תחנת כוח
צילום: יוסי זמיר חברת החשמל

11 הצעות הוגשו בשלב הראשון להקמת תחנת כוח באזור מרכז הארץ

במסגרת הפרויקט תוקם תחנת כח קונבנציונלית לייצור חשמל על בסיס גז טבעי, בהיקף של בין 600-900 MW, על שטח של כ-150 דונם בצמוד למתקני ההתפלה שורק א' ו-ב' ולשפד"ן
דור עצמון | (2)

ועדת המכרזים הבין משרדית להקמת תחנת הכוח הקונבנציונלית על בסיס גז טבעי הודיעה כי 11 קבוצות הגישו את מועמדותן בשלב המיון המוקדם של המכרז למימון, הקמה ותפעול התחנה, שתוקם בסמוך למועצה אזורית שורק. מדובר במספר גבוה של הצעות שהוגשו בשלב זה שבמהלכו נבחנת עמידתם של המשתתפים בתנאי הסף הנדרשים לצורך המשך ההתמודדות בשלב ההליך המכרזי.

במסגרת הפרויקט תוקם תחנת כח קונבנציונלית לייצור חשמל על בסיס גז טבעי, בהיקף של בין 600-900 MW, על שטח של כ-150 דונם בצמוד למתקני ההתפלה שורק א' ו-ב' ולשפד"ן. המכרז מפורסם בהמשך להחלטת ממשלה מחודש אוקטובר 2020 המגדירה את הצורך בהקמת הספק ייצור נוסף באמצעות גז טבעי במשק. תחנת הכוח צפויה להצטרף לתחנות הפועלות במסגרת מודל השוק החדש שעתיד להפוך את השוק למשוכלל ותחרותי יותר, ולספק למשק החשמל את אמינות ויציבות האספקה הנדרשת בהתאם לתכניות הפיתוח ולצרכי משק החשמל העתידיים. בהמשך ובמהלך הרבעון הראשון של שנת 2023 צפוי להתפרסם המכרז להקמת התחנה, אשר יאפשר לקבוצות שתעבורנה את שלב המיון המוקדם להתמודד בהליך התחרותי שבסופו תבחר הקבוצה הזוכה.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: "מספר המתחרים בשלב המיון המוקדם מעיד על בשורה של ממש. הקמת תחנת הכוח בשורק, ועוד תחנות נוספות, תאפשר למשק החשמל להתפתח בהתאם לביקושים ההולכים וגוברים וליעדים המוגדרים, ומהווה חלק מתהליך המעבר מייצור חשמל מבוסס פחם למשק חשמל מבוסס גז טבעי ואנרגיות מתחדשות, בהתאם ליעדי הממשלה שנקבעו. אני מברך על עבודת הוועדה המוכיחה את הצלחתו של שיתוף פעולה בין אגף החשב הכללי והגורמים המקצועיים ברשות החשמל, משרד האנרגיה וחברת נגה לצורך הבטחת אספקת החשמל הנדרשת למשק בעשורים הקרובים".

יו"ר רשות החשמל, אמיר שביט: רשות החשמל שמחה על שיתוף הפעולה עם החשב הכללי, לשם קידום והוצאה לפועל של מכרז להקמה של תחנה נוספת לייצור חשמל בגז טבעי בהתאם לצרכי המשק. הרשות מאפשרת למגוון של טורבינות להשתתף בהליך על מנת להגביר את התחרות ולמזער את העלויות לצרכן.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אמיר 08/11/2022 10:05
    הגב לתגובה זו
    ולא יהיה פה גז להפעיל את התחנה בעוד 20 שנה
  • 1.
    אילן צ 08/11/2022 09:23
    הגב לתגובה זו
    פקידי המדינה מנותקים לגמרי מיעדי האקלים של המדינה. משתמשים בטכנולוגיה ישנה, במקום להתקדם לעתיד טוב יותר
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%

הירידה במדד בהתאם להערכות הכלכלנים, מה קרה למחירי הדירות באזורים שונים והאם תהיה למדד השלילי השפעה על הריבית? וגם - למה אנחנו מרגישים שיוקר המחייה מזנק הרבה יותר ממדד המחירים לצרכן? 

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.5% בחודש נובמבר, בהשוואה לחודש אוקטובר - בדומה להערכות הכלכלנים.  בשנים עשר החודשים האחרונים (נובמבר 2025 לעומת נובמבר 2024), עלה מדד המחירים לצרכן  ב-2.4%.  ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי: ירקות ופירות טריים שירדו ב-4.1%, תרבות ובידור שירד ב-2.5%, תחבורה ותקשורת שירד ב-1.6% וריהוט וציוד לבית שירד ב-1.1%. הירידה החדה במדד נבעה בעיקר מסעיף הטיסות שירד משמעותית. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף המזון, שעלה ב-0.4%. מדד מחירי הדירות ירד ב-0.5%. 


הנה פרוט הסעיפים שהשפיעו על מדד המחירים - הוצאות על נסיעות לחו"ל גרם לירידה של 0.266%, ירקות ופירות תרמו לירידה של 0.09%: 




מחירי הדירות בירידה כבר חודש שמיני ברציפות. הפעם הם ירדו ב-0.5%. בתל אביב נרשמה ירידה של 1.1%, בירושלים עלייה של 1.4%. תל אביב רק נזכיר עמוסה במלאי של 10,700 דירות כשקצב המכירות השנתי עומד על 2,200 דירות בשנה. כלומר יש מלאי שיספיק ל-5 שנים בקצב הזה, וגם אם הקצב יעלה, מדובר במלאי של שנים.  



בשכר הדירה עבור השוכרים אשר חידשו חוזה נרשמה עלייה של 2.8% ועבור השוכרים החדשים (דירות במדגם בהן הייתה תחלופת שוכר) נרשמה עלייה של 4.7%. 

סטודנטים, לימודים
צילום: Istock

OECD: בישראל יש כישרון גדול והשכלה גבוהה שלא מיתרגמים לשכר גבוה

דוח חדש של ה-OECD אומר כי בישראל יש המרה נמוכה בין רמת המיומנויות וההשכלה הגבוהה ובין איכות התעסוקה, שמתווספים לפערים גדולים במיומנויות ובכישורים המושפעים מהסטטוס הסוציו-אקונומי


הדס ברטל |

דוח חדש של ה-OECD שפורסם השבוע מצביע על משהו שישראלים רבים מרגישים: לא משנה כמה נשקיע בהשכלה גבוהה וברכישת כישורים ומיומנויות רלוונטיים, ההשקעה לא בהכרח מיתרגמת לעבודה איכותית או לשכר גבוה. הדוח מצביע גם על פערים סוציו אקונומיים משמעותיים ועמוקים ברמת המיומנויות וכן על פערי תעסוקה מגדרים שאינם מצטמצמים. מהשוואה מול מדינות אחרות, בהן לימודים והכשרה על תיכונית יביאו לעלייה במיומנויות שתביא לעלייה ברמת השכר, בישראל הלימודים וההכשרה העל תיכונית לא תביא לעלייה של ממש ברמת המיומנויות. אצלנו גובה רמת ההשכלה משפיע באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות, ואינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 


דוח OECD Skills Outlook 2025 בא לבחון את רמת המיומנויות התעסוקתיות במדינות החברות בארגון ואת המיומנויות הנדרשות בשוק העבודה במאה ה-21 ומהם הגורמים המשפיעים על רמת המיומנויות. עבור הדוח, מופו כ-3,500 מקצועות שונים שמאחוריהם כ-14,000 מיומנויות עבודה שונות. כאשר המיומנויות ההופכות לחיוניות ביותר בשוק העבודה המשתנה, זה שבצל האוטומציה והבינה המלאכותית, הן אוריינות, נומרציה, דיגיטל, יצירתיות ומעל הכל למידה מתמדת לאורך החיים. הדוח מלמד בבירור שהמיומנויות שלנו טובות יותר וברמה גבוהה יותר ככל שההשכלה שלנו גבוהה יותר, ולרוב כפועל יוצא מכך, יעלה הסיכוי שלנו להשתלב באופן אפקטיבי יותר בשוק העבודה ולהשתכר טוב יותר. אך בישראל גובה רמת ההשכלה משפיע אך באופן מוגבל יחסית על רמת המיומנויות ביחס למדינות אחרות והיא אינה ערובה להשתלבות איכותית בשוק העבודה ולרמות שכר גבוהות. 

בישראל השכלה אינה שווה מיומנויות

הדוח מעלה תמונה לא טובה עבור ישראל. דוח ה-OECD משווה בכל מדינה בין רמת המיומנויות של ציבור שלא מסיים לימודי תיכון ובין הציבור שלו יש השכלה על תיכונית.המיומנויות שנבחנות על ידי ה-OECD היא אוריינות ויכולת הבנת טקסט, יכולת פתרון בעיות כמותניות ופתרון בעיות מורכבות. במדינות כמו ניו זילנד או פינלנד רואים פער משמעותי בין שתי הקבוצות, עם סטיית תקן העומד על כ-0.72 וכ-1.16 סטיות תקן בהתאמה. המשמעות של כך היא כי רמת המיומנויות של הציבור שמסיים תיכון וממשיך ללימודים על תיכוניים היא משמעותית גבוהה יותר מרמת המיומנויות של אלו שלא.  

לעומת פינלנד וניו זילנד, בישראל הפער נמוך בהרבה, עם כ-0.27 סטיות תקן במסלול מקצועי וכ-0.32 במסלול עיוני. המשמעות של הפער הוא כי בעוד שבמדינות אחרות ב-OECD נראה קשר חזק ועקבי בין עלייה ברמת ההשכלה לבין קפיצה גדולה במיומנויות חשיבה כמותית, בישראל ההשפעה של לימודים על תיכוניים היא מוגבלת הרבה יותר, ואין ללימודים על יסודיים או פוסט תיכוניים השפעה של ממש על המיומנויות של הציבור. 

ובכל זאת, מהדוח עולה כי המסלול שמראה את הפער הגדול ביותר מאנשים ללא השכלה, הוא המסלול של לימודים אקדמאיים, בעלי תואר ראשון ומעלה, כאשר שאר המסלולים העל תיכוניים אינם מציגים סטיית תקן גבוהה כלל, מה שאומר שאלו לימודים והכשרות שאינם משפרים את המיומנויות באופן ניכר. למעשה, השכלה גבוהה מעלה את איכות התעסוקה ב-18 נקודות אחוז בממוצע.