בינה מלאכותית
צילום: טוויטר

כנס CES: הצ'אטבוטים מגיעים לרכבים

חברות הרכבים פועלות על מנת לשלב את הצ'אט בוטים ברכביהן וכך להציע לנהגים חווית נהיגה משופרת. עם זאת, זה לא בהכרח דבר חיובי
אדיר בן עמי |

כנס הטכנולוגיה הגדול בעולם המתקיים מדי שנה בלאס וגאס, חושף אותנו לטכנולוגיות העתיד ונותן לנו הצצה לפיתוחים האחרונים. חברת התוכנה Cerence הודיעה היום (שני) על שיתוף פעולה עם פולקסווגן להספקת חווית ChatGPT ברכביה של החברה בצפון אמריקה ואירופה. רכבים שכבר נמצאים על הכביש צפויים לקבל גישה לאפליקציה של OpenAI בעדכונים הבאים. 

לפי Cerence, הצ'אט בוט הקולי יוכל לספק תשובות מדויקות ורלוונטיות לכמעט כל שאלה עליה הנהגים יוכלו לחשוב. בעקבות ההכרזה, עלו מספר שאלות: מה הצ'אט בוט יוכל לחדש לעומת מה שכבר קיים בסירי של אפל וגוגל אסיסטנט באנדרואיד ושאלה נוספת היא האם זה רעיון טוב לאפשר לנהגים לשאול בינה מלאכותית שאלות מורכבות בזמן נסיעה בכביש מהיר. עם זאת, נראה שעם התקדמות הטכנולוגיה זה בלתי נמנע ובעתיד רק נוכל לשפוט את ההשפעות של הבינה המלאכותית על הנהגים.  

חברת התוכנה גם אמרה כי היא עובדת עם פולקסווגן במטרה ליצור שיתוף פעולה ליצירת חווית משתמש חדשה שתהיה מבוססת על מודלי שפה גדולים עבור הדור הבא של עוזר הרכב של פולקסווגן, שלדברי Cerence ישלב ממשקי קול ומגע. בשבוע שעבר אמרה החברה כי היא עובדת עם מיקרוסופט על מנת לייצר ממשק ChatGPT שירוץ על שירות הענן Azure של מיקרוסופט. Cerence  אמרה כי היא תציע את החוויה דרך המוצר שלה, Cerence Assistant, שנמכר לחברות הרכב כ-white-label, כלומר תוכנה שחברות הרכב יכולות למתג מחדש ולהציג כשלהן. 

פולקסווגן היא לא חברת הרכב היחידה שהוסיפה את ChatGPT לרכביה: מרצדס הכריזה בשנה שעברה על שילוב של הגרסה הקולית של הצ'אטבוט הפופולרי של OpenAI במערכות הבידור הנמצאות ברכביה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רובוטיקה  (רשתות)רובוטיקה (רשתות)

למה מניית הרובוטיקה הזאת מזנקת היום ב-80%?

חברת AMC Robotics, שפועלת מאז 2014 והשלימה לאחרונה מיזוג SPAC, מציגה רובוט אבטחה אוטונומי למחסנים, שווי שוק של כ־250 מיליון דולר והיקף מצומצם של מניות זמינות למסחר

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה רובוטיקה

מניית AMC Robotics (AMCI) מזנקת ב-80%, יום אחד בלבד לאחר זינוק חד של כ־168%. העלייה האחרונה מצטרפת לגל עניין שנוצר סביב החברה בעקבות שורת התפתחויות עסקיות, ובראשן המעבר לשלב מסחור של טכנולוגיית הרובוטיקה מבוססת הבינה המלאכותית שפיתחה. בשוק רואים במהלך זה שינוי מהותי באופי החברה, ממיזם טכנולוגי בשלב מוקדם לחברה המבקשת לייצר הכנסות בפועל.

AMC Robotics פועלת מאז 2014, אך עד לאחרונה פעלה הרחק מאור הזרקורים של שוק ההון. פעילותה התמקדה בפיתוח פתרונות אבטחה חכמים, בעיקר באמצעות שילוב של ראייה ממוחשבת, עיבוד תמונה ובינה מלאכותית במערכות פיקוח וניטור. אחד המוצרים המרכזיים בפעילות ההיסטורית של החברה הוא קו מצלמות האבטחה YI, שנועד לשימושים מסחריים ותעשייתיים. עם השנים הרחיבה החברה את תחומי הפעילות שלה מעבר למצלמות, מתוך ניסיון להציע פתרונות אבטחה אוטונומיים ומבוססי תוכנה.

לאחרונה חשפה החברה רובוט ארבע-רגלי אוטונומי, המבוסס על טכנולוגיית Visual-AI, המיועד לסיורי אבטחה ותגובה לאירועים במחסנים, מרכזים לוגיסטיים ואתרים תעשייתיים. הרובוט נועד לפעול באופן עצמאי, לנווט בסביבה מורכבת ולהגיב לאירועים בזמן אמת. לפי תיאורי החברה, הרובוט משלב חיישנים מתקדמים עם יכולות עיבוד תמונה ובינה מלאכותית, ומסוגל לקבל החלטות תפעוליות ללא צורך במפעיל אנושי צמוד. השוק הלוגיסטי, שבו נרשמת מגמה מתמשכת של אוטומציה, נתפס כיעד המרכזי ליישום הטכנולוגיה.

