הדולר מנומנם ורגוע בארץ אך מתחזק מול העיקריים

הסיבה היא מכירות הבתים החדשים שעלו במפתיע ואוששו את תחזיות הצמיחה לכלכלה האמריקנית. באירופה: חלושעס, הכלכלה שוב איטית. באסיה: כולם מנחשים למה יוצמד היואן
חזי שטרנליכט |

הדולר האמריקני נסחר הבוקר בהתחזקות מתונה למדי של 0.06% למחיר של 4.363 שקל. מי שמחפש דראמה בשווקים הפיננסיים של ישראל, יצטרך לחפשה במקום אחר, אם זה נוגע למט"ח. המחזורים שם, כבר כשנה תמימה, שקטים ורגועים, וסערות לא מתרגשות. ובאשר לאירו, הרי שגם הוא שומר על יציבו ויורד ב-0.07% למחיר של 5.657 שקל.

בניות הבתים החדשים חיזקו את הדולר

אנליסט המטבעות ירון וייס, מבית ההשקעות במט"ח - פינוטק, מוסר כי אמש, בזכות פרסום נתוני בתים טובים בהרבה מהצפוי בארה"ב (עלייה של 12.2%) התחזק הדולר באופן משמעותי למול העיקריים והמשיך להיסחר סביב רמות אלו גם במהלך הלילה. נתונים אלו הפחיתו חששות מפני התקררות הכלכלה האמריקאית אשר נשמעו לאחרונה בקרב משקיעים רבים.

השפעת נתון הבתים היתה כה חזקה עד כדי התעלמות כמעט מוחלטת מפרסום בטחון הצרכן שנפל לרמה הנמוכה מזה חמישה חודשים. וייס סבור שאלמלא כך, היה הדולר נילש באופן ניכר. גם רגיעה בקניית היין מסייעת לדחוף את הדולר כלפי מעלה. סוחרים מרוצים מכך שהדולר נסחר בטווח צר לטווח הקרוב, בעיקר למול היפני, ונראה כי אין פאניקה בקרב קונים ומוכרים כאחד.

גורמי הסיכון העיקריים היום בארה"ב הם פרסומי מוצרי ברי קיימא אשר צפויים לרדת באופן ניכר (מ-0.50% ל-0.30%) והזמנות חדשות. היום בשעה 17:00 שעון ישראל צפוי לנאום בכיר ה-FED בפילדלפיה. מחר צפויים להתפרסם תמ"ג ראשוני לרבעון ראשון השנה והוצאות לצריכה עצמית ונראה כי השוק יתחיל במהלך היום לגלם ציפיות עבור נתוני מפתח אלו. כלכלנים מעריכים כי הפעם יגיב השוק באופן מתון יחסית לפרסומים אלו.

וייס מוסיף כי למרות שבשאר העולם לא חוגגים את חג הפסח, נראה כי שוק המט"ח רדום לכבודו. תופעה זו ברורה למדי במסחר של האירו כאשר בשעה זו המטבע האירופאי נסחר סביב 1.2965. למרות התנומה בשוק, העובדה שצפויים הורדות בציפיות לצמיחה באירופה לשנת 2005, עשויה להכביד על האירו. ממשלת גרמניה קיצצה את ציפיותיה לצמיחה מהשיעור הקודם של 1.6% לשיעור של 1.0% בלבד.

אירופה: הכלכלה ממשיכה להאט

בצרפת הורידו הכלכלנים את תחזית הצמיחה לכלכלה מ-2.4% צמיחה ל-1.2% בשנת 2005. ההורדות הללו היו צפויות בעיקר לאור פרסומם של מדדי ה-IFO של גרמניה, אשר ירד זה החודש השלישי ברציפות לרמתו הנמוכה מזה 19 חודשים. הפסימיות הנחרצת באירופה מכבידה על האירו להתחזק למרות רצונם של ה-ECB, הבנק המרכזי של אירופה, אשר תומך באירו חזק מכיוון שהמטבע החזק מרסן לחצים אינפלציוניים לא רצויים.

כתוצאה מכך, לא מצפים בפינוטק כי ה-ECB יבצע מהלך של העלאות ריבית בחודשים הקרובים. אולם, חשוב לציין כי מספר אנליסטים חוזים העלאה לקראת סוף השנה. היום בשעה 12:00 צפוי לנאום איסינג, בכיר בבנק האירופאי המרכזי.

במזרח הרחוק: היואן, למי הוא יוצמד?

הצמדת היואן הסיני לדולר האמריקני עדיין בראש מעינם של משקיעים יפנים. בהתחלת השבוע, הסינים דיווחו על "כוונות טובות" לשחרר את היואן, דבר שחיזק את היין. במידה והסינים אכן ישחררו את מטבעם, היין צפוי להתחזק אל מול הדולר כאשר הוא נחלש אל מול היואן. למרות התרחיש האופטימי הזה, אנליסטים ברחבי העולם לא משלים את עצמם על בסיס דברי סין.

בפינוטק לא מצפים שינוי במדיניותם של הסינים בקרוב, אולם, לקראת סוף השנה, הדיון צפוי להתחמם מחדש. בימים הקרובים המסחר ביין צפוי להיות מושפע מהנתונים הכלכליים: ה-PMI יצוא, תפוקה תעשייתית, מכירות קמעונאיות כאשר השוק חוזה פרסומים חיוביים, דבר שעשוי לחזק את היין.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.