האם העלייה במניות הטכנולוגיה תימשך? בנק אוף אמריקה מזהיר מקריסה בלתי נמנעת
ענקיות הטכנולוגיה המובילות בארה"ב, המכונות "שבע הגדולות" (Magnificent Seven), צפויות להמשיך ולהניב ביצועים חזקים בשנת 2025, כך מעריכים אנליסטים מבנק אוף אמריקה. עם זאת, התחזית האופטימית הזו מלווה באזהרה ברורה: קריסה בשוק המניות היא כעת בלתי נמנעת, על רקע העליות החדות והערכת השווי הגבוהה של המניות המובילות.
צוות האנליסטים, בראשות בנג'מין בולר, ציין כי מגמות מרכזיות כמו הפחתת ריבית אפשרית בארה"ב וההתפתחות המהירה של טכנולוגיות הבינה המלאכותית ימשיכו לתמוך בביצועי מניות הטכנולוגיה בשנה הקרובה. מאז ההשקה של ChatGPT בנובמבר 2022, השוק ראה עליות חדות במיוחד במניות הטכנולוגיות, בהובלת החברות הגדולות. מגמה זו צפויה להימשך בטווח הקרוב, כאשר משקיעים ממשיכים להמר על הצמיחה של מגזר הבינה המלאכותית.
עם זאת, האנליסטים של בנק אוף אמריקה מזהירים כי ההיסטוריה מלמדת שכל עליה חדה בשוק מסתיימת במפולת. לטענתם, החדשנות הטכנולוגית והצמיחה האדירה, שאמנם האיצו את השווקים בשנים האחרונות, יובילו בסופו של דבר לבועה שתתפוצץ. כדוגמה לכך, הם הזכירו את המשברים הגדולים בהיסטוריה – משבר השפל הגדול של 1929 ו"יום שני השחור" ב-1987, שהגיעו בעקבות תקופות ממושכות של עליות חדות בשוקי המניות.
הרווחים לא יימשכו לנצח
הסיבה העיקרית לאופטימיות כלפי "שבע הגדולות" היא המשך ההשקעה בטכנולוגיות עתידיות, בפרט בתחום הבינה המלאכותית, שיצרו צמיחה משמעותית עבור ענקיות כמו אנבידיה, מיקרוסופט, גוגל, אמזון, אפל, מטא וטסלה. חברות אלו מובילות את מגמת החדשנות, תוך שימוש במודלים מתקדמים של AI ויישומם במוצרים שונים כמו תשתיות ענן, אוטומציה ופתרונות דיגיטליים נוספים.
במקביל, הבנק מציין את הפחתת הריבית הצפויה בארה"ב, שתהפוך את ההשקעה במניות הטכנולוגיה לאטרקטיבית עוד יותר. הורדות ריבית מפחיתות את עלויות המימון של החברות ומניעות משקיעים לחפש תשואות גבוהות יותר בשוק המניות, בעיקר במגזרים שצומחים במהירות.
עם זאת, בנק אוף אמריקה מזהיר שהערכות השווי הנוכחיות בשוק הופכות את הקריסה לבלתי נמנעת. לפי הבנק, מדד ה-S&P 500 כבר חצה את עליית ה-30% הנחשבת קריטית, ומניות "שבע הגדולות" נסחרות כעת במכפילים גבוהים במיוחד. במצבים דומים בעבר, עליות חדות כאלה היו מתקדמות עד לנקודת שיא, שלאחריה הגיעה מפולת בשוק.
סיכון לצד הזדמנות למשקיעים
למרות האזהרה מפני קריסה, בבנק אוף אמריקה מדגישים כי אי-החזקה במניות אמריקאיות, במיוחד במניות הטכנולוגיה הגדולות, עלולה להתגלות כטעות חמורה. "הימנעות מהשקעה במניות הטכנולוגיה בשנים האחרונות הייתה החלטה כואבת, ואנו סבורים שגם ב-2025 הסיכון לכך נותר משמעותי" כתבו האנליסטים.
הבנק מציין כי המשקיעים ימשיכו להתמקד בחברות הגדולות, בעיקר משום שהן מייצרות פתרונות מובילים ותופסות נתח שוק הולך וגדל. יחד עם זאת, הם מזכירים כי השוק רגיש מאוד לשינויים בלתי צפויים, כגון האטה בכלכלה האמריקאית או חוסר הצלחה בתחום הבינה המלאכותית, שעלול לשנות את המגמה החיובית.
בסיכומו של דבר, בנק אוף אמריקה מציג תמונה מורכבת: מצד אחד, החברות הגדולות צפויות להמשיך להוביל את השוק וליהנות מהמומנטום החזק בתחום הבינה המלאכותית והורדת הריבית. מצד שני, ההיסטוריה מלמדת כי העליות החדות בשוק לא יכולות להימשך לנצח. המשקיעים יצטרכו לנווט בזהירות בין ההזדמנויות שנוצרות במניות הטכנולוגיה לבין הסיכונים ההולכים ומצטברים במערכת.
- 1.קלקלן 17/12/2024 16:30הגב לתגובה זואיזה גאונים. למדו 10 שנים כלכלה ושוק ההון כדי להגיע למסקנה הזאת
- או שיירד או שיעלה אבל יירד זה בטוח אבל גם יעלה ! (ל"ת)10 או 15 או 25 17/12/2024 17:06הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