מנכ״ל החברה, שון דה, אמר עם פרסום התוכניות למסחור כי החברה נכנסת לשלב חדש בפעילותה. לדבריו, השאיפה היא להביא לשוק מוצרים שיספקו רמת אוטומציה גבוהה יותר ללקוחות ארגוניים, תוך שיפור היעילות והבטיחות באתרי פעילות.


כבר לא שלד בורסאי

בתחילת דצמבר הושלם מיזוג שבמסגרתו חדלה החברה לפעול כשלד בורסאי מסוג SPAC, והחלה להיסחר כחברה תפעולית בנאסד״ק תחת הסימול AMCI. לפני המיזוג, פעילותה הציבורית של החברה הייתה מוגבלת להחזקת כספים בנאמנות, ללא פעילות עסקית שוטפת. עם השלמת העסקה שוחררו הכספים, והחברה קיבלה גישה להון שנועד לממן את המעבר משלב פיתוח לשלב מסחור.

וול סטריט שור וילדה (דאלי)וול סטריט שור וילדה (דאלי)

כלכלת ה-K בארה״ב מתחדדת: הגדולות ממשיכות קדימה והקטנים נלחצים

ריבית גבוהה, אשראי שמתכווץ ומדיניות סחר שמשתנה תדיר יוצרים פער בין וול סטריט לרחוב הראשי, עם יותר פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות בקרב עסקים קטנים

ליאור דנקנר |

כלכלת ה-K היא מצב שבו אותה כלכלה מתפצלת לשני מסלולים במקביל. חלק אחד מתקדם ומשפר תוצאות, וחלק אחר נשחק ומתקשה להחזיק קצב. בארה״ב זה נראה עכשיו בפער בין חברות גדולות שנהנות מגישה קלה יותר להון ומרווחים יציבים, לבין עסקים קטנים שסופגים ריבית גבוהה, אשראי יקר ולקוחות זהירים יותר. גם בצריכה הפרטית מופיע פיצול דומה. לפי ניתוח של מודי'ס אנליטיקס על נתוני הרבעון השני, כ-20% בעלי ההכנסה הגבוהה אחראים לכמעט שני שלישים מההוצאה הצרכנית, בעוד שה-80% האחרים עומדים על מעט יותר משליש אחד בלבד.


הלחץ עובר דרך פשיטות רגל ופיגורים בהלוואות

סימני הלחץ במגזר הקטן מתרכזים באשראי ובהגנות משפטיות. לפי נתוני אפיק אנליטיקס לפשיטות רגל, ההגשות במסלול תת פרק V, מסלול שמזוהה במיוחד עם עסקים קטנים, עולות ב-9% עד אמצע דצמבר. באותו פרק זמן, בהליכי פשיטת רגל שמאפיינים בעיקר חברות גדולות נרשמת עלייה של פחות מ-1%.

גם בהלוואות רואים החמרה, לפי מדד של אקוויפקס, סביב 3.2% מההלוואות לעסקים קטנים נמצאות בברירת מחדל. שיעור ההלוואות שנמצאות בפיגור של 91 עד 180 יום נמצא ברמה הגבוהה מאז 2010. במכון המחקר של בנק אוף אמריקה מזהים שבנובמבר הרווחיות של עסקים קטנים נמוכה במעט לעומת שנה קודמת, לראשונה אחרי 18 חודשים. הירידה קטנה במספר, 0.02%, אבל היא מתיישבת עם לחץ מימוני שמצטבר כשהמימון יקר והביקוש פחות יציב.

ברקע הפער בין חברות גדולות לעסקים קטנים, אותו פיצול מופיע גם בצד של הביקוש. בארה״ב רואים צרכן שמתנהג בשתי מהירויות, שכבות חזקות ממשיכות להוציא יחסית בקלות על שירותים ובילויים, בעוד שהמעמד הבינוני והנמוך מצמצם ונזהר, מה שמחלחל ישר למכירות של עסקים קטנים וליכולת שלהם לגלגל עלויות. לצלילה יותר עמוקה מנקודת המבט של הצרכן האמריקאי בכלכלת ה K אפשר לקרוא כאן: הצרכן האמריקאי מתפצל לשניים: העשירים ממשיכים להוציא והאחרים סופרים כל דולר


כסף זמין לגדולות, יקר ומסוכן לקטנות

מדיניות הריבית הגבוהה והקשחת תנאי האשראי פוגעות יותר בעסקים קטנים, כי הם תלויים יותר בבנקים ובאשראי קצר טווח וקשה להם למחזר חוב. לתוך זה נכנסת גם מדיניות הסחר בארה״ב. לפי כלכלן ארה״ב הראשי של אוקספורד אקונומיקס, המכסים שהוטלו באפריל יחד עם חוסר היציבות במדיניות הסחר פוגעים בעסקים קטנים יותר מאשר בחברות גדולות.