.

ניתוח ראשוני של איירבוס חשף כי מחשב בקרת המאזנות בכנפיים והגאי הגובה הפיק פקודות שגויות, שגרמו להורדת אף המטוס ולצלילה לא מבוקרת.

האירוע, שהתרחש על פי הדיווח ביום עם רמות קרינה סולארית שאינן גבוהות מהרגיל, הדליק נורת אזהרה: חלקיק קוסמי בודד גרם ל-bit flip, היפוך סיבית בזיכרון מחשבי המטוס, שהתפשט לפקודות קריטיות שגויות ולא רצוניות למאזנות ולהגאי הגובה של המטוס וגרמו לצלילתו הפתאומית. אלא שחברות התעופה לא קיבלו אזהרות מזג אוויר סולאריות ספציפיות או מוקדמות לפני אירוע התקלה במטוס ה-A320 של JetBlue באוקטובר 2025 מכיוון שלא נמדדו רמות סולאריות חריגות.

בניגוד לחלליות, בתעופה המסחרית אין ניטור שגרתי ל-space weather. בטיסה האזרחית שינויי גובה טיסה לטיסה נמוכה יותר - שמגבירים צריכת דלק ב-10%-20% - אינם מקובלים, כמו גם עקיפת אירועי פרצי שמש כסטנדרט לא נעשית בשיגרה.

גם במקרה של טיסה 171 של אייר אינדיה עם מטוס דרימליינר של בואינג שהתרסקה ביוני 2025, החקירה עדיין לא הסתיימה והמטוסים ממשיכים לטוס מאחר ולא זוהה ולא אותר בוודאות הגורם להתרסקות.