microsoft
צילום: Pixabay

מיקרוסופט תפרסם את הדוחות לאחר הנעילה: האם היא תכה את התחזית?

מיקרוסופט רחוקה 13% מהשיא וצפויה לפרסם את דוחותיה הרבעוניים ביום שלישי. האנליסטים צופים כי היא תדווח על הכנסות של 50.9 מיליארד דולר, מעט מתחת תחזיות החברה עצמה אך צופים המשך צמיחה חזקה בסגמנט הענן; וגם, מה הבעיות שקונה לעצמה מיקרוסופט בעסקת בליזארד? 
גיא טל | (3)

סוף השבוע הקשה שעבר על וול סטריט לא פסח על מיקרוסופט MICROSOFT שאיבדה 1.85% (מתחת למדד הנאסד"ק שירד 2.72%) והיא רחוקה כ-13% מהשיא מתחילת ינואר. מיקרוסופט היום היא החברה השנייה בגודלה בעולם (אחרי אפל) עם שווי שוק של 2.2 טריליון דולר גם לאחר הירידות האחרונות. החברה תפרסם את הדוחות הרבעוניים ביום שלישי השבוע לאחר הסגירה (דוחות אפל יהיו בחמישי, והדוחות האלו חשובים מאוד להתנהגות המשקיעים - אם הענקיות יכו את התחזיות השווקים עשויים להירגע. ההיפך יכול להיות המשך של כדור שלג. נדגיש כי מלכתחילה השוק מצפה לתוצאות טובות, אפילו מצוינות, השאלה הגדולה היא מה יהיו האינדיקציות להמשך. 

השוק אמנם מושפע בעיקר ממהלכי הפד ומצפה בחשש לישיבה המתוכננת של הבנק המרכזי ביום רביעי הקרוב, אך ישנן גם טענות על ראלי במניות הטכנולוגיה שהרחיב את המכפילים מעבר למקובל. לכן, החשיבות של הדוחות ושל התחזיות קדימה.

מיקרוסופט עלתה לכותרות בשבוע שעבר עקב הרכישה הענקית שהיא מבצעת בגובה 69 מיליארד דולר של חברת המשחקים בליזארד ACTIVISION BLIZZARD בעסקת מזומן, מה שמפנה זרקור גם על כמות המזומנים האדירה שבידיהן של חברות ענק כמיקרוסופט או אפל APPLE . 69 מיליארדי הדולר שתשלם מיקרוסופט מהווים קצת יותר מחצי מכמות המזומנים ושווי המזומנים שבידי החברה שעומדים על 130 מיליארד דולר. 

האנליסטים מצפים להכנסות של 50.9 מיליארד דולר ורווח של 2.31 דולר למניה, מתחת לרף העליון שהציבה מיקרוסופט בדוחותיה האחרונים שצפו הכנסות של 51.05 מיליארד דולר. סמנכלי"ת הכספים אמי הוד ציפתה להכנסות בסגמנט ה"תהליכים עסקיים" שכולל את תוכנות אופיס ואפליקציות נוספות בטווח שבין 15.7 ל-15.95 מיליארד דולר. במחשוב ענן כולל אזורה הציפיות הן להכנסות שבין 18.1 ל-18.35 מיליארד דולר ובמחלקת המחשוב האישי כגון ווינדוס, מחשבי סורפייס ואקס בוקס הציפיות הן להכנסות שבין 16.35 ל-16.75 מיליארד דולר, וזאת למרות ירידה במכירות של הסורפייס עקב בעיה ברכיבים, וצמיחה מתונה של עסקי החיפוש והחדשות. הציפיות הללו מדגישות את השינויים שעברה מיקרוסופט בשנים האחרונות וההתרחבות לתחומים נוספים כמו ענן ומשחקי מחשב, כשכיום מהווה סגמנט הענן הגדול ביותר מבחינת הכנסות בפורטפוליו של החברה.

בראד סילס אנליסט בנק אוף אמריקה חוזר על המלצת הקניה שלו למניה במחיר יעד של 365 דולר לעומת 296 דולר שבו סגרה את המסחר ביום שישי. הוא סבור שישנם סיכויים טובים שהמניה תכה את תחזיות האנליסטים ב1% עד 2% עקב חוזקות בכל הפרמטרים החשובים. לדעתו, אזורה, מותג הענן המרכזי של החברה, תצמח ב-49% מעבר למה שהוא עצמו צפה בעבר - צמיחה של 46% בלבד.  בהתחשב על ניתוח משלוחי המחשבים הוא מעריך שגם בסגמנט המחשבים האישיים היא תמכור בכ-250 מיליון דולר יותר ממה שצפה בהתחלה. החברה צפויה להציג צמיחה בזרם המזומנים החופשי בטווחים הגבוהים. 

דריק ווד, אנליסט בנק ההשקעות קוואן חוזר על המלצת "ביצועי יתר" עם מחיר יעד של 360 דולר למניה. הוא גם חושב כעת שאזורה תצמח יותר ממה שצפה בעבר והיא תישאר מנוע הצמיחה המרכזי של החברה. כמו כן הוא רואה ביקוש חזק לאופיס 365 לפני עליית מחירים, כשהתוכנה קרוב לוודאי היא מוצר ה-SaaS (תוכנה כשרות) הגדול ביותר בעולם. גם הוא סבור שהתוצאות הכלליות של מיקרוסופט יהיו טובות מעט מהציפיות בוול סטריט. 

