אחת מקטלוג אוטו: ניסאן קשקאי

בכל שבוע נציג לכם מכונית אחת מקטלוג אוטו, הכולל את כל המכוניות המשווקות בישראל. והפעם: ניסאן קשקאי
שלומי פרידמן |

ניסאן קשקאישם מלא: ניסאן קשקאי
אחיות לפלטפורמה: רנו קוליאוס ובמידה מסויימת גם רנו מגאן והפלואנס

מתחרות עיקריות: יונדאי ix35, מאזדה CX-5, סקודה יטי, הונדה CR-V, סובארו פורסטר, טויוטה RAV4, קיה ספורטאז', פולקסווגן טיגואן
 
לייעוץ חינם עם כתבי הרכב של אוטו על ניסאן קשקאי חייג ל-3262* או לחץ כאן

כדאי לדעת עליה: הקשקאי של ניסאן הוא רכב פנאי קומפקטי, הקרוי על שמו של שבט נוודים-למחצה בדרום-מערב איראן. הוא הוצג לעולם בשנת 2006 בתערוכת פריז, כשב-2008 נוספה להיצע גרסת 7 מקומות, בשם 'קשקאי +2'. לקראת 2010 עבר הדגם מתיחת פנים קוסמטית שמקנה לו מראה רענן, זורם וצעיר יותר. הקשקאי קרוב בממדיו למשפחתית האצ'בק סטנדרטית, עם אורך של 433 ס"מ, ובסיס גלגלים העומד על 263 ס"מ. למרות מרכב מוגבה ומראה יחסית קשוח, יכולת השטח שלו סמלית בעיקר ומוגבלת לנסיעת שבילים. לעומת זאת, על הכביש מציע הקשקאי נוחות נסיעה גבוהה ותחושה נעימה, בין היתר הודות למידותיו, הנותנות תחושה קרובה יותר למכונית נוסעים.

עד לא מזמן שווק הקשקאי בארץ אך ורק עם מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר, המפיק 140 כ"ס ב-6,000 סל"ד ו-20 קג"מ ב-4,800 סל"ד, זאת בשידוך לתיבת הילוכים רציפה עם 6 הילוכים מתוכנתים מראש. יחידת הכוח המדוברת מספקת ביצועים סבירים בהחלט, לצד צריכת דלק טובה. אולם לאחרונה, החלה להציע היבואנית המקומית גרסה ידנית של הקשקאי עם הנעה קדמית בלבד, ולה תג מחיר נמוך משמעותית. גרסה זו משודכת למנוע 1.6 ליטר שמייצר 117 כ"ס, ומגיעה ברמת האבזור הבסיסית (Visia).
 
 

חשוב לזכור כי הקשקאי כבר ותיק במונחי עולם הרכב, וגילו המתקדם מורגש בלא מעט פרמטרים, כמו בעיצוב תא הנוסעים שמרגיש פחות עדכני ביחס לקבוצה. בהתאם לכך, הוא צפוי להיות מוחלף בקרוב, אך כאמור עדיין מציע חבילה טובה ונעימה, יחד עם 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק האירופאיים.

כל מה שטוב: נוחות נסיעה, צריכת דלק, תחושה כללית הדומה למכונית נוסעים רגילה.
של מה שרע: יכולת שטח מוגבלת, לא מאוד מרווח, קרוב להחלפה.
מה מקבלים: רכב פנאי נעים ונוח.
גרסה נבחרת: 1.6 ליטר 2X4 ידני Visia – התמורה הטובה ביותר למחיר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


גלי צהל
צילום: צילום אלכסנדר כץ

הממשלה הכריעה: גלי צה״ל תיסגר

גלי צה״ל תיסגר עד מרץ 2026: הצעת שר הביטחון ישראל כ״ץ אושרה פה אחד, בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה; המיונים לתחנה נעצרו מיידית, חיילי היחידה ישובצו מחדש, וגלגלצ תיבחן בנפרד

מנדי הניג |
נושאים בכתבה גלי צה"ל

אחרי דיונים ארוכים, המלצות ועתירות, הממשלה קיבלה הבוקר החלטה דרמטית בנוגע לאחת התחנות המזוהות ביותר עם המרחב הציבורי בישראל. שרי הממשלה אישרו פה אחד את הצעת שר הביטחון ישראל כ"ץ לסגור את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה״ל, במהלך שצפוי להסתיים עד 1 במרץ 2026. ההחלטה כוללת צעדים מיידיים בשטח, ובראשם עצירת המיונים לתחנה ושיבוץ מחדש של החיילים המשרתים בה, והיא מתקבלת בניגוד לעמדת היועצת המשפטית לממשלה, שהזהירה מפני פגיעה בשידור הציבורי ובחופש הביטוי.

"תחנה צבאית עם פוליטיקה אינה מודל דמוקרטי"

בדבריו בישיבת הממשלה הציג שר הביטחון את הקו שלו. לשיטתו, עצם קיומה של תחנה צבאית המשדרת תכני אקטואליה ופוליטיקה הוא חריג ואינו מקובל בדמוקרטיות מערביות. כ״ץ טען כי גלי צה״ל חרגה לאורך השנים מהמנדט שניתן לה, והפכה מגוף שנועד לשרת את חיילי צה״ל ומשפחותיהם לבמה לדעות פוליטיות, שחלקן כוללות ביקורת ישירה ולעיתים חריפה על הצבא עצמו, מפקדיו ופעילותו.

לדבריו, העיסוק הפוליטי פוגע באחדות הצבא ובמורל הלוחמים, בעיקר בתקופה של מלחמה מתמשכת, ואף יוצר בלבול מסוכן בזירה החיצונית. כ״ץ ציין כי אויבי ישראל עלולים לפרש מסרים המשודרים בתחנה כעמדה רשמית של צה״ל, בשל היותה יחידה צבאית. ראש הממשלה בנימין נתניהו הצטרף לעמדה הזו וחיזק אותה, כשהדגיש כי המצב הקיים אינו סביר ואינו מתאים למדינה דמוקרטית, ואף השווה אותו למודלים הנהוגים במשטרים שאינם רלוונטיים לישראל.

שרים נוספים בדיון העלו טענות משלימות, ובהן היעדר תשתית חוקית מוצקה להפעלת התחנה. לטענתם, האישור המקורי שניתן לגלי צה"ל בשנת 1950 היה זמני ומוגבל, ומאז לא עוגן בהחלטת ממשלה מסודרת או בחקיקה. כ״ץ הסתמך גם על עמדות של בכירי צבא בעבר ובהווה, כפי שהוצגו בפני ועדות מקצועיות, שלפיהן יש קושי מובנה בכך שיחידה צבאית פועלת כגוף תקשורת עצמאי עם חופש עריכה מלא.

התנגדות משפטית ועתירות לבג"ץ

לצד ההכרעה העקרונית, הממשלה אישרה שורה של צעדים אופרטיביים שנכנסים לתוקף באופן מיידי. שר הביטחון הנחה לעצור לאלתר את כלל המיונים לגלי צה״ל, הן לשירות סדיר והן לשירות מילואים, ולהפסיק שיבוץ של חיילים חדשים בתחנה. החיילים המשרתים כיום בגלי צה״ל צפויים לעבור תהליך הדרגתי של שיבוץ מחדש ביחידות צה״ל השונות, תוך מתן עדיפות לתפקידי לוחמה ותפקידי תומכי לחימה.