בורסה
צילום: Richard Drew/AP

ענקיות הטכנולוגה מניעות את ה-S&P 500 - כיצד זה משפיע על הבורסה?

10 המניות המובילות מהוות כ-29% מהמדד, והן אחראיות ללא פחות מ-70% מהביצועים עד כה מתחילת השנה; רוב התנודות במדד הן כחלק מהמלחמה המתעצמת בכל הקשור לבינה מלאכותית (AI); עד כמה זה מרמז קדימה על התנועות במדד?
דור עצמון |

העלייה במדד ה-S&P 500 עד כה מתחילת השנה מובלת בעיקר על ידי המניות של ענקיות הטכנולוגיה, מה שמעורר דאגה רבה לגבי העמידות של העלייה הזו.

מדד ה-S&P 500 עלה ביותר מ-7% עד כה בשנת 2023, לאחר ירידה של 19.4% בשנה שעברה. 10 המניות המובילות מהוות כ-29% מהמדד, והן אחראיות ללא פחות מ-70% מהביצועים עד כה, אמר רוס מייפילד, אנליסט אסטרטגיית השקעות ב-Baird. מתוך ה-10 המובילות הללו, שבע הן מניות "ביג טק", בהן חמש הגדולות - מטא, אמזון, אפל, גוגל ומיקרוסופט - כאשר אפל APPLE ומיקרוסופט MICROSOFT לבדן מהוות כ-14% מכלל ה-S&P 500.

הבינה המלאכותית (AI) עומדת במרכזן של התנודות אצל ענקיות הטק במיוחד אצל גוגל ומיקרוסופט. גוגל, ששולטת באופן כמעט מוחלט בשוק החיפוש באינטרנט, חוותה לאחרונה מכה קלה בכנף לאחר שענקית התוכנה מיקרוסופט הכניסה מאפייני בינה מלאכותית באמצעות GhatGPT למנוע החיפוש שלה כדי לנסות לנגוס ולו במעט באבסולוטיות של גוגל. מניית מיקרוסופט זינקה, מניית גוגל צנחה, ולא עבר הרבה זמן עד שגוגל השיקה את התגובה שלה בשם Bard וחזרה לטפס בחזרה. עד כה אין הכרעה של ממש בקרב בין שתי הענקיות ונראה כי רק הזמן יכריע כאשר תגענה התוצאות ושהמשתמשים "יצביעו" בהמצעות הרגלי החיפוש שלהם.

גם הענקית אפל מנסה להיכנס יותר ויותר לתחום הבינה המלאכותית ולאחרונה השיקה גרסה מיוחדת של הארנק הדיגיטלי שלה שיכולה ליצור תהליך תשלום חלק יותר עבור הקונים מאשר אפשרויות תשלום אחרות, זאת באמצעות יכולות חדשות של AI שהיא מטמיעה במערכת.

מייפילד מציין שזה מדאיג את המשקיעים "מכיוון שבדרך כלל, עליית שוק 'צרה' יותר (כלומר, פחות מניות בודדות עולות) נתפסת כסימן לשבריריות ומעמידה בסימן שאלה את כוח העמידה של הראלי". זה יכול להיות נכון, אבל יש גם סיבה להאמין שזה אולי לא עניין גדול.

למה? ראשית, שלא כמו במהלך בועת הדוט-קום של סוף שנות ה-90', הגידול הנוכחי של ענקיות הטכנולוגיה מייצר במידה רבה רווחים אמיתיים ותזרים מזומנים חזק, אמר מייפילד. ושנית, מנהיגות מרוכזת של מניות ספציפיות במדד רחוקה מלהיות יוצאת דופן. למעשה, קשה להימנע מכך במדד שמשוקלל לפי שווי שוק. במדד משוקלל שווי שוק כמו ה-S&P 500, כל רכיב משוקלל לפי שווי השוק שלו.

המבנה דינמי, אמר מייפילד, "מתגמל את החברות האחרונות שפרסמו דוחות טובים מהצפוי, מעניש מנגד את אלו שלא עמדו בציפיות, ובסופו של דבר משקף את המומנטום של השוק באמצעות השקלול שלו". במהלך 40 השנים האחרונות, משקלן של 10 המניות המובילות ב-S&P 500 היה מתחת ל-20% רק לעתים רחוקות, אמר מייפילד. הוא הודה שהשוק היום מרוכז יותר, מה שמוסיף סיכון, אבל ציין שרק מיקרוסופט ואפל נמצאות מחוץ לנורמה.

ומה אומרת רמת ריכוז גבוהה על העתיד? לכאורה, לא הרבה. "זה לא אינדיקטור שימושי לתשואות קדימה", אמר מייפילד, תוך שהוא מתייחס לתרשים של גולדמן זאקס, שמראה שריכוז גבוה בצמרת השוק אינו מרמז על תשואות עתידיות חלשות יותר. למעשה, זה לא מרמז הרבה בכלל, הוא אמר. "בחלל ריק, יותר מניות שמצטרפות לעלייה זה כמובן בריא, אבל שוק שמובל על ידי כמה מניות בודדות לא מגדיל את הסיכון לירידות בטווח הקרוב".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.