טסלה מודל 3. צילום יואב פולסטסלה מודל 3. צילום יואב פולס

טסלה: בין התאוששות בבורסה, ירידות חדות והתרחבות לסעודיה

בצל איום המכסים של טראמפ וירידה דרמטית במכירות, החברה של מאסק מתרחבת לערב הסעודית - המדינה שכמעט רכשה את טסלה ב-2018

אדיר בן עמי | (1)

מניית טסלה Tesla 2.46%  נופלת ב-6% לאחר ראלי מרשים של חמישה ימים רצופים שבמהלכם עלתה בכמעט 30%. המניה נסחרה ברמה של 272 דולר, בעוד שמדד ה-S&P 500 יורד ב-2% ומדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.3%. הירידה במניית טסלה מגיעה על רקע חששות מהטלת מכסים חדשים על ייבוא מקנדה ומקסיקו. דונלד טראמפ מתכנן להטיל מכס בשיעור של 25% על יבוא מהמדינות הללו החל מה-2 באפריל, צעד שעלול להגדיל את העלויות עבור כל יצרני הרכב, כולל טסלה.

מניות של יצרני רכב אמריקאים נוספים כמו פורד וג'נרל מוטורס ירדו אף הן, בשיעור של 0.9%, לאחר שהיו בעליה מוקדם יותר ביום. הירידה במניית טסלה אינה מפתיעה לחלוטין, בהתחשב בעלייה החדה שקדמה לה - המניה טיפסה מ-225 דולר ל-288 דולר תוך חמישה ימים בלבד. מעניין לציין כי יום לפני הירידה, ביום שלישי, עלתה מניית טסלה ב-3.5% למרות נתוני מכירות חדשים שהראו ירידה של 40% במכירות בחודש פברואר בהשוואה לשנה שעברה, מה שהשאיר את החברה עם ירידה מצטברת של 43% במכירות מתחילת השנה.


בוול-סטריט תוהים כמה מהירידה במכירות קשורה לתגובת נגד לפעילויות הפוליטיות של המנכ"ל אילון מאסק, וכמה קשורה למעבר לדגם Y המעודכן. טסלה הציגה לאחרונה גרסה מעודכנת של דגם Y ונמצאת בתהליך הגדלת הייצור של הגרסה החדשה.


מחכים ל-2 באפריל


נקודת הציון המשמעותית הבאה עבור המשקיעים תהיה ב-2 באפריל, כאשר טסלה תדווח על תוצאות המסירות לרבעון הראשון. וול סטריט צופה מכירות של 414,000 רכבים, לפי נתוני FactSet. עם זאת, הערכה זו נראית גבוהה מדי, כאשר האנליסטים העדכניים ביותר מעריכים מספר קרוב יותר ל-360,000 רכבים. ברבעון הראשון של 2024, טסלה מכרה כ-387,000 מכוניות.


ה-2 באפריל הוא גם היום שבו אמורים להיכנס לתוקף מכסי היבוא של 25% על קנדה ומקסיקו שהכריז עליהם הנשיא טראמפ. אמנם המכוניות שטסלה מוכרת בארה"ב מורכבות בשטחה, אך הן כוללות חלקים מקנדה ומקסיקו.


"אנו רואים את טסלה כחברה הפחות חשופה למכסים, בהתחשב בכך שהיא הוכתרה כ'חברת הרכב האמריקאית ביותר' משנת 2022 עד 2024 על ידי Cars.com," כתב גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, ביום שלישי. "טסלה ברובה אזורה את ייצור הרכב והמסירות על ידי הקמת נוכחות ייצור ורכישת חלקים בשלושת השווקים העיקריים - ארה"ב, אירופה ואסיה."


העלייה בעלויות כתוצאה מחלקים שמקורם מחוץ לארה"ב אינה ההשפעה היחידה שיכולה להיות למכסים. מדינות אחרות עלולות לנקוט בפעולות תגמול. ביום שלישי, שרת התחבורה הקנדית כריסטיה פרילנד אמרה שהיא הקפיאה תשלומי הנחות לרכבים חשמליים עבור רוכשי טסלה, והנחתה את משרד התחבורה הקנדי לשנות את קריטריוני הזכאות כך שיוציאו את רכבי טסלה, בהתייחס למכסי הייבוא האמריקאים המתקרבים.

קיראו עוד ב"גלובל"


תמריצי הרכישה הפדרליים בקנדה שווים, או היו שווים, עד 5,000 דולר עבור רוב דגמי טסלה. החלטתה מגיעה לאחר שעיריית טורונטו הוציאה את רכבי טסלה מהשתתפות בתוכניות מענקים למוניות ולימוזינות בפברואר. מצדו, גארט נלסון מ-CFRA לא נראה מודאג יותר מדי מההשלכות ארוכות הטווח של הסוגיות הפוליטיות האחרונות. הוא מדרג את מניית טסלה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 385 דולר.


באופן כללי, 51% מהאנליסטים המכסים את מניית טסלה נותנים לה דירוג "קנייה". יחס דירוגי הקנייה הממוצע למניות ב-S&P 500 הוא כ-55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה הוא כ-366 דולר.


טסלה מתרחבת לערב הסעודית


במקביל, טסלה מרחיבה את פעילותה לערב הסעודית, והיא תקיים אירוע השקה באפריל. כניסתה לשוק זה מעניינת במיוחד בהתחשב בהיסטוריה בין טסלה לבין הממלכה הסעודית. ערב הסעודית היא שוק משמעותי עם כ-33 מיליון תושבים ותוצר מקומי גולמי לנפש הדומה לזה של דרום קוריאה. מכירות המכוניות השנתיות במדינה נעות סביב 800,000 כלי רכב.


אולם גודל השוק אינו הסיבה העיקרית שערב הסעודית ראויה לציון עבור משקיעי טסלה. קרנות הקשורות לממשלה ניסו לרכוש את טסלה פעם, על פי אילון מאסק. כסף סעודי היה מאחורי הציוץ המפורסם "המימון מובטח" ("funding secured") מאוגוסט 2018, שבו אמר מאסק כי הוא הבטיח את הכסף להפוך את יצרנית הרכב לחברה פרטית. הדבר הוביל לכך שמאסק וטסלה שילמו קנס של 40 מיליון דולר כדי ליישב את הנושא עם רשות ניירות הערך האמריקאית.


כמובן שטסלה נשארה חברה ציבורית, כנראה לשמחת המשקיעים. בזמן הציוץ, טסלה הוערכה בכ-60 מיליארד דולר. כיום, היא מוערכת בכ-850 מיליארד דולר. טסלה לא ייצרה תזרים מזומנים חופשי ב-2018, אך הצליחה לחולל מפנה ב-2019, מה שהפחית את התלות שלה בהון חיצוני.


לאחר הפיאסקו עם טסלה, ערב הסעודית סיפקה גיבוי לחברת לוסיד (Lucid). קרנות סעודיות עדיין מחזיקות בכמעט 60% ממניות לוסיד. המדינה גם רוכשת רכבי לוסיד. רכישות סעודיות היוו כמעט 25% מהכנסות לוסיד ב-2024.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    2500$ 2027 (ל"ת)
    אנונימי Kathy Wood 27/03/2025 02:14
    הגב לתגובה זו
מקרון צרפתמקרון צרפת

צרפת סופגת הורדת דירוג חוב שלישית תוך 12 חודשים - כלכלה בהתפרקות


חוב של 112% מהתוצר. פרלמנט מפוצל ורפורמות קפואות; מה יהיה בהמשך? 

משה כסיף |

צרפת ספגה מכה נוספת בדירוג האשראי שלה כשסוכנות הדירוג הבינלאומית S&P Global הורידה את הדירוג שלה מ-AA ל-AA-. זוהי הפעם השלישית תוך פחות משנה שצרפת מאבדת דירוג חוב , אחרי הורדות דומות של Moody's ו-Fitch בחודשים האחרונים.

ההשלכות של ההורדה עלולות להיות כבדות: גופים מוסדיים כמו קרנות פנסיה, בנקים מרכזיים וקרנות גידור, שמחויבים לפעול על פי כללי השקעה מחמירים, עלולים למכור כמויות משמעותיות של אגרות חוב ממשלתיות צרפתיות. פעולה כזו תגביר את הלחץ על שוק האג"ח, תעלה את עלויות החוב של הממשלה ותאיץ את גירעון החוב הלאומי שכבר חצה את רף ה-112% מהתוצר המקומי הגולמי.

שר האוצר הצרפתי רולאן לסקור הגיב להורדה בהצהרה חריפה במהלך כנס כלכלי בפריז, שם תיאר את המצב כ"ענן נוסף בשמיים שכבר היו מעוננים בכבדות". "זוהי קריאה להתעשת", אמר בפתח דבריו, "אין להתעלם מהסיכון הגובר. מדובר באיתות חד-משמעי שדורש רצינות יתרה מצד כולנו". לסקור, שמונה לתפקידו רק לפני חודשים ספורים בעקבות משבר פוליטי פנימי, הדגיש כי הממשלה והפרלמנט חייבים לשתף פעולה כדי לשכנע את סוכנויות הדירוג ואת המשקיעים הגלובליים שתקציב 2026 יהווה צעד אמיתי לקראת הפחתת הגירעון התקציבי. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להתעלם מהסימנים האלה", הוסיף, "הם אינם רק ניירת, הם משפיעים על חיי היומיום של כל אזרח צרפתי".

הורדת הדירוג של S&P אינה מפתיעה לחלוטין, אך היא מגיעה ברגע קריטי. סוכנות הדירוג ציינה בדוח שלה כי הסיבות העיקריות כוללות את הגירעון התקציבי הגבוה שמגיע ל-5.4% מהתוצר בשנת 2025, עלייה מתמשכת בחוב הציבורי והיעדר התקדמות משמעותית ברפורמות מבניות שהבטיחה הממשלה. בנוסף, S&P הזהירה מפני סיכונים פוליטיים גוברים, כולל חוסר יציבות בממשלה והתנגדות פרלמנטרית חריפה לרפורמות הכרחיות. "הממשלה הצרפתית נמצאת בפני אתגר כפול: כלכלי ופוליטי", נכתב בדוח, "והשילוב הזה עלול להחמיר את המצב אם לא יטופל במהירות ובנחישות".

הדרך למשבר: איך הגענו לשלוש הורדות תוך שנה

כדי להבין את חומרת המצב הנוכחי, חשוב להסתכל אחורה על השנים האחרונות. צרפת נהנתה במשך שנים רבות מדירוג גבוה יחסית של AA מ-S&P ודומיו, שהעיד על יציבות כלכלית חזקה בתוך גוש האירו. אולם מאז משבר הקורונה ב-2020, המדינה שקעה בהוצאות עצומות על תמיכה כלכלית שכללה סובסידיות לעסקים, מענקי אבטלה מוגברים ותוכניות השקעה בתשתיות. החוב הלאומי זינק מ-98% מהתוצר ב-2019 ליותר מ-112% ב-2025. הגירעון התקציבי, שמוגבל על פי כללי האיחוד האירופי ל-3% בלבד, הוא 5% ומעלה.

אילון מאסק טסלהאילון מאסק טסלה

האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה

בעוד המשקיעים מתמקדים בחבילת השכר האדירה של מאסק, גורל טסלה ייקבע בשטח, בתוצאות הרבעון הקרוב וביכולת החברה להפוך את חזון הרובוטקסי והרובוטים להכנסות אמיתיות

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

בעוד שמשקיעי טסלה Tesla 2.46%  עומדים להצביע על חבילת שכר של טריליון דולר למנכ"ל שלהם, השוק מתעלם מהעובדה הפשוטה שזה כנראה לא מה שיקבע את עתיד החברה. אילון מאסק יכול לקבל את התשלום הגדול בהיסטוריה הקורפורטיבית או שלא, זה די בטוח לא ישנה את המציאות העסקית של טסלה. מה שכן ישנה: התוצאות הכספיות והצעדים הבאים ברובוטקסי הרובוטים.


החבילה שמוצעת למאסק אמורה להעניק לו כ-425 מיליון אופציות מניות, בתנאי שהחברה תגיע לשווי שוק של 8.5 טריליון דולר. זה יעמיד את מחיר המניה על בערך 2,700 דולר למניה ויהפוך את התגמול לשווה טריליון דולר. התנאים כוללים מכירת 20 מיליון רכבים חשמליים, 10 מיליון מנויים לטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית המתקדמת, ומיליון רובוטים אנושיים מסוג אופטימוס. חברת ISS, שמייעצת למשקיעים איך להצביע, המליצה נגד אישור החבילה. זה לא מפתיע, היות והם גם המליצו נגד חבילת השכר של מאסק ב-2018, פעמיים. חבילת 2018 העניקה למאסק בערך 300 מיליון אופציות והייתה חסרת תקדים בגודלה. החבילה החדשה עוד יותר גדולה.


עם זאת, ההמלצה של ISS כנראה לא תעצור את המשקיעים מלהצביע בעד. הם כבר הצביעו פעמיים בעד חבילת 2018, גם אחרי שבית משפט בדלאוור ביטל אותה בטענה שלא היו גילויים מתאימים לבעלי המניות. הם גם הצביעו בעד חבילה מ-2012 שנתנה למאסק 80 מיליון אופציות. המשקיעים כבר בחרו במבנה תגמול כזה כמה פעמים בעבר. אנליסט וודבוש דן איבס וגארי בלק ממנדל Future Fund סבורים שאין סיכוי שבעלי מניות טסלה יצביעו נגד חבילת השכר של מאסק. איבס נותן לטסלה המלצת קנייה עם מחיר יעד של 600 דולר. בלק לא מחזיק במניה כרגע, מכר אותה בסביבות 360 דולר בגלל הערכת השווי.


הכל או כלום

טסלה הגיבה ל-ISS בפוסט ארוך ברשת X, שבו טענה שהחברה מחמיצה נקודות יסוד של השקעות וממשל תקין, והוסיפה שמאסק לא מרוויח כלום אלא אם המחיר עולה באופן מהותי. זה נכון. התגמול של מאסק תלוי ביעדים ספציפיים שאם לא יושגו, הוא לא יקבל דבר. מניית טסלה נסחרת במכפיל של בערך 180 לעומת הרווחים הצפויים לשנה הבאה, לעומת 70 לפני שנה. זה מעיד על ציפיות גבוהות מהמשקיעים, שכנראה קשורות יותר לטכנולוגיות בינה מלאכותית ורכבים אוטונומיים ופחות לעסקי הרכב.


ההצבעה תתקיים באסיפה השנתית של טסלה ב-6 בנובמבר. אבל לפני זה, טסלה תפרסם תוצאות רבעון שלישי ב-22 באוקטובר. זה האירוע החשוב יותר למשקיעים. וול סטריט צופה רווח של 55 סנט למניה, ירידה מ-72 סנט שדווחו ברבעון השלישי של 2024. טסלה מכרה 497,099 מכוניות ברבעון, שיא רבעוני שמייצג עלייה של 7% בהשוואה לשנה שעברה. המשקיעים ירצו לשמוע על התחזית למכירות רכבים חשמליים ברבעון הרביעי, עם הסרת הקרדיט הפדרלי של 7,500 דולר לרכישת רכב חשמלי בסוף ספטמבר. טסלה השיקה גרסאות זולות יותר של מודל 3 ומודל Y כדי לרכך את השפעת הביטול.