וול סטריט
צילום: Istock

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט, האנליסטים מנתחים

שבוע המסחר ייפתח כאשר המדדים נסחרים ברמות שיא, למרות סביבה מאקרו כלכלית חלשה. האנליסטים מעריכים כי מדדי המניות צפויים לרשום תיקון - שיהווה הזדמנות כניסה, ואילו ענף הבנייה ימשוך את הכלכלה האמריקאית בשנה הבאה
ערן סוקול | (1)

שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח על רקע נעילת שבוע המסחר הקודם במגמה מעורבת, כאשר המדדים נסחרים ברמות שיא, למרות סביבה מאקרו כלכלית חלשה. האנליסטים מעריכים כי ענף הבנייה ימשוך את הכלכלה האמריקאית בשנה הבאה, כי מדדי המניות צפויים לרשום תיקון (שיהווה הזדמנות כניסה) וכי למרות שאין צפי להורדת ריבית נוספת על ידי הפד' עד סוף השנה הבאה, צפויים לחצים פוליטיים להורדת ריבית נוספת נוכח הבחירות בארה"ב. 

 

בונים על ענף הבנייה בארה"ב 

השבוע האחרון אופיין במסחר דל בשל החגים, אולם התנופה החיובית בשווקים המשיכה על רקע ציפייה להסכם סחר (ארה"ב סין) הנמצא לקראת ניסוחים אחרונים. מנגד, מרבית הנתונים הכלכליים בארה"ב היו שליליים יחסית, כולל ירידה בהזמנות מוצרי בני קיימא, ירידה בסקר תעשייה באזור Dallas ומספר מכירות של בתים חדשים נמוך יחסית לציפיות. 

על רקע הדברים, מעריכים יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון כי "ההשקעות (Capex) של הסקטור העסקי עדיין סובלות מאי ודאות סביב עתיד מלחמת הסחר". עם זאת, מעריכים בלידר כי "ענף הבנייה ימשיך להוות קטר לפעילות הכלכלית ב-2020, זאת על רקע ריביות נמוכות, עליית שכר ורמת תעסוקה גבוהה".

בזכות מדיניות הבנקים המרכזיים - 2019 תהיה אחת השנים החזקות

"השנתיים האחרונות היו יוצאות דופן מבחינת המשקיעים והחוסכים. בעוד שנת 2018 הייתה שנה קשה שאופיינה בתנודתיות גבוהה, עם הפסדים בשוקי המניות ובאג"ח, 2019 מסתמנת כאחת מהשנים החזקות ביותר של שוק ההון בו כמעט כל נכס הניב תשואה דו-ספרתית", כך כותב בסקירתו גיא בית אור מנהל מחלקת מאקרו בפסגות בית השקעות.

לדברי בית אור, מלחמת הסחר ביחד עם המדיניות המוניטארית, הייתה מהגורמים המרכזיים שהניעו את השוק, בהיעדרם של מנועי צמיחה ריאליים (כלכליים).

מקור: Bloomberg, עיבוד - פסגות

התיקון יגיע, זה יהיה הזמן לרכוש מניות

לדברי בית אור, כאשר לוקחים מתחשבים בסביבה המקארו-כלכלית וברמת התמחור הנוכחית בשווקים, אפשר להבין שקיימים לא מעט אתגרים שעומדים בפני שוק המניות ברמתו הנוכחית. "על מנת ששוקי המניות ימשיכו לעלות המכפילים צריכים לחזור לרמה 'סבירה' יותר - או דרך גידול מהיר ברווח, או דרך ירידה במחיר. מכיוון שהרווחים של הפירמות קשורים בסופו של דבר לסביבה הכלכלית (שאנו מעריכים שתמשיך להאט), האפשרות השנייה נראית לנו כסבירה יותר. עם זאת, מאחר ואנו עדיין לא רואים מיתון גלובלי בפתח, כל תיקון בשוק (שאיננו יודעים מה יהיה אורכו או עומקו) יהווה הזדמנות מצוינת להשקעה", סיכם בית אור.

שנת 2020 צפויה להיות חלשה יחסית ל-2019

"אין כמעט חזאי שסבור שהשווקים יעלו בשנה הבאה בשיעור דו-ספרתי, ורואי שחורות יש כמו תמיד ואולי אפילו יותר", כותבים בסקירת השבועית כלכלני בנק הפועלים, אשר סבורים אף הם כי מדיניות הבנקים המרכזיים היא הגורם המרכזי לרמת התמחור הנוכחית.

"לפוליטיקה העולמית צפויה השפעה גדולה בשנה הבאה, זו דעה שהיא כבר כמעט קונצנזוס. מהפן הכלכלי, יש את הבנקים המרכזיים, שכרגע מנהלים מדיניות מאוד מרחיבה, שהיא הבסיס לתמחור הגבוה של כל הנכסים הפיננסיים, והר חובות שהולך ונצבר, בארה"ב, באירופה ובסין, ומהווה גורם סיכון ליציבות הפיננסית", כותבים בבנק הפועלים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

ריבית הפד' צפויה להיוותר ללא שינוי לאורך רוב 2020

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    . 29/12/2019 21:46
    הגב לתגובה זו
    הרבה פעמים מזכירים החכמים/או שלא שכל ירידה היא הזדמנות כניסה....אס ככה זה הולך: כל ירידה או עליה או בלי שינוי או כל אפשרות אחרת היא הזדמנות לנוס בבהלה מהשווקים וכמה שיותר מהר כך ייטב....ערמת פתחים הם החכמים שכותבים כאן....
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.