רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

חברות הרכב החשמלי הסיניות דיווחו על מספר מסירות רכב טובות; כיצד ישפיע הדבר על מסירות טסלה?

Nio מסרה כ-12,961 ברבעון, מספר שיא עבורה. Li מסרה 13,024 רכבים ו-Xpeng מסרה 15,125 רכבים, עבור כל שלושת החברות מדובר בגידול לעומת חודש מאי, בזכות התרת הסגר הסיני. כיצד ישפיעו הנתונים על דוחות המסירה של טסלה? 
תומר אמן | (2)

חברות הרכבים החשמליים הסיניות -  NIO INC (סימול: NIO),  XPENG (סימול: XPEV) ו- LI AUTO INC (סימול: LI) - דיווחו היום כי מסרו קרוב מספר שיא של רכבים, דבר שהרגיע את המשקיעים בשוק הרכב החשמלי ויתכן ויעזור גם לחברת  TESLA INC (סימול: TLSA) כאשר זו תדווח על נתוני מכירת הרכב שלה.

כאמור, הביקוש לרכבים חשמליים בסין עצמה קפץ במהלך חודש יוני, זאת לאחר סגר הקורונה ששרר במדינה עד לתחילת החודש הקודם. ניו מסרה כ-12,961 רכבים בחודש יוני, גידול של 7,024 רכבים בחודש מאי. חודש יוני מהווה שיא במספר מסירות הרכבים עבור ניו. מעבר לכך, ביצועיה הכספיים של החברה שברו שיאים גם הן בחודש האחרון, כאשר החברה דיווחה על מספרי הרבעון הראשון בתחילת החודש. 

במהלך כל הרבעון השני דיווחה ניו כי היא מסרה כ-25,059 רכבים, קיטון מ-25,768 רכבים ברבעון הראשון. מנגד, חשוב לציין שמדיניות הקורונה שבסין מנעה מהחברה למסור יותר רכבים במהלך הרבעון השני, כמו כן הפגיעה בשרשראות האספקה הפחיתה את המסירות גם היא. 

 

יצרנית הרכב Li מסרה כ-13,024 רכבים בחודש יוני, גידול מ-11,496 אותם מסרה בחודש מאי. לא מדובר בשיא חדש עבור החברה, אך כן מדובר בחודש השלישי הטוב ביותר שחוותה מאז הוקמה, זאת לאחר כמות המסירות בחודש נובמבר ודצמבר של השנה הקודמת. 

עבור כלל הרבעון השני מסרה לי כ-28,687 רכבים, קיטון מ-31,716 רכבים אותם מסרה ברבעון הראשון. גם עבור לי מספר מכירות הרכבים עבר את התחזית העצמית שלה. 

Xpeng לעומתן מסרה את מספר הרכבים הגדול ביותר בחודש יוני, כ-15,295 מסירות, גידול מ-10,125 שמסרה בחודש מאי. כמו ב-Li, המספר קרוב מאוד ללהיות שיא עבורה, אך החברה עדיין חצתה את תחזית המכירות עבור הרבעון הקרוב. בתקופת כלל הרבעון השני מסרה החברה כ-34,422 רכבים, מעט פחות ממה שמסרה ברבעון הראשון, 34,561. 

כל שלושת החברות ביחד מסרו כ-41,280 רכבים, החודש הטוב ביותר בשוק הרכב החשמלי. כמו כן, Li הודיעה כי תחל למכור את מודל ה-Li 9 החדש שלה, דבר נוסף אותו צריכים לשקול המשקיעים. 

שלושת החברות עולות בשעה זו בטרום מסחר. גם טסלה עצמה עולה בשעה זו בטרום מסחר, כאשר סין מהווה שוק חשוב מאוד עבורה. כמו כן, מפעל החברה בשאנגחאי הוא הפעיל ביותר של החברה. 

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    עמי 03/07/2022 11:18
    הגב לתגובה זו
    עדיין לא מדגדגים את טסלה.
  • 1.
    פפה 02/07/2022 17:55
    הגב לתגובה זו
    מניית ניאו תגיע לשמיים עוד קצת זמן וכל שרשרת האספקה תיסדר ניאו תגיע לשער 80
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיותמונית מעופפת של ארצ'ר אוויאיישן. קרדיט: רשתות חברתיות

מכה בכנף למונית האווירית: ארצ'ר אוויאיישן צנחה לאחר הפסד רבעוני

חברת ארצ'ר אוויאיישן סיכמה רבעון שלישי עם הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר ועלייה בהוצאות התפעול, שהובילו לנפילה של כ-8% במניה; במקביל, ולקראת האולימפיאדה, החברה רכשה את שדה התעופה האות'ורן בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר והודיעה על גיוס הון נוסף בהיקף של 650 מיליון דולר

רן קידר |

חברת התעופה החשמלית ארצ'ר אוויאיישן Archer Aviation -7.88%   פרסמה את תוצאות הרבעון השלישי של 2025, שכללו תמהיל של התקדמות טכנולוגית ומסחרית לצד החמרה בהפסדים הפיננסיים. החברה, הנחשבת לאחת מהמובילות בתחום כלי הטיס החשמליים האנכיים (eVTOL), דיווחה על הפסד נקי של כ-130 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-115 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. 

ההוצאות התפעוליות של החברה טיפסו לכ-175 מיליון דולר, בין היתר בשל עלייה בהוצאות כוח האדם ובתהליכי הניסוי והפיתוח של המטוס החשמלי ה-Midnight, המיועד לטיסות עירוניות קצרות. תזרים המזומנים של ארצ׳ר נותר יציב יחסית, והחברה סיימה את הרבעון עם יתרות מזומן, מקבילות מזומן והשקעות קצרות טווח בהיקף של 1.64 מיליארד דולר, לצד 7.3 מיליון דולר במזומן מוגבל. 

רכישות משמעותיות 

בשיחת המשקיעים, המנכ"ל והמייסד אדם גולדשטיין ניסה לשדר אופטימיות כשהדגיש את המהלך האסטרטגי החדש של החברה: רכישת שדה התעופה האות'ורן (Hawthorne Airport) בלוס אנג'לס תמורת 126 מיליון דולר במזומן. מדובר בשטח של 80 דונם, הכולל כ-17 אלף מ"ר של מתקני טרמינל, משרדים והאנגרים. השדה נמצא במרחק של כ-4 ק"מ מנמל התעופה המרכזי של לוס אנג'לס, LAX. 

לדברי גולדשטיין, זהו "צעד היסטורי שיאפשר לארצ'ר להפוך את השדה למרכז העצבים של מוניות האוויר של לוס אנג'לס לקראת אולימפיאדת 2028". הוא הוסיף כי מדובר ב״הזדמנות חד פעמית לשלוט בשדה תעופה אסטרטגי ולהפוך אותו למודל לחיקוי למרכזי תעופה עירוניים ברחבי העולם״. החברה מתכננת להקים במקום מרכז ניסוי לטכנולוגיות תעופה מבוססות בינה מלאכותית, כולל ניהול תעבורה אווירית וקרקעית חכם, כחלק מהחזון להפוך את הטיסות האנכיות למרכיב יומיומי בתחבורה העירונית. 

במקביל, ארצ'ר הודיעה על גיוס הון נוסף של 650 מיליון דולר, שהעלה את יתרות הנזילות שלה ליותר מ-2 מיליארד דולר. לפי דברי סמנכ"לית הכספים  ההשקעה נועדה "להבטיח לחברה גמישות פיננסית להמשך השקעות ייצור, פיתוח והתרחבות גלובלית".