בורסה
צילום: Richard Drew/AP

ענקיות הטכנולוגה מניעות את ה-S&P 500 - כיצד זה משפיע על הבורסה?

10 המניות המובילות מהוות כ-29% מהמדד, והן אחראיות ללא פחות מ-70% מהביצועים עד כה מתחילת השנה; רוב התנודות במדד הן כחלק מהמלחמה המתעצמת בכל הקשור לבינה מלאכותית (AI); עד כמה זה מרמז קדימה על התנועות במדד?
דור עצמון |

העלייה במדד ה-S&P 500 עד כה מתחילת השנה מובלת בעיקר על ידי המניות של ענקיות הטכנולוגיה, מה שמעורר דאגה רבה לגבי העמידות של העלייה הזו.

מדד ה-S&P 500 עלה ביותר מ-7% עד כה בשנת 2023, לאחר ירידה של 19.4% בשנה שעברה. 10 המניות המובילות מהוות כ-29% מהמדד, והן אחראיות ללא פחות מ-70% מהביצועים עד כה, אמר רוס מייפילד, אנליסט אסטרטגיית השקעות ב-Baird. מתוך ה-10 המובילות הללו, שבע הן מניות "ביג טק", בהן חמש הגדולות - מטא, אמזון, אפל, גוגל ומיקרוסופט - כאשר אפל APPLE ומיקרוסופט MICROSOFT לבדן מהוות כ-14% מכלל ה-S&P 500.

הבינה המלאכותית (AI) עומדת במרכזן של התנודות אצל ענקיות הטק במיוחד אצל גוגל ומיקרוסופט. גוגל, ששולטת באופן כמעט מוחלט בשוק החיפוש באינטרנט, חוותה לאחרונה מכה קלה בכנף לאחר שענקית התוכנה מיקרוסופט הכניסה מאפייני בינה מלאכותית באמצעות GhatGPT למנוע החיפוש שלה כדי לנסות לנגוס ולו במעט באבסולוטיות של גוגל. מניית מיקרוסופט זינקה, מניית גוגל צנחה, ולא עבר הרבה זמן עד שגוגל השיקה את התגובה שלה בשם Bard וחזרה לטפס בחזרה. עד כה אין הכרעה של ממש בקרב בין שתי הענקיות ונראה כי רק הזמן יכריע כאשר תגענה התוצאות ושהמשתמשים "יצביעו" בהמצעות הרגלי החיפוש שלהם.

גם הענקית אפל מנסה להיכנס יותר ויותר לתחום הבינה המלאכותית ולאחרונה השיקה גרסה מיוחדת של הארנק הדיגיטלי שלה שיכולה ליצור תהליך תשלום חלק יותר עבור הקונים מאשר אפשרויות תשלום אחרות, זאת באמצעות יכולות חדשות של AI שהיא מטמיעה במערכת.

מייפילד מציין שזה מדאיג את המשקיעים "מכיוון שבדרך כלל, עליית שוק 'צרה' יותר (כלומר, פחות מניות בודדות עולות) נתפסת כסימן לשבריריות ומעמידה בסימן שאלה את כוח העמידה של הראלי". זה יכול להיות נכון, אבל יש גם סיבה להאמין שזה אולי לא עניין גדול.

למה? ראשית, שלא כמו במהלך בועת הדוט-קום של סוף שנות ה-90', הגידול הנוכחי של ענקיות הטכנולוגיה מייצר במידה רבה רווחים אמיתיים ותזרים מזומנים חזק, אמר מייפילד. ושנית, מנהיגות מרוכזת של מניות ספציפיות במדד רחוקה מלהיות יוצאת דופן. למעשה, קשה להימנע מכך במדד שמשוקלל לפי שווי שוק. במדד משוקלל שווי שוק כמו ה-S&P 500, כל רכיב משוקלל לפי שווי השוק שלו.

המבנה דינמי, אמר מייפילד, "מתגמל את החברות האחרונות שפרסמו דוחות טובים מהצפוי, מעניש מנגד את אלו שלא עמדו בציפיות, ובסופו של דבר משקף את המומנטום של השוק באמצעות השקלול שלו". במהלך 40 השנים האחרונות, משקלן של 10 המניות המובילות ב-S&P 500 היה מתחת ל-20% רק לעתים רחוקות, אמר מייפילד. הוא הודה שהשוק היום מרוכז יותר, מה שמוסיף סיכון, אבל ציין שרק מיקרוסופט ואפל נמצאות מחוץ לנורמה.

ומה אומרת רמת ריכוז גבוהה על העתיד? לכאורה, לא הרבה. "זה לא אינדיקטור שימושי לתשואות קדימה", אמר מייפילד, תוך שהוא מתייחס לתרשים של גולדמן זאקס, שמראה שריכוז גבוה בצמרת השוק אינו מרמז על תשואות עתידיות חלשות יותר. למעשה, זה לא מרמז הרבה בכלל, הוא אמר. "בחלל ריק, יותר מניות שמצטרפות לעלייה זה כמובן בריא, אבל שוק שמובל על ידי כמה מניות בודדות לא מגדיל את הסיכון לירידות בטווח הקרוב".

קיראו עוד ב"גלובל"

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.