
אובר ובאידו ישתפו פעולה וירחיבו את אפולו גו, שירותי הרובוטקסי ומניות החברות עולות
שיתוף פעולה אסטרטגי מרחיב את שירותי "אפולו גו" ברחבי העולם, מיעדים ראשונים במזרח ועד שאיפה לאירופה
באידו Baidu.com, Inc 8.65% ואובר Uber -1.79% הכריזו במשותף על הסכם רב־שנתי לפריסת אלפי רכבים אוטונומיים מדגם "אפולו גו" של באידו על גבי הפלטפורמה של אובר, תוך מיקוד באסיה ובמזרח התיכון, מחוץ לארצות הברית וסין. זהו שיתוף פעולה אסטרטגי משמעותי בזירת התחבורה האוטונומית, שרוויה בשיתופי פעולה.
המשתמשים יוכלו, כבר בחודשים הקרובים, לבחור באפשרות לנסוע עם רכב "אפולו גו" אוטונומי לחלוטין, ככלי תחבורה רגיל במסגרת האפליקציה של אובר. עבור באידו
מדובר בנקודת מפנה גלובלית, ועבור אובר, שדרוג יכולות והתייעלות תפעולית עם טכנולוגיה מוכחת.
"אפולו גו" כבר מוכר כשירות רובוטקסי פעיל, המפעיל מעל 1,000 רכבים עצמאיים ביותר מ־15 ערים עולמיות, ביניהן דובאי ואבו דאבי. לפי נתוני החברה, עד מאי 2025 בוצעו למעלה מ־11 מיליון נסיעות בפועל, נתון יוצא דופן בשוק מתפתח זה. שיתוף הפעולה עם אובר צפוי להאיץ את ההתרחבות הגלובלית של באידו, המבוססת על טכנולוגיית נהיגה מתקדמת ורקורד בטיחותי בולט.
לשיתוף הפעולה ערך כפול: באידו זוכה לפלטפורמת הפעלה והפצה גלובלית, ואובר
מצרפת שותפה טכנולוגית מוכחת לצי הרכב שלה, שכולל פעילות בלמעלה מ־15,000 ערים. לפי מנכ"ל אובר, דארה קוסרשאהי: "מדובר בשתי חברות טכנולוגיה איקוניות שמתאחדות כדי לעצב את העתיד של התחבורה. כפלטפורמה הגדולה מסוגה בעולם, הכוללת
תחבורה, משלוחים ולוגיסטיקה, אנו ממוקמים באופן ייחודי לעזור לחברות AV כמו באידו להפוך את הטכנולוגיה שלהן למוצר גלובלי".
- המרוץ לעתיד: הרכבים האוטונומיים צפויים להכניס מיליארדים
- רוח גבית לטסלה: הממשל מקל על רגולציה לרכבים אוטונומיים
גם מנכ"ל ומייסד באידו, רובין לי, הביע אופטימיות: "אנחנו מחויבים להביא את היתרונות של
נהיגה אוטונומית לעוד ועוד שווקים, והשותפות עם אובר היא ציון דרך בפריסה עולמית של הטכנולוגיה שלנו".
שוק גלובלי רותח – ואסטרטגיה כפולה
עבור באידו, זו פריצת דרך משמעותית ביציאה מחוץ לגבולות סין. אמנם היא פעילה בביג'ינג ובערים אחרות בסין מ-2021, אבל רק לאחרונה החלה לפרוס פיילוטים בדובאי, וכעת תתאפשר כניסה גם לאירופה.
מהצד השני, עבור אובר מדובר בהמשך של מגמה אסטרטגית רחבה: שיתופי פעולה עם Waymo של גוגל בארה"ב, עם Wayve בבריטניה, וכעת גם עם ענקית סינית בעלת מוניטין מוכח. בזמן שחלק מהשחקנים הגדולים בתעשייה מתמודדים עם אתגרי רגולציה, טכנולוגיה או מימון , נראה שאובר ובאידו מצליחות לייצר מסלול עוקף, דרך אינטגרציה הדוקה ויכולת הפעלה מיידית. זהו תמרור בולט לשווקים אחרים, על רקע המרוץ הצפוף אחר תחבורה אוטונומית נגישה, יעילה וזולה. מנקודת מבט גלובלית, שיתוף הפעולה בין שתי החברות עשוי להוות מודל לשיתוף פעולה אפקטיבי בין פיתוח טכנולוגי מתקדם למערך שיווק והפצה רחב, והנקודה המרכזית אינה רק על האופן בו בונים רכב אוטונומי, אלא על האופן בו מכניסים אותו לשירות ציבורי.
- המאבק על הפד: בסנט לוחץ על פאוול לוותר על מושב בדירקטוריון
- תרופת הרזיה סינית מאיימת על השליטה של אלי לילי בשוק של מיליארדים
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
האם הרובוטקסי הוא העתיד של התחבורה האישית?
שוק הרובוטקסי הוא עם פוטנציאל גדול שקשה להעריכו, אבל הוא צמח מכ-2 מיליארד דולר ב-2024 לכ-4 מיליארד דולר ב-2025, ובמידה והטכנולוגיה תוכיח את עצמה, הצמיחה יכולה להיות אקספוננציאלית. בכל אופן, למעט טסלה, רוב החברות בשוק מתמקדות בשיתוף פעולה. אובר בעצמה חתמה על פיילוט עם פולקסווגן שצפוי להתחיל בלוס אנג'לס במהלך 2026.