ברוש: תעשיית האבטחה - "ביצת הזהב" של היצוא הישראלי

כך טוען יו"ר מכון היצוא ויש לו נתונים לגיבוי האמירה: ב-04' גדל הייצוא בתחום בכ-65% ל-1 מיליארד ד' וב-2005 צפוי גידול נוסף של כ-25%. בעשור הקרוב בשוק העולמי: צפויה השקעה של יותר מטריליון ד'
שרון שפורר |

"מסתבר, כי תעשיית האבטחה והבטיחות היא כיום "ביצת הזהב" של היצוא הישראלי" - כך טוען נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר מכון היצוא, שרגא ברוש בהסתמכו על ביצועי הענף בשנים האחרונות, התחזיות לעתיד ושיעורי הצמיחה הגדולים בשוק העולמי בתחום זה. לדברי ברוש, בשוק העולמי צפוייה בעשור הקרוב השקעה של יותר מטריליון דולר, רוב הסכום בארה"ב, בתחום האבטחה והבטיחות. הוא מציין, כי בשנת 2004 גדל יצוא ענף האבטחה והבטיחות בכ-65% לעומת השנה שקדמה לה והסתכם בכ-1 מיליארד דולרים (מתוך זה תרמה אולימפיאדת אתונה, יצוא של כ-200 מליון דולר). להערכתו גם בשנת 2005 צפוי גידול נוסף של כ-25% לפחות ביצוא הענף. עד סוף העשור עשוי יצוא ענף האבטחה והבטיחות לעבור את סף 2.5 מיליארד הדולרים לשנה. ברוש הדגיש, כי בשנה האחרונה נפתחו בארץ כ-100 חברות אבטחה ובטיחות (גידול של 20%). לעומת זאת, כ-15 חברות בתחום זה נסגרו אשתקד. כיום פועלות בענף בישראל יותר כ-600 חברות ממגוון תחומים. בתוך כך גדל בשנה האחרונה מספר יצואני ענף האבטחה והבטיחות בכ-20%. כיום מגיע מספר היצואנים בענף לכ-350. ברוש אומר, כי מכון היצוא פועל במלוא המרץ לאתר הזדמנויות עסקיות ולשדך בין חברות אבטחה ובטיחות ישראליות, לבין חברות "העל" האמריקאיות. מעבר לכך, מתכנן מכון היצוא בשנת 2005 השתתפות בתערוכה במקסיקו בתחום זה ארגון משלחת אבטחה ובטיחות לברזיל, השתתפות בכנס ובתערוכה ברומא, במטרה לסייע ליצואנים הישראלים לקבל הזמנות בתחום האבטחה במשחקי אולימפיאדת החורף 2006, עריכת כנס בקנדה, השתתפות בתערוכה בבריסל, השתתפות בסלון האוירי בפריז, השתתפות בתערוכה באוסטרליה, השתתפות בתערוכה בבייג'ין לקראת אולימפיאדת בייג'ין 2008, השתתפות בתערוכת מיליפול בפריז. כמו כן מתכנן מכון היצוא הפקת אינדקס מעודכן לתעשיית האבטחה הישראלית, סרט תדמית, וליווי בהקמה ובפעילות של מאגדים מקצועיים במגוון תחומי האבטחה והבטיחות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חיסכון
צילום: רוי שיינמן

פיקדונות - איפה תקבלו את הריבית הטובה ביותר? בדיקה

מאפס ריבית בעו"ש ועד ריבית קבועה של 4.5% בשנה - מי הבנקים ההוגנים ומי הבנקים הלא הוגנים? 

מנדי הניג |
נושאים בכתבה בנקים פקדונות

הריבית שאתם מקבלים על יתרה בחשבון הבנק שלכם היא מגוחכת. כדי לקבל סכום קצת פחות מגוחך, כדאי לכם להפקיד בפיקדון. אם אתם לא יודעים לכמה זמן להפקיד, כי כמעט אף אחד לא יודע מה התזרים שלו לחודש-חודשיים הקרובים, אז אתם תפקידו בפיקודנות יומיים, שבועיים או לחודש או שתוותרו על זה כי הם מספקים ריבית מאוד צנועה ברוב הבנקים. ואז מתקבלת תמונה מעיקה - למרות שכמכלול יש לנו - הציבור על פני זמן כ-230 מיליארד שקל בחשבון העו"ש, אנחנו מקבלים רק על 9% מהסכום הזה ריבית והיא נמוכה מאוד, שואפת לאפס. בעולם תקין היינו אמורים לקבל על הסכום הזה 3%-4%, כי הבנקים יודעים לייצר מזה הרבה כסף - כ-10%, אבל אין תחרות אמיתית על הכסף שלנו כי אין תחרות בין הבנקים.

וככה הבנקים מייצרים מהעו"ש רווחים של 20-23 מיליארד שקל (נטו כ-14-15 מיליארד שקל), בעוד שהם משלמים על זה מאות מיליונים בודדים. הבנקים מרוויחים בקצב של 36 מיליארד שקל בשנה, חלק גדול מהם בזכות הכסף בעו"ש. אגב, אם אתם במינוס זה כבר סיפור אחר - אתם משלמים ריבית של 10.6% בממוצע על מינוס.

הכסף שלכם יכול לייצר תשואה קבועה או תשואה משתנה (ריבית קבועה או משתנה).  מכיוון שהריבית צפויה לרדת, הריבית המשתנה שתלויה בריבית במשק צפויה לרדת, ומכאן שכעת היא תהיה גבוהה יותר בידיעה שהיא תרד בהמשך. הקבועה מספקת ביטחון - מה שאתם מקבלים זה מה שיהיה לכל תקופת הפיקדון. ורק כדי להמחיש את ההבדל - אם אתם מקבלים הצעות לפיקדון שנתי בריבית קבועה של 4% או ריבית משתנה של 4.25%, אבל, לדעתכם, הריבית תרד בקרוב ל-1 השנה וכבר בקרוב, ברור שהריבית הקבועה מתאימה לכם יותר. אם אתם חושבים הפוך - שלא תהיה ירידת ריבית או שתהיה רק בעוד קרוב לשנה - אז הפיקדון בריבית משתנה כדאי לכם.  

על פי מידע מעודכן של בנק ישראל, הריבית הקבועה הממוצעת לשנה היא 4.13% והריבית המשתנה  היא 3.45%. קצת מוזר כי המשתנה אמורה להיות גבוהה יותר, אבל זה גם נובע מהצעות ואינטרסים של הבנקים. אם הם לא רוצים שתיקחו בריבית משתנה הם יספקו לכם הצעות בריבת נמוכה ומעט יקחו. בפועל, רוב הפיקדונות נלקחים במסלול של ריבית קבועה. הריבית הממוצעת  - 4.13%, נמוכה ממה שיכולתם לקבל במק"מ - כ-4.25%-4.3%. מאז הריבית במק"מ מעט ירדה. 


הנה תמונה מלאה על ריביות ממוצעת ל-6-12 חודשים:




טעינה
צילום: ChargePoint

מתחנות דלק לתחנות טעינה: עדכון היסטורי בתמ"א

הוועדה הארצית לתכנון אישרה הרחבת זכויות הבנייה בתחנות דלק לטובת עמדות טעינה מהירה ואזורי המתנה, כחלק מהיעד הלאומי למעבר מלא לתחבורה חשמלית עד 2050

מנדי הניג |

מינהל התכנון אישר תיקון משמעותי לתוכנית המתאר הארצית לתחנות תדלוק (תמ"א 18), שיתאים את המרחב הציבורי לעידן הרכב החשמלי. השינוי יאפשר הרחבה והתקנה של עמדות טעינה מתקדמות, עם שילוב תשתיות בסטנדרט טכנולוגי עדכני ותכנון משולב בסביבה העירונית.

המהלך הוא חלק ממדיניות לאומית להאצת המעבר המלא לתחבורה חשמלית עד שנת 2050. במסגרת השינוי יתווספו זכויות בנייה לטובת הקמת חדרי חשמל וטרנספורמציה בהיקף של עד 100 מ"ר, שיתמכו בטעינה מהירה של יותר מ־5 רכבים בו-זמנית. בנוסף, יינתנו זכויות נוספות של עד 20 מ"ר ליצירת אזורי המתנה ושירות לנוסעים בזמן ההטענה.

בדיון השתתפו נציגי מינהל התכנון, משרד התחבורה, משרד האנרגיה ומשרד הגנת הסביבה, לצד חברות דלק ויזמים בתחום הרכב החשמלי. במסגרת המפגש נערך שולחן עגול שעסק בהיבטים הכלכליים, התפעוליים והסביבתיים של המהלך, תוך בחינת צורכי השוק בפועל.

משרד האנרגיה הציג נתונים עדכניים הממחישים את קצב האימוץ המהיר: כיום נעים בכבישי ישראל כ-170,000 רכבים חשמליים מלאים מתוך כ-3.7 מיליון כלי רכב פרטיים. כדי לממש את היעד השאפתני - מעבר מלא לתחבורה חשמלית תוך 25 שנה - נדרשות תשתיות טעינה פרוסות, חכמות וזמינות בכל עיר ויישוב. 

לדברי מינהל התכנון, "אנו רואים חשיבות עליונה בהסרת חסמים והכשרת הקרקע למעבר לתחבורה חשמלית. המהלך הזה אינו רק טכני - הוא חלק מתפיסה כוללת של עיצוב רחובות עירוניים מותאמים לעידן האנרגיה החדשה".