האומיקרון לא משפיע על הטיסות בארה"ב; מניות התעופה מזנקות
זן האומיקרון מתפשט במהירות ברחבי ארה"ב, בדיוק כשעונת החגים יוצאת לדרך במדינה. עם זאת, מסתמן כי התפשטות האומיקרון לא משפיעה באופן משמעותי על הטיסות לקראת חג המולד.
יותר משני מיליון בני אדם עברו ביום שני במחסומים הביטחוניים של נמלי התעופה בארה"ב, זה היום החמישי ברציפות, כך לפי נתוני מנהל אבטחת התחבורה. המספרים עוקבים בין 81% ל-85% מתפוקת הנוסעים.
ה-TSA (הגוף שאחראי על ביטחון בשדות התעופה בארה"ב) מצפה שנפחי הנסיעות ברמת טרום מגפה יימשכו עד דצמבר, אם כי התחזית הזו נעשתה ב-7 בדצמבר, כאשר הנתונים העדכניים ביותר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הראו כי אומיקרון מהווה פחות מ-1% מסך המקרים החדשים ברצף. זה קפץ ל-73.2% בשבוע שהסתיים ב-18 בדצמבר, כך חשפו נתוני CDC שפורסמו ביום שני.
היועץ הרפואי הראשי של הנשיא ג'ו ביידן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר ל-CNBC השבוע שאין בעיה שאנשים יטוסו במהלך עונת החגים, וזאת במידה והם מחוסנים, ושומרים על עטיית מסיכה.
- wizz air חושפת את המטוס ה-250 שלה ומסמנת יעד: צי של 500 מטוסים
- בלאק פריידיי: מבצע של אייר חיפה עד חמישי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה יקרה עם מניות חברות התעופה?
כרגע לפחות, חברות התעופה האמריקאיות לא נראות מודאגות יתר על המידה. מאז שהגיעו הדיווחים על האומיקרון בסוף נובמבר, מניות התעופה איבדו גובה - אולם היום הן מטפסות בוול סטריט. דובר יונייטד איירליינס UNITED AIRLINES (סימול: UAL) אמר לאחרונה שהחברה מצפה שיותר נוסעים יטוסו במהלך החגים של סוף השנה, מאשר במהלך חג ההודיה.
דלתא איירליינס DELTA AIR LINES (סימול: DAL) העלתה את תחזיות הרבעון הרביעי שלה בשבוע שעבר, מכיוון שאמרה שהביקוש נותר "חזק במיוחד" במהלך תקופת החגים. נראה שהסיבה העיקרית מאחורי עליית התחזית היא מחירי דלק נמוכים מהצפוי, אך ראוי לציין את הביקוש החזק.
סאות'ווסט איירליינס SOUTHWEST AIRLINES CO (סימול: LUV) אמרה כי היא "מעודדת" ממגמות הביקוש לחגים ומצפה ל"גורמי עומס די טיפוסיים לחופשות", כך בהצהרה ל-Barron's.
- ג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
- הבלרינה שהפכה למיליארדרית - סיפורה של לואנה לופס לארה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי...
דובר אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (סימול: AAL) אמר שהביקושים נותרו חזקים במהלך החגים, אך להגבלות ולדרישות נסיעות בינלאומיות הייתה "השפעה קלה על הביקוש" במקומות מסוימים. החברה מתכננת להפעיל בממוצע יותר מ-5,000 טיסות יומיות בין ה-19 בדצמבר ל-1 בינואר, בציפייה שה-20, 22 ו-23 בדצמבר יהיו העמוסים ביותר עם יותר מ-5,300 טיסות בכל יום. אמריקן אמרה שזה מייצג 86% מלוח הטיסות שלה לאותה תקופה ב-2019.
הגבלות על טיסות
אז נכון שחברות התעופה לא נשמעות מודאגות במיוחד, אבל גם אם זן האומיקרון לא ירתיע את רוב האנשים מטיסות, בחלקים מסוימים של העולם לא תהיה להם ברירה. ההתפשטות המהירה של הזן בבריטניה ובחלקים אחרים של אירופה, שכבר התמודדו עם התפשטות זן הדלתא, הובילה לכך שמדינות מסויימות החזירו את ההגבלות.
גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אסרה על רוב הנוסעים מבריטניה להיכנס למדינה - רק תושבי גרמניה ואזרחים יכולים לנסוע לגרמניה מבריטניה והם חייבים להציג בדיקה שלילית, ולהיכנס לסגר במשך שבועיים.