בסיכום תחזיות האנליסטים שפירסמו את המלצתם עד כה בינואר 14 ממליצים על ענקית ההי טק בהמלצת קניה חזקה, 13 בהמלצת קניה, 6 בהחזק ואנליסט אחד ממליץ למכור את המניה. מחיר היעד הממוצע של 43 האנליסטים שמסקרים את המניה עומד על 370 דולר למניה, אפסייד של 25% על מחיר המניה כיום. 

קיראו עוד ב"גלובל"

עסקה הענק של מיקרוסופט שהוכרזה בשבוע שעבר מכוונת בעיקר לתחרות מול סוני SONY GROUP CORPORATION AMERICAN בתחום הגיימינג וקונסולות המשחק. החברה הנרכשת היא יצרנית משחקי הוידאו הגדולה בעולם והיא נרכשת בפרמיום של 43% על מחירה קודם הכרזת העסקה. החברה מחזיקה כמה ממותגי משחקי הוידאו המפורסמים בעולם כמו Call of Duty, World of Warcraft, Candy Crush ועוד. הפיכת כל המשחקים האלו לייחודיים רק לאקס בוקס בהחלט תהווה שיקול מרכזי בפני צרכנים רבים בבואם לבחור את הקונסולה הבאה אותה ירכשו, וכן עשויה לעודד את השחקנים להירשם לשירותי האונליין בתשלום של מיקרוסופט, שכיום כוללים מעל 25 מיליון משתמשים משלמים. הרכישה מצטרפת לרכישה שביצעה מיקרוסופט לפני שנה בסכום צנוע יותר של 7.5 מיליארד דולר של חברת המשחקים ZeniMax Media בעלת המותגים Doom ו-Fallout בין השאר. 

יחד עם זאת העסקה לא חפה מבעיות. החברה הנרכשת ירדה ב-30% במהלך 12 החודשים קודם העסקה, כאשר היא מתמודדת עם תביעות על רקע אפליה מינית והטרדות, עובדים חשובים שעזבו, חברי הנהלה שהתפטרו ועיכובים בהוצאת גרסאות חדשות של להיטיה. בנוסף, מורגשת "עייפות החומר" בחברה שלא הציגה להיטים גדולים חדשים לאחרונה ומסתמכת על הישגי העבר. מספר המשתמשים הפעילים בחודש ירד מ-435 מיליון ברבעון הראשון של 2021 לאחר הצמיחה האדירה בימי הסגרים, ל-390 מיליון כיום. בדו"ח האחרון שפרסמה מצפה החברה לירידה של 9% בהכנסות ברבעון הרביעי כאשר המכירות בעונת החגים היו חלשות יחסית. את כל הבעיות האלו מיקרוסופט מקבלת תמורת 69 מיליארדי הדולר שהיא משלמת במזומן. 

בנוסף צפויים ככל הנראה קשיים רגולטוריים שכן מיקרוסופט כבר אוחזת בכמה מהמותגים הגדולים בתחום משחקי הוידאו מלבד שתי הרכישות האחרונות, ויתכן שהרשות להגבלים עסקיים האמריקאית לא תיתן אור ירוק לעסקה. גם אם יינתן אישור לעצם הרכישה ייתכן מאד שייאסר על מיקרוסופט לתת בלעדיות לאקס בוקס שלה על המותגים של החברה הנרכשת, מה שיוריד מאד מהאטרקטיביות והפוטנציאל של העסקה בשביל מיקרוסופט. 

טענה נוספת שעלתה כנגד הרכישה היא שכל מהותה של תעשיית הגיימינג היא עצמאות ויצירתיות, וכאשר ענקית כמיקרוסופט מנסה באגרסיביות להשתלט על התעשייה עם עוד ועוד רכישות ואקסקלוסיביות על מותגים מצליחים, הדבר יפגע ביכולתה להתחדש ולפעול ביצירתיות בהמשך. 

הרכישה אם כן מעוררת סימני שאלה כאשר מיקרוסופט קונה חברה בעייתית, מזדקנת ולא מגוונת שסובלת מסביבת עבודה רעילה ותביעות משפטיות. יחד עם זאת סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, כבר הוכיח שהוא יודע לקחת חברות מזקנות שקפאו על השמרים ולבצע בהן מהפך משמעותי שגורם להן לגלות את נעוריהן מחדש כפי שעשה עם מיקרוסופט עצמה. הוא ככל הנראה מאמין שהוא יוכל להפעיל שוב את קסמיו גם על תיבת הפנדורה שהוא רוכש כעת בעשרות מיליארדי דולרים. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חיים 24/01/2022 13:58
    הגב לתגובה זו
    גם אם מייקרוסופט תוציא דוחות טובים זה לא ישפיע לטובה על השוק שימשיך לרדת בגלל ההעלאת הריבית והאינפלציה
  • 2.
    שחר 24/01/2022 09:03
    הגב לתגובה זו
    למרות זאת, נראה שמניות צמיחה עוברות תקופה לא קלה ועל חשבונן, בתקופה זו חוגגות (בצדק או שלא) מניות הערך
  • 1.
    הראל 23/01/2022 23:47
    הגב לתגובה זו
    אפל ומיקרוסופט חברות מדהימות. אך מחיר המניות בשמיים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.