גיפ
צילום: רשתות חברתיות סעיף 27

סטלנטיס צונחת אחרי הורדת תחזית - המצב בשוק הרכב הולך ומתדרדר

מניית ענקית הרכב האירופאית צונחת אחרי תחזית חלשה, מה שמביא גם לירידות אצל יצרניות אחרות כמו פורד וג'נרל מוטורס; מניות חברות הרכבים החשמליים עדיין לא מגיבות, אבל המציאות תגיע גם אליהן
רוי שיינמן | (1)

סטלנטיס STELLANTIS N.V , יצרנית הרכב האירופאית הענקית, מראה לנו מה המצב האמיתי בשוק הרכב - והוא לא טוב.

החברה שמייצרת ומשווקת מגוון מותגי רכב הכוללים את ג'יפ, אלפא רומאו, סיטרואן, פז'ו, פיאט, אופל ועוד פרסמה עדכון תחזית לשנה כולה בעקבות ההרעה בשוק הסיני. סטלנטיס צופה כעת שהרווחיות התפעולית המתואמת לשנה כולה תעמוד על בין 5.5%-7%, לעומת התחזית הקודמת שצפתה רווחיות בשיעור "דו-ספרתי". בנוסף, תזרים המזומנים החופשי של החברה צפוי להיות שלילי בטווח שבין 5 מיליארד אירו (5.6 מיליארד דולר) ל-10 מיליארד אירו (11.2 מיליארד דולר), לעומת תחזיות קודמות שהעריכה תזרים מזומנים חיובי.

ג'יפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27

ג'יפ; קרדיט: רשתות חברתיות סעיף 27

לפי החברה הסיבות המרכזיות להפחתת התחזית הן ירידה במשלוחים הסיטונאיים בצפון אמריקה והתגברות התחרות מצד סין. הורדת התחזית של סטלנטיס לא מפתיעה, שכן גם פולקסווגן ומרצדס-בנץ פרסמו לאחרונה הורדות תחזית בעקבות הירידה בשוק הסיני. יתרה מכך, סטלנטיס התמודדה עם חצי שנה ראשונה קשה, כאשר המכירות שלה ירדו בכ-16% בהשוואה לשנה שעברה, מה שהותיר מלאים גבוהים אצל הסוחרים.

גם יצרנית מכוניות היוקרה הבריטית אסטון מרטין הפחיתה את התחזיות שלה היום, וציינה חולשה בשוק הסיני. סטלנטיס הוסיפה כי שיבושים בשרשרת האספקה וביקושים חלשים בסין צפויים להשפיע על התחזיות לנפח המכירות עד סוף 2024. מניית אסטון מרטין צנחה ביותר מ-20% בלונדון בעקבות ההודעה שלה.

הורדת התחזיות של יצרניות הרכב מביאה גם לירידות של 2%-2.5% במניות של ענקיות הרכב פורד  FORD MOTOR וג'נרל מוטורס GENERAL MOTORS , שנסחרות במכפילים של 5.5 ו-4.5 בהתאמה על הרווחים הצפויים להן בשנה הבאה.

 

אם ברכבי הבנזין נפלה שלהבת, מה יגידו הרכבים החשמליים?

המניות של חברות הרכבים החשמליים לא מגיבות בינתיים להורדות התחזיות של היצרניות המסורתיות, אבל המציאות תגיע גם אליהן. האיום הסיני בתחום הרכבים החשמליים גדול בהרבה מהאיום על חברות הרכב המסורתיות, אבל באופן כללי ניתן לראות שהמצב בשוק ה-EV לא מזהיר בכלל.

מוקדם יותר החודש האיחוד האירופי פרסם את נתוני מכירות הרכב בחודש אוגוסט. לפי הנתונים, באוגוסט 2024, רישום מכוניות חשמליות עם סוללות (BEV) באירופה ירד ב-44% ל-92,627 יחידות (לעומת 165,204 באותה תקופה בשנה שעברה), עם ירידה בנתח השוק הכולל שלהם ל-14.4% מ-21% לפני שנה. הירידה הגיעה בעיקר משני השווקים  הגדולים ביותר עבור מכוניות BEV: גרמניה עם ירידה של 69% וצרפת עם ירידה של 33%. מינואר עד אוגוסט, נרשמו 902,011 מכוניות חשמליות חדשות עם סוללה, המייצגות 12.6% מהשוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

רישום מכוניות היברידיות נטענות (PHEV) הציג ירידה של 22% בחודש אוגוסט, עם ירידות שנרשמו בכל השווקים העיקריים שלהן. באוגוסט, מכוניות היברידיות נטענות היוו 7.1% מהשוק הכולל של מכוניות, לעומת 7.4% בשנה שעברה, עם מכירת 45,590 יחידות.

 

המשקיעים תולים את התקוות בטסלה

כאמור מניות ה-EV לא מגיבות להורדת התחזיות של סטלנטיס והיצרניות המסורתיות האחרות, ומניית טסלה  TESLA INC בינתיים עולה ב-1%. טסלה צפויה לדווח השבוע על נתוני המסירות שלה לרבעון השלישי שיכולים להפיל או להטיס את המניה שלה ואת המניות של חברות ה-EV האחרות.

טסלה; קרדיט: טוויטר

טסלה; קרדיט: טוויטר

דן לוי אנליסט ב-Barclays, כתב כי הוא צופה שהמסירות ברבעון השלישי יגיעו לכ-470,000 כלי רכב, גבוה יותר מצפי האנליסטים הממוצע שעומד על 460,000 רכבים, וגבוה ב-8% מהנתון ברבעון המקביל בשנה שעברה.

עקיפה של צפי האנליסטים בדרך כלל תורם לעליות במניות, אך לא כך היה עבור טסלה במחצית הראשונה של השנה - טסלה מסרה כ-831,000 כלי רכב במחצית הראשונה של השנה, ירידה של כ-7% לעומת המחצית הראשונה של 2023. הירידה במסירות היא אחת הסיבות לביצועים החלשים במניה של טסלה.

בינתיים, טסלה היא המניה הגרועה ביותר מבין מניות 7 המופלאות כאשר היא מציגה תשואה של 6% מתחילת השנה, לעומת תשואה ממוצעת של 40.5% בקרב 7 המופלאות ותשואה של 21% של מדד ה-S&P 500. מניית טסלה נסחרת לפי שווי של 843.5 מיליארד דולר לפי מכפיל של 116 על הרווחים הצפויים לה השנה ומכפיל 85 על הרווחים הצפויים לה בשנה הבאה.

מניית טסלה מתחילת השנה

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    שימכרו רק בישראל יעשו מיליונים ! כאן הפראיירים לא מתים (ל"ת)
    ייקי 30/09/2024 20:27
    הגב לתגובה זו
B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים. 

איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.