אבל גרמניה לא מגבילה את אנשים שמגיעים מבריטניה, היא הוסיפה לרשימה גם את דנמרק, צרפת, נורבגיה ולבנון לרשימת הסיכון הגבוה שלה, אם כי הצעדים יהיו פחות חמורים מאלה שנקטה נגד מבקרים מבריטניה. צרפת אסרה גם היא נסיעה לבריטניה וממנה.
חששות משקיעים
מדד ה-Stoxx Europe Total Market Airlines ירד ב-10.3% מאז חג ההודיה, בעוד שמדד NYSE Arca Airline ירד ב-8.3% באותה תקופה. חברות תעופה ונוסעים אולי מתנערים מההשפעה של האומיקרון, אבל המשקיעים בהחלט לא.
- 2.תכף יגיעו הירידות. איך לא? (ל"ת)J 23/12/2021 07:57הגב לתגובה זו
- 1.תכף השמיים נסגרים. זמן טוב לממש (ל"ת)j 22/12/2021 04:10הגב לתגובה זו

המעשה הטוב של השבוע - חברה נתנה לה לפני 40 שנה הלוואה כדי לסיים את הלימודים והיא החזירה לה עכשיו מיליארדים
על כוחה של נתינה, על השקעה במיזים חברתיים, ועל סקוט מקינזי, התורמת הגדולה היום בעולם
אגואיזם הופך בעשורים האחרונים למניע מרכזי כשהנתינה, חברות עזרה לזולת מאבדים מהחשיבות שלהם, אבל לא אצל כולם וטוב שכך. הנתינה היא כוח שמחזיר את עצמו במעגל קסום. הפילוסופיה העתיקה מסבירה שהנותן מקבל הרבה מאוד מהנתינה. הנותן לא רק עוזר לאחר, אלא גורם במעשה לשיפור (מוכח מחקרית) של מצבו הנפשי. נתינה נחשבת לאחד הגורמים החזקים לאושר.
סיפורה של מקנזי סקוט, המיליארדרית הפילנתרופית וגרושתו של ג'ף בזוס מייסד אמזון, הוא סיפור מדהים על בעלת הון של מיליארדים שמחלקת את רובו למטרות נעלות. והנה תרומה- השקעה מסוג אחר שעשתה מקינזי השבוע. לפני כ-40 שנה, כשהייתה סטודנטית שנה ב' באוניברסיטת פרינסטון, עמדה סקוט בפני משבר: חסרו לה 1,000 דולר לשכר לימוד, והיא שקלה לנשור מהלימודים. שותפתה לחדר, ג'יני טרקנטון, מצאה אותה בוכה והחליטה לפעול. היא ביקשה מאביה להלוות את הכסף, מעשה נדיבות פשוט ששינה את מסלול חייה של סקוט. "הייתי נותנת למקנזי את הכליה השמאלית שלי", אמרה טרקנטון לאחרונה, "זה פשוט מה שעושים בשביל חברים".
קריאה באותו הקשר: תרומה של 1.1 מיליארד דולר בעיקר למחקר מדעי - מאחד מהאנשים העשירים בעולם
כיום, שוויה הנקי של סקוט מוערך במעל 30 מיליארד דולר, בעיקר ממניות אמזון שקיבלה בהסכם הגירושים ב-2019. היא תרמה יותר מ-19 מיליארד דולר לארגונים שונים, בהתמקדות בצדק חברתי, השכלה וביטחון כלכלי. אבל את הטובה האישית ביותר היא מחזירה עכשיו לטרקנטון, שהקימה את חברת Funding U – מיזם המספק הלוואות מבוססות הישגים לסטודנטים ממשפחות בעלות הכנסה נמוכה, ללא צורך בערבים. החברה נולדה מהבנתה של טרקנטון את הקשיים שסקוט חוותה, במיוחד בעידן שבו עלויות הלימודים זינקו.
סקוט קפצה על ההזדמנות להשקיע ב-Funding U, ומספקת חלק ניכר מההון להלוואות בתעריפים מוזלים. היא תורמת 30 סנט לכל דולר מולווה, מה שמאפשר לחברה לגייס השקעות גדולות יותר מבנקים כמו גולדמן סאקס. זה לא רק החזר הלוואה, זה השקעה שמגלגלת מיליארדים בפוטנציאל, שכן Funding U מסייעת לאלפי סטודנטים להשלים תארים ולהשתלב בשוק העבודה. האלגוריתם של החברה מתבסס על ציונים והישגים, ולא על היסטוריית אשראי, מה שהופך אותה להוגנת יותר.
GE Aerospaceהחברה בת ה-134 שנולדה מחדש לפני 6 שנים
GE, שלאורך המאה ה-20 יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב, הידרדרה מאז בשל ניהול כושל. מנהל מצוין שהגיע אליה ב-2018 הפך בהדרגה את הקערה על פיה בין היתר באמצעות פיצול החברה לשלוש. מי שהחזיק במניה לפני הפיצול מורווח מעצם המהלך ומהעליות במניות שבאו בעקבותיו. ואחרי כל זה האנליסטים עדיין ממליצים עליהן כ"קנייה"
כעת מתחילה בוול סטריט עונת הסיכומים של 2025. בתחילת השנה יצא ראש צוות יועצי שוק ההון של מורגן סטנלי בתחום ניהול השקעות, אנדרו סלימון, בתחזית אופטימית לפיה "האופטימיות חוזרת עם סיום שנת 2024 לאחר ששוק השוורים נכנס לשנתו השלישית. זאת כאשר זרימת קרנות קמעונאיות הפכה סוף סוף לחיובית יותר והאנליסטים מוול סטריט התאימו את תחזיותיהם לגבי 2025, מה שמרמז על רווחים דו-ספרתיים".
הופתעתי אז כי הבוס של סלימון, מרק וילסון, דווקא המשיך לדבוק בתחזיותיו השליליות. אלא שסלימון צדק וכפי שקורה מאז התחיל המיזוג בין מהפכת הטכנולוגיה לכלכלת המיינסטרים ב-2009, גם 2025 הסתיימה חיובית, ואין שום סיבה שזה לא יימשך כל עוד המהפכה ממשיכה והנשיא טראמפ מטפח את MAGA.
אני חושב ששנת 2026 תהיה "שנת המכונית האוטונומית שתתחיל להשתלט על הכבישים", לצד "שנת תעשיות החלל" שבה נראה את כלכלת החלל פורחת ולצד "שנת המעבר בבריאות מטיפול לאבחנה", מה שלדעתי יחזיר את פייזר לכותרות. כדאי לפיכך להכניס לתצפית את GE, את טסלה ואת פייזר. דעתי היא שבמהלך השנה החדשה תגיע וול סטריט סוף סוף למסקנה שטסלה היא הרבה יותר מחברת מכוניות חשמליות וש-GE חזרה לגדולתה מימי המנכ"ל האגדי ג'ק וולש ושפייזר "השתחררה מענן הקורונה". יחד עם זאת, המשקיעים צריכים להקפיד על אסטרטגיות של "לא להיות חזירים" ושל "מעקב אישי צמוד" לפני קבלת החלטות השקעה. היום, עם ה-AI, אין שום סיבה לסמוך על אף אחד חוץ מעצמכם.
מהפך עסקי נדיר
GE, שלקראת סוף המאה ה-19 זרעה את זרעי מהפכת הטכנולוגיה הנוכחית ובמהלך מאה השנים הראשונות לחייה, לאורך המאה ה-20 ובאמצעות טכנולוגיות חדשניות, יצרה והובילה את מנועי הצמיחה העיקריים של כלכלת ארה"ב בתחומים כמו תעופה, אנרגיה, כוח, תחבורה, ציוד רפואי, מוצרי החשמל ביתיים, תקשורת, מחשוב, בידור ופיננסים ואפילו התחילה את תעשיית החלל, נקלעה לקראת סוף המאה ה-20 לסף פשיטת רגל. אבל, בהובלתו של מנהל-על ייחודי, הצליחה בניגוד לכל הציפיות, לחזור בגדול.
- הקאמבק המרשים של הכחולה הגדולה
- למה טראמפ יצליח לממש את תוכניתו ואיזו מניה יכולה לעוף לחלל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כעת מובילה החברה את מהפכת תעשיית החלל הצעירה שלדעתי תעצב את כלכלת המאה ה-21. לא רק שהחברה הוותיקה ביצעה מהפך עסקי נדיר, אלא היא גם הצליחה להחזיר למשקיעים בה את ערך השקעתם בריבית דריבית ונחשבת כיום, ערב יום הולדתה ה-134, כאחת ההשקעות המומלצות ביותר למשקיעים לטווח הארוך למרות העליות החדות בשנים האחרונות.
