TV

סטנלי פישר מנסה להרגיע את השווקים - ומדבר על קצב העלאת ריבית

פישר טוען כי המשקיעים לא מערכים נכון את קצב העלאת הריבית, ומתייחס לניסוי שערכה הבוקר צפון קוריאה
גיא בן סימון | (7)
נושאים בכתבה סטנלי פישר

בעוד הנפט צולל מתחת ל-35 דולר לחבית, החוזים בוול סטריט צבועים באדום בוהק ומדדי אירופה יורדים בעד 1.8% - סגן נשיאת הפד' ונגיד בנק ישראל לשעבר סטנלי פישר, מנסה להרגיע את השווקים וטוען כי התוכנית של הפד' להעלאות הריבית עומדת בהינה. הנפט צולל 3.9% לרמה של 34.58 ד' חבית. (לכתבה המלאה - לחץ כאן)

"אנו צופים במה שהשווקים חושבים, אך לא נוכל להתנהל לפי מה שהשווקים חושבים", אמר פישר ל-CNBC. לדבריו ציפיות השוק לקצב העלאת הריבית "נמוכות מדי".

כזכור, בדצמבר האחרון הבנק הפדרלי בארה"ב העלה את הריבית לראשונה מזה 7 שנים וסיפק תחזית אופטימית להמשך השנה לפיה הריבית תועלה ב-4 פעימות לרמה של 1.375%. מנגד, השווקים תרגמו את התחזית כאופטימית מדי. כעת פישר מנסה להרגיע את השווקים ומשדר כי הטלטלה המגיעה מכיוון סין ומחיר הנפט לא צפויה להעיב על התוכניות של הפד'.

בראיון ל-CNBC אמר פישר כי התחזיות להעלאת ריבית ב-4 פעימות עדיין על הפרק. "השווקים מתמחרים 2 העלאות ריבית בלבד השנה. לפי הערכתנו השווקים לא מעריכים נכונה את המצב, מדובר בקצב נמוך מדי. נכון להיום אנו לא יודעים מספיק כדי להעריך כמה העלאות ריבית יהיו". עוד הוסיף פישר, כי "חוסר הוודאות בשווקים עלתה" בצל הניסוי הגרעיני שערכה הבוקר צפון קוריאה.

לפני הדברים של פישר החוזים ירדו ביותר מ-2% אך כעת החוזים יורדים בעד 1.88% 'בלבד'. ברקע: התערבות הממשל בסין במסחר בימים האחרונים לצד הארכת האיסור למכירת מניות והמתיחות עם צפון קוריאה. (למסחר בוול סטריט - לחץ כאן)

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    חשב עולמי 06/01/2016 17:42
    הגב לתגובה זו
    אשכרה הוא כמו פלינקי והמוח...הרס את הכלכלה בישראל ואז נסע לארהב להרוס את העולם...
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 19/01/2016 22:37
    הגב לתגובה זו
    ואצלנו?הווירוס של סטנלי מחולל הרס מכוון.אבל יש ולא מאמינים,שזה קורה לנו.שיזכרו בלן גרינשפאן היהודי...הורס עולמי.
  • מישהו 07/01/2016 08:42
    הגב לתגובה זו
    תגיד לי?
  • 2.
    ניר 06/01/2016 16:32
    הגב לתגובה זו
    חצוף.
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 19/01/2016 22:40
    הגב לתגובה זו
    צרפו לחבורה גם ביבי של CFR.כל ה"חומר" ב-GOOGLE גם CFR...
  • 1.
    לסטנלי 06/01/2016 16:29
    הגב לתגובה זו
    מטורפת
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 19/01/2016 22:43
    הגב לתגובה זו
    ארגון "סדר העולמי ה- ח ד ש ". ואובמה כיו"ר...150 שנות רצח של CFR...גם דלאי למה פנים...סוכן 2804 של CFR גם-ביבי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.