טסלה: בין התאוששות בבורסה, ירידות חדות והתרחבות לסעודיה
בצל איום המכסים של טראמפ וירידה דרמטית במכירות, החברה של מאסק מתרחבת לערב הסעודית - המדינה שכמעט רכשה את טסלה ב-2018
מניית טסלה Tesla -3.39% נופלת ב-6% לאחר ראלי מרשים של חמישה ימים רצופים שבמהלכם עלתה בכמעט 30%. המניה נסחרה ברמה של 272 דולר, בעוד שמדד ה-S&P 500 יורד ב-2% ומדד הדאו ג'ונס יורד ב-0.3%. הירידה במניית טסלה מגיעה על רקע חששות מהטלת מכסים חדשים על ייבוא מקנדה ומקסיקו. דונלד טראמפ מתכנן להטיל מכס בשיעור של 25% על יבוא מהמדינות הללו החל מה-2 באפריל, צעד שעלול להגדיל את העלויות עבור כל יצרני הרכב, כולל טסלה.
מניות של יצרני רכב אמריקאים נוספים כמו פורד וג'נרל מוטורס
ירדו אף הן, בשיעור של 0.9%, לאחר שהיו בעליה מוקדם יותר ביום. הירידה במניית טסלה אינה מפתיעה לחלוטין, בהתחשב בעלייה החדה שקדמה לה - המניה טיפסה מ-225 דולר ל-288 דולר תוך חמישה ימים בלבד. מעניין לציין כי יום לפני הירידה, ביום שלישי, עלתה מניית טסלה ב-3.5% למרות
נתוני מכירות חדשים שהראו ירידה של 40% במכירות בחודש פברואר בהשוואה לשנה שעברה, מה שהשאיר את החברה עם ירידה מצטברת של 43% במכירות מתחילת השנה.
בוול-סטריט תוהים כמה מהירידה במכירות קשורה לתגובת נגד לפעילויות הפוליטיות של המנכ"ל אילון
מאסק, וכמה קשורה למעבר לדגם Y המעודכן. טסלה הציגה לאחרונה גרסה מעודכנת של דגם Y ונמצאת בתהליך הגדלת הייצור של הגרסה החדשה.
מחכים ל-2 באפריל
נקודת הציון המשמעותית הבאה עבור המשקיעים תהיה ב-2 באפריל, כאשר טסלה תדווח
על תוצאות המסירות לרבעון הראשון. וול סטריט צופה מכירות של 414,000 רכבים, לפי נתוני FactSet. עם זאת, הערכה זו נראית גבוהה מדי, כאשר האנליסטים העדכניים ביותר מעריכים מספר קרוב יותר ל-360,000 רכבים. ברבעון הראשון של 2024, טסלה מכרה כ-387,000 מכוניות.
- המחיר של טסלה יורד באירופה - האם זה יגיע לישראל
- מייקל ברי בחזית נוספת: “השווי של טסלה מנותק מהמציאות"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ה-2 באפריל הוא גם היום שבו אמורים להיכנס לתוקף מכסי היבוא של 25% על קנדה ומקסיקו שהכריז עליהם הנשיא טראמפ. אמנם המכוניות שטסלה מוכרת בארה"ב מורכבות בשטחה, אך הן כוללות חלקים מקנדה ומקסיקו.
"אנו רואים את טסלה כחברה הפחות חשופה
למכסים, בהתחשב בכך שהיא הוכתרה כ'חברת הרכב האמריקאית ביותר' משנת 2022 עד 2024 על ידי Cars.com," כתב גארט נלסון, אנליסט ב-CFRA, ביום שלישי. "טסלה ברובה אזורה את ייצור הרכב והמסירות על ידי הקמת נוכחות ייצור ורכישת חלקים בשלושת השווקים העיקריים - ארה"ב, אירופה
ואסיה."
העלייה בעלויות כתוצאה מחלקים שמקורם מחוץ לארה"ב אינה ההשפעה היחידה שיכולה להיות למכסים. מדינות אחרות עלולות לנקוט בפעולות תגמול. ביום שלישי, שרת התחבורה הקנדית כריסטיה פרילנד אמרה שהיא הקפיאה תשלומי הנחות לרכבים חשמליים עבור
רוכשי טסלה, והנחתה את משרד התחבורה הקנדי לשנות את קריטריוני הזכאות כך שיוציאו את רכבי טסלה, בהתייחס למכסי הייבוא האמריקאים המתקרבים.
- האנבידיה של עולם הביוטי - ספורה: מנגנון חדשנות, צמיחה גלובלית ושותפויות
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
תמריצי הרכישה הפדרליים בקנדה שווים, או היו שווים, עד 5,000 דולר עבור רוב דגמי טסלה. החלטתה מגיעה לאחר
שעיריית טורונטו הוציאה את רכבי טסלה מהשתתפות בתוכניות מענקים למוניות ולימוזינות בפברואר. מצדו, גארט נלסון מ-CFRA לא נראה מודאג יותר מדי מההשלכות ארוכות הטווח של הסוגיות הפוליטיות האחרונות. הוא מדרג את מניית טסלה כ"קנייה" עם מחיר יעד של 385 דולר.
באופן כללי, 51% מהאנליסטים המכסים את מניית טסלה נותנים לה דירוג "קנייה". יחס דירוגי הקנייה הממוצע למניות ב-S&P 500 הוא כ-55%. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים למניית טסלה הוא כ-366 דולר.
טסלה מתרחבת לערב הסעודית
במקביל, טסלה מרחיבה את פעילותה לערב הסעודית, והיא תקיים אירוע השקה באפריל. כניסתה לשוק זה מעניינת במיוחד בהתחשב בהיסטוריה בין טסלה לבין הממלכה הסעודית. ערב הסעודית היא שוק משמעותי עם כ-33 מיליון תושבים ותוצר מקומי גולמי לנפש הדומה לזה של דרום קוריאה.
מכירות המכוניות השנתיות במדינה נעות סביב 800,000 כלי רכב.
אולם גודל השוק אינו הסיבה העיקרית שערב הסעודית ראויה לציון עבור משקיעי טסלה. קרנות הקשורות לממשלה ניסו לרכוש את טסלה פעם, על פי אילון מאסק. כסף סעודי היה מאחורי הציוץ המפורסם
"המימון מובטח" ("funding secured") מאוגוסט 2018, שבו אמר מאסק כי הוא הבטיח את הכסף להפוך את יצרנית הרכב לחברה פרטית. הדבר הוביל לכך שמאסק וטסלה שילמו קנס של 40 מיליון דולר כדי ליישב את הנושא עם רשות ניירות הערך האמריקאית.
כמובן שטסלה
נשארה חברה ציבורית, כנראה לשמחת המשקיעים. בזמן הציוץ, טסלה הוערכה בכ-60 מיליארד דולר. כיום, היא מוערכת בכ-850 מיליארד דולר. טסלה לא ייצרה תזרים מזומנים חופשי ב-2018, אך הצליחה לחולל מפנה ב-2019, מה שהפחית את התלות שלה בהון חיצוני.
לאחר
הפיאסקו עם טסלה, ערב הסעודית סיפקה גיבוי לחברת לוסיד (Lucid). קרנות סעודיות עדיין מחזיקות בכמעט 60% ממניות לוסיד. המדינה גם רוכשת רכבי לוסיד. רכישות סעודיות היוו כמעט 25% מהכנסות לוסיד ב-2024.
- 1.2500$ 2027 (ל"ת)אנונימי Kathy Wood 27/03/2025 02:14הגב לתגובה זו
מניה טרנדית; קרדיט: רוי שיינמן, ChatGPTהמניה הישראלית שנסחרה שנים בשווי זניח, וזינקה פתאום יותר מפי 50
החברה שנכנסה לוול סטריט לתוך שלד, פועלת בתחום סימון וזיהוי חומרים, ומציעה טכנולוגיה שמאפשרת לעקוב אחר מוצרים לאורך שרשרת האספקה באמצעות סמנים כימיים המשולבים בחומר עצמו. הסמנים שומרים על תכונותיהם גם לאחר עיבוד, התכה או מיחזור, ומאפשרים לזהות את מקור החומר גם בשלבים מתקדמים של תעשייה. למרות שהחברה פעלה במספר ענפים והציגה יכולות טכנולוגיות ייחודיות, היא התקשתה במשך שנים לבסס לעצמה מעמד יציב בשוק ההון. מה שהדליק את המשקיעים בתקופה האחרונה היה סדרת הודעות שהחברה פרסמה. בכנס בדובאי חשפה SMX יכולות זיהוי של זהב וכסף לאחר התכה, יכולת שלטענתה קיבלה הכרה מגוף רגולטורי מקומי. לאחר מכן פרסמה החברה דוחות נוספים שהציגו התקדמות במימוש הטכנולוגיה בתחומים נוספים.
בנוסף וכנראה הסיבה העיקרית לזינוק, החברה הציגה לאחרונה גם הסכם מימון משמעותי עם קרן Target Capital 1 בהיקף של כ־110 מיליון דולר. ההסכם כולל שטר המרה ויכולת למשוך אשראי נוסף, ללא מגבלות משמעותיות. מבחינת השוק, מדובר באיתות של תמיכה מצד גוף מוסדי, אך גם במהלך שמדגיש את הצורך של החברה בהון נוסף כדי להמשיך לפעול בקצב הנוכחי. השילוב בין גיוס ההון, ההכרה הטכנולוגית והחשיפה בתקשורת יצר תמהיל שמוכר היטב בשוק האמריקאי: ציפייה שעסק קטן יחסית יצליח לפרוץ לתחומים גדולים. תנאי כזה מייצר לעיתים הזדמנויות אמיתיות, אך גם פותח פתח לתנועות חדות שמנותקות מהמצב העסקי בפועל.
ההיסטוריה של SMX בשוק ההון מורכבת. החברה הונפקה באוסטרליה לפני שש שנים, ולאחר מכן ביצעה מיזוג SPAC לפי שווי של כ־200 מיליון דולר. אף על פי שהחברה התחילה פעילות מסחרית רק בשנים האחרונות, הדוחות הכספיים מצביעים על הפסדים משמעותיים. במחצית הראשונה של השנה הפסדיה המצטברים הגיעו ליותר מ־100 מיליון דולר, והיא טרם הציגה הכנסות משמעותיות. בעלי המניות המרכזיים בחברה השתנו גם הם. קיבוצים שהחזיקו מניות בתקופת המיזוג כבר אינם חלק מהתמונה. כיום, שני בעלי העניין העיקריים הם המנכ"ל חגי אלון והיו"ר אופיר שטרנברג, כל אחד עם החזקה של כ־6%.
האתגר הכפול
מצד אחד הטכנולוגיה של SMX מציעה מענה לסוגיות שהעסיקו תעשיות שונות במשך זמן רב, מזיהוי מתכות יקרות לאחר עיבוד ועד שיפור האמינות של נתונים בתחום הרגולציה הסביבתית. מצד שני, הפיכת יכולת טכנולוגית למקור הכנסה עקבי דורשת תהליך ארוך: בניית מערך מסחרי, חדירה לשווקים שמרניים יחסית ועמידה בתקנים רגולטוריים מחייבים. הפער הזה עדיין לא נסגר, והוא נמצא במרכז הדיון סביב פוטנציאל הצמיחה של החברה.
אנבידיה. קרדיט: רשתות חברתיותטראמפ מאשר לאנבידיה למכור שבבי H200 לסין תמורת 25% מההכנסות
מהלך "טראמפי" טיפוסי: הממשל האמריקאי יהפוך לשותף כלכלי בעסקאות השבבים; ההחלטה הגיעה לאחר פגישה עם מנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג; חברות סיניות התקשו להשיג שבבים מתקדמים לאימון מודלי AI; האם סין תאשר את העסקה? אנבידיה
מטפסת כ-2% במסחר המאוחר
הנשיא דונלד טראמפ הודיע לאחר סגירת המסחר כי ארצות הברית תאפשר לאנבידיה לייצא את שבבי הבינה המלאכותית המתקדמים מדגם H200 לסין, בתמורה לכך שהממשל האמריקאי יקבל 25% מכל עסקה. המהלך מהווה בשורה משמעותית לענקית השבבים שנלחמה חודשים ארוכים לשמור על גישה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. "הודעתי לנשיא שי מסין שארצות הברית תאפשר לאנבידיה לשלוח את מוצרי ה-H200 שלה ללקוחות מאושרים בסין ובמדינות אחרות בתנאים המאפשרים ביטחון לאומי חזק", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו טרות', "25% ישולמו לארצות הברית של אמריקה" הוסיף.
ההחלטה הגיעה בעקבות פגישה בין טראמפ למנכ"ל אנבידיה ג'נסן הואנג בשבוע שעבר, במהלכה נדונו יצוא שבבי H200, כך לפי מקורים מעורים בעניין. מניית החברה טיפסה בכמעט 2% במסחר המאוחר, והמתחרה AMD מוסיפה אף היא כ-2% לערכה. המהלך מגיע לאחר שמוקדם יותר השנה, אנבידיה הסכימה לתת לממשל האמריקאי 15% ממכירות סין של שבב בעל ביצועים נמוכים יותר, אך סין סיכלה את התוכניות הללו כחלק ממשא ומתן מסחרי מתמשך. החברה הסינית Huawei הפכה למתחרה ישירה של אנבידיה בשוק הסיני, מה שהגביר את הלחץ על ההנהלה האמריקאית לאפשר את הייצוא.
גם עם החלק שיילך לממשל האמריקאי, ההחלטה עשויה להיות שווה מיליארדי דולרים במכירות לנבידיה, שנהנית משולי רווח נוחים על שבבי הבינה המלאכותית שלה. ברבעון הפיסקלי האחרון, נבידיה דיווחה על שולי רווח גולמיים של 73.4% על מכירות של 57 מיליארד דולר. באוגוסט, סמנכ"לית הכספים של נבידיה קולט קרס אמרה כי "אם הסוגיות הגיאופוליטיות ירגעו", אנבידיה תוכל לספק שבבים בשווי של 2 עד 5 מיליארדי דולר לסין בכל רבעון, שיכולים לגדול אם ההזמנות יגדלו. יחד עם זאת מדובר בהליך חסר תקדים של מעין "מכסים הפוכים" שהמדינה גובה על ייצוא מוצרים. זוהי לא פרקטיקה מקובלת, אך טראמפ ניסה לנקוט במהלכים דומים בעבר, במה שיש רואים כ"סחיטה" של החברות הכמהות לייצוא הסיני.
שבב ה-H200 בעל ביצועים גבוהים יותר מה-H20 שנבידיה הורשתה למכור בעבר, אך הוא אינו חזק כמו מוצרי בלקוול המובילים של החברה שיצאו השנה, או דור שבבי רובין שייצא בשנה הבאה. לפי הערכות שונות ה-H200 חזק כמעט פי 6 מה-H20. ההחלטה מגיעה שבועות ספורים לאחר שגורמים בממשל, כולל שר החוץ מרקו רוביו, סיכלו יוזמה של אנבידיה למכור גרסה מצומצמת של שבב בלקוול לסין לפני פגישת סחר לאחרונה בין טראמפ לשי ג'ינפינג. עם זאת, גורמים אחרים כולל "צאר הבינה המלאכותית" דייוויד סאקס ושר המסחר האוורד לוטניק תמכו בייצוא ה-H200, בראותם בכך פשרה טובה שמאפשרת לנבידיה להתחרות עם Huawei הסינית מבלי להקפיץ את סין קדימה בתחום ה-AI. הואנג, מנכ"ל החברה, טען בעקביות שאנבידיה צריכה להיות מורשית להתחרות בשוק הסיני מכיוון שלמדינה יש רבים מחוקרי הבינה המלאכותית המובילים בעולם וארצות הברית צריכה לרצות שהם ישתמשו בטכנולוגיה אמריקאית. "אתם לא הולכים להחליף את סין", אמר הואנג באירוע במכון המחקר CSIS בשבוע שעבר.
- כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?
- אנבידיה עולה על הגל - ומה שקורה עכשיו בשוק שבבי‑AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השאלה המרכזית היא האם סין תאפשר לחברות הטכנולוגיה שלה לרכוש את השבבים. מוקדם יותר השנה, לאחר שייצוא H20 אושר, סין הורתה לחברות שלה שלא להשתמש בשבבים בשל חששות ביטחון לכאורה. אנליסטים ראו במסר הסיני טקטיקה משא ומתן כדי לקבל שבב טוב יותר כמו H200. האם סין תסכים כעת לקבל את השבבים המתקדמים יותר, אך לא אלו מהשורה הראשונה?
