תאונה של עובד בדרך לעבודתו תוכר כתאונת עבודה רק כאשר הוא מצוי ברשות הרבים

בל 2673/08 חיון חגית נ' המוסד לביטוח לאומי, בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה. ניתן ביום 30.11.2010. תקציר מאת עו"ד ירון קיזנר
עו"ד לילך דניאל |

העובדות

------------------

חגית חיון (להלן: "העובדת") הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי (להלן: "המוסד") להכיר באירוע שאירע כ"תאונת עבודה". העובדת טענה, כי התאונה אירעה בדרכה חזרה מהעבודה למעונה, בשטח החניה שנמצא בקצה שביל גישה המשותף לכל הדיירים. החניה אינה מקורה, בלתי מגודרת וחסרת שער הצמודה לביתה. העובדת החליקה ומעדה עת יצאה מהרכב, על מנת להוציא את בנה שישב במושב האחורי של הרכב. מנגד המוסד טען, כי התאונה אירעה בשטח החניה הפרטי של העובדת הצמוד לביתה ויש לראותה כבעלת יכולת השליטה הבלעדית על סיכוני הדרך בשטח זה. משכך, התאונה אירעה במקום שהינו בגדר "רשות היחיד" של העובדת ולא בגדר "רשות הרבים" ולפיכך, אין להכיר בתאונה זו כ"תאונת עבודה".

פסק הדין

------------------

סעיף 80 חוק הביטוח הלאומי [נוסח משולב], התשנ"ה-1995 (להלן: "החוק"):

"רואים תאונה כתאונת עבודה אף אם -

(1) אירעה תוך כדי נסיעתו או הליכתו של המבוטח לעבודה ממעונו או ממקום שבו הוא לן אף אם אינו מעונו, מן העבודה למעונו או ממקום עבודה אחד למשנהו, ועקב נסיעתו או הליכתו זו;"

סעיף 80 לחוק הינו בגדר "חריג" המרחיב את יסודות ביטוח נפגעי העבודה, אשר נועד ליתן כיסוי ביטוחי לעובד שנפגע תוך כדי ועקב עבודתו, אף לגבי הדרך מהמעון לעבודה. אותו ביטוח מורחב הוגבל אך ורק לסיכוני דרך אשר לפי טיבם הינם סיכוני רשות הרבים להבדיל מרשות היחיד, באופן בו הביטוח המורחב חל משעה שהעובד נמצא ברשות הרבים (עב"ל 1515/04 המוסד לביטוח לאומי נ' אורה עטיה, ניתן ביום 6/6/2007) (להלן: "פרשת עטיה").

בפסק הדין עב"ל 19/99 המוסד לביטוח לאומי נ' משה רונן, פד"ע לז 721 (להלן: "פרשת רונן") פרש בית הדין את סעיף 80 לחוק וקבע, שהגבול בין רשות הרבים לרשות היחיד נקבע "ככלל, על פי "מבחן דלת המעון". הגבול החוצץ בין רשות היחיד של המבוטח לבין רשות הרבים נקבע כקצה הדרך שבין המעון לעבודה. במקרים היוצאים מן הכלל, בהיותנו מונחים ב"מבחן השליטה המלאה על סיכוני הדרך" יורחבו תחומי המעון, ובאופן מושגי, תוסט הדלת אל החצרים שמחוץ למעון, באופן שנראה אף בהם את רשות היחיד של המבוטח".

כמו כן, בית הדין קבע, באלו מקרים תאונה שאירעה לעובדת בחצרים הסמוכים למעונו תחשב כתאונה שאירעה ברשות היחיד - "רק אם ניתן יהיה לקבוע, על פי עובדות המקרה כפי שיוכחו, כי ניתן לייחס למבוטח שליטה מלאה על החצרים בהם נפגע בתאונה ממין אותה שליטה שיש לו בביתו פנימה, יורחב שובל רשות היחיד ודלת המעון תועתק עד לאותו גבול בו ניתן יהיה לקבוע כי אין הם נתונים עוד בשליטתו, כאמור".

עוד נקבע שם, מהי אותה "שליטה מלאה" הנדרשת בהתאם לסעיף 80 לחוק - "המדובר הוא במקום בו יכולים אנו לקבוע, כי למבוטח ישנה אותה יכולת של שליטה מלאה על המתרחש בגבולותיו, לרבות על הסיכונים הגלומים בה, כשם שיש לו בביתו פנימה. כזו עשויה להיות רחבה הסמוכה לבית הפרטי, מדרגות, שביל או חצר סגורים ומגודרים בשער, שבהם למבוטח בלבד היכולת לקבוע את מצב התחזוקה שלהם, או את פתיחת השער ונעילתו, כדרך שעושה הוא בדלת ביתו."

מן הכלל אל הפרט, מהראיות שהובאו בפני בית הדין עלה, כי התאונה אירעה בשטח אשר בפועל משמש את העובדת כחניה פרטית. מדובר בשטח חניה מרוצף שאינו מקורה ואשר שביל הגישה המוביל אליו הינו משותף לכל דיירי הרחוב, שביל הגישה מרובד באבן משתלבת, בשונה מהריצוף בחניה של העובדת. ביתה של העובדת ממוקם אחרון בשורת הקוטג'ים באותו רחוב ושביל הגישה מסתיים בכניסה לחניתה של העובדת. בית הדין, שוכנע כי התאונה אירעה בשטח שהעובדת נהגה בו מנהג בעלים, הנמצא בצמוד לכניסה האחורית של בית העובדת ואשר העובדת רואה בו כשטח פרטי לכל דבר ועניין.

על כן, בית הדין קבע כי אין להכיר בתאונה כ"תאונת עבודה", מן הטעם שהתאונה אירעה בתחום שטחה הפרטי של העובדת שהוא מעונה הפרטי ובתחום שליטתה המלאה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.


עובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוקעובדים בתעשיית הביו מד קרדיט: גרוק

האבסורד של תקציב 2026: האחות תשלם יותר, המנהל יקבל הטבה - כך נראית מדיניות מיסוי עקומה

הציבור חיכה לבשורה כלכלית, אבל הממשלה הציעה "פלסטר קוסמטי" שפוגע בעובדים - הפחתת שכר כפויה למגזר הציבורי במקביל להעלאת שכר לבעלי משכורות גבוהות

אדם בלומנברג |
נושאים בכתבה שוק העבודה תקציב

בעוד הציבור הישראלי ממתין לבשורה כלכלית לקראת שנת התקציב הבאה, הממשלה הניחה על השולחן במסגרת חוק ההסדרים ל-2026 הצעת חוק ל"ריווח מדרגות המס". על פניו, כותרת מפתה - מי לא רוצה לשלם פחות מס? אבל הפרטים חושפים תמונה מטרידה: הצעד הזה אינו תרופה לחוליי המשק, אלא פלסטר קוסמטי שמסתיר שבר עמוק.


כשבוחנים את הדוחות של רשות המיסים וה-OECD שפורסמו בחודש החולף, ניתן לראות שמערכת המיסוי הישראלית סובלת מעיוות יסודי: היא מכבידה על האדם העובד, אך נוהגת בכפפות של משי בבעלי ההון.


הדוח האחרון של רשות המיסים הוא כתב אישום כלכלי נגד השיטה. הוא מראה כיצד עקרון הפרוגרסיביות – ההנחה שמי שיש לו יותר משלם יותר – קורס בקצה הפירמידה. בעוד שמעמד הביניים והשכירים הבכירים משלמים מס אפקטיבי של כ-30%, דווקא המאיון העליון נהנה משיעור מס מופחת של כ-26.5% בלבד.

הסיבה היא הארביטראז' בין עבודה להון. שכר עבודה ממוסה עד 50%, בעוד הכנסות פסיביות מהון – דיבידנדים, ריבית ושכירות – נהנות משיעורים מופחתים. כש-63% מהכנסות המאיון העליון מגיעות מהון, התוצאה היא מערכת שמענישה עבודה ומתגמלת צבירת נכסים. גם בהשוואה בינלאומית, ישראל חריגה: נטל המס הכללי נמוך (26.8% מהתוצר), אבל התמהיל שגוי – יותר מדי מיסים עקיפים שפוגעים בחלשים, ומעט מדי מיסוי על ההון.


על הרקע הזה, הצעת האוצר הנוכחית נראית מנותקת מהמציאות, במיוחד כשבוחנים את "המורשת" הכלכלית שאנו סוחבים מהגזירות שהונחתו בתקציב 2025. עוד לפני שהתחילה השנה החדשה, ציבור השכירים בישראל כבר סופג מכה משולשת כואבת מכוח החקיקה הקודמת: