DELETE
צילום: יח"צ

הכנסת נכס ששימש חברה אינה הכנסה מיגיעה אישית לעניין הפטור לנכה

עו"ד רו"ח (כלכלן) ארז בוקאי

ע"א 7129/14
פקיד שומה נתניה נ' יורשי המנוח גד בירן ז"ל ואח'
חשבים |
נושאים בכתבה חשבים

ע"א 7129/14

פקיד שומה נתניה נ' יורשי המנוח גד בירן ז"ל ואח'

 

בהמלצת בית המשפט העליון הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה תוקף של פסק דין ולפיה יבוטל פסק דינו של בית המשפט המחוזי שפסק כי לעניין הפטור לנכה יש לראות הכנסת נכס ששימש חברה כהכנסה מיגיעה אישית.

השאלה המשפטית, הרקע העובדתי וטענות הצדדים

ערעור על החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב שפסק כי יש לראות בדמי השכירות שהתקבלו בידי המערערים בגין נכס ששימש חברה משום "הכנסה מיגיעה אישית", ועל כן המערערים, שהם נכים, זכאים לפטור ממס בגין הכנסות אלו על פי סעיף 9(5)(א) לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961. נדחתה עמדת המשיב שבגדרה אין לראות בהכנסה האמורה הכנסה מיגיעה אישית, וזאת מאחר שהמבנה שימש את המערערים להפקת הכנסה מיגיעה אישית באמצעות חברה. נפסק כי אין בנוסח הגדרת יגיעה אישית החלה על "אדם" כדי למנוע את תחולתה גם על דמי שכירות שהתקבלו בידי חברה.

דיון

לאור המלצת בית המשפט הגיעו הצדדים להסכמה שקיבלה תוקף של פסק דין כי הערעור מתקבל ופסק דינו של בית המשפט הנכבד קמא יבוטל. עם זאת, לנוכח נסיבותיהם של המשיבים והסכומים הקטנים יחסית שבהם מדובר ולפנים משורת הדין, מוסכם כי בשנת המס נשוא תיק זה, תישאר התוצאה של אי גביית מס לגבי ההכנסה מדמי השכירות על כנה.

תוצאה

הערעור התקבל. לא נעשה צו להוצאות.

 

בבית המשפט: העליון

לפני: כב' השופטים י' דנציגר, א' שהם וד' ברק ארז

ניתן ביום: 15.7.2015

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".