בריטיש אירוויס מטוס תעופה
צילום: יח"צ

האומיקרון לא משפיע על הטיסות בארה"ב; מניות התעופה מזנקות

חברות התעופה והנוסעים לא חוששים מזן האומיקרון; ה-TSA (הגוף שאחראי על ביטחון בשדות התעופה בארה"ב) מצפה שנפחי הנסיעות ברמת טרום מגפה יימשכו עד דצמבר; בנתיים חברות התעופה מדווחות על ביקושים חזקים
סתיו קורן | (2)
נושאים בכתבה תעופה

זן האומיקרון מתפשט במהירות ברחבי ארה"ב, בדיוק כשעונת החגים יוצאת לדרך במדינה. עם זאת, מסתמן כי התפשטות האומיקרון לא משפיעה באופן משמעותי על הטיסות לקראת חג המולד.

יותר משני מיליון בני אדם עברו ביום שני במחסומים הביטחוניים של נמלי התעופה בארה"ב, זה היום החמישי ברציפות, כך לפי נתוני מנהל אבטחת התחבורה. המספרים עוקבים בין 81% ל-85% מתפוקת הנוסעים.

ה-TSA (הגוף שאחראי על ביטחון בשדות התעופה בארה"ב) מצפה שנפחי הנסיעות ברמת טרום מגפה יימשכו עד דצמבר, אם כי התחזית הזו נעשתה ב-7 בדצמבר, כאשר הנתונים העדכניים ביותר של המרכז לבקרת מחלות ומניעתן הראו כי אומיקרון מהווה פחות מ-1% מסך המקרים החדשים ברצף. זה קפץ ל-73.2% בשבוע שהסתיים ב-18 בדצמבר, כך חשפו נתוני CDC שפורסמו ביום שני. 

היועץ הרפואי הראשי של הנשיא ג'ו ביידן, ד"ר אנתוני פאוצ'י, אמר ל-CNBC השבוע שאין בעיה שאנשים יטוסו במהלך עונת החגים, וזאת במידה והם מחוסנים, ושומרים על עטיית מסיכה.

מה יקרה עם מניות חברות התעופה? 

כרגע לפחות, חברות התעופה האמריקאיות לא נראות מודאגות יתר על המידה. מאז שהגיעו הדיווחים על האומיקרון בסוף נובמבר, מניות התעופה איבדו גובה - אולם היום הן מטפסות בוול סטריט. דובר יונייטד איירליינס  UNITED AIRLINES (סימול: UAL) אמר לאחרונה שהחברה מצפה שיותר נוסעים יטוסו במהלך החגים של סוף השנה,  מאשר במהלך חג ההודיה.

דלתא איירליינס  DELTA AIR LINES  (סימול: DAL) העלתה את תחזיות הרבעון הרביעי שלה בשבוע שעבר, מכיוון שאמרה שהביקוש נותר "חזק במיוחד" במהלך תקופת החגים. נראה שהסיבה העיקרית מאחורי עליית התחזית היא מחירי דלק נמוכים מהצפוי, אך ראוי לציין את הביקוש החזק.

סאות'ווסט איירליינס  SOUTHWEST AIRLINES CO (סימול: LUV) אמרה כי היא "מעודדת" ממגמות הביקוש לחגים ומצפה ל"גורמי עומס די טיפוסיים לחופשות", כך בהצהרה ל-Barron's.

קיראו עוד ב"גלובל"

דובר אמריקן איירליינס AMERICAN AIRLINES (סימול: AAL) אמר שהביקושים נותרו חזקים במהלך החגים, אך להגבלות ולדרישות נסיעות בינלאומיות הייתה "השפעה קלה על הביקוש" במקומות מסוימים. החברה מתכננת להפעיל בממוצע יותר מ-5,000 טיסות יומיות בין ה-19 בדצמבר ל-1 בינואר, בציפייה שה-20, 22 ו-23 בדצמבר יהיו העמוסים ביותר עם יותר מ-5,300 טיסות בכל יום. אמריקן אמרה שזה מייצג 86% מלוח הטיסות שלה לאותה תקופה ב-2019.

הגבלות על טיסות

אז נכון שחברות התעופה לא נשמעות מודאגות במיוחד, אבל גם אם זן האומיקרון לא ירתיע את רוב האנשים מטיסות, בחלקים מסוימים של העולם לא תהיה להם ברירה. ההתפשטות המהירה של הזן בבריטניה ובחלקים אחרים של אירופה, שכבר התמודדו עם התפשטות זן הדלתא, הובילה לכך שמדינות מסויימות החזירו את ההגבלות.

גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, אסרה על רוב הנוסעים מבריטניה להיכנס למדינה - רק תושבי גרמניה ואזרחים יכולים לנסוע לגרמניה מבריטניה והם חייבים להציג בדיקה שלילית, ולהיכנס לסגר במשך שבועיים.

אבל גרמניה לא מגבילה את אנשים שמגיעים מבריטניה, היא הוסיפה לרשימה גם את דנמרק, צרפת, נורבגיה ולבנון לרשימת הסיכון הגבוה שלה, אם כי הצעדים יהיו פחות חמורים מאלה שנקטה נגד מבקרים מבריטניה. צרפת אסרה גם היא נסיעה לבריטניה וממנה.

חששות משקיעים

מדד ה-Stoxx Europe Total Market Airlines ירד ב-10.3% מאז חג ההודיה, בעוד שמדד NYSE Arca Airline ירד ב-8.3% באותה תקופה. חברות תעופה ונוסעים אולי מתנערים מההשפעה של האומיקרון, אבל המשקיעים בהחלט לא.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    תכף יגיעו הירידות. איך לא? (ל"ת)
    J 23/12/2021 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תכף השמיים נסגרים. זמן טוב לממש (ל"ת)
    j 22/12/2021 04:10
    הגב לתגובה זו
וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
וול סטריט

מניות השבבים, המניה שטסה 174% וטסלה - מי יבלטו היום בוול סטריט?

מה קורה בחוזים, אנבידיה, אמזון לקראת יום הפריים, לוסיד ועוד

צוות גלובל |
נושאים בכתבה אנבידיה טסלה AMD

החוזים העתידיים על המדדים המרכזיים בוול סטריט על האפס. המדדים שוברים כמעט מדי יום שיא, כשהם עולים 7 ימים רצופים. אתמול היה היום של AMD וזה צפוי להיות גם היום. העסקה עם OpenAI מציתה את הדמיון של המשקיעים - גם השקעה במניות וגם רכישת שבבים במיליארדים רבים. AMD זינקה כ-24%, אנבידיה התממשה מעט - כ-1.1%. בינתיים, בטרום פתיחה אנבידיה NVIDIA Corp. -0.29%  מתאוששת בעלייה קלה. 


AMD (Advanced Micro Devices 3.83%   ) - זינוק של 4.3%

המניה ממשיכה לעלות בטרום הפתיחה לאחר זינוק מדהים של 24% ביום שני. הזינוק נבע מעסקה אסטרטגית עם OpenAI, שבמסגרתה AMD תהפוך לספקית מרכזית לבניית תשתית הבינה המלאכותית של החברה. OpenAI קיבלה אופציה לרכוש עד 160 מיליון מניות של AMD במחיר סמלי של סנט אחד למניה, מה שמייצג כ-10% ממספר המניות הכולל.



טסלה (Tesla -4.45%  ) - ירידה של 0.5%

המניה יורדת בטרום הפתיחה לאחר עלייה של 5.5% ביום שני. החברה פרסמה ביום שני טיזר להכרזה גדולה, כולל סרטון בפלטפורמת X המציג פנסי רכב מוקפים בחושך. סרטון נוסף הראה גלגל או מאוורר מסתובב של טסלה ומסתיים בתאריך "10/7". טסלה רומזת חודשים על השקת דגם זול יותר, אך תוכן ההכרזה אינו ידוע. למה זינקה טסלה ב-5.4%? והאם יש לה פתרון לביטול ההטבה הממשלתית?

אפלאבין (AppLovin 7.64%  ) - ירידה של 3.2%

המניה ממשיכה ליפול בטרום הפתיחה לאחר נפילה של 14% ביום שני. הירידה נבעה מדיווח בלומברג כי רשות ניירות הערך (SEC) חוקרת את פרקטיקות איסוף הנתונים של חברת הטכנולוגיה לפרסום במובייל. דובר אפלאבין הגיב בזהירות: "איננו מגיבים על קיומם או אי-קיומם של נושאים רגולטוריים פוטנציאליים. כחברה ציבורית גלובלית, אנו מתקשרים באופן קבוע עם רגולטורים". צניחה במניית AppLovin: חקירת SEC מחקה 8.7 מיליארד דולר תוך יום אחד

טרילוג'י מטאלס (Trilogy Metals 211%  ) - זינוק של 174%

המניה מתפוצצת ב-174% ל-5.72 דולר לאחר הודעת הבית הלבן על השקעה של 36.5 מיליון דולר בחברת הכרייה הקנדית הקטנה. ההשקעה מייצגת כ-10% מהחברה, והממשלה האמריקאית קיבלה אופציות לרכוש נוספות 7.5% מהמניות. המניה עלתה כבר 331% ב-12 החודשים האחרונים.מניית Trilogy Metals קפצה ב-140% אחרי השקעה של הבית הלבן

התרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"אהתרסקות מבוקרת של מטוס צילום: נאס"א

אסונות התעופה הגדולים בהיסטוריה: לקחים שעיצבו את התעופה המודרנית

תאונות מטוסים גובות לרוב מחיר כבד בחיי אדם, אך למרות זאת מדובר מאמצעי תחבורה בטוח הרבה יותר ממכוניות. הסיבה לכך היא בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות ועוד אמצעים שנכתבו בדמם של נוסעים רבים שנר=הרגו. הנה התאונות והאסונות הגדולים ביותר, והשינויים שהם גרמו בעולם הבטיחות בתעופה

עוזי גרסטמן |

תאונות מטוסים הן אירועים טראומטיים ומזעזעים שגובים מחיר אנושי כבד ומשאירים צלקות עמוקות בקרב נפגעים, ניצולים ובני משפחות. עם זאת, חשוב להדגיש כי תעופה אזרחית היא אחת מצורות התחבורה הבטוחות ביותר בעולם, והסיכון בה זניח בהשוואה לאמצעים אחרים, בייחוד לנהיגה ברכב. על פי נתונים עדכניים מ-2025-2024, שיעור התמותה בטיסות מסחריות מגיע לכ-1.19 תאונות קטלניות לכל 100 אלף שעות טיסה - ירידה משמעותית לעומת שנים קודמות. ב-2024 דווחו רק שבע תאונות קטלניות שגבו 244 חיים מתוך 40.6 מיליון טיסות. לעומת זאת, שיעור הפציעות ברכב מגיע ל-42 לכל 100 מיליון מייל נסיעה, בעוד שבאוויר הוא 0.007 בלבד - הפרש של פי 6,000. הסיכון למוות בתאונת רכב הוא 190 פעמים גבוה יותר מאשר בטיסה, והסיכוי למוות בטיסה מסחרית הוא כ-1 ל-11 מיליון טיסות.

הסיבה לבטיחות הגבוהה? בדיקות קפדניות ומתמשכות, רגולציות מחמירות של ICAO ו-FAA, בדיקות תחזוקה יומיות, אימונים שנתיים לצוותים, מערכות מתקדמות כמו TCAS להתרעה מפני התנגשויות, ומעקב אחר כל טיסה. כל תאונה נחקרת לעומק והמובילה לשינויים גלובליים - כך אחרי אסונות כמו טנריפה הוטמעה שפה סטנדרטית באנגלית ובקרת תנועה משופרת, מה שהפחית תאונות ב-90% מאז שנות ה-70.

1. אסון שדה התעופה בטנריפה - הקטלני ביותר בהיסטוריה

27 במרץ 1977, איי הקנריים, ספרד - 583 הרוגים

אסון טנריפה נחשב לאסון התעופה הקטלני ביותר בהיסטוריה. שני מטוסי בואינג 747 - KLM Flight 4805 (רישום PH-BUF, בשם Rijn) ו-Pan Am Flight 1736 (רישום N736PA, בשם Clipper Victor) - התנגשו על מסלול ההמראה בערפל סמיך בשדה התעופה לוס רודאוס. האירוע החל כששני המטוסים הוסטו משדה גרנד קנריה בעקבות פיצוץ פצצה של תנועת העצמאות הקנרית. בטנריפה, חניון מלא חסם את נתיבי התנועה, מה שאילץ את המטוסים "לגלוש לאחור" על המסלול. KLM, עם 234 נוסעים ו-14 צוות (רובם הולנדים), היה ראשון בתור להמראה. Pan Am, עם 380 נוסעים ו-16 צוות (רובם אמריקאים), עדיין נע על המסלול ונתקע בערפל.

ב- 17:06 החליט קפטן KLM יעקב ואן זנטן (54, ותיק עם 11.7 אלף שעות טיסה) החליט להמריא ללא אישור מפורש מבקרת התעופה, בעקבות אי-הבנה בתקשורת רדיו: "אוקיי" נשמע כ"אישור". KLM האיץ ל-140 קשרים והתנגש בצד ימין של Pan Am, ובכך גרם לפיצוץ דלק ושריפה עזה. ממצאי החקירה של CIAIAC הספרדית קבעו שהסיבה העיקרית היתה טעות של הקפטן של KLM בהמראה ללא אישור, שהושפעה מלחץ זמן וערפל. גורמים תורמים: תקשורת רדיו לא ברורה, היעדר מכ"ם קרקעי, וסמכותיות הקפטן שמנעה אתגור מצוותו